jump to navigation

Matrix – Simbolism Gnostic ? 03/06/2009

Posted by Theophyle in 1, Carte Contemporana (sec. 20-21), Film.
Tags: , , ,
trackback

119-1Inainte de a discuta despre simbolismul reprezentat in Matrix, cateva precizari despre lucruri discutate in postarea precedenta. Am sa incep cu Gnosticismul, curent contraversat, asumat sau respins, iubit sau urat si asa mai departe, in contradictii fara numar.  Cine crede ca poate intelege dimensiunile acestui curent social, religios, cultural, greseste fara un demers serios si aprofundat. Baza de date existenta astazi, numara mai mult de 5000 de documente, considerate surse primare (gnostice), aproape 20000 de mii de documente care pot fi considerate surse secundare, despre sursele tertiare sau comentarii, cine le mai numera. O mica rememorare a clasificarii surselor, aici. Din nefericire, perceptia publica a gnosticismului este reprezentata de acele documente valoroase, dar nesemnicative, gasite la Nag Hammadi. Cand vorbesc de “nesemnificativ”, nu ma refer  la semnificatia istorica, ci la semnificatia si importanta lor relationata la fenomenul social-cultural-religios.  Poti judeca fructele unui pom gustand un singur fruct din el ?, nu cred !

119-2

Gnosticismul primar apare imediat dupa traducerea Bibliei Ebraice in limba Greaca – Septuaginta. Acea populatie intelectuala si rafinata care popula Alexandria in apogeul ei Ptolomeic, fie ea de origine pagana sau de origine iudaica, incearca sa acomodeze mitologia greaca cu doctrinele Vechiului Testament, proaspat tradus in limba intelectualului alexandrin. Apocrifa Vechiului Testament, asa numita “literatura apocaliptica” marcheaza dualismul Zorostrian patruns in religia iudaica in perioada diasporei Persane. Asadar elementele pe care se bazeaza Gnosticismul sunt Zoroasterismul Persan, Biblia Ebraica si literatura apocaliptica sectariana care o insoteste,  totul imbinat si imbibat cu filozofie si mitologie greaca. Este Gnosticismul o religie, raspunsul meu este clar NU. Gnosticismul este un curent cultural, social aplicat religios in majoritatea religiilor timpului. A existat (si mai exista) gnoza greaca-pagana, ebraica, crestina si islamica. Frontul comun si “lupta” comuna a tuturor religiilor ordinate impotriva gnosticismului este cea mai buna dovada. Asa ca niste documente importante (din cauza vechimii si raritatii lor) cum sunt cele gasite la Nag Hammadi  (52 la numar) au aparut 400 de ani mai tarziu de la aparitia curentului gnostic. Spun ele multe despre Gnosticism, nu prea – ele vorbesc de o ramura, cea crestina. Am discutat cu prieteni care au declarat clar – nu ne place Gnosticismul. Intreb si eu, (nu dau cu bata 🙂 ) stiti voi ce nu va place? 8)

119-2a

Sa ne intorcem la Matrix si la valoarea lui culturala. Povestea, inclusiv intrigile principale, sunt pline de simbolica gnostica. Asta inseamna ca fraţii Wachowski sunt gnostici sau militeaza pentru? Parerea me este ca NU. Ei au creat o metafora cinematografica de exceptie intre doua curente culturale asemanatoare la inceputurile lor, care s-au distantat si au devenit altfel de gandire. Vom mai discuta despre asemanarea dintre cele doua idei in postarile viitoare. Si despre aceasta perla cinematografica vom mai discuta.

119-3

Exista o asemanare intre Internet si Gnosticismul primar?, personal cred ca da. Aceasta au inteles si fraţii Wachowski si voi incerca pe cat pot sa facem o incursiune in timp pentru a gasi impreuna argumentele pentru sau contra.

Comentarii

1. tibi - 03/06/2009

servus

Buna intrebare ! Intreb si eu la rindul meu : dar stie cineva cu adevarat, sa formuleze o definitzie exhaustiva a gnosticismului ? 8)

Ca parca recent am citit ca IP Culianu zice ca nu prea; mai mult decit atit, tot el spune ca de fapt gnosticismul a cam triumfat in intreaga lume. Asa o fi ?

2. bibliophyle - 03/06/2009

@tibi, salut.
Cred ca da, cred ca Hans Jonas a stiut, cred ca Idel stie si el bine cu ce se mananca. Personal merg pe mana Lui Jonas 🙂

3. bibliophyle - 03/06/2009

Tibi, gnosticismul a inceput ca o „chestie de salon,” exact ca primul nod de internet intre doi savanti, unul de la UCLA si al doilea de la MIT, ei nu au crezut ca deschid potile unei lumi. Internetul, la fel ca Gnoza a fost preloat de niste „intelectuali” dupa ce armata la parasit. Internetul ATUNCI a fost apocrifa 😆

4. tibi - 03/06/2009

salut

Caut un Hans Jonas de nu mai stiu ce sa fac; poate voi gasi la Bookfest; 🙂

tot de acolo trag nadejde sa mai fac rost de niste titluri ca am o lista luuuuunga ! 🙂

5. bibliophyle - 03/06/2009

Tibi, eu traduc acum un articol a lui Jonas, epocal, nu pentru al posta – pentru alta treaba ti-l trimit imedial dupa ce termin. Articolul se numeste in original „”Technology and Responsibility: Reflections on the New Tasks of Ethics,” este superb 🙂

6. tibi - 03/06/2009

Teofil

Apropo de Culianu. Am parcurs cele doua carti ale sale ” Studii Romanesti” si cred ca am intzeles de ce ziceai ca El, Culianu, nu ar fi publicat asa ceva.
Ai dreptate dar, antum ! Postum, eu ma bucur sa citesc si chestii numai schitzate de Culianu. Am, gasit acolo niste interpretari la Eminescu de exemplu, la care nu m-as fi gindit niciodata.
Mitanaliza sa, este fascinanta ! Deci ? 🙂

7. tibi - 03/06/2009

Teofil

Itzi multzumesc anticipat pentru Jonas ! Moshe chiar m-a facut foarte curios ( si Culianu desigur ). 🙂

8. bibliophyle - 03/06/2009

@tibi, ti-am spus ca au fost publicate niste lucruri extrem de „experimentale”. Personal stiu ca eu voi arde tot ce am scris „experimental”, inainte ce dau ortu’ popi 😆

9. elena agachi - 03/06/2009

Asa e, Teofil, toata atmosfera din film e complicata gnostic. Aici e una din sursele fantasticului, un fantastic de atmosfera, diferit , cred eu, de SF ul traditional. De fapt jocul principal pare a se duce pe ideea de INITIERE si pe diferite GRADE de initiere. Intrebarile si raspunsurile din film sunt, evident la modul destul de superficial, americanesc, sa priceapa tot prostu, axate in zona trasului ocult. Eu cred ca filmul are, de fapt, doua imagini. Una spectaculoasa, data de efectele speciale, pentru acel public neavizat care merge la film ca sa manance seminte si cealalta, creatoare de fantastic (repet, de atmosfera!), totodata cu fatza catre un public mai avizat.

10. tibi - 03/06/2009

Teofil

In primul rind, ar trebui sa stii cind se va intimpla !
In al doilea rind, ar fi mare pacat ! 😦

11. elena agachi - 03/06/2009

Teofil, folositi acelasi sens pentru „experimental” pe care-l postula si Eliade?? Acela din Folclorul ca instrument…

12. bibliophyle - 03/06/2009

@elena, salut si buna seara,
Omul a vrut sa faca un SF si sa vanda bilete, dar a vrut sa spuna ceva. El a luat articolul lui Jonas despre care am vorbit (scris in 1973) si a aratat ce se poate intampla daca….. Filmul este cap coada (metaforic vorbind) un „what if ?”

13. elena agachi - 03/06/2009

da, exact!

14. bibliophyle - 03/06/2009

@Elena, exact 🙂

15. tibi - 03/06/2009

servus elena

16. elena agachi - 03/06/2009

Buna, Tibi!
E Bookfest ?

17. demeter - 03/06/2009

Elena, Tibi,
servus dragi colegi!

18. elena agachi - 03/06/2009

Cu drag, Demeter!

19. tibi - 03/06/2009

servus
demeter

elena

http://www.bookfest.ro/

20. demeter - 03/06/2009

Elena,
Ti-am citit postarea. Mi-a placut foarte mult postarea despre basm. Unde se poate citi scenariul piesei jucate?

21. elena agachi - 03/06/2009

Teofil, Demeter, all!
Luni sau marti scot Sarmisul! revista mea, in fine, a mea si a copiilor mei, a catorva dintre ei, lucrez cu putini si buni (hi!)!
Va rog sa-mi comunicati si mie pe mail niste adrese la care sa v-o trimit!
puteti sa scrieti pe „elena” sau pe agachiel@yahoo.com , cu mentiunea „sarmis”!

22. tibi - 03/06/2009

elena

adresa mea de mail o ai ! 🙂

23. demeter - 03/06/2009

Elena,
Theo o sa-ti trimita adresa din Ro. pe mail, personal, cu multumiri din partea noastra. Si o sa o trimitem si la alti prieteni, daca doresti.

24. elena agachi - 03/06/2009

Demeter, e cam aiurea! casa memoriala Iorga ne-a rugat sa punem basmul… Initial am luat-o lejer, dar trupa a venit cu idei… Asa ca a inceput sa ne placa… Iorga e impracticabil, ca si dramaturg, dar am pastrat paternul (foarte asemanator cu Tinerete fara batranete, de pilda, genialul basm care se termina prost) si am facut un scenariu sumar… replici putine, imagine si coloana sonora destule. Astept vacanta, sa am timp sa scriu cate ceva despre …s-au adunat destule!

25. elena agachi - 03/06/2009

Da, dar eu vorbesc despre adrese (locatii) sa o pot trimite in plic.
Demeter, o sa va contactez cand reveniti in tara! Sigur ca doresc sa o trimiteti unde vreti! Si asa aici e privita cam chioras! Boala romanilor!

26. elena agachi - 03/06/2009

Cam asta, multumesc pentru dialog, la noi e 23 si am maine de la 8! Cu mult drag va sarut !

27. demeter - 03/06/2009

Elena,
Ideea este foarte buna…genul de basm romanesc (sau chiar strain, vezi Andersen) este foarte bine primita de toate generatiile. Nu uita ca nepotii se duc cu bunicii la spectacole. Iar tinerii actori trebuie sa primeasca o experienta necesara pentru rolurile grele de mai tarziu. Cariera actoriceasca se face cel mai bine in Marea Britanie. Cel putin eu ii admir pentru ca acolo totul incepe la teatrul de liceu si in marea majoritate sunt actori totali. Stiu sa cante, sa danseze, fac pantomima si joaca teatru adevarat.

28. demeter - 03/06/2009

Elena,
Intotdeauna „boala” romanilor este sa crape si capra vecinilor. Daca tu insisti sa faci treaba, sa publici, sa mearga trupa de teatru, sa te intelegi cu familia, atunci ai motive clare de respingere „in spate”. Asta este. Nu lasa asta sa te atinga./…Si nu asculta barfe.

29. demeter - 03/06/2009

Tibi, Elena, Noapte buna si vise placute!

30. tibi - 03/06/2009

bon

noapte buna
TUTUROR
🙂

ne mai citim si miine !

31. bibliophyle - 03/06/2009

@tibi, noapte buna si vise frumoase 🙂

32. demeter - 03/06/2009

Tibi, Elena,
Noapte bunicica

33. tibi - 04/06/2009

servus 🙂

34. demeter - 04/06/2009

Tibi,
Sorry, servus. Acum am vazut ca ai aparut.

35. tibi - 04/06/2009

servus
demeter

36. demeter - 04/06/2009

Tibi,
Ce parere ai de Carradine?

37. bibliophyle - 04/06/2009

@tibi salut, pregatesc o postare care se refera si la Hans Jonas, inca cateva minute aici 😆

38. tibi - 04/06/2009

demeter

Carradine actorul/luptator, calugar calator, neinfrint si razbatator ? 🙂

servus Teofil

39. demeter - 04/06/2009

Tibi, Carradine acela, care a fost gasit mort, cu o franghie in jurul gatului si a corpului. „Sinucis”. Tare mult mi-a placut in „Kill Bill”.

40. tibi - 04/06/2009

demeter

Nu mai suport filmele cu violentza. Imi place Tarantino dar eu la filmele sale nu mai am puterea sa privesc. Iar din cite am auzit, Kill-Bill este un exemplu de film cu violentza maxima. Cred ca de asta nu mai ma uit nici la filme sf, cu robotzi care se razboiesc permanent. Nici la tele nu ma mai uit la stirile cu acidente, etcetera.

41. tibi - 04/06/2009

Teofil

Hans Jonas ? TKS 🙂 !

PS. Am vazut si postarea de pe paleografia cu discul din Phaistos ! 🙂

42. demeter - 04/06/2009

Tibi,
Este vorba despre mesaj. Violenta gratuita…Tarantino este un caz atipic de regizor, care intamplator imi place tare mult. El face arta, din punctul meu de vedere. In „Kill Bill” totul are un sens aproape poetic, ca in filmele japoneze si in poeziile de o strofa „hai-ku”.
In SF exista multe filme in care robotii sunt aproape inexistenti. Star Trek-noua generatie, cu Jean-Luc Picard (comandant) este un exemplu. Data este simbol al unui robot non-violent, dar doreste sa fie om.

43. tibi - 04/06/2009

demeter

Am vazut scene din film; am citit cronicile; m-am lamurit = nu e de mine, indiferent cit de subtil este mesajul incifrat de gen hai-ku.

Am fost mare fan Star Trec ! Chiar nu am scapat nici-un episod, cred. Numai ca la un moment dat, mie imi ajunge si caut ceva nou. Asta sunt ! 🙂

Inconstant !

44. bibliophyle - 04/06/2009

@Salut pe toata lumea 😆
Postare Noua 😆

45. demeter - 04/06/2009

Tibi
Ce iti place tie acum? Ma refer la literatura…”Inconstanta este o constanta in sine” spunea cineva odata.

46. demeter - 04/06/2009

Tibi,
Ne-am mutat la postarea noua

47. tibi - 04/06/2009

Eco, Moshe, Culianu, Eliade. Plus citeva mici variatziuni. De ex. astazi am parcurs in mare viteza Ioana Parvulescu/In Tara Miticilor.


Sorry comments are closed for this entry

