jump to navigation

Kabala /1 – Literatura Timpurie 24/06/2009

Posted by Theophyle in Carte Antica, Renastere.
Tags: , , , , ,
trackback

O lecturare prealabila a postarii de pe Theophyl Istoria este necesara. Am constatat in postarea de pe Theophyl Istoria ca aceasta ramura a teologiei ebraice este de origine medievala, dar isi are radacinile in perioada celui de la doilea templu, adica cateva sute de ani inaintea lui Cristos si imediat dupa El. Intr-un fel, Kabala este un curent religios “contestatar” strictului legalism al religiei judaice, la fel ca si crestinismul. Adoptarea rapida de catre intelectualitatea renascentista, care in nici un caz nu era anti-crestina sau pro-iudaica, isi are explicatia in acest fenomen de contestare (intr-un fel) al dogmelor iudaismului-rabinic. De facto, adoptarea crestina a cabalei in timpul renasterii este  un fenomen de acceptare a unui produs intelectual antic de catre o intelectualitate care-l cauta. Fara nici un fel de dubiu, Literatura Primordiala kabalistica poate fi datata intre 200 i.Hr si 300-400 d.Hr, aceasta s-a dezvoltat in Judea si a fost preluata de intelectualii diasporei evreiesti din Alexandria. Din acest moment s-a nascut si “marea” disputa despre care am vorbit pe blogul celalalt – kabala a influentat gnosticismul sau invers. Din punctul meu de vedere (si am unul) nu este important; ambele sunt curente contestatare si schismatice, gnosticismul s-a pierdut si Kababla a fost adoptata total in gandirea mistica si religioasa iudaica si partial de cea crestina, gnosticismul a fost definitiv spulberat doctrinal din judaism si doctrinal si fizic din crestinism (vezi bogomili si catari).

133-1

Textele Kablistice timpurii sunt extrem de dificile neobisnuitilor cu textele complicate ale Vechiului Testament (in special ale Pentateuhului), ale textelor hermenautice (Midrash) si ale interpretarilor acestora, prin comentariile legalistice (Halakha). In orice caz, literatura kabalistica este extrem de puternica prin logica ei aproape filozofica si prin subtilitatea interpretarii Bibliei.  Probabil primele texte kabalistice le putem observa in literatura enohica (Cartile lui Enoh/Hanoh) pe care le-am discutat indelungat pe cele doua bloguri pe care le pastoresc.

Textele de “pornire” dupa parerea mea este Enoh 2-3 in care este dezvoltata ideea “Palatelor” (Eichalot). Enoh ajunge la cer cu ajutorul “carelor de foc” (merkabot)  si povesteste cele vazute – ceruri si palate, in care salasuiesc ingerii si profetii, ajunge la stralucira tronului ceresc, Enoh vede oranduirea celuilalt taram. Dumnezeu se transforma din abstractul iconoclastic aproape intr-o aparitie antropomorfa.  Primul text care se desprinde din literatura enohica pentru a deveni complet Kabalistic se numeste Eihalot Rabati ( Cartea  marea a Palatelor), un text extrem de dificil, in care sunt descrise 6 ceruri (locasuri, palate) ale lui Dumnezeu  (din cele 7 existente) a doua carte    se numeste Eihalot Zutarti (Cartea mica a Palatelor) si in sfarsit Shiur Koma (Dimensiunile [Divinitatii]). In acest text este descris Dumnezeu, avem descrierea coroanei (exact ca in reprezentarea iconica din iconografia bizantina) avem barba, ochii s.a.m.d.  Dimensiunile lui Dumnezeu sunt gigantice, fiind date in unitati de masura persane (parasang – cititorii lui Asimov vor recunoaste in acest text sursa lui de inspiratie). Vom analiza acest text din cauza ciudateniilor lui care au fost interpretate de kabalistii medievali (evrei si crestini) extrem de interesant. Cateva lucruri de mentionat: numele lui Dumnezeu in text este Dumnezeul Facerii (Genezei);  sufletul lui Mesia (pentru crestini, Iisus) a fost creat inainte de facerea primului om Adam; Dumnezeu sta pe un tron si misticii se perinda in fata lui intreband si primind raspunsuri. De fapt ascensiunea spre locasurile divine  este la indemana celor “Drepti” si “via mystica” poate fi la indemana oricarui intelept “drept si neprihanit” .  Un text extrem de interesant, aproape imposibil de tradus, si pe care tousi vom incerca sa-l analizam, merita din punct de vedere mitologic si filozofic. Pentru a finaliza acest inceput, putem conclude ca in Literatura Kabalistica Timpurie, Dumnezeu devine “accesibil” omului, are faptura si “adresa”.

Anunțuri

Comentarii

1. tibi - 25/06/2009

ziua buna
TUTUROR
🙂

2. bibliophyle - 25/06/2009

salut tibi, buna seara 🙂

3. tibi - 25/06/2009

Salut Teofil

Greu cu Moshe si Cabala 🙂 !
Multe notziuni total noi pentru mine, dar mi-am facut cit de cit o parere.

4. bibliophyle - 25/06/2009

Salut Tibi, ti-am spus de la inceput ca nu va fi usor 🙂 dar crede-ma este extraordinar de frumos 🙂

5. tibi - 25/06/2009

Teofil

Sigur ca nu are cum sa fie usor cind 90 % dintre lucrurile spuse acolo ca fiind subintzelese, sunt de fapt inedite; nici nu mai pomenesc despre autorii la care face referire in acelasi mod. In fine ! cartea mi-a placut! 🙂

6. bibliophyle - 25/06/2009

@tibi, cred ca putin oameni pot sa termine cartea pana la sfarsit si sa si o intzelega 😆

7. tibi - 25/06/2009

Teofil

Cartea mi-a luat mai mult decit cartea lui Eco ” Limitele interpretarii”. 🙂

Dar a meritat. Le las pe amindoua sa dospeasca putzin si le reiau !
La creion !

