jump to navigation

Amos Oz: Să cunoşti o femeie 29/09/2009

Posted by Theophyle in 1, Carte Contemporana (sec. 20-21).
Tags: ,
trackback

206-1Amos Oz (născut Amos Klausner, 1939) este cel mai citit scriitor israelian contemporan. Oz este profesor la catedra de literatură de la Universitatea Ben Gurion din Beer Şeva. Amos Oz are o biografie tragica; mama sa, bolnavă de depresie, s-a sinucis, el insusi a trecut de doua ori pe langa moarte, care este de multe ori prezenta in lucrarile sale. In afara de premiul Nobel pentru literatura (a fost de 3 ori candidat, inclusiv in anul 2008) a luat cam tot ce se putea lua in acest domeniu. Cartea pe care eu o prezint astazi a fost premiata cu Premiul Ovidiu in 2004, cand a fost publicata si in limba romana. Au fost realizate trei ecranizări după romanele lui: Michael Sheli (după Soţul meu, Michael) în 1976, Kufsa Sh’hora (după Cutia Neagră) în 1994 şi The Little Traitor (după Pantera din subterane) în 2007. Personal am avut putine probleme in a alege cartea prezentata. Din punctul meu de vedere cea mai buna carte a lui Oz a fost “Cutia Neagră”, tradusa si ea in limba romana, din nefericire cartea este mai putin accesibila cititorului care nu cunoaste niste realitati locale. Amos Oz este un om al stangii liberale israeliene; parerile lui sociale si politice sunt total diferite de ale mele si totusi iubesc profund literatura lui, atat de personala.

Amos Oz este un om frumos la propriu si la figurat. Scrie puternic aproape de sufletul cititorului care-l intelege. Este si el,  ca si marii scriitori care i-am prezentat in ultimele doua postari, un scriitor al detaliilor, un cercetator atent al senzatiilor si un om care cu o singura propozitie iti poate da simtamantul ca de fapt el scrie pentru tine.

Să cunoşti o femeie” este o carte trista, in care cititorul este rugat,  neostentativ, sa “ia act” despre existenta unui mare adevar: învăţaţi să-i cunoaşteţi pe cei apropiaţi iubindu-i. Iar iubirea trăieşte şi atunci cînd dispare fiinţa iubită. Este sentimentul hărăzit fiecăruia dintre noi, care umple vidul universal şi salvează individul. Pentru personajul principal al romanului, Yoel, agent al serviciilor secrete israeliene, moartea misterioasă şi tragică a soţiei sale, Ivria, deschide durerosul drum al cunoaşterii, fie aceasta şi tardivă, a adevărurilor fundamentale care definesc raporturile între doi parteneri de viaţă. Rezultatul introspecţiei şi al rememorărilor sale pe care le parcurge cu sufletul la gură nu se lasă aşteptat:

Ştia bine că actele oamenilor, ale tuturor oamenilor şi toate actele lor, acte de pasiune, de ambiţie, acte de fraudă, de seducţie, de acumulare, de evaziune, acte de răutate şi de trădare, de competiţie, de flaterie şi de generozitate, acte menite să impresioneze, să atragă atenţia, să se întipărească în memoria familiei, a clanului, a ţării sau a rasei umane, acte meschine şi acte grandioase, acte calculate sau incontrolabile sau duşmănoase, toate soiurile de acte te împing, întotdeauna, undeva unde nu aveai nici cea mai mică intenţie să ajungi.”

Cartea este o capodopera literara dedicata tuturor despartirilor noastre si un memento pe care trebuie sa-l cunoastem cu totii “cunoste-ti cel pe care-l iubesti, acum, pentru ca maine ar putea fi prea tarziu”. O carte frumoasa, capodopera a unei literaturi minore, scrisa intr-o ciudata limba noua-veche, de un mare maestru al literelor. De citit.

Comentarii

1. orangeskorpion - 29/09/2009

am citit in urma cu citiva ani aceasta carte gratie unei prezentari atractive…dar din pacate, cartea nu m-a convins pe cit a fost reclama…

cred ca am avut asteptari mai mari….who knows?
🙂

oricum multumesc pentru reamintirea ei!
am citit cu placere cele scrise de ThPh!

2. Theophyle - 29/09/2009

Skorpi, carte nu poate fi placul tuturor, nici @demeter nu a fost impresionata. Eu am iubit-o :

3. orangeskorpion - 29/09/2009

apropo, ThPh,

ai apucat sa citesti ceva din Andre Makine??

mi-ar placea sa-ti citesc opiniile legat de acest autor franco-rus…

4. Theophyle - 29/09/2009

da, skorpi. Am citit si-mi place in special mi-a placut „La femme qui attendait” 🙂

5. orangeskorpion - 29/09/2009

ma bucura faptul ca ai citit A.Makine…
mai erau „Muzica unei vieti”, „Pe vremea fluviului Amur” si altele…

6. Theophyle - 29/09/2009

nu este singrul lucru pe care l-am citit. Am sa incerc si ceea ce ai recomandat tu 🙂


Sorry comments are closed for this entry