jump to navigation

Matricea (Matrix I) – Dezvoltarea Ideii 31/05/2009

Posted by Theophyle in 1, Carte Contemporana (sec. 20-21), Film.
Tags: , , , ,
trackback

118-0Vizionarea anterioara a postarii pe blogul Theo-Phil este recomandata.  Pentru ce care nu au vazut filmul sau pentru cei care nu si-l amintesc vom reproduce mai jos, actiunea filmului. Filozofia primei parti reprezentata de Matrix I, este de sorginte Gnostica. Exista un Creator (Arhitectul), un demiurg rau (Agentul Smith), un demiurg bun (Oraclul) exista un Mesia care nu-si recunoste rolul (Neo). Logosul este povestit dupa intalnirea lui Neo (potentialul Mesia) cu Sofia (pilula rosie).

Gnosticismul este bazat pe  învăţătura că oamenii sunt suflete divine închise într-o lume materială, creată de un Demiurg imperfect. Demiurgul este identificat cu Dumnezeul lui Avram (Yahve). Demiurgul este descris ca o încorporare a răului. Exista si alti demiurgi  la fel de imperfecti dar binevoitori atât cât insuficienţa lor le permite. Acesti demiurgi există alături de altă Fiinţă Supremă îndepărtată si incognoscibilă ce încorporează binele absolut. Pentru a se elibera de lumea inferioară materială, este nevoie de cunoastere (Gnoza), o cunoastere ezoterica spirituală disponibilă prin experienţă directă sau in contact gnostic cu acest incognoscibil Dumnezeu.

Logosul  este ordinea fundamental in cosmosul existential. Termenul a fost intrebuintat pentru prima data de Heraclit din Efes  (535 – 475 î.Hr), preluat de Judaismul Elenist (Filon din Alexandria sau Filon Iudeul 10 î.Hr. – 54 d.Hr.) care a incercat sa-l adapteze Judaismului, si in sfarsit a fost preluat de Crestinismul primar. Iisus  este considerat intruchiparea Logosului, care  de fapt este Vointa Divina  (Cross, F. L., ed. The Oxford dictionary of the Christian church. New York: Oxford University Press. 2005 )

118-1

 Matrix (Matricea) este un film SF regizat şi scris de fraţii Wachowski (Andy şi Larry) şi lansat în 1999. El are ca temă principală ideea că oamenii trăiesc într-o lume virtuală, creată de inteligenţa artificială, în urma războiului purtat între oameni şi maşini. Filmul conţine numeroase referinţe la subcultura hacker şi cyberpunk, precum şi la diferite ideologii religioase şi filosofice. A câştigat patru premii Oscar la categoriile tehnice şi a avut doua urmări: Matrix Reloaded şi Matrix Revolutions, ambele lansate în 2003.

118-2
Anul estimat a fi este 2199, iar umanitatea duce un război împotriva maşinilor inteligente, create la începutul secolului 21. Cerul este acoperit de o „pătură” neagră, creată de oameni, într-o încercare disperată de a opri alimentarea cu energie solară a maşinilor. Acestea au reacţionat înrobind umanitatea şi folosind corpul uman ca sursă de energie. Oamenii sunt creaţi şi ţinuţi în fabrici, iar corpurile lor sunt folosite pentru recoltarea energiei bioelectrice şi a căldurii pe care acestea le produc. Lumea în care Neo trăia de când s-a născut este Matricea, o realitate simulată iluzorie, construită după modelul lumii din 1999 şi dezvoltată de maşini pentru a ţine populaţia umană docilă, sub control.  Programatorul Thomas Anderson duce o viaţă secretă de hacker sub pseudonimul „Neo”. Vrea să afle răspunsul la întrebarea „Ce este Matricea?”. El este contactat de un personaj misterios, Morpheus, care se oferă să îi dezvăluie adevărul despre Matrice. Morpheus şi echipajul lui sunt un grup de oameni liberi, care îi deconectează pe ceilalţi de la Matrice şi îi recrutează pentru a asista în războiul contra maşinilor. Înăuntrul Matricei, ei sunt capabili să încalce legile fizicii, într-o anumită măsură, având puteri super-umane. Morpheus crede că Neo este „Mesia – Alesul”, un om despre care s-a prezis că va pune capăt războiului, prin puterea sa nelimitată asupra Matricei.

Neo accepta şi înghite o pilulă roşie, după care se trezeşte brusc într-un cocon artificial, plin cu lichid, ataşat pe un turn gigant. El observă că are cabluri conectate la aparate pe aproape toată suprafaţa corpului. O mulţime de alţi oameni, aflaţi în stare inertă de hibernare, stau lângă el în containere asemănătoare, ataşate aceluiaşi turn. După un timp scurt în care Neo este şocat de ceea ce vede, el este deconectat de la aparate, cablurile îi sunt extrase brusc şi este aruncat într-un canal. De acolo este salvat de Morpheus, şi dus pe nava pe care o are sub comandă – Nebuchadnezzar (Nabucodonosor). Corpul atrofiat al lui Neo este refăcut, iar Morpheus îi explică situaţia.

118-3

Neo este antrenat pentru a deveni un membru din grup. O mufă aflată în partea de spate a capului, folosită înainte pentru a fi conectat la Matrice, permite încărcarea digitală a informaţiei direct în creierul său.