Dar acum, o sa mai fac o pauza cu citeva titluri mai accesibile, dupa care cred ca incep ‘Pendulul’/Eco. 🙂

8. bibliophyle - 25/06/2009

@tibi, ce bine ai ales, Pendulul lui Eco, este exact ceea ce trebuie sa citesti dupa Erosul lui Idel, vei recunoaste multe personaje 🙂

9. tibi - 25/06/2009

Teofil

Pai acum daca tot sint la curent cu Moshe, Culianu, Eco si am inceput care va sa zica sa stiu cam ce a vrut Maimonide sau Abulafia, o ma descurc eu si cu Pendulul, cum m-am descurcat pina la urma si cu Regina Luana 😀 !

10. bibliophyle - 25/06/2009

@tibi, bineinteles, ceea ce am vrut sa-ti sugerez, nu uita numele capitolului din „pendul” si fa conexsiunea cu ceea ce ai citit din cei care ai citat inainte 🙂

11. bibliophyle - 25/06/2009

Postare noua, (cine doreste) 🙂

12. tibi - 25/06/2009

Bon ! Asa voi face ! 😀 Deocamdata imi odihnesc neuronul. 🙂

Un lucru a inceput sa-mi devina cred eu, limpede : multitudinea de interpretari, ale autorilor evrei (si nu numai) ale Pentateuhului, este exact esentza iudaismului, si anume nesfirsita interpretare a lui Dumnezeu, pentru a nu fi infatzisat intr-un mod idolic. Daca Dumnezeu ar putea fi intzeles pina la capat, nu ar mai fi atit de maret; iar omul ar putea sa pretinda ca ii este egal. Corect ?

13. tibi - 25/06/2009

servus demeter
🙂

14. bibliophyle - 25/06/2009

@tibi, este exact esenta Kabalei, cand voma analiza „Shiur Komah” (dimensiuni) depre care am vorbit mai sus vei vedea exact cee ce ai mentionat tu 🙂

15. bibliophyle - 25/06/2009

@demeter nu pe pozitii, mi-a lasat mie cheile 🙂

16. bibliophyle - 25/06/2009

@tibi, apropo – Mark Lilla mi-a trimis un mail si ma rugat sa-i dau mailul tau, zi ce sa fac 8)

17. bibliophyle - 25/06/2009

@tibi, daca vrei, fac eu pe translatorul 😆

18. tibi - 25/06/2009

@Daca ML nu se sperie de o conversatzie in romgleza, nu am nimic impotriva 8)

19. bibliophyle - 25/06/2009

OK 😆

20. tibi - 25/06/2009

revenind la tema

La modul; cel mai serios vorbind, multe ‘chei ‘ ale intzelegerii cartilor le-am luat direct de pe blogurile tale. Deci, multzumesc ! 🙂

21. bibliophyle - 25/06/2009

@tibi, intr-un fel eu povestesc povesti. O parte din ele sunt fictiune o alta este adevarata. Intodeuna sper insa ca o fac cu folos. Din cand in cand se mai opresc oamenii si pun un banutz in palarie. Eu multzumesc frumos si celor ce nu pun banutzul si numai se opresc sa citeasaca. nu este usor sa povestesti cam 4 povesti pe zi 😆

22. tibi - 25/06/2009

Teofil

Mai stii reclama aia de la pastile antigripa ?

Acum, stiu si eu cum E 😀 😛 😆

23. bibliophyle - 25/06/2009

@tibi, acum poti sa-ti dai seama cat de greu este, chiar daca esti profesionist in ale scrisului 😆

24. tibi - 25/06/2009

Teofil

Pai aia e, ca eu le am cu cititul, cu scrisul merge al naibii de greu; n-am scris niciodata cu gindul sa si arat altcuiva ce am scris; practic, nici nu era un text in adevaratul sens al cuvintului ci, simple note de lectura; si niciodata nu sunt multzumit de ceea ce iese. 🙂

25. bibliophyle - 25/06/2009

@tibi, lasa ca te obisnuiesti. Majoritatea oamenilor care scriu au acelasi sentiment. 🙂

26. tibi - 25/06/2009

OK Teofil

Daca spui tu, n-am incotro si te cred ! Stiu ca stii tu ce spui … 🙂

27. bibliophyle - 25/06/2009

@tibi, cateodata rescriu un manuscris de vreo 3 ori, si pana la urma hotarasc sa nu-l public. nici macar nu pot explica de ce. Asa simplu fara nici un fel de motiv 🙂

28. bibliophyle - 25/06/2009

@tibi, o seara buna, daca tot mi-ai amintit ca trebuie sa si scriu ceva 🙂

29. bibliophyle - 25/06/2009

@ All, o seara buna tuturor, ne mai auzim! 😆

30. tibi - 25/06/2009

seara buna Teofil

Si ingerul sa te inspire … 🙂

31. IudaismRO - 01/07/2009

Printre altele, Kabala, după legea mosaica, poate fi studiata numai !!! CURIOS!!! de bărbaţi care au atins virsta de 40 de ani şi sînt căsătoriţi!

Dar legea mosaica, probabil, nu ne poate interzice curiozitatea!

32. Kabala /2 – ZOHAR – Cartea Stralucirii (1) « Bibliophyle’s Blog - 23/07/2009

[…] subiect pe cat voi putea. Deocamdata  puteti citi cateva cuvinte si din postarea anterioara,  aici inclusiv trimiterile pe Theo-Phyl […]


Sorry comments are closed for this entry

%d blogeri au apreciat asta: