jump to navigation

Shamanismul lui Castañeda – Aspecte Metafizice 08/07/2009

Posted by Theophyle in Carte Contemporana (sec. 20-21).
Tags: , , , ,
trackback

138-1Carlos Cesar Arana Castañeda (25 Decembrie 1925/1931 – 27 Aprilie 1998) a fost un autor American, nascut in Peru. Incepand cu   The Teachings of Don Juan (Invataturile lui Don Juan) in 1968, Castañeda a scris o serie de carti in care descrie educatia  /invatatura (training) sa in shamanismul Mesoamerican traditional. Cele 12 carti ale sale s-au vandut in mai mult de 8 milioane de copii in 17 limbi straine. Cartile, impreuna cu autorul, care a vorbit extrem de rar in public despre munca sa, au fost controversate timp de multi ani. Suporterii lui Castañeda afirma ca lucrarile sale sunt ori adevarate, ori cel putin lucrari valoroase de filozofie si descrieri ale practicilor care duc la o cunoastere aprofundata. Criticii au tendinta sa afirme ca aceste carti sunt lucrari de fictiune, prin care  Castañeda  descrie o cultura peyote, care, pentru ei, nu exista.

Criticii (numerosi) afirma ca lucrarile reprezinta mai mult fictiune decat fapte; cu toate acestea, romanele au devenit best-sellers internationale, traduse in 17 limbi straine. Figura enigmatica, care a refuzat sa fie fotografiat sau inregistrat, Castañeda a oferit informatii autobiografice conflictuale, iar viata sa este destul de neclara. Cu toate ca a afirmat ca s-a nascut in São Paulo, Brazilia., documentele  imigratiei din SUA. arata ca loc al nasterii Cajamarca (Juqueri, Mairiporã), Peru. Prenumele a fost dat de mama,  Susana Castañeda Navoa. Tatal sau a fost Cesar Arana Burungaray.. Se stie  ca in 1950/1951 s-a mutat in SUA, a devenit cetatean American in 1957 si  a studiat antropologia la Universitatea din California, Los Angeles, (B.A. 1962) si unde si-a sustinut doctoratul in 1973. In 1960 s-a casatorit cu Margaret Runyan in Tijuana, Mexico, traind impreuna doar 6 luni, dar divortul s-a terminat abia in 1973. 

Primele trei carti ale lui Castañeda , The Teachings of Don Juan: A Yaqui Way of Knowledge, A Separate Reality and Journey to Ixtlan, au fost scrise cand inca era student la antropologie la UCLA, iar tezele de bachelor si doctorat au fost acordate pe baza acestor carti.

In timpul unei calatorii in Arizona in anii 1960, l-a intalnit pe  Don Juan Matus, un indian Yaqui, din nordul Mexicului, care putea sa manipuleze timpul si spatiul, la dorinta sa. Castaneda a devenit ucenicul sau si cei doi barbati au pornit intr-o aventura plina de substante halucinogene.  In 1965 Castaneda s-a intors in  Los Angeles si a inceput sa scrie despre experientele sale in The Teachings of Don Juan (Invataturile lui Don Juan).

In cartile sale, Castañeda povesteste la persoana intai ceea ce el denumeste experiente proprii, traite sub tutelajul shamanului Yaqui, numit Don Juan Matus, pe care l-a intalnit in 1960. Castañeda a scris ca a fost identificat de catre  Don Juan Matus ca avand o configuratie energetica a unui „nagual”, care, daca spiritul aproba, putea deveni liderul unor seers (persoane sau spirite, care pot vedea in viitor). De asemenea a folosit termenul „nagual” pantru acea parte din perceptie care este taramul necunoscutului, dar totusi, care poate fi atins de om,  sugerand ca pentru partea sa de seers, Don Juan era intr-un fel in legatura cu acel taram necunoscut.  Castañeda s-a referit adesea la acest taram necunoscut ca la o  nonordinary reality (realitate neobisnuita), ceea ce arata ca acest taram era intr-adevar o realitate, dar diferita radical de realitatea obisnuita, traita de oameni care isi petrec viata de zi de zi si activitatile normale ca parte a conditionarii lor sociale.