Este avertizat de prezenţa „Agenţilor”, programe digitale puternice care au abilitatea de a prelua controlul oricărui individ conectat la sistem şi ai căror scop este să identifice şi să distrugă orice ameninţare pentru Matrice. Cu toate acestea, Morpheus prezice că odată ce Neo îşi va înţelege din plin puterile, nimeni nu va putea să-l oprească.

Echipajul intră în Matrice, iar Morpheus îl duce pe Neo în apartamentul Oracolului, femeia care a profeţit apariţia Alesului. Ea îi spune lui Neo că are „darul” dar pare că aşteaptă ceva, probabil viaţa lui următoare. Îi mai spune faptul că Morpheus crede atât de mult în el, încât este pregătit să îşi dea şi viaţa pentru a-l salva. Dezamăgit de vorbele Oracolului, Neo trage concluzia că nu este Alesul. Echipajul se întoarce către locaţia care facilitează ieşirea din Matrice, dar este atacat de Agenţi şi trupele SWAT, iar Morpheus este capturat în timp ce restul echipajului scapă. Grupul a fost trădat de un membru al echipajului, Cypher, care, preferând vechea lui viaţă virtuală în locul celei adevărate, a făcut un târg cu Agenţii pentru a le da pe Morpheus în schimbul întoarcerii lui permanente în Matrice. Trădarea duce la moartea tuturor membrilor echipajului, în afară de Neo, Trinity, Tank şi Morpheus; Morpheus  este ţinut captiv într-o clădire guvernamentală în cadrul Matricei. Agenţii încearcă să obţină de la el codurile de acces pentru calculatorul principal din Zion, ultimul refugiu al omenirii, aflat adânc sub pământ. Neo şi Trinity se întorc în Matrice şi invadează clădirea, salvându-l pe conducătorul lor. Neo devine mai confident şi mai încrezător în puterea sa de manipulare a Matricei, reuşind să evite gloanţele trase către el de un Agent. Morpheus şi Trinity folosesc o ieşire localizată într-o staţie de metrou pentru a se deconecta din Matrice, dar înainte ca Neo să poată scăpa şi el, este atacat de Agentul Smith. Neo se luptă cu el şi reuşeşte să scape, pentru un moment, de acesta.

118-4

Neo fuge prin oraş către o altă ieşire, fiind urmărit de mai mulţi Agenţi, în timp ce în lumea reală, roboţii de atac ai maşinilor denumiţi „Santinele” localizează poziţia navei Nebuchadnezzar şi atacă. Neo ajunge la locaţia ieşirii dar este împuşcat mortal de Agentul Smith înainte să poată scăpa. Crezând că este mort, Smith şi ceilalţi Agenţi se retrag, dar Neo învie miraculos şi se ridică de la pământ. Agenţii încep să tragă în el, dar Neo ridică palma şi opreşte gloanţele în mijlocul aerului. Acum a realizat că el este Alesul, şi nimic nu îi mai poate ţine faţă în Matrice. Cu o ultimă încercare, Agentul Smith încearca să îl doboare, dar eforturile lui sunt zadarnice, iar Neo îl distruge. Ceilalţi doi Agenţi o iau la fugă, iar Neo se întoarce în lumea reală exact la timp înainte ca pulsul electro-magnetic al navei (EMP) să distrugă Santinelele care reuşiseră deja să intre în camera echipajului. Filmul se termină cu un epilog scurt care îl arată pe Neo înapoi în Matrice, adresându-le printr-un telefon maşinilor că le va arăta oamenilor înrobiţi în sistem lumea reala, unde „orice e posibil”.

O interpretare mai larga bazata pe prezumtiile de la inceputul postari,  maine in postarea de pe Theo-Phyl.

Comentarii

1. Matrix – pre limba iniţiaţilor « Elenaagachi’s Weblog - 31/05/2009

[…] căruia ne află, de fapt, cu toţii, nu e numai o pură ficţiune. Veţi citi în ordine AICI şi AICI! LECTURĂ PLĂCUTĂ! Tag-uri incluse:Bibliophyle, Matrix no comments yet « Mai […]

2. tibi - 31/05/2009

servus
TUTUROR

🙂

3. bibliophyle - 31/05/2009

@tibi, salut 😆

4. tibi - 31/05/2009

sal Teofil 🙂

Intresanta ideea de „finitism temporal” ! O varianta ceva mai moderna, a ‘apocalipsei’ ?

5. bibliophyle - 31/05/2009

@tibi, finitismul temporal este una din putinele doctrinele care unesc religiile Abrahamice in totalitate. Toate „asteapta” ziua de apoi 🙂

6. maya - 31/05/2009

Buna searasi buna sa va fie inima!
😆

7. bibliophyle - 31/05/2009

maya, buna seara 😆

8. tibi - 31/05/2009

servus maya 🙂

9. maya - 31/05/2009

Ma bucur sa „va vad!” 😆

10. bibliophyle - 31/05/2009

@tibi, am citit cu placere postarea ta despre Venetia pe blogul lui Nora, ai stofa de povestitor 🙂 Personal eu nu iubesc venetia, demeter o iubeste 🙂

11. maya - 31/05/2009

😆 ma bucur „sa va vad” 😆

12. tibi - 31/05/2009

Teofil

Adica ceva de genul , daca tot nu ne putem intzelege in timp ce traim, oricum ne asteapta ‘sfirsitul’ pe tozi impeuna ? La judecata de apoi ?

13. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, si noi ne bucuram 😆

14. tibi - 31/05/2009

Teofil

Eu in acea postare nu am urmarit sa descriu Venetia. Descrierea se poate gasi in cartzi, sau pe internet. Am si pus citeva exemple.

Eu am vrut numai sa arat, ceea ce am simtzit eu acolo. Adica strict, trairile mele in contact cu acele splendori.

15. maya - 31/05/2009

Cred in existenta unor „lumi paralele” iar descoperirea internetului si crearea Ciberspatiului este pasul imaginar spre aceste lumi. Un fel de interfata! Ca si forma „de acomodare”

16. bibliophyle - 31/05/2009

@tibi, noi vedem din punct religios, o istorie care are un inceput si care inainteaza liniar spre un sfarsit. Pentru noi Dumnezeu face parte din istoria noastra. EL este Maestrul vietii noastre chiar daca ne-a acordat liberul arbitru. Doctrina liberului arbitru era necesara progresului spre sfarsitul suprem 🙂

17. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, bineintzeles ca exista lumii paralele, toate sunt inchipuite de noi in fiecare zi pe care o traim. Fiecare carte, fiecare experienta, este un drum spre o lume paralele la cea pe care o traim 😆

18. maya - 31/05/2009

Nu am vazut MATRIX dar am citit citeceva despre GNOZA.

Pentru gnostici -Mintuitorul Lumii era trimisul lui Dumnezeu,emotia Sa, o parte din El insusi, Fiul Sau.

Pentru unii gnostici,Fiul Sau era Divinitatea cea Buna (Chrestos) pentru altii,Unsul Divin – Christos sau Iisus (Iosua) -Mintuitorul.

Asteptarea si distrugerea lumii era universala;coborirea lui Iisus pe pamint este legata de sfirsitul lumii.

19. bibliophyle - 31/05/2009

@tibi, eu sunt extrem de subiectiv fata de Venetia, nu am sa uit niciodata (nu pot sa uit) ca ei au daramat Bizantzul, si toate comorile acumulate au costat jaf si sange 😦

20. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, gnoza este un lucru foarte complicat care necesita o foarte mare cunoastere. Nu exista o singura gnoza, exista cateva. Elementul unificator l-am explicat mai sus. Gnoza crestina este diferita de cea iudaica sau islamica. NU EXISTA o singura Gnoza 🙂

21. tibi - 31/05/2009

Teofil

Culianu afirma si cred ca Eco il crediteza, ca intreaga noastra viatza, intreaga noastra civilizatzie, se bazeaza pe MITURI. Cred ca si Eliade se razboia cu cei care credeau ca numai civilizatzia occidentala detzine adevarul suprem. Cine poate stabili ca existentza noastra este codusa de un Dumnezeu occidental-iudaic, iar credintzele shamanilor de exemplu, sint pure ‘eresuri’ ?

22. tibi - 31/05/2009

maya

Nici eu nu am vazut Matrix si nici nu am de gind !
Cred ca toate acele chestii sint scorneli si aiureli, bune de aprins imaginatzia celor care care chiar cred ca robotzii vor putea vreodata sa fie stapinii oamenilor.

23. maya - 31/05/2009

Theo-Phyl

Aceste lumi paralele existente/create de noi, conduc pina la urma la ideea ca Lumea este o mare Iluzie (Maya) in care mici balonase de Lumina „incastrate” intr-un bulgare de huma „se joaca” intre ochiurile de plasa ale acestor lumi.

24. bibliophyle - 31/05/2009

@tibi, in nici un caz eu nu cred ca detin vre-un adevar, dar da eu am pareri si idei. Eu nu sustin ca acesta credintza a mea este cea adevarata, ci este cea asumata de mine. Eu nu stiu daca este sau nu este adevarata. Asumarea mea este mai presus de orice adevar obiectiv. Adevarul meu este subiectiv. EL ESTE AL MEU 🙂

25. bibliophyle - 31/05/2009

Nu maya, lumea nu este o iluzie este o realitate. Gnostici o considera o iluzie in care noi suntem incatusati. Iti propun inca odata sa citesti cele cateva randuri de mai sus in care eu ma refer la axioma gnostica comuna 🙂

26. bibliophyle - 31/05/2009

@tibi, gresesti foarte mult. Matrix este o opera de arta. indiferent daca o consideri teosofica sau numai un SF. Matrix este o opera de arta, parerea mea. Nu-ti refuza o placere numai pentru ca tu ai hotarat ceva fara sa-l vezi 😦

27. bibliophyle - 31/05/2009

Sunt doua filme SF care reprezinta CULTURA adevarat Blade Runner si Matrix 🙂

28. tibi - 31/05/2009

Teofil

Nu m-am referit la tine. Scuze daca asta s-a intzeles. Eu vorbesc in general. Si bineintzeles ca nu exista o definitzie perfect plauzibila a ‘adevarului’. Fiecare dintre noi are propriul sau set de valori, in functzie de care se orienteaza, traieste si actzioneaza. NU ?

29. maya - 31/05/2009

Undeva,cindva am citit ca intr-un oarecare fel pe scara evolutiei umane fiecare religie este considerata mai evoluata decit cea anterioara.

Bineinteles ca acest lucru NU exclude importanta a nici uneia dintre religii indiferent de forma ei de manifestare.
(zic eu si imi dau cu presupusul 😆 )

Este ca si cum pe temelia unui vechi templu dacic s-a construit apoi un templu roman,apoi o biserica catolica,reformata sau ortodoxa.Fiecare nivel a contribuit in felul ei la ridicarea constructiei finale.

Intii spunem A apoi M apoi AM apoi MA si in final MA-MA!
Fara A si M nu exista MAMA! 🙂

Istoria pina la urma este drumul spiritului prin materie.

30. bibliophyle - 31/05/2009

@tibi, dar exact asta am spus eu. Fiecare traieste adevarul lui. Eu fiind un fel de „story-teller”, VORBESC despre toate adevarurile, contarariu as fi devenit un cleric sau un apologist 🙂

31. tibi - 31/05/2009

Teofil

sunt gata sa cred ca Matrix este o opera de arta; dar nu sint deloc in stare ca cred ca chestiile alea chiar se pot intimpla. Sint prea realist ? Poate. Dar stiu bine ca anul 2199 imi este inaccesibi. Deci ?

32. maya - 31/05/2009

Theo-Phyl
🙂
Am citit tot materialul si de pe I Read ……
Nu „comentez” nimic fara sa citesc expozeul………….. 🙂

33. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, putin cam simplist prezentata chestia. Ultima propozitie „Istoria pina la urma este drumul spiritului prin materie”, este frumoasa dar complet neadevarata nici filozofic, nici biologic si nici religios, Sorry 😦

34. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, istoria nu este un FENOMEN, istoria este un CALENDAR 😆

35. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, scumpo tu poti comenta tot ce vrei si-ti doreste inima. Eu admit orice parere si incerc sa-mi exprim pe cele pe care eu le detzin 🙂 Multe complimente de la Huniad 😆

36. maya - 31/05/2009

Theo-Phyl

pentru ca consideri ca TIMPUL este liniar!

37. maya - 31/05/2009

Theo-Phyl
😆

Multumesc lui Huniad! 😆 Ardeleanul „meu” din NY! 🙂
Huniad – 😆

38. bibliophyle - 31/05/2009

Maya, eu nu consider,eu nu stiu daca este sau nu, dar eu CRED intr-un timp liniar, pentru ca mi-am asumat o religie de care depinde o mare parte din existenta mea spirituala 🙂

39. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, a citit postarile de ieri, si i-ai lasat gura apa cu placintele (udemeriste) 😆 El intodeuna citeste blogul nostru 😆

40. tibi - 31/05/2009

Teofil

Nu cred ca timpul este liniar. Remember ? : azi o vedem si nu e ! Tot ce observam noi oamenii, cu cele mai sofisticate instrumente, este alterat de timp. Ceea ce vedem noi acum pe luna, s-a petrecut in urma cu vreo 8 minute. In rest … cu miliarde de ani. NU ?

41. maya - 31/05/2009

Theo-Phyl

😆

Adica intr-un mod elegant ma lasi sa „bat cimpii” ! 😆
Chiar ca „ma rizaresc” ! 😆

Ideea de TIMP liniar sau TIMP ciclic de care am amintit mai sus am facut-o ca si notiune de fizica (atit cit ma pricep) si nu legata acum neaparat de religie.

42. bibliophyle - 31/05/2009

Tibi, si ? De ce nu este liniar, sau unde nu este liniar? Nu are nici o importanta aceata „intarziere” cauzata de spatiu. Timpul este liniar a inceput cu marele bang a continuat cu dilatarea si se va sfarsiu cu mare contractie intr-un punct singular. Liniar 100% – „intarzierea” spatiu/timp, este aceast pseudo bucla care ne face sa credem altfel 🙂

43. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, unde exista o fizica care contrazice liniaritatea timpului? EU personal nu o cunosc 🙂

44. tibi - 31/05/2009

Teofil

Stii paradoxul gemenilor astronautzi : unul ramine pe pamint, iar celalat zboara prin univers si se reintoarce pe pamint; isi mai gaseste fratele geaman viu ? NU ! Unde este liniaritatea timpului ?

45. maya - 31/05/2009

Theo-Phyl

Clipa trecuta este prezenta in Clipa prezenta simultan cu cea viitoare! Si in acest sens totul este ciclic intr-o perpetua reluare. Moara Timpului care
„macina” clipa!

Intr-un anumit fel trecutul,prezentul si viitorul coincid!

Poate ca „traieste clipa” se refera la traieste trecutul,prezentul si viitorul in acelasi timp! Si intr-un anumit fel o si facem! Constient sau NU!

46. maya - 31/05/2009

Lui Huniad cind o sa vina in „frumosul mai Ardeal,Ardeal” am sa-i coc placinte! Promit! 😆

47. bibliophyle - 31/05/2009

@tibi, este o pseudo bucla in Spatiu-timp. Exista adevaruri de doua feluri, universale (aici si pe Vega 1+1=2 sau toate numerele primare vor fi primare si pe Vega) si exista adevaruri „fizice” care se refera la un set de legi care-l limiteaza. Omenirea (eu, tu si maya) traim in adevarul fizic care este legat existential de noi aici, acum 🙂

48. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, te-ai ars, luna viitoare chiar vine, a zis ca primul lucru care-l face este sa-ti aranjeze calculatorul 😆

49. maya - 31/05/2009

😆 😆 😆

Pentru cei care nu cunosc conceptul de “bucla” oferim aici explicatiile clarificatoare pentru a întelege ce se întâmpla atunci când se spune despre un program de calculator ca “intra în bucla” (“*looping*”).

Directorul unei firme îi spune secretarei:

– Vom pleca pentru o saptamâna în strainatate la un congres si sper sa ne simtim bine împreuna. Fa toate pregatirile necesare pentru calatorie…
Secretara îsi suna sotul:

– Voi pleca cu seful la un congres în strainatate, pentru o saptamâna. Te rog, dragul meu, ai grija de tine în acest timp.
Sotul îsi suna amanta:

– Nevasta-mea pleaca în strainatate pentru o saptamâna. Hai sa ne petrecem saptamâna asta împreuna, printesa mea…

Amanta, care este învatatoare la o scoala particulara, îsi anunta copiii:

– Pentru ca saptamâna viitoare am de rezolvat o problema, voi lipsi de la scoala. Deci saptamâna viitoare nu veniti la scoala.

Unul dintre copii, pentru ca îsi iubeste foarte mult bunicul, fuge la el si îi spune:

– Bunicule, saptamâna viitoare nu trebuie sa merg la scoala. Mi-ai promis ca – daca vom avea timp liber – vom merge la munte împreuna.

Bunicul (care este directorul din aceasta istorioara) îsi iubeste foarte mult nepotul. Ca urmare, o suna pe secretara si îi spune:

– Nepotul meu m-a rugat sa-mi petrec saptamâna viitoare cu el, asa încât nu vom mai merge la congresul din strainatate. Te rog fa demersurile de anulare a calatoriei.
Secretara îsi suna sotul:

– Directorul si-a anulat calatoria, asa încât vom ramâne împreuna, dragul meu…

Sotul îsi suna amanta:

– Nu ne mai putem petrece saptamâna viitoare împreuna pentru ca sotia mea nu mai pleaca în calatorie.

Amanta îi anunta pe copiii de la scoala:

– Problema pe care o aveam s-a rezolvat, asa încât saptamâna viitoare toata lumea vine la scoala.

Copilul îi spune bunicului:

– Bunicule, saptamâna viitoare mergem la scoala, asa ca – îmi pare rau – dar nu mai pot sa-ti tin companie.

Bunicul director îsi suna secretara:

– Nepotul meu tocmai m-a sunat sa-mi spuna ca nu mai poate petrece saptamâna viitoare cu mine. Ca urmare, continua pregatirile pentru plecarea la congres…

Acum ati înteles ce înseamna “bucla”? 😆 🙄 😆

50. bibliophyle - 31/05/2009

@maya FORMIDABILA DEFINITIE 🙂

51. maya - 31/05/2009

Theo-Phyl
😆

Ca m-am ars eu nu-i nici un bai! Sa nu ard placintele………..:lol:

Asa ca am sa ma pregatesc! 🙂

52. maya - 31/05/2009

Theo-Phyl

Bucla a venit „la fix”! Nimic nu-i intimplator! 😆

53. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, chiar nimic nu este 🙂

54. tibi - 31/05/2009

maya

Deci pina la urma, tot copii sint motorul vietzii cit de cit normale in lumea asta ! Depinde numai de faptul daca au sau NU, un bunic iubitor 🙂

55. maya - 31/05/2009

tibi
😆
Theo-Phyl
😆

eu, tu si maya) traim in adevarul fizic care este legat existential de noi aici, acum 🙂

la cite un „shoricel” distanta! 😆

Departe unul de altul si totusi atit de aproape! 🙂 Frumoasa si necesara iluzie! 🙂

56. maya - 31/05/2009

tibi
😆

Sa fim copiii macar pentru o zi/sa avem suflet si inima de copil! 🙂

57. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, nu este o iluzie este un adevar. Suntem legati de aceasi set de legi fizicale 🙂

58. maya - 31/05/2009

Theo-Phyl

😆
Numai de legi fizice sintem legati? Atunci ii bai!

59. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, ne leaga muuuult mai mult, simpatia, compasiunea, limba, valorile morale, cultura…….etc. In sfera existentei fizice ne leaga un set de reguli fizice aici si acum, sa zice gravitatzia de exemplu 🙂

60. maya - 31/05/2009

V-am pregatit un mic cadou de 1 Iunie! 🙂 🙂 🙂

Miine este 1 Iunie! Tuturor copiilor din tara noastra si de pe intrega planeta albastra – numai iubire! 🙂

Iar copilului din noi ii doresc sa nu isi piarda niciodata inocenta, sa isi pastreze mereu setea de a cunoaste, de a descoperi si explora misterele Vietii si ale Eternitatii.

Sa nu uitam sa zimbim si sa ne bucuram de fiecare clipa pentru ca ea este unica; sa contemplam din cand in cand cum creste o floare, cum rodeste un pom, cum zboara un pescarus, cum straluceste un bob de roua in iarba.

Sa nu uitam Cerul ce se acopera noaptea cu Stele, sa stim sa ascultam cu Inima si sa intelegem cu Sufletul, sa fim si sa ramanem mereu Sarbatoare pentru Viata!

Copilaria – Ana Blandiana

Copilaria-i o poveste
Ce te cuprinde si apoi te lasa
Ajungi batrin, si zici c-a fost frumoasa
A fost atunci, azi nu mai este.

Invata sa-ti traiesti copilaria
Caci ea se duce-asa rapid,
De n-ai sa poti sa zici c-a fost frumoasa,
Cand s-a pierdut in infinit.

61. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, copilul din mine iti multzumeste 🙂

62. maya - 31/05/2009

Theo-Phyl
😆
sa zice gravitatzia de exemplu 🙂

Ce noroc! Intotdeauna un mar va cadea in jos! 😆 😆 😆

63. tibi - 31/05/2009

Teofil

Pentru ca tot esti mare iubitor de SF – ca si mine de altfel – vezi cum ceea ce spunea Asimov in „soarele gol” s-a intrupat/realizat ? Daca nu am comunica pe blog ci pe messenger, cu camere de luat vederi cu tot, ar fi EXACT ce spunea el acolo, in acea carte, despre comunicarea dintre oamenii situatzi la distantze mari. 🙂

64. bibliophyle - 31/05/2009

😆

65. tibi - 31/05/2009

maya

multzumesc pentru cadoul bine venit de 1 iunie 🙂

66. bibliophyle - 31/05/2009

@tibi, cred ca am explicat destul de eficient ce cred eu si de ce cred intr-o istorie liniara. Nu exista nimic care poate sa contrazica axioma mea din punct de vedere matematic (logica suprema) 🙂

67. bibliophyle - 31/05/2009

@tibi, intzeleg ca Dinamo, a mancat bataie? 🙂

68. tibi - 31/05/2009

habar nu am daca dinamo a luat sau nu, ceva, indiferent ce,sau de la cine. Ma refer la fotbal nu la altceva. Si eu intrebam 🙂 . Am o mica discutzie amicala cu reddog pe tema asta SI ATITA TOT.

69. bibliophyle - 31/05/2009

@reddog baiat de comitet 😆

70. maya - 31/05/2009

Cioc, Cioc. Am batut la poarta Raiului in aceasta dimineata. Doamne,Doamne m-a intrebat: „Copilul meu, ce pot face pentru tine?”..

Şi i-am zis: „Tata ceresc, Te rog să aperi şi sa Binecuvintezi persoanele care vor citi acest mesaj”…

Doamne,Doamne a zimbit 🙂 si mi-a răspuns:
„Cererea ta este rezolvata”..
🙂

Sa incercam sa fim mai buni decit putem sa fim, pentru ca toata lumea pe care o intilnim merita bunatatea noastra.

Daca credem in EL ….vom incerca…..ne vom stradui……si vom reusi!

71. maya - 31/05/2009

Dinamo a luat bataie;Unirea Urziceni este campioana!

72. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, ce pot eu sa mai spun, daca Doamne-Doamne ne-a rezolvat 🙂

73. bibliophyle - 31/05/2009

Bravo la Urziceni 😆

74. maya - 31/05/2009

Theo-Phyl
😆
Daca sintem copii cuminti! :lo:

75. demeter - 31/05/2009

Buna seara Maya, Tibi.
Scuze de intarziiere. Bancul cu „bucla”, Maya este mortal.

76. demeter - 31/05/2009

Tibi,
Frumos din partea ta si frumoasa Venetia. Mai ales porumbeii si cafeaua bauta in tihna cu muzica alaturi.

77. maya - 31/05/2009

Theo-Phyl

Apropo de istoria liniara!Sigur ca ea este liniara ca si consecinta a inshiruirii unor evenimente. Fiecare eveniment prezent este consecinta unui eveniment trecut si va fii pemiza pentru evenimentul viitor.

Din acest punct de vedere istoria este liniara;Timpul (cred eu) marime pe care nu o putem „vedea” ci numai masuram segvential „dimensiuni” din el raportat la existenta noastra limitata, muritoare, Este!

Ca evenimentele in desfasurare pe „ata” istoriei au suisuri si coborisuri este iarasi o alta discutie!

Poate ca „bat cimpii”! 🙄

78. tibi - 31/05/2009

servus
demeter

A avut grija Teofil sa imi spuna ca lui nu ii place Venetia, dar tzie DA ! Nici nu stie ce pierde, vorba lui DD 😀 !

Venetia este locul in care te confuntzi cu propria ta realitate : vezi sigur, daca esti. Si mai ales… 🙂

79. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, tu nu bati campi de loc. Am o problema cu interpretarea cee ce numim noi istorie. Timpul legat de legile fizice cunoscute noua pe aceasta planeta, nu poate fi decat liniar. Despre evenimente, el pot fi considerate (si sunt) dezvoltate si paralel 🙂

80. maya - 31/05/2009

Theo-Phyl
😆
tibi
😆
Si cu aceste „floricele pe cimpii” si pentru ca pe „fitza” orara pe care este „asezata” Romanica mintenash vine 1 Iunie,
🙂
„copilashi” va doresc tot binele din lume! Credinta,Speranta si Iubire!

Sa fiti cuminti,sa fiti iubiti! 😆

Noapte buna/o zi frumoasa in continuare!
Mintenash cinta cucu’ si ma duc la lucru! 😆

@all 😆

Ingerashii sa va aiba in paza si sa va ocroteasca!

81. demeter - 31/05/2009

Tibi,
Fiecare cu experientele lui. Oricum trebuie sa vezi cu ochii tai si apoi vezi daca iti place sau nu. Mie da, exceptand mirosul canalelor si o epava romaneasca, ruginita, de cargobot, care zacea la ancora in portul comercial. Sugera economia….

82. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, noapte buna si plina de vise placute 🙂

83. demeter - 31/05/2009

Maya,
Noapte bunicica, ingerii sa te sarute si rugaciunile sa fie primite.

84. tibi - 31/05/2009

maya, maya, draga maya

Ramine cum am stabilt ! Le spui ingerilor ca suntem cumintzi ! Da ? 🙂

noapte buna !

85. maya - 31/05/2009

demeter
😆
Servus!

Ma bucur ca ti-a placut gluma cu „bucla”!

Si tie de 1 Iunie,copilului din tine, 🙂 tot binele din lume! 🙂

Ingerashii sa te aiba in paza si sa te ocroteasca!
O zi buna in continuare! 🙂

Mos Ene vine pe la gene!

86. maya - 31/05/2009

demeter
😆

Theo-Phyl
😆

tibi
😆

Sigur ca sinteti cuminti! 🙂
Am sa le spun ingerashilor! 🙂

Sa aveti grija de voi!

87. bibliophyle - 31/05/2009

@maya, inca odata mulltzumesc si noapte buna 🙂

88. tibi - 31/05/2009

demeter

Cind am ajuns acolo, nu mi-a trecut nici macar o secunda prin cap ce soi de mizerii le ocupa viatza cotidiana venetzienilor. Asta este treaba lor.

Nu m-am preocupat nici de mirosul fetid pe care il potzi intilni in preajma oricarui loc unde se afla ‘canale’. 🙂 Acolo, eu m-am lasat in voia porumbeilor din P-ta San Marco, am cautat solemnitatea Bisericii San Marco, am gasit atmosfera istorica din Palatul Dogilor, m-am regalat cu niste preparate culinare – asezonate – excelente, pe scurt, am trait acel moment intens, cu mentalitatea unui turist entuziast ! 🙂

Despre fleacurile cu cargobotul ruginit samd, chiar ca nu mi-a pasat si nu imi pasa …

89. demeter - 31/05/2009

Maya,
Sper ca atat cat vom trai vom fi copii.

90. demeter - 31/05/2009

Tibi,
Ai dreptate. Am spus, fiecare traieste momentul. Dar, dupa toata trairea minunata din Ventia, pe ruta de plecare, maritima, am vazut rugina din cargobot. Nu mai tin minte cum se chema. Dar….nu poate sa nu ma doara.

91. gabilutza - 31/05/2009

@ maya, demeter, tibi, bibliophyle buna seara.

Am trecut sa va salut inainte de culcare.

Am citit cele doua articole, si cateva comentarii. Imi permit cateva intrebari pt. bibliophyle privind fenomenul „Matrix”. Recunosc ca nu sunt printre fani.

1. Cum ar putea deveni/conduce acest fenomen o „META-RELIGIE”?

2. Cine sunt creatorii acestei serii?
Gasesc profunzimea lor doar la nivel de denumiri, permutari de nume si ideologii, credeti ca merg mai departe? Exista mare diferenta, dupa mine, intre Unitate si Amestecatura.

Meta… Mai degraba psihism uman, modern, combinatie de manipulare, anarhism, angoasa, nihilism si Virtualizare, drept nou model de dezumanizare.

Ideea de activitatea virtuala senzoriala, motrice si cognitiva = pura IMAGINATIE.

92. bibliophyle - 31/05/2009

@gabilutza salut 😆

93. tibi - 31/05/2009

demeter

am traversat drumul spre Venetia de doua ori, dus-intors . N-am avut ochi decit pentru imprejurimi : mare, alte vapoare, imagini din zare, nori care se luptau cu sori 🙂 … Repet, eu am vrut cu tot din-adinsul sa culeg de acolo, numai mierea.

94. demeter - 31/05/2009

Tibi,
E bine pentru tine.

95. demeter - 01/06/2009

Gabilutza,
Buna seara!

96. bibliophyle - 01/06/2009

@gabilutza

1.Religiile apar cand revelatiile existente numai satisfac societatea existenta sau o parte din ea.

2. cand vorbesc de o meta-religie, vorbesc de un comportament spiritual peste existentul prezent, meta= beyond

3. creatorii sunt fraţii Wachowski, care au la activ multe lucruri interesante, unul din ei a luat-o putin pe aratura, dar au multa materie cenusie intre urechii. 🙂

97. bibliophyle - 01/06/2009

@gabilutza, cred ca daca ai fi trait acum 2000 de ani si am putea discuta ai fi spus despre Pavel, cam asa:

„Mai degraba psihism uman, modern, combinatie de manipulare, anarhism, angoasa, nihilism si Virtualizare, drept nou model de dezumanizare” 🙂 nu? 😆

98. tibi - 01/06/2009

servus

gabilutza

Noapte buna

TUTUROR

🙂

99. bibliophyle - 01/06/2009

@tibi, noapte buna si vise placute – o saptamana fructoasa 🙂

100. demeter - 01/06/2009

Tibi,
Noapte bunicica! 🙂

101. gabilutza - 01/06/2009

@bibliophyle

1. Ma voi gandi mai serios daca fenomenul „Matrix” are ceva „revelator”.

2. Pozitiv. Recunosc, filmul a declansat sinapse ce „simuleaza” spiritualul, unor persoane complet insensibile la toate celelalte metode ale lui de a se revela. E modern astazi sa gandim si speculam intr-un mod mai „tehnic”, mai pe ocolite, dupa parerea mea.

3. Materie cenusie avem cu totii. Apreciez un scenariu bun. Cum spuneti, s-ar putea sa fie doar teribilism cyberpunk. Voi reviziona filmele. 🙂

Astfel de filme, ne indeparteaza, dupa parerea mea, dupa o modalitate profunda si umana de a simti. Raspund unui rationalism tehnic unilateral exersat.

102. gabilutza - 01/06/2009

@tibi, noapte buna.

103. bibliophyle - 01/06/2009

@gabiluta, ei au fost influentzati profund de Tolkien, alt mare creator de lumi, si daca i-ai cunoscut ciclul ai fi recunoscut o puternica influentza catolica (Tolkien era un profund religios catolic).

Baietii astai au creat o sincrezie. Cyberpunk, da – dar ce putere profetica din anii 70-80 si pana astazi vezi cum a evoluat aceasta cultura si la ce a ajuns, de la marginile departate la mijlocul societatii noastre, daca asta nu este revelatie, atunci cum putem denumi o revelatie. 🙂

104. gabilutza - 01/06/2009

@bibliophyle

„daca ai fi trait acum 2000 de ani si am putea discuta ai fi spus despre Pavel … ”

Cred ca mintea noastra nu s-a schimbat foarte mult in ultimii 2000 de ani. (Azi dimineata reciteam pe exilatul Ovidiu.) Pe Pavel, l-as fi ascultat, m-as fi revoltat, l-as fi ascultat din nou, as fi privit la viata lui personala, este cert mai mult decat la vorbe. Nu as fi cautat mesajul lui doar cu o singura „unealta”.

„Matrix” nu atinge intuitia noastra, ci doar ratiunea. Fabulosul din Matrix e unul de inteligenta artificiala. Ma mai gandesc ce sa raspund … ar fi vast raspunsul…

105. bibliophyle - 01/06/2009

@gabilutza fara a incerca sa analizez literar scenariile trilogiei, pe care le-am studiat cum trebuie (le am PDF, daca le vrei ti le trimit) ei fac ceea ce se numeste „Mythopoeia” (poem a lui Tolkien) care a devenit si numeleu unui „soi de literatura” ( J. R. R. Tolkien, C. S. Lewis, William Blake, H. P. Lovecraft, Robert W. Chambers, Lord Dunsany) 🙂

106. bibliophyle - 01/06/2009

@gabilutza, fara a incerca sa dau complimente (ne-necesare) unor oameni pe care nu-i cunosc, sunt de parere ca Matrix este un fenomen cultural. Fara a incerca sa fac paralele (si ele extrem de desantate si speculative) cred ca trilogia este un manifest de luat in seama. Si ca sa-ti dau putin niste idei despre ce este vorba, propun o lecturare de exceptie a unei carti de exceptie: „A Marginal Jew: Rethinking the Historical Jesus„, este o carte a unui mare teolog, preot catolic pe numele lui John P. Meier 🙂

107. gabilutza - 01/06/2009

@bibliophile

„cum putem denumi o revelatie”.
Pt. fiecare trebuie sa fie probabil definita altfel. Eu as spune „printr-o minune, intelegi ca ti s-au deschis ochii”.

Profetia moderna „Matrix”-ul, e la „mintea cocosului”, o inlantuire, o deformatie profesionala de „programator” exersat. Precum Giordano Bruno si ceilalti, isi construieste repere noi pentru mintea sa, in scopul manipularii realitatii: programele lor se numesc Oracol, Merovingian, Arhitect, Agentul Smith, precum cartile de Tarot… O simpla gnoza, desigur ca eu pot sa ma insel!

108. bibliophyle - 01/06/2009

pentru toata lume: o interesanta carte 🙂

http://yalepress.yale.edu/yupbooks/book.asp?isbn=9780300140965

109. gabilutza - 01/06/2009

@bibliophile. Voi incerca sa citesc cartea, cu titlu atat de „SF”. 🙂
(ok :A Marginal Jew: Rethinking the Historical Jesus)

Toti reformatorii au fost niste marginali. Autorii Matrixului ce avertizeaza: ca ne vom prabusi in virtual ?… si astazi se intampla, evident. Ne meritam cu totii destinul.

Eu sincer cred ca e oricand de invatat din „amagirea” provocata de cineva.

110. bibliophyle - 01/06/2009

@gabilutza, revelatie se poate construi (si se construeste de fapt) in timp.

Revelatia iudeo-crestina a inceput sub eponimul Abraham si sa materializat sub eponimul Moise. Revelatia crestina a inceput in Persepolisul lui Daniel si sa materializat in predica de pe munte a lui Iisus.

cat despre „gnoza simpla”, asteapta urmatoarele postari sa vezi cat de „simpla” este. 🙂

111. bibliophyle - 01/06/2009

@gabilutza

„Eu sincer cred ca e oricand de invatat din “amagirea” provocata de cineva.” SAU TE TINE INSUTI !

112. gabilutza - 01/06/2009

@bibliophile

Eu nu sunt pregatit sa vorbesc despre revelatie. Revelatia are un inceput, si va fi si un sfarsit.

🙂 Sigur ca vom descoperi foarte multe in film. O GNOZA. Analogii. Descoperim oare si viata sufletului acolo ?

Sunt multe definitii ale Gnozei. Asa zisii „Gnostici” si mie personal nu-mi plac, si recunosc ca am citit destule texte. Tot ce nu este adevarat este periculos. „Gnoza” ca ceva dat celor puri si alesi, este de luat in seama!

113. gabilutza - 01/06/2009

@bibliophile

Asa imi si zic:

Amagirea ce ti-o provoci tie insuti, incearca macar sa nu o raspandesti.

🙂

114. bibliophyle - 01/06/2009

@gabilutza, Matrix nu este o gnoza, este mult mai mult decat o gnoza, si trilogia nu este de fel gnostica. Ei se folosesc