jump to navigation

Pauza: Inainte de a uita 10/08/2009

Posted by Theophyle in 1, Pauza.
Tags: , , ,
trackback

Poate ati observat ca ultimele doua postari se ocupa de ceea ce noi numim clasici. Trebuie sa va marturisesc ca acesti “clasici” mi-au format dragostea de carte si obiceiul de a citi. Este adevarat era cam de mult, pe timpurile cand memoria umanitatii era inca in forma “vegetala,”  (vezi postarea despre Memoria Vegetala a lui Umberto Eco, aici). Intorcandu-ne la stadiul primar (evoluat, insa) de memorie “minerala” (siliconul calculatoarelor face parte din aceeasi categorie minerala, cu tablitele cuneiforme ale sumerienior),  cred ca avem nesansa de a “uita” ceva din ceea ce au agonisit zeci de generatii inaintea noastra. Fara aparatul mental numit uitare, nu cred ca omul, ca fiinta sociala, ar putea supravietui. Din nefericire “uitarea” este un cutit cu doua ascutisuri, uitare inseamna si pierderea elementelor culturale pe care unii le considera demodate sau neactuale, uitarea unor traditii care tin de etnia noastra, de locul in care ne-am nascut, de dealurile si vaile in care am copilarit, de casa bunicilor. Majoritatea studiilor sociale arata ca generatia a cincea nu va avea amintiri de la generatia a doua a stramosilor, despre prima nici vorba. Trebuie sa pastram aceste amintiri, avem nevoie de ele ? – fiecare cu raspunsul lui. Raspunsul meu este absolut afirmativ. Eul este sigma tuturor stramosilor mei, nu numai biologic, ci si mental si sentimental. Cred ca asa trebuie sa fie.

170-1

Amintirea cartilor si autorilor care au apartinut generatiilor stramosilor nostri, chiar daca  majoritatea lor nu le-au citit, ma apropie de contemporaneitatea lor in timp chiar daca nu exact in spatiu. Asadar voi continua din cand in cand sa pun pe monitorul meu si al vostru clasici pe care eu ii consider valabili si in zilele noaste.

Pe blogul istoric am inceput sa discut de civilizatii, care desi extrem de importante sunt putin cunoscute publicului larg. Acel demers este unul cultural, care se refera si la noi Romanii – nu exista culturi superioare si culturi inferioare, exista numai culturi necunoscute si neintelese.

Sper ca inainte de a uita, sa am timp sa-mi spun povestea. O saptamana frumoasa!

Comentarii

1. orangeskorpion - 10/08/2009

nu exista culturi superioare si culturi inferioare, exista numai culturi necunoscute si neintelese.

Oare?

asa am crezut si eu, dar parca totusi este si ceva adevar in prima propozitie….

2. maya - 10/08/2009

Buna seara si buna sa va fie inima!
😆

3. maya - 10/08/2009

orangeskorpion
😆
Servus!

4. bibliophyle - 10/08/2009

@skorpi, salut
Skorpi depinde cum definesti tu cultura. Daca vorbesti de papuasi de azi fata de sa zicem renasterea Italiana – exista o problema. Problema este de numitor comun – ceea ce numesc eu timp-spatiu.

Cultura papuasa poate fi comparata cu ce aboriginiana australiana, si renasterea cu pralela ei chineza – sau japoneza (in aceleasi secole) 🙂

5. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, servus 🙂

6. maya - 10/08/2009

Fara aparatul mental numit uitare,>/b> omul (poate) ar innebuni!

De la Eva primordiala si pina astazi,omenirea pentru a merge inainte a trebuit sa uite multe lucruri.

Uitarea in evolutia individuala a fiecarui om este mai mult decit necesara si este indisolubil legata de „uitarea” generala.

uitarea,paradoxa,l a fost,este si va fi un factor de progres

aceasta este (in mare) prima fata a uitarii

7. maya - 10/08/2009

scuze: uitarea,paradoxal a fost, este si va fi un factor de progres
scuze:pentru boldarea exagerata /m-am „gresit”! 😆

8. bibliophyle - 10/08/2009

@maya – de acord, in principiu – nu insa, cultural. Uitarea din punct de vedere cultural este o regresie si o dezradacinare

9. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl
😆
Servus!

10. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl

din aceasta „uitare” descrisa de mine mai sus, bineinteles ca face exceptie „uitarea culturala” si „uitarea de sine” 😦

Exceptia confirma intotdeauna regula!

Este evident faptul ca evolutia culturala a omenirii a fost si va fii legata de evolutia societatii in general, de sirul „margelutelor -evenimente” insirate pe „ata” istoriei.

Pina la urma cultura este uitatura aruncata peste „umarul” evenimentelor din istoria umanitatii!

Iar aceasta „uitatura” 🙂 desigur ca NU trebuie uitata!

11. demeter - 10/08/2009

Buna seara la toata lumeaaaaaa!

12. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, si aici ai dreptate 🙂

13. maya - 10/08/2009

nu exista culturi superioare si culturi inferioare, exista numai culturi necunoscute si neintelese

asa cred si eu/sint convinsa ca foarte multe lucruri i-au ramas omenirii de descoperit in legatura cu trecutul ei, multe descoperiri sint tinute „la secret

14. bibliophyle - 10/08/2009

@maya – inca o data cu conspiratiile 🙂 numai merge azi cu povestile ascunse, chiar nu! 🙂

15. maya - 10/08/2009

demeter
😆
Servus!
Superba melodie! Multumesc! 🙂

16. demeter - 10/08/2009

Servus Maya, ma bucur ca-ti place. Ne-ai lipsit…..

17. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl

„la secret” nu numesc aici punctual „conspiratie”,ci faptul ca omenirea inca nu este (poate) pregatita pentru anumite informatii culturale!

Asta am vrut sa spun prin „la secret” si nu „conspiratia conspiratiilor”! 🙂

18. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, crede-ma ca majoritatea subiectelor culturale se afla pe „mesele” universitatilor americane, si acolo toata lume publica – nimic nu ramne la „secret.” Ce se afla in pivnitele Vaicanului numai Dumnezeu stie 😦

19. maya - 10/08/2009

demeter
🙂
Multumesc! Am fost un pic (cam mult 😆 ) mai cu „zoale”= treburi!
Dar,a trecut! 😆
Vorba cintecului „totul trece cu apa rece” ! 🙂
Desi, de miine,trebuie sa pun pe iarna „o tona” de castraveti!
Ce-i lipseste chelului! 🙂

20. demeter - 10/08/2009

Maya,
castraveti am pus, am pus ardei capia 15 kg la borcan,,,,asa ca stiu prin ce treci…. Daca plac sefului…

21. maya - 10/08/2009

😆
Am uitat ca avem dreptul la 2 melodii!

In memoriam! Tatiana Stepa – Duminica de ieri!

Doamne,Doamne sa o odihneasca in pace!

22. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, amin 😦

23. demeter - 10/08/2009

Maya, amin…a suferit cam mult

24. maya - 10/08/2009

demeter
🙂
esti tare harnicutza! 🙂

Fostul meu sef spunea: sefu-i sef si in sant! 😆

Sefii de fatza se exclud! 🙂 (de la sant,am vrut sa spun)

25. demeter - 10/08/2009

Maya, stai ca n-am terminat …mai am de pus vinete la congelator…alta minune de copt….Seful nu le are cu bauta…un picutz de vin bun.
„Seful e sef si-n pielea goala”. Si „seful are intotdeauna dreptate”.

26. maya - 10/08/2009

Majoritatea studiilor sociale arata ca generatia a cincea nu va avea amintiri de la generatia a doua a stramosilor, despre prima nici vorba. Trebuie sa pastram aceste amintiri, avem nevoie de ele ?

Sigur ca trebuie sa pastram aceste amintiri;dar cel mai important este sa le transmitem mai departe! Sintem datori fata de generatiile care vin dupa noi!

Sigur ca amintirile sint „personalizate”,sigur ca fata de acelasi eveniment parerile,amintirile sint diferite,dar noi nu am fi stat in fata calculatorului acum, 😆 daca mii de ani,omenirea nu si-ar fi „transmis” amintirile;la inceput prin viu grai,apoi prin desene/picturi,apoi prin scris.

Noi sintem „rezultatul” acestor „amintiri”;adunate,(pe diferite „suporturi”
pastrate si transmise mai departe, „amintirile” au creat culturi.

Poate ca vorbesc „cam aiurea” 😦 sint un pic obosita!

Vorba cintecului: „concentrila” si Gingo Biloba! 😆

27. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, ce sa transmitem daca nu ne amintim noi. fara a fi personali intreaba-te cat cunosti tu trecutul familiei tale (cate generatii? )

28. maya - 10/08/2009

demeter

„sant” – nu era cu conotatie alcoolica/fostul meu sef (Doamne,Doamne sa-l odihneasca) facea referire mai degraba la „orice situatie”

A fost (saracul) prea pudic ca sa vorbeasca de „pielea goala”!
Un om extraordinar de inteligent si de cultivat;am invatat foarte multe lucruri de la dinsul si mi-a „facilitat” accesul la multe carti „mai rare” in perioada de trista amintire!

Apropo de uitare! Ma bucur ca mi-am adus aminte de dinsul acum!
Am avut parte de o intimplare ciudata:eram intr-un alt oras si ma indreptam pe jos spre gara;aveam mult de mers. Orasul nu avea nici o legatura cu „seful”,care deja decedase de ceva ani!

Dintr-o data,am simtit ca mi se face dor de dinsul;de discutiile noastre intelectuale! Parca era aproape! Stiu ca m-am si speriat si am intors capul! Am spus repede o rugaciune si am mers mai departe!

Peste ani,un calugar mi-a spus ca in astfel de situatii, spiritul celui decedat este linga tine si te ocrotes-te!

Acum sint convinsa de acest lucru;traiesc aceiasi senzatie fata de frumosul meu tata!Doamne,Doamne sa-l odihneasca in pace!

29. demeter - 10/08/2009

Maya draga,
Este extraordinar sa te simti aproape de cineva care ti-a fost drag sau apropiat. Si eu cred ca te ocroteste si tata si fostul tau sef. Zicalele de mai sus mi-erau mie adresate de diversi subalterni, in situatii de criza. Nici o legatura cu „Seful” meu actual.

30. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl

amindoi bunicii mei s-au nascut in secolul XIX -unul era roman sadea,adica oshan,celalalt ungur sadea!

Peste amindoi si peste familiile lor aceleasi enenimente istorice au trecut diferit si s-au raportat diferit la ele. Primul razboi mondial,al doilea,orori si foamete. Si altele si altele. Romania dodoloata/dictatul de la Viena.
Salvarea evreilor,moartea lui Stalin.

De mic copil stateam vrajita linga ei si ii „trageam de limba”;imi aduc aminte si acum cu mare placere si imi este tare,tare dor de ei.

Nici o bunica NU mi-am cunoscut,din pacate! 😦

31. bibliophyle - 10/08/2009

@maya tu vorbesti de doua generatii, eu vorbesc de patru. patru generatii este bariera pe care 80% din oameni nu o trec 😦

32. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl
🙂

si eu sint atunci intre cei 80% 😦
Ce sa ma fac? 😦

33. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, nimic. sa cautam sa scriem si sa trimitem mai departe 🙂

34. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl
🙂
Desigur,asta E solutia!

Amintirile noastre vor conta cindva,undeva,pentru cineva!

35. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl

este usor (poate) sa treci pe hirtie amintiri frumoase;ce ne facem insa cu acele amintiri care „dor”. Amintiri care de cite ori vin „pe retina”, inima singereaza sau simti ca trupul se scutura „de groaza”.

Capacitatea de a transcede peste asemenea amintiri si de a le „aseza” pe hirtie,cred ca se numeste geniu!

36. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, nu, – se numeste documentare. tot ce nu ne omoara ne intareste 🙂

37. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl
🙂
atunci cind trebuie sa iti asterni pe hirtie propriile amintiri „de groaza”;la aceasta m-am referit.

Cind vine,vine amintirea…..vine „dinsa” si cu starile aferente prin care ai trecut. Orice rind scris,insemna retraire!

38. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, trebuie sa iei din viata ta si sa privesti lucrurile de parca s-au intamplat altcuiva, crede-ma se poate 🙂

39. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl

daca spui tu,sigur asa este! 🙂

40. bibliophyle - 10/08/2009

Maya 😆

41. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl

si intorcindu-ne la culturi – putem spune ca tot un fel de „amintiri” sint?
Amintiri individuale,amintiri colective privite cu detasare unele,iar altele dincontra!

42. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, intorcandu-ne la „culturi”, vorbim de mitologie (oral sau scris neautentificabil), vorbim de istorie – scris si autentificat, si vorbim de folclor care nu are nevoie de nimic – el exista 🙂

43. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl

Prima mea carte indragita din copilarie a fost „Legendele Olimpului”! Stiam atunci aceasta carte aproape pe de rost! Cred ca de aici mi-a „venit” pasiunea pentru istorie.

44. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, majoritatea copiilor din generatiile noaste au prins dragoste de citit cu „legendele olimpului/” Coperta lucioasa si frumos colorata, cred ca fondul a fost alb 🙂

45. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl
🙂
mitologie+istorie+folclor= cultura

si uite asa ne intoarcem la

nu exista culturi superioare si culturi inferioare, exista numai culturi necunoscute si neintelese

fiecare cultura este unica,asa cum fiecare om este unic!

46. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl
🙂
da cu fond alb,carte format mare! Superba! O adoram! 🙂

47. demeter - 10/08/2009

Maya ,
fiecare cultura este frumoasa daca incerci sa ti-o apropii si sa-i inveti limba. Traducerile sunt cateodata tare departe de realitate. Lipsesc nuantele.

48. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl
🙂
Basme romanesti,basme africane,1001 de nopti……..

49. bibliophyle - 10/08/2009

Maya, demeter daca vreti sa va intorceti in timp .aveti situl dupa Alexandru MITRU, si noi avem si cartea originala:

http://www.legendele-olimpului.home.ro/eroii.html

50. maya - 10/08/2009

demeter
🙂
Se spune ca atitea limbi cite cunosti, de atitea ori esti om! 🙂
Sint mai mult decit convinsa de asta!

51. demeter - 10/08/2009

Theo,
Adica la noi in casa avem carticica…

52. demeter - 10/08/2009

Maya,
Nu stiam zicala aceasta…dar, am constatat pe pielea mea ca interpretarea mea a unui text nu se „loveste” cateodata de interpretarile unor traducatori. „Il tradutore , il traditore”. Sensul unor lucruri se pierde …si se adauga nuanta personala a celui care traduce. Am cunoscut extrem de putini oameni, cu o vasta cultura, care puteau traduce sensul…. Mai ales in poezie este extrem de greu. Mallarme, si ceilalti…de aceea am invatat franceza mai intai, ca sa pot sa ascult muzica, italiana pentru Verdi….s.a.m.d.

53. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl
🙂
chiar ca mare bucurie mi-ai facut cu acest site! 🙂
Multumesc!

54. bibliophyle - 10/08/2009

@maya – fac si eu ce pot 🙂

55. maya - 10/08/2009

demeter
🙂

sigur ca ai dreptate!
Accesibilitatea directa la o limba este un mare pas spre cunoastrea culturii respective!

56. maya - 10/08/2009

demeter
🙂
Frank Sinatra ! Super! Multumesc!

57. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl
🙂

„te strofoci” 😆 = te straduiesti si asta este cel mai mare lucru

58. demeter - 10/08/2009

59. bibliophyle - 10/08/2009

Superba muzica – frumoasa seara 😆

60. maya - 10/08/2009

Voi fii intotdeauna de-a pururi recunoscatoare tuturor oamenilor care au scris! Pe o piele de animal,pe o scoarta de copac,pe o piatra, pe hirtie!

Voi fii intotdeauna recunoscatoare oamenilor care au povestit…..au cintat,au jucat (dansat),au pictat,au sculptat si au construit

si voi incerca din rasputeri,cit voi trai, sa NU uit,ca trebuie sa le fiu recunoscatoare

si daca am sa reusesc acest lucru,ceea ce si sper,atunci am facut si eu ceva……NU uit prin ei! 🙂

61. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, frumoase cuvinte care sunt in fond un singur lucru – recunostinta –

62. maya - 10/08/2009

demeter
🙂
Edit Piaf – superb! Am vazut saptamina trecuta un documentar despre viata ei la b1tv!

63. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl
🙂

stiu ce nu stiu si stiu cit de mult ii admir pe cei ce stiu!
Jos palaria! Sau „bravo Mishule”! 😆

Viata in roz,sau roz bombon cu picatele/indiferent cum este important este sa nu regreti niciodata,nimic! 🙂

64. demeter - 10/08/2009

Maya,
L-am vazut acum cativa ani pe Discovery probabil….viata ei atat de amarata si vocea uriasa. Numai cat a iubit si a trebuit sa ‘lase’, cum spunea Maria Tanase.

65. maya - 10/08/2009

Actrita Maria Buza – o surpriza muzicala placuta pentru mine!
Tu nu stii!

66. demeter - 10/08/2009

Maya,
Voce frumoasa, aranjata o leaca in studio. Unde este actrita?

67. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, habar nu am cine este doamna/domnisoara?

68. bibliophyle - 10/08/2009

@maya in orice caz ea are nevoie de 10 vieti ca sa cante ca Piaf 🙂

69. maya - 10/08/2009

demeter
🙂
Theo-Phyl
🙂

este actrita in Bucuresti;nu m-ai tin minte teatrul,dar nu la National;
apare si la tvr

este o figura exotica,de o frumusete aparte,tip meridional;
sensibila,capabila sa joace in toate registrele
cinta absolut superb si muzica populara

70. maya - 10/08/2009

scuze : nu mai tin minte

71. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, sorry nu am auzit si nici nu am vazut, nici nu cunosc 🙂

72. demeter - 10/08/2009

Maya,
Imi pare rau, dar nu am auzit de dansa. Ms. Rona Hartner imi place teribil cum canta si cum joaca.

73. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl
🙂
Edit Piaf este una si unica/Maria Buza este una si unica in felul ei!

Fiecare om este unic in felul ei.
Alegerea mea a fost intimplatoare si nu ca si comparatie;

74. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, nici o suparare – din ce am vazut nu pot judeca, probabil are viitor – arata bine – asta ajuta in aceste meserie (cred) 🙂

75. demeter - 10/08/2009

Maya,
Noapte bunicica….si ingerii sa te sarute!

76. maya - 10/08/2009

demeter
😆

Theo-Phyl
😆

Era sa uit 😆 ca miine merg la lucru’ 😆

Mintenash cinta cucu’!

Noapte buna ,vise placute si colorate! 🙂
Ingerasii sa va aiba in paza!
Doamne,ajuta!

77. bibliophyle - 10/08/2009

@maya, noapte bunicica si ai grija 😆

78. maya - 10/08/2009

Theo-Phyl
😆


Sorry comments are closed for this entry

