jump to navigation

Emanuel Swedenborg – Revelatia din Vis 24/05/2009

Posted by Theophyle in 1, Iluminism.
Tags: , , , , , , ,
trackback

113-0In 1743, Swedenborg la varsta de 55 de ani, a inceput o calatorie stiintifica din care nu se va mai intoarce niciodata. Fiind in mijlocul lucrarii sale „Regnum animale” (Regnul Animal), Swedenborg, seful catedrei de matematica de la universitatea din Upsala (una din cele mai bune ale vremii) , cere o perioada de vacanta pentru documentare. Emanuel Swedenborg fusese numit profesor la aceasta cu 19 ani in urma la varsta de numai 35 de ani. Desi Swedenborg (ca si profetul Moise) a avut o deficienta orala complicata,  destul de bâlbâit, el a fost considerat un profesor exceptional. Din punct de vedere stiintific Swedenborg reusise sa-si faca un renume care trece cu mult granitele tarii sale. Aceasta deficienta de vorbire era compensata de Swedenborg cu un talent scriitoricesc remarcabil. Aflandu-se in Olanda, in aceasta calatorie de documentare stiintifica are o revelatie, pe care el o considera divina. Revelatia si cele 286 de vise care o urmeaza ii schimba total atitudinea fata de religia pe care o confesa (cea Luterana). Nu suntem siguri ca au fost 286, deoarece putem izola cu siguranta numai 96, restul fiind probabil comentariile lui despre aceste vise. Daca primele vise sunt clar aleatorii, urmatoarele sunt fara de indoiala induse de Swedenborg. In Aprilie 1745 la Londra, Swedenborg are o noua revelatie in care el il  intalneste pe Dumnezeu, si la fel ca Enoh are “posibilitatea” de a vizita “lumile divine”. In 1747 el incepe sa invete ebraica pentru a citi in original Biblia. In decursul a 7 ani el scrie  opera lui teologica principala „Arcana Cœlestia” (“Secretele Cerului – Heavenly Secrets„). Editia pe care o am eu (cea mai apropiata de cea originala, scrisa in latina) tradusa in limba engleza, cuprinde 10 volume cu un total de aprpoximativ  6000 de pagini. Independent de continutul ei teologic, importanta acestei opere este imensa. Este singura lucrare literara in epoca moderna (sec. XVIII-lea) care ne poate descrie cu exactitate “subsolurile” unei revelatii. Ca a  existat aceasta revelatie sau nu, parerile au fost impartite atunci ca si in zilele noastre.  In 1770 la varsta de 82 de ani, Swedenborg calatoreste inca o data la Amsterdam (locul in care au inceput visurile) si completeaza aceasta monumentala opera cu un epilog numit “Vera Christiana Religio” (Adevarata Religie Crestina), pe care un om religios nu are cum sa nu o iubeasca , chiar daca nu este acord cu tezele emise. Aceasta carte este un monument de bunatate umana si credinta in Dumneze, ori care ar fi El. 
113-2-2A

In 1772 la varsta de 84 de ani, moare la Londra si este ingropat acolo. Dupa doua secole (si ceva) osemintele lui sunt repatriate si re-inhumat langa marele botanist suedez Carolus Linnaeus. Din nefericire cativa biografi contemporani lui si bineinteles si din cei mai moderni neaga revelatia lui, aratand influente medievale inclusiv neo-Platonice (Plotinus). Criticul suedez Olof Lagercrantz (un fel de Manolescu al lor), considera opera lui Swedenborg „un poem despre o tara indepartata si straina, cu reguli si obiceiuri ciudate„. Un idiot. Alti biografi si critici clasici si moderni acuza o cadere psihica sau o afectiune mentala, care ar fi cauzat departarea lui de stiinta si caderea lui in religiozitate mistica.

113-1-1A

Emanuel Swedenborg a considerat lucrarile lui ca lucrari revelatorii Crestine, care constitue de fapt un adevarat crestinism.  Lucrarile lui Swedenborg au zăpăcit generatii de teologi, in special pentru ca el nu le-a considerat teologie ci reinterpretare autentica, bazate pe experiente lui personale. Interpretarea lui asupra Trinitatii este aproape cabalistica. El il vede pe Hristos drept ipostaza materiala a Divinitatii spirituale. Oricare ar fi tezele lui Swedenborg, un singur lucru il accept fara nici o ezitare, Biblia a transformat omul dintro entitate materiala intr-una spirituala. Trebuie sa semnalez o alta lucrare superba a lui Swedenborg, tradusa in limba Romana sub numele “Despre iubirea în cuplu” (Deliciae Sapientiae de Amore ConjugialiConjugial Love – 1768). Carte absolut surprinzatoare, luand in considerare ca Emanuel Swedenborg nu a fost niciodata casatorit, un mic fragment din traducerea romaneasca:

“…Starea de a continenţă sexuală este de preferat stării de abstinenţă. Faptul că starea de continenţă este de preferat este din cauză că această stare există încă din momentul creaţiei; originea acestei stări este mariajul dintre bine şi adevăr; pentru că îi corespunde căsătoria dintre Dumnezeu şi Biserică; pentru că Biserica şi iubirea în cuplu îi sunt companioni constanţi; pentru că utilitatea ei este mai bună decât a tuturor celorlalte lucruri din creaţie, şi din această cauză propagarea rasei umane se face într-o anumită ordine, şi de asemenea cea a raiurilor angelice, care îşi au originile în rasa umană. Şi mai putem adăuga aici că relaţia de cuplu reprezintă completitudinea omenească; pentru că prin relaţia de cuplu omul devine complet, după cum veţi putea vedea în capitolul următor. În celibat, toate aceste lucruri lipsesc.

Dacă se face afirmaţia că starea de abstinenţă este mai bună decât starea de continenţă, şi dacă este supusă unei analize care ar putea primi aprobare şi ar putea fi confirmată, rezultatul acestei confirmări ar fi că mariajele nu sunt sfinte şi nici caste, şi că, în cazul femeilor, doar acele femei care se abţin de la căsătorie şi jură virginitate permanentă sunt caste; şi, mai mult, cei care jură că nu se vor căsători niciodată, care se fac abstinenţi pentru a moşteni împărăţia lui Dumnezeu; multe alte concluzii care, venind dintr-o frază care nu este adevărată, nici ele nu sunt adevărate. Cei care ei înşişi aleg să fie continenţi de dragul împărăţiei lui Dumnezeu sunt cu adevărat spirituali, fiind cei care, în relaţia de cuplu, se abţin de la păcatele desfrâului şi adulterului….” Deliciae Sapientiae de Amore Conjugiali – 1768

113-3

Un fragment din “Despre Credinta” :

“…În zilele noastre, prin credinţă se înţelege ideea că un aspect este într-un anumit fel, pentru că aşa ne învaţă Biserica şi pentru că acel lucru nu este evident pentru înţelegerea noastră. Căci se spune astăzi: „Crede şi nu te îndoi”. Dacă răspunzi: „Nu înţeleg”, ţi se spune că acesta este şi motivul pentru care acel lucru trebuie crezut. De aceea, credinţa din zilele noastre este o credinţă în ceea ce nu este înţeles şi de aceea poate fi numită credinţă oarbă; şi cum ea este transmisă de la o persoană la alta, ea are un caracter istoric. În cele ce urmează vom vedea că aceasta nu este de fapt adevărata credinţă spirituală. Credinţa autentică este o recunoaştere a faptului că un anumit aspect este aşa pentru că este adevărat. Iar cel care are o credinţă autentică gândeşte şi vorbeşte astfel: „Acest lucru este adevărat şi de aceea îl cred.” Credinţa este în legătură cu adevărul şi adevărul este corelat cu credinţa. Mai mult, dacă un asemenea om nu înţelege că un lucru este adevărat, el spune: „Nu ştiu dacă acest lucru este adevărat sau nu; şi deci încă nu îl cred. Cum să cred ceva ce nu înţeleg? Ar putea să nu fie adevărat.”

Poate ne vom mai intalni cu aceasta “credinta” din visuri intr-o postare urmatoare

Comentarii

1. tibi - 24/05/2009

Servus
TUTUROR
🙂

2. bibliophyle - 24/05/2009

@tibi, salut 😆

3. tibi - 24/05/2009

Am reusit cu chiu cu vai sa citesc si postarea de pe blogul celalalt 🙂 , am citit-o si pe asta; nici despre Swedenborg nu stiam nimic.
Interesant personaj !

Dar despre visuri, revelatzii si altele de acelasi gen, eu am serioase indoieli. Nu spun ca nu ar fi posibile; spun numai, ca poate sint eu cumva prea ratzionalist …

4. bibliophyle - 24/05/2009

@tibi,
Nimeni nu poate sa scrie o opera atat de masiva fara CEVA (poti sa numesti acel ceva cum vrei). Nimeni nu poate sa treaca de la un ratzionalism pur, sa-si abandoneze cariera si sa devina practic un paria fara CEVA. 🙂

5. tibi - 24/05/2009

Teofil

Adica ceva de genul Luria ??? Si nu numai !

6. bibliophyle - 24/05/2009

@tibi, cred ca da, nu mai ca el nu se credea Mesia si nu a avut nici o pretentzie, nici macar nu a fost interesat de fondarea unui curent religios. El a trait si a murit Luteran. Daca vrei sa sti, a avut o comunitate importanta in Transilvania pana la inceputul celui de al doilea razboi mondial 🙂

7. tibi - 24/05/2009

Teofil

Cred ca am intzeles; sigur ca fara CEVA nu ar fi fost posibile multe OPERE ale multor personalitatzi; e limpede ca CEVA a stat la baza multor constructe umane, din orice domeniu si din mai toate culturile.

Problema pe care mi-o pun, este : de ce atita lentoare in continuitatea unor revelatzii ???

De ce „omul” – in mod generic vorbind – este lovit de cecitate si nu reuseste sa aiba un proiect comun, daca acel CEVA il tot inspira ???

De ce avem mereu senzatzia ca ‘omul’ nu invatza mare lucru si trebuie sa reia anumite aspecte – sociale de exemplu – la infinit ???

8. bibliophyle - 24/05/2009

@tibi, poti numi aceasta REVELATIE si INSPIRATIE, daca doresti, desi el se vede un fel de „tub” de transmisie. El este considerat unul din cei mai mari filozofi si teologi ai timpului lui, desi el nu accepta aceasta terminologie.

9. demeter - 24/05/2009

Hello, Tibi
Poate ca omul traieste viata, dupa viata, pana invata sau pana isi plateste greselile din alte vieti trecute.

10. bibliophyle - 24/05/2009

@demeter, si poate nu? 😆

11. demeter - 24/05/2009

Theo, daca nu,
Mai traieste niste vieti de mizerie si nefericire.

12. bibliophyle - 24/05/2009

@demeter, eu nu-mi aduc aminte de vreo viata anterioara, nici buna si nici rea. Asta pe care o traiesc este singura relevanta 🙂

13. tibi - 24/05/2009

servus
demeter
🙂

Ma bintuie pe mine asa, un soi de parere, ca teorie nu pot sa-i ii spun : am impresia ca dupa ce incepom sa ne ‘prindem’ noi ‘oamenii’ ce si cum este pe acest pamint, cineva devine GELOS 🙂 si zice : GATA! altul la rind … 🙂

14. tibi - 24/05/2009

Cum zicea Iisus ?? „fericitzi” cei saraci cu duhul ??? 🙂

15. demeter - 24/05/2009

Servus tu,
Tibi, nimeni nu-i gelos, ca nu ne poate trai viata. Noi trebuie sa ne-o traim, cu bune, cu rele, cu dureri si mici bucurii. Se spune ca daca ne dor dintii am savarsit pacate (sau am injurat. Eu injur la volan)

16. tibi - 24/05/2009

demeter

Dar parca tot ‘cineva’ spunea ca nu trebuie sa se strepezeasca dintzii fiilor/fiicelor daca parintzii au mincat agurida:) .

Cit despre vietzi anterioare sau ulterioare, nu numai ca nu prea cred, dar sint sigur ca nici nu as prea vrea asa ceva …

PS. eu nu mai sofez deci, nici nu prea mai injur; si cred ca ai dreptate, de cind nu mai sofez, nici dintzii nu ma prea mai dor … 🙂

17. demeter - 24/05/2009

Tibi,
Asta este. Nimeni nu te intreaba daca doresti sau nu o reincarnare sau doua sau trei sau vrei sa te odihnesti. Teo zice ca nu sunt reincarnari, eu zic ca da …..Seful nu scapa asa usor de mine, sau eu de el, depinde cum privesti situatia.
PS Dar, mie imi place sa sofez

18. gabilutza - 24/05/2009

@demeter, tibi, teofil buna seara.

Am citit articolele, sunt interesante.
Una din intrebarile lui Tibi e foarte interesanta si ea.

Nu am citit nimic de Swedenborg; M-am intalnit tangential cu el in romanul „Seraphita” a lui Balzac, si chiar in „Luis Lambert”. Stiu ca i-a influientat pe „teozofi”.

Exista astazi un fel de „renastere” a curentului generat de el? Asa numitul „chanelling”?

19. bibliophyle - 24/05/2009

@gabilutza salut, da este o renastere (bineintzeles) astia new-agerii habar nu au despre ce vorbesc, greu de citit 6000 de pagini intr-o engleza arhaica 😆

20. demeter - 24/05/2009

Gabilutza, buna seara.
Poate ca „renasterea” se savarseste odata cu viata in care suntem. Si inca o data o luam de la inceput:)

21. tibi - 24/05/2009

servus
gabilutza

Care dintre intrebarile mele merita atentzie ?

22. gabilutza - 24/05/2009

@Tibi,

daca urmarim articolele lui Teofil, se leaga cumva, ne permit ipoteze in toate directiile si apropiere.

O masa de energie psihica probabil ca exista. Si poate ca la ea se „conecteaza” aceste tuburi, canale. Nu e mare secret, cum exista instincte naturale, trebuie sa fie si instincte „mentale”. Inconstientul e un ghid, prieten, sfatuitor. Dar exista experiente care il depasesc. Nu stim cum. Avem ceva marturii, asta e tot.

23. gabilutza - 24/05/2009

Buna Tibi,

Nu stiu cum sa ne organizam:

1.de ce atita lentoare in continuitatea unor revelatzii ???
2.De ce “omul” este lovit de cecitate si nu reuseste sa aiba un proiect comun, daca acel CEVA il tot inspira ???
3.De ce avem mereu senzatzia ca ‘omul’ nu invatza mare lucru si trebuie sa reia anumite aspecte – sociale de exemplu – la infinit ???

4. @demeter – reincarnare sau nu?

24. bibliophyle - 24/05/2009

@gabilutza, nu stiu daca a fost sau nu REVELATIE. Din ceea ce a scris este clar ca PENTRU EL a fost. Numai Böhme a scris la fel de mult, intr-o situatie apropiata.

25. tibi - 24/05/2009

demeter

Nu cred nici macar in ruptul capului 🙂 ca poate urma o reincarnare dupa ‘marele prag’.
Daca tot e sa fie CEVA , probabil ca poate fi o renastere spirituala; sau un soi de unire/contopire in spiritul universal; sau cam asa ceva.
Dar nu cred nici mort 🙂 , ca DUPA, ma voi reintoarce la necesitatzile de zi cu zi, la degustarea unor ‘chestii’ bune , sau la ‘durerea de dintzi’ 🙂 .

26. demeter - 24/05/2009

Tibi,
Aceasta este speranta proprpie multor oameni…sa se odihneasca, sa se contopeasca cu un spirit universal.Dar….(cred eu) nu putem ascede la o contopire fara o anumita purificare (si nu ma refer la pacate, ci la o nazuinta interioara de spiritualitate). Dar, cum nu suntem yoghini, e mai greu…

27. noradamian - 24/05/2009

demeter, bibliophyle, gabilutză, tibi!

Salut!

🙂

Habar n-am avut pana acum de Swedenborg!( dar parca numai de el… :lol:)

28. demeter - 24/05/2009

Gabilutza,
Tu ce crezi despre reincarnare ? Sincer…

29. tibi - 24/05/2009

gabilutza

Intrebarile mele sint – cred eu – , de o mare banalitate, indiferent cine sau cum le pune.
Sint intrebari pur si simplu firesti; eu nu am gasit raspuns la ele; de aceea le si vehiculez.

30. bibliophyle - 24/05/2009

@nora, una din cele mai mari congregatii Swedenborgianiene a fost la Brasov si la Sibiu 🙂

31. demeter - 24/05/2009

Nora,
Buna seara !

32. bibliophyle - 24/05/2009

@nora, servus 😆

33. noradamian - 24/05/2009

Transilvania noastra e plina de mistere! 😆

34. demeter - 24/05/2009

Tibi,
Noi toti ne punem intrebari existentiale, si nu banale. Poate pentru ca cineva a spus „omul este o trestie ganditoare”. nU EXISTA intrebari banale sau fara sens.

35. gabilutza - 24/05/2009

@Bibiophile

Balzac spune in Christophe Lambert ca „apocalipsa e un extaz scris”.

Nu pot vorbi despre Swedenborg, caci nu l-am citit. De multe ori, un mic extaz poate parea un produs al unei alte realitati. Se creeaza convingere, in special celor neexersati, prea rationali, o schimbare de nivel care poate fi daunatoare a ceea ce se doreste transmis.

@Demeter.
Pt. mine pot avea importanta „amintirile”, „imaginile” ce pot fi considerate „vieti trecute”, dar doar legate de la aceasta unica viata de acum. Nu cred in reincarnare, o iluzie in plus care nu explica si clarifica nimic.

36. bibliophyle - 24/05/2009

@nora, din nefericire atati ani de protocronism si de xenofobie au facut un mare rau Ardealului si Romaniei

37. noradamian - 24/05/2009

Demeter,
mai demult am mai citit si ceva literatura ezoterica, teozofie, Rudolf Steiner si altii, vreau sa spun ca „m-am initiat” . Interesante în felul lor… 🙂

38. gabilutza - 24/05/2009

@nora

Buna seara.

Erata . Luis Lambert. Christophe e actorul care face pe-a nemuritorul. 🙂

39. noradamian - 24/05/2009

gabilutza,

am inteles!

Nici eu nu ma-mpac cu reincarnarea 🙂

40. demeter - 24/05/2009

Nora,
Steiner este pre plin de sine si teoriile lui nu seamana de loc a crestinim, cel cu care suntem noi obisnuiti. El este mult mai indreptat catre tehnica, decat spre suflet.

41. demeter - 24/05/2009

Nora, Gabilutza,
Degeaba nu va impacati cu reincarnarea. …Cine stie? Voi credeti ca un miliard de oameni gresesc? (budistii si hindusii?)

42. noradamian - 24/05/2009

bibliophyle,

in acelasi timp Transilvania e un spatiu multicultural natural, neomogen, in toate ungherele ei! Fiecare oras avea( si inca mai are) o compozitie specifica. Pana si accentul, in vorbire, e diferit, de pilda, la Cluj, de Sibiu, Medias, Bistrita…

43. noradamian - 24/05/2009

demeter,
nu cred ca argumentele cantitative…cantaresc in acest caz 🙂

44. gabilutza - 24/05/2009

@demeter.
Nu tratam subiectul „reincarnare” superficial. Sunt foarte multe cazuri povestite in religiile asiatice. Poate ca anumite „arhietipuri” sufletesti se potrivesc unor existente de aici. Cum eu cred in „Memorie comuna a umanitatii”, nu e exclus ca cineva sa aiba acces si sa-si povesteasca ceea ce crede ca e o viata trecuta. Traim doar in „prezent”… Cum notiunea de timp poate fi manipulata, daca traim ceva e probabil „sincron”, „paralel” altundeva, nu neaparat in aceasta cronologie a istoriei, pentru a deduce de aici „reincarnarea”.

45. noradamian - 24/05/2009

demeter,
steiner e cel mai cunoscut,are si destula logica in ce spune, dar sunt foarte multi, diversi… Eu o vad ca pe o zona a aventurierilor in No man’s land, 🙂

46. demeter - 24/05/2009

Gabilutza,
Nu este vorba de cantintati, ci de cultura. Noi suntem obisnuiti sa traim intr-o cultura si cateodata ne este greu sa intelegem cultura altora, care este la fel de logica sau ilogica, precum a noastra . Trebuie sa fim intotdeauna suficient de deschisi, pentru ca cel putin sa construim o interfata spre alte culturi. La asta m-am referit.

47. bibliophyle - 24/05/2009

@nora, pentru asta trebuie sa investim mai mult in cercetarea, pentru a pastra acest splendid mediu cultural si social. Si sa termina sa-i dam tot timpul cu daco-romanii 🙂

48. demeter - 24/05/2009

Nora,
Este foarte posibil sa fie „in no man’s land” Am citit, mi-am definit parerea si am trecut mai departe. Crede-ma ca imi face mai mare placere sa-ti citesc postarile tale decat sa-l citesc pe R. Steiner.

49. demeter - 24/05/2009

Gabilutza,
Noi traim intr-o istorie lineara pe care ne-o impune religia noastra. Si poate istoria este ciclica?

50. noradamian - 24/05/2009

demeter 😆

51. gabilutza - 24/05/2009

@demeter.

Eu sunt ultimul dintre cei care ar transa definitiv un aspect spiritual atat de important. Cultura magica a unor popoare trebuie integrata cu TOTUL, in intregul ei, e un sistem inchis in care nu se poate introduce oricine. E vorba de un sistem de reprezentari! Va voi povesti o istorie tibetana, daca e timp.

Ma intristeaza iluzia ce ne-o putem produce noua prin mixare, si canalizarea inutila a unor energii pe care ar trebui sa le folosim.

Sunt atatea Elene din Troia, si atatea Cleopatre, si atatea alte personaje … retraite de asa zisii „mediumi” diferiti din aceeasi epoca, ca nu poate fi valabila povestea cu reincarnarea.

52. noradamian - 24/05/2009

bibliophyle,

sa stii ca nu-s prea multi, totusi, protocronistii astia care defilează cu capul de lup in steag…
S-au imputinat ca si nationalistii lui funar&vadim… 🙂

53. demeter - 24/05/2009

Gabilutza,
Sa le luam pe rand.
Nu le pot vedea nici pe Cleopatra nici pe Elena impreuna. Elenism da, doua mii de ani diferenta intre ele. Si cu mediumurile nu am nici o treaba.
Eu nu cred ca mai exista culturi care sunt „pure”, care nu au trecut un proces de sincretism (mai mult sau mai putin). Incet, incet, chiar daca va lua inca o mie de ani, noi vom deveni o cultura care include tot spiritul uman.

54. bibliophyle - 24/05/2009

@nora, sper din tot sufletul ca ne vom trezi si vom ingriji cu totii aceast patrimoniul cultural comun 🙂

55. gabilutza - 24/05/2009

@demeter

Filosofii Sankara, Pascal si Leibnitz si altii au definit realitatea ca un ansamblu de vise BINE LEGATE. Asa pot fi posibile mult mai multe, timpul ciclic si transmigratia sufletelor. Experientele mele personale pot contrazice multe explicatii logice ce imi permit sa traiesc coerent si rational. 🙂

@tibi … te-am pierdut … poate Teofil ne clarifica intrebarile tale…

56. bibliophyle - 24/05/2009

@nora sa-ti dau un exemplu sti cine a fost Ioannes Sommerus ( Johann Sommer) 😆

57. tibi - 24/05/2009

@gabilutza

eu nu am pierdut – inca – nimik ! 🙂

Imi place mai mult sa citesc decit sa scriu. 🙂

58. bibliophyle - 24/05/2009

Gabiluta, personal nu cred in reincarnare, dar nici nu pot afirma ca nu exista. Personal cred ca timpul este liniar, desi sunt poate dovezi circumstantiale ca poate nu este.

59. noradamian - 24/05/2009

nu, bibliophyle, nici de Sommerus n-am auzit!! 😆

60. bibliophyle - 24/05/2009

Nora, el a fost unul din cei mai mari teologi protestanti, a fost biograful lui Despot Voda, si a fost fondatorul primei SCOLI ROMANESTI la Cotnari, a fost sters din istoria Romaniei pentru ca nu-l chema Ion 🙂

61. bibliophyle - 24/05/2009

Intre 1562-1563

62. gabilutza - 24/05/2009

@demeter

Procesul de sincretism e un fapt complet social. Deja experienta mea personala nu o pot partaja cu altcineva, pana la sincretism mai e muuulta cale.

Si totusi:

Povestea un lama tibetan, cat de curios a fost privit de ai sai un „sahib”, european ce in 1940 venise la Lhasa sa moara, gazduit intr-un templu. Intr-o dimineata calugarii au vazut lumina de curcubeu iesind din camera sa. Binenteles ca nu i-au mai gasit corpul si au concluzionat, ca prin cine stie ce proces necunoscut, reusise una din cele mai elevate experiente ale religiei lor. Tibetanii au vazut ceva, un calugar oriental, un fizician cuantic ar fi vazut altceva … suntem intr-un domeniu unde spiritualul poate „lovi” imaginatia, asta e tot ce putem vedea, sti …

63. demeter - 24/05/2009

Gabilutza,
Procesul de sincretism este si religios, altfel nu ar fi existat ecumenismul de astazi. Cunosc personal multe familii in care fiecare parte isi pastreaza religia si traiesc impreuna si construiesc de fapt o alta religie, prin respectul reciproc al traditiilor comune. Acesta este viitorul sau vom muri in masa.

64. gabilutza - 24/05/2009

@tibi @demeter … credintele nu provin din educatie, dupa parerea mea.

O gluma: budistii respecta orice fiinta pentru ca orice fiinta a fost MAMA noastra in nenumaratul ciclu de reincarnari.

Uneori, anumite credinte permit inlantuiri de concepte si invataturi care vor coincide , e sigur … dar intr-un mod neasteptat. 🙂

65. demeter - 24/05/2009

Gabilutza,
Credintele se nasc in educatie si traiesc (sau se pierd) in acceptarea matura.

66. noradamian - 24/05/2009

bibliophyle,

am facut liceul in resedinta lui Stephan Ludwig Roth din Medias. S.L R., tot pastor protestant, aparator al drepturilor romanilor( erau pe o treapta inferioara ca drepturi, fata de sasi si unguri) mare pedagog( in spiritul lui Pestalozzi), umanist, revolutionar. A fost omorît de dieta de la Cluj pentru ca nu voise sa renunte la ideea( isi facuse si doctoratul cu subiectul asta) ca romanii sunt, de drept, populatia titulara in Transilvania. Inainte sa fie ridicat de acasa, tocmai adoptase o fetita unguroaica parasita de maica-sa, gasita intr-o padure pe langa Mosna( satul de langa Medias in care ere pastor) Cu o zi inainte sa fie impuscat de honvezii unguri, in celula fiind, scrie o lunga scrisoare familiei, ultima, in care-i roaga, intre altele, sa aibe grija si de mica unguroaica!

La intalnirea de 10 ani de la absolvirea Liceului, eram in dreptul statuii Lui St. L. Roth(instalata dupa ce am ispravit noi scoala) colegii mei intrebau „Da’ asta cine mai e?”

ps. Nu erau ei de vina! 😦

67. gabilutza - 24/05/2009

@demeter

Admir cele spuse de dvs. sunt sigur ca fac parte dintr-o convingere practicata.

Nu se intampla intotdeauna asa. Ati vazut cazul Swedenborg.

Cu acceptarea matura eu am inca de furca. Se intampla sa nu intelegem tocmai lucrul despre care credem ca-l cunoastem cel mai bine.

68. bibliophyle - 24/05/2009

@nora, maine iti voi dedica o postare pe Theo-Phyl, in care am sa vorbesc despre acest mare domnitor uitat al Moldovei Ioan Iacob Heraclid, poreclit pe nedrept Despot voda si amintit d de Vasile Alecsandri în drama sa „Despot-Voda”.

69. demeter - 24/05/2009

Gabilutza,
Trebuie intotdeauna sa intelegem ca dragostea uneste. Diferentele sunt mici si ai dreptate, toti traim cu o amintire comuna. Nu sunt o mare adepta a lui Jung, dar din punctul acesta de vedere sunt cu el 100%.

70. tibi - 24/05/2009

sorry

dar cred ca trebuie sa va spun cuviincios

noapte buna
TUTUROR

ne mai citim si miine !

71. bibliophyle - 24/05/2009

@tibi, noapte buna si vise placute, multzumesc ca intodeauna pentru vizita 😆

72. demeter - 24/05/2009

Tibi,
Noapte bunicica si o saptamana BUNA!

73. gabilutza - 24/05/2009

🙂 Jung a avut si el experiente asemanatoare lui Swedenborg, nu a ascuns asta.

Da. 🙂 Exista un domeniu unde sincretismul nu este ceva abstract, nu are nevoie de suportul culturii. 🙂

74. gabilutza - 24/05/2009

@noapte buna Tibi! o saptamana noua spornica!

75. bibliophyle - 24/05/2009

@gabilutza, sincretismul nu poate fi dirijat. Cateodata este impus, dar nu dirijat. Pana la urma iese din acest lucru ceea ce trebuie sa iasa. Djuvara a stiut ce a scris el in teza lui de doctorat 🙂

76. noradamian - 24/05/2009

noapte buna, tibi! 🙂

77. gabilutza - 24/05/2009

@demeter, @nora, @teofil

Sincretism ok. Dar oare senzatia noastra nu e ca intelegerea a pierdut din bogatie, s-a diluat?

78. bibliophyle - 24/05/2009

gabilutza 😆

79. noradamian - 25/05/2009

bibliophyle,

sunt curioasa, mai ales ca nu m-a interesat pana acum Despot Voda Probabil din cauza cuvantului „Despot”… 🙂 dar si a felului in care am am fost indopati cu istoria oficiala! Reactie de aparare….

80. bibliophyle - 25/05/2009

@nora, Despot in Greaca este „conducator militar”, el a fost fiul Despotului din Samos, elevul lui Laskaris. Singurul domnitor protestant in istoria Moldovei, si a avut soarta tuturor care nu s-au aranjat cu boierii, a fost omorat de Tomsa la Suceava. El a fost singurul Renescentist pana la Cantemir. 🙂

81. noradamian - 25/05/2009

bibliophyle,

Fabuloasa istorie! Nu pot sa nu ma minunez de cate ar trebui sa stim( categoric sunt multi care stiu lucrurile astea dar mult prea multi suntem cei care nu le stim!) Si, omeneste, vorbind, e foarte greu de recuperat. Imi inhipui ca ar trebui din nou sa luam toata istoria la studiat, pas cu pas…

82. bibliophyle - 25/05/2009

@nora, Istoria Romanieiei se invata la NY sau Paris sau Londra, nu la Bucuresti, din nefericire. 😦 Sursele au disparut de mult si se afla in alte parti. Nu stiu cat de mult le pare rau „intelectualilor” romani 😦

83. bibliophyle - 25/05/2009

@nora, este suficient sa-l citesti pe Djuvara sa Lucian Boia ca sa intzelegi 🙂

84. noradamian - 25/05/2009

bibliophyle,

incetul cu incetul, mai cu carti, mai cu blogul lui Teophyle, ne mai punem la punct. 😆

O zi placuta si luminoasa!

85. demeter - 25/05/2009

Nora,
Noapte buna si…cum spune Maya, ingerii sa te sarute!

86. bibliophyle - 25/05/2009

@nora, noapte buna citeste maine pe Theo-phyl istoria lui Despot-Voda 😆

87. noradamian - 25/05/2009

Pe Djuvara il am aici, cu cateva volume, le-am rasfoit doar, nu pot spune ca le-am citit, inca.
De Lucian Boia am auzit, sunt chiar curioasa 😀

88. bibliophyle - 25/05/2009

@gabilutza. daca mai este pe aici, Noapte buna si o saptamana frumoasa. Multzumesc 🙂

89. noradamian - 25/05/2009

OK, Teophyle, pe maine! 😆

90. demeter - 25/05/2009

Pentru toti,

91. gabilutza - 25/05/2009

@noapte buna nora!

o zi frumoasa in continuare @demeter & Teofil!

92. bibliophyle - 25/05/2009

@nora citeste, despre Djuvara pe blogul asta la Tagul Djuvara sau Magnus Opus 😆 cat despre Boia, cred ca a venit timpul sa-l amintesc si pe El 😆

93. noradamian - 25/05/2009

Demeter, o zi frumoasa si cu ingerii aproape! 😀

94. noradamian - 25/05/2009

Atunci ne faci tu cunostinta cu Boia, inainte sa-l citim 😀

95. demeter - 25/05/2009

Nora, Gabilutza,
Noapte bunicica si vise placute !

96. dumitruagachi - 25/05/2009

O imbratisare prieteneasca pentru toti! Am citit textul si comentariile, sunt foarte interesante. Are dreptate Nora, e mult, enorm, de recuperat de fiecare dintre noi… Din pacate, suntem generatii care tot recupereaza, am imaginea asta din adolescenta, din anii 80. Atunci, cu bani putini, recuperam carti din anticariate. Fiecare imi parea esentiala. Parca eram bulimic, voiam sa ies din librarie cu sacose de carti… De fapt, aveam impresia ca „memoria” mea sufera… Atunci nu eram incredintat ca nu cantitatea conteaza.

97. bibliophyle - 25/05/2009

@dumitru, salut
Multe felicitari tuturor in special Elenei care pune ata de mult suflet. Puneti si voi mai mult material ca sa stim si noi despre ce este piesa… etc. Poate cateva cuvinte despre oamenii „imprejurul” ei 🙂

Cat despre memorie, sau „lipsa ei”, poti sa fi fara grija, eu tin minte si am sa va amintesc 🙂

98. bibliophyle - 25/05/2009

@All postare noua 😆

99. dumitruagachi - 25/05/2009

Spectacolul trupei Drama Club e o adaptare dupa N. Iorga. Care la rindul sau, in piesa „Frumoasa fara trup” a reluat problematica basmului „Tinerete fara batrinete…” Trupa lucreaza cu metafora vizuala, mai complex, teatrala. La „Festivalul Amfiteatru” de la Botosani Drama Club a primit trofeul pentru „spectacol de teatru-imagine”.
La Piatra Neamt au primit pentru spectacolul lor trofeul festivalului … Am scris citeva texte, nu atit despre piesa ci despre felul lor de a intelege arta spectacolului.

Drama Club e o trupă tare, tare de tot! (24.05.09)

Drama în alb-negru. Vive la poésie! (8.05.09)

Teatru-imagine (10.05.09)

100. bibliophyle - 25/05/2009

@dumitru, stiu tot ce a fost scris pe blog, m-am referit la putina „culoare”, spe exemplu: cum a fost ales textul, cum s-a lucrat la el, ce au zis copiii, care au fost problemele 🙂

101. pan - 26/05/2009

bibliophyle,

M-ai facut curios in legatura cu Swedenborg, mai ales ca e şi o mica coincidenta la mijloc: chiar zilele trecute i-am retinut numele dintr-o carte de-a lui Pleşu. Mersi de recomandare…:)

102. bibliophyle - 26/05/2009

Pan salut,
sper sa aveti placere 🙂


Sorry comments are closed for this entry