In Martie 1973 Castañeda a fost subiectul unui articol de fond  in Time cover article  (5 Martie 1973 (Vol. 101 No. 10). Articolul l-a descris ca pe “o enigma invelita in mister, invelit intr-o tortilla”. Dupa acest interviu si pana in 1990,  Castañeda a disparut din ochii publicului.

In 1974 cea de-a patra carte, „Tales of Power”( Povestiri despre putere), a fost publicata. Cartea se termina cu momentul in care Castañeda se arunca de pe o stanca in abis, semnaland terminarea uceniciei sale sub tutela lui Don Juan.  Castañeda  a publicat 12 carti, dintre care doua, dupa moartea sa.

138-2

In anii 1990, Castañeda a inceput sa apara iarasi in public pentru a promova  “Tensegrity”, o miscare spirituala despre care el afirma ca a fost transmisa timp de 25 de generatii de catre shamanii Toltec.

Castañeda a murit in 27 aprilie 1998 in Los Angeles, urmare a complicatiilor unui cancer de ficat. Nu a avut loc nici o slujba publica, a fost ars, iar cenusa trimisa in Mexic. De-abia dupa 2 luni, la 19 iunie 1998, a aparut un anunt/articol  mortuar, intitulat A Hushed Death for Mystic Author Carlos Castañeda ( O  moarte tacuta pentru autorul mistic C.C.) scris de  J.R. Moehringer si care a aparut in  Los Angeles Times.

Aspecte metafizice – Vrajitoarele

Dupa ce  Castañeda a disparut din ochii publicului in 1973, a cumparat o casa mare  in Los Angeles pe care a impartit-o cu trei femei-discipoli, cunoscute drept “the Witches” (Vrajitoarele). Toate femeile care au locuit cu el si care au fost cunoscute sub aceasta titulatura s-a spus ca au fost iubitele sale la un moment dat.

Vrajitoarelor li se cerea sa se desparta de parteneri, prieteni si familie atunci cand se alaturau grupului lui  Castañeda. De asemenea, refuzau sa fie fotografiate si au luat nume noi: Regina Thal a devenit Florinda Donner-Grau, Maryann Simko a devenit Taisha Abelar si Kathleen Pohlman a devenit Carol Tiggs. Conform lui Corey Donovan (aka Richard Jennings), creatorul website-ului “the Sustained Action”:

“Folosirea termenului de “Vrajitoare” legat de cele 3 femei si de Castañeda a fost pentru a clama ca au fost de asemenea ucenicele lui Don Juan si se pare ca dateaza din anii ’90 cand au aparut carti avand ca autoare doua dintre aceste femei, in care descriau experientele lor cu Don Juan. Aceste trei femei sunt  Florinda Donner-Grau, Taisha Abelar si Carol Tiggs. Toate trei au aparut si cateodata au vorbit la seminariile Tensegrity care au inceput in iulie 1993, iar Florinda si Taisha au acordat autografe si au vorbit la seminarii si in interviuri la radio. “

La scurt timp dupa ce Carlos a murit,  Florinda si Taisha au disparut, impreuna cu Patricia Partin. Talia Bey (presedinta Cleargreen  – nascuta Amalia Marquez) si instructorul in Tensegrity  Kylie Lundal si-au deconenctat telefoanele si au disparut de asemenea. La 2 august 1998, Carol a vorbit la un seminar in Ontario. Nici una din Vrajitoare nu a mai fost vazuta in public de atunci. Purtatorii de cuvant de la  Cleargreen au spus numai ca “they are travelling”(calatoresc), si nici o alta informatie nu este disponibila. S-a speculat ca s-au sinucis. Deoarece femeile taiasera orice legatura cu familiile si prietenii a trecut mult timp pana ce oamenii au realizat ca au disparut. Nu a existat nici o investigatie oficiala despre disparitiile lui Donner-Grau, Simko si Lundal.  Luis Marquez, fratele lui Talia Bey, a raportat la politie in 1999 disparitia surorii lui, dar nu i-a convins ca aceasta disparitie merita investigata. Opinia politiei s-a schimbat  in 2006, dupa ce au fost identificate ramasitele   Patriciei Partin si  LAPD ( Politia din LA) a adaugat-o in baza de date a persoanelor disparute pe Talia.

Chacmools

Acest extras dintr-o brosura a seminarului   Tensegrity a fost publicat in 1995, in Nagualist Newsletter:

Don Juan a explicat ca figurile gigantice, numite chacmools, gasite in piramidele din Mexic, erau reprezeentarile gardienilor. El a spus ca privirea goala din ochii lor si fetele pierdute se datorau faptului ca erau pazitorii viselor, pazind pe visatori si locurile de visat.

Urmand traditia lui  Don Juan, le vom numi pe  Kylie Lundahl, Reni Murez si Nyei Murez chacmools. Caracteristica implicita energetica a sufletelor lor le permite sa posede un scop unic, o salbaticie adevarata, care le face gardienii ideali ai oricaror lucruri/fiinte pe care ele aleg sa le pazeasca, fie o persoana, o idée, un mod de viata sau orice altceva.       – Carlos Castañeda

The Blue Scout (Sentinela albastra)

In cartea sa  The Art of Dreaming (Arta visarii), Castañeda descrie o intalnire din timpul unui vis lucid cu o entitate avand constiinta, care era  inchisa de alte fiinte anorganice. Entitatea inchisa era numita  Blue Scout deoarece “energia” sa aparea albastra si era o sentinela energetica (insemnand ca era in afara taramului sau de origine ).  Blue Scout era in aparenta o momeala, folosita de fiintele anorganice, pentru a-l prinde in capcana si pe Castañeda. Dar, Blue Scout si Castañeda scapa din capcana prin unificarea energiilor lor. 

Resultatul unirii energiilor celor doi a fost ca Blue Scout l-a urmat pe Castañeda in lumea noastra.  Mai mult, Castañeda a declarat ca i-a dat lui  Blue Scout un corp fizic uman, ajutand-o pe  Carol Tiggs sa o nasca.

O fata reala a fost prezentata la diferite sesiuni publice ale seminariilor, iar Castañeda si Tiggs au prezentat-o ca  fiind Blue Scout, iar Tiggs a fost prezentata ca fiind mama ei. Destul de straniu, deoarece fata se numea Patricia Partin, care avea parinti biologici reali, cunoscuti, altii decat  Castañeda si Tiggs.

Ramasitele pamantesti ale lui Partin, numita cateodata de  Castañeda  Blue Scout, Nury Alexander si/sau Claude, au fost gasite in 2003, langa masina ei abandonata, la cateva saptamani dupa moartea lui Castañeda in 1998, pe varful Vaii Mortii  (Death Valley). Ramasitele sale au necesitat teste de identificare DNA, terminate in 2006.

Descrierile lui Castañeda ale halucinatiilor cu ajutorul plantelor psihotropice, au mers in paralel cu ideile hippy ale anilor ’60, numite „Mind Expansion” (Expansiunea mintii), In contrast, indienii mexicani indigeni care ingereaza Peyote si Datura fac acest lucru foarte rar, numai o data pe an  si numai peyote, intr-o ceremonie sacra a comunitatii si nu pentru scopul gasirii filozofiei sinelui prorpiu.

Referinte  

 

The Scribner Encyclopedia of American Lives, Volume 5: 1997-1999. 
de Mille, Richard, Castañeda’s Journey, The Power and the Allegory
Death Certificate
Castañeda Obituary All Things Considered, June 19, 1998
Lachman, Gary, ‘Don Carlos and the Witches’, Fortean Times 238, July 2008
The dark legacy of Carlos Castañeda page 4 from Salon magazine April 12, 2007
The Charley Project
http://www.sustainedaction.org/_nagualist/_NNL5/whats_a_chacmool.htm The Nagualist Newsletter and Open Forum, Issue February 5 / March 1995
Background on Castañeda’s Lawsuit Against Victor Sanchezby Corey Donovan, September 3, 2008
Mystery Man’s Death Can’t End the Mystery; Fighting Over Carlos Castañeda’s Legacy, de Peter Applebome, NY Times, August 19, 1998 Myerhoff, Barbara G. Peyote Hunt: The Sacred Journey of the Huichol Indians. Cornell U., 1974.
Victor Sanchez. The Toltec Path of Recapitulation. (Rochester, Vermont 2001), p. 7,  Castañeda Controversies.

 

 

 

Postat de @demeter 🙂

Anunțuri

Comentarii

1. Emil - 24/08/2009

E preferabil sa citim chiar noi cartile si daca suntem in stare sa tragem o concluzie, in loc sa reluam parerile uneori gresite sau rauvoitoare ale altora.

Iata un fragment din transcriptul inregistrarii audio facuta cu ocazia unei intalniri cu cititorii primei sale carti, referitor la plantele halucinogene.


You smoked mushrooms in the state of Oaxaca. I’m wondering what the names of those mushrooms. Laughter.
The mushrooms belong to the psilocybe family. I’m sure of that. And they
grow in central Mexico. Then you make a journey to central Mexico. You
collect them and then you take them to wherever you live. And wait for a
year, before they are useable. They spend a year inside of a gourd. And they are utilized.

Were these the ones where they from Oaxaca.?
Their from central Mexico, that area, yeah, Oaxaca. They are fourteen
species of psilocybe.

Could you tell us about the need and nature for secrecy and mystical
teachings such as don Juans?

I don’t know. He feels that in order to return from one of the trips, in
quotes, you had to have a great degree of help and knowledge, without which you don’t return. Maybe he’s right, maybe he’s right, maybe you need, the not so much the encouragement of the friendly man telling you everything’s O.K. Joe, don’t do it. More than that. Maybe you need another type of knowledge, that would render the experience utilizable, meaningful. And that cracks your mind, that really busts you.

Do you discourage someone from using these drugs?
I do, I do. I don’t think they should. Because, perhaps they would get to
know more about it. Otherwise, they become spearheads. And spearheads burn, period.

Do you know what the psychoactive substances in datura?
Atropine, And hyoscyamine. And there are two more substances, something like somebody called Scopolamine, but nobody knows what scopolamine was. It’s very toxic, terribly toxic. Very, very harmful plant in that sense. Strychnine? Strychnine, peyote contains eight types of strychnine.


What about mushrooms in your book?
There are no hallucinogenic mushrooms. Muscaria that’s not in old world
though. Yeah, yeah….

Datura is growing all over Berkeley.
Well, it’s a plant that grows anywhere, in the United States. The intake of
Datura produces a terrible inflamation of the proxic glands. It’s not
desirable to use it. So uh, it’s a very toxic plant.

It happened to you?
No, no after its prepared, it loses its toxicity. The American Indians I
think learned a great deal in manipulating plants. And how they learned,
perhaps like don Juan said you could arrive to a direct knowledge of complex procedures directly via tapping whatever you tap.

Do you think you could have found the level of understanding that you found now, by intaking the drugs without don Juan?
No, I am very emphatic about that. I would be lost. I just talked to Timothy
Leary. And he flipped. Laughter. I’m sorry, that’s my personal feeling. He
cannot concentrate, and that’s absurd.

2. karmapolice - 24/09/2009

CC nu incuraja consumul de peyote, chiar el a spus de nenumarate ori ca a luat doar de 2 ori si doar ‘pentru ca era prea prost’….deci chestia cu ‘in contrast’nu se potriveste.
In alta ordine de idei CC ura sa i se spuna guru sau sa fie asociat cu new age sau cu hippies.De altfel nici NU a post asociat cu miscarea hippie avind in vedere ca aceasta s-a stins in 1970 iar prima lui carte a aparut la sfirsitul lui’68.dar a fost asociat cu newage, fara motiv.

Carlos Tiggs a fost vazuta bine mersi la seminariile din LA lately.
Despre CC si nu se poate vorbi.Se practica doar.

3. Emil - 24/09/2009

Teoria fara praxis e ca roata fara axis…


Sorry comments are closed for this entry

%d blogeri au apreciat asta: