jump to navigation

M*A*S*H 12/09/2009

Posted by Theophyle in 1, Carte Contemporana (sec. 20-21), Film.
Tags: , ,
trackback

Ieri a incetat din viata unul din cei mai buni realizatori de seriale TV din SUA, Larry Gelbart. Printre serialele pe care le-a produs (majoritatea comedii) se numara unul dintre cele mai iubite seriale de televiziune din toate timpurile, M*A*S*H. Serialul care a rulat in 127 de tari din lume, inclusiv Romania. Primul episod  a fost prezentat de CBS in 1972 si toate cele 251 de episoade au rulat pana in anul 1983, cand a fost terminat. In cei 11 ani de productie (unul din cele mai lungi seriale dramatice)  a avut un succes extraordinar, descriind viata unui spital de campanie in razboiul din Coreea. Desi cartea a fost scrisa ca o alegorie critica a razboiului din Vietnam de Richard Hornberger, medic militar in rezerva, care chiar a fost doctor intr-un spital de felul descris in carte, in film si in serialul de televiziune actiunea se deruleaza ca si o comedie.

195-1

Dr. Richard Hornberger, sub pseudonimul Richard Hooker, a mai scris inca doua carti, continuare a originalului , M*A*S*H Goes to Maine (MASH in Maine) M*A*S*H Goes to Paris (MASH in Paris). Prima carte a fost ecranizata inaintea serialului de televiziune,  in 1970 de marele regizor american Robert Altman, cu o distributie de exceptie, care i-a inclus pe Donald Sutherland, Elliot Gould, Tom Skerritt, Robert Duvall si Sally Kellerman. Nu cred ca am vazut multe comedii mai reusite decat acest film in viata mea. Despre serialul de televiziune nici macar nu trebuie sa va povestesc, pentru ca sunt sigur ca majoritatea voastra l-a vazut.

195-2

Intr-un sfarsit, trebuie sa va spun ca raposatul realizator, Larry Gelbart a colaborat in ultimii ani ai vietii lui (a  murit la varsta de 81 de ani) cu vestitul blog “The Huffington Post”, pe care eu nu prea il degust, din cauza orientarii de stanga, dar postarile lui Larry mi-au facut totusi o mare placere.

195-3

Nu cred ca as fi postat acest articol dar, acum cateva zile, cand am vazut-o prima data pe Dna. Judecatoare Mona Pivniceru am avut impresia ca o cunosc de undeva. Dupa ce mi-am scormonit memoria am ajuns la concluzia ca nu am de unde, pana nu mi-am amintit de aceasta capodopera carte-film-televiziune. Dna. Pivniceru seamana leit personajului numit in carte-film-televiziune, Margaret „Hot Lips” Houlihan, maiorul care era sefa infirmierelor  si asistentelor din spitalul de campanie. Ambele actrite care au jucat-o  „Hot Lips” , Sally Kellerman si Loretta Swit, seamana absolut leit cu  dna. Pivniceru, asadar avem si noi „Hot Lips„-ul nostru, in special dupa chestia cu “domnu’ prezident” sa ne traiasca!

Comentarii

1. orangeskorpion - 12/09/2009

excelent, ThpH,
multumesc!

iar chestia cu pimniceru, ce sa zic, parca hot lips a lor este mai umanoida decit hot lips a noastra, pasare de prada, pur si simplu…o adevarata lacusta…

🙂

2. tibi - 12/09/2009

Intr-adevar ! Frumoasa aducere aminte a ceea ce ainsemnat MASH ! Super serial ! Pivniceru … are dreptate skorpion !

3. Theophyle - 12/09/2009

baieti trebuie sa recunoasteti ca este 2 picaturi „hotlips” 🙂

4. tibi - 12/09/2009

Teofil

Cam ai dreptate !
Mie nu mi-ar fi trecut prin cap sa o asociez cu ‘buze-fierbinti’ 🙂 .

5. Theophyle - 12/09/2009

tibi, si eu ca omul mai am inca putina memorie si…imaginatie 🙂

6. tibi - 12/09/2009

Adevarul e ca imaginatia ta, nu este tocmai straina multora … 😛

7. tibi - 12/09/2009

Acum.

Cred ca se cuvine sa aducem un omagiu, creatorilor acestui super-serial, MASH.

Si sa nu uitam de Alan Alda, despre care am auzit ca a fost la un moment dat, un extrem de tenace promotor al acestui serial, care era torpilat de interese obscure. Sper sa nu gresesc.

8. Theophyle - 12/09/2009

nu, nu gresesti Alda a tinut pe umerii lui acest seraial ultimi 3 ani 🙂

9. tibi - 12/09/2009

Teofil

Cred ca acest formidabil serial, a fost o veritabila lectie de viata : cum sa iti pastrezi calitatea umana, intr-un razboi aproape absurd, in care oamenii simpli erau implicati fara voia lor. Greu de impacat imperativul strict uman cu datoria fata de patrie. Foarte greu. Greu sa iti pastrezi capul limpede, intr-un ocean de nedreptate. Nu mai stiu cum se numea personajul interpretat de Alda. Dar imi aduc aminte cu placere, cum reusea sa-si mentina echilibrul, prin umor, in mijlocul unor evenimente tragice.

10. Theophyle - 12/09/2009

vezi tibi, experientel cinematografice ale luiAlda au fost foarte vii in viata mea 🙂 din cauza asta nu disper si nici nu-mi pierd umorul 😆

11. tibi - 12/09/2009

Am vazut Teofil cum iti pastrezi cumpatul in orice situatie; mie nu prea imi reuseste intotdeauna; deh, coleric ! 🙂

12. Theophyle - 12/09/2009

tibi, nu avem incotro pana la urma ajungem noi unde trebuie 🙂

13. Un tanar de stanga - 12/09/2009

Alda era Hawkeye Pierce. Primele episoade le-am vazut la biblioteca americana…. ce vremi 🙂 iar dialogurile le-am avut pe casete orwo redegiste.

ref la anlalta: mai degraba wild kicks in my humble oppinion

14. tibi - 12/09/2009

Pierce ! Asa E ! 🙂

15. Un tanar de stanga - 12/09/2009

Theophyle
Tomnai am revazut filmul Lawrence al Arabiei din 1962(e inca fierbinte), dupa ce am recitit cei 7 stalpi, animat de recitirea lui La tiganci de Eliade unde se aminteste de Colonel.
Cred ca esti omul potrivit daca intr-unul din blogurile tale ai povesti ceva despre omul asta fascinant si faptele sale. Pentru tineri, si si pentru mine ar fi o desfatare

16. Theophyle - 12/09/2009

tinere,

Lawrence este un tip extraordinar de contraversat, ultimele documente care au iesit dupa 50 de ani din arhivele FO, ne arata niste chestii care nu prea vad cum pot sa le povestesc tinerilor. In special legate de relatiile lui „personale” care au costat anglia foarte scump. Pana la urma el a fost ucis de MI6, tu sti asta, nu?

17. Un tanar de stanga - 12/09/2009

Habar nu am avut, dar ma intereseaza. Eu am ramas la nivelul cartilor eroice dinainte de razboi si la filmul din 62. Are o jumate de sala la Muzeul imperial de razboi Britanic si are si o expozitie. (E drept ca anul trecut am vazut acolo la ultimul etaj si o expozitie James Bond 🙂 )

18. Un tanar de stanga - 12/09/2009

Oricum se stie ca Lawrence a fost purtat mai mult de credinta sa decit de ce credea Marea Britanie. Mi se pare surprinzator sa fi fost lichidat de guvern la mult timp dupa ce el era deja pensionar. 🙂 Dar am sa caut
Sir Winston Churchill a esuat in primul razboi mondial (turcii administrind grecilor o papara grozava ) acolo unde Lawrence a reusit. <Si poate infringerea aia , l-a facut pe Winston sa se revanseze fata de greci, cind a pus la intilnirea cu Stalin , Grecia in zona britanica iar Romania in zona ruseasca.

19. Theophyle - 12/09/2009

Tinere, accidentul de motocicleta a fost aranjat, el s-a intalnit cu agentii Abwerului, el a fost o figura nu era usor de demascat public, asa ca 😦 a fost extrem de simpatetic lui Hitler…etc

20. Un tanar de stanga - 12/09/2009

Habar nu am avut ca s-a apropiat de nazism. Pacat !
Stii vreo carte serioasa pe fateta asta a colonelului in amazon.com ?
Eu am ramas la nivelui „Revolta in desert” tradusa de Mircea Eliade in 36 si republicata in 2006 de editura Tesu Solomonovici

21. Theophyle - 12/09/2009

Am sa-ti controlez la mine prin dosare poate am ceva si in PDF, si am sa-ti trimit si cateva lucruri mai noi. Totusi cred ca am sa pregatesc o mica monografie cateva postari, chiar ar fi interesant 🙂

22. niku_elektriku - 12/09/2009

intratzi in suptilitatzi ce’mi sint inaccesibile !
de altfel, n’am vazut nici un episod al nici unui serial dupa revolutzie, exceptzie: DALAS, la inceput; si mi’a ajuns ! desi mash-ul il remarcasem prin „almanahe” .
anu’ asta am profitat ca fi’mea a „piratat” intreaga serie „married with children”, cu care m’am delectat non stop citeva saptamini bune (nu vazusem nici un episod intreg pin’atunci)
o sa’i „dau dispozitzie” sa’mi caute si mash’u’ !

23. Theophyle - 12/09/2009

nikule este un serial de exceptie, pe bune – umor negru de cea mai buna calitate 🙂

24. Theophyle - 12/09/2009

Tinere incearca: e cel mai nou 🙂

Andrew R.B.Simpson, Another Life: Lawrence after Arabia, 2008, ISBN 978-1-86227-464-8

25. Un tanar de stanga - 12/09/2009

Mersi
Sigur ca e interesant ! Ma bucur ca te-am corupt sa scrii si despre asta. 🙂

26. Vorbim la lampa « Politeía - 19/09/2009

[…] A venit timpul ca lucrurile sa se rezolve, populatia trebuie sa inteleaga ca judecatorii Romaniei au devenit agent electoral la mana PSD-ului. Nici o deosebire intre Miron Cosma anilor ’90 si sindicalista “Hot lips” Pivniceru. […]


Sorry comments are closed for this entry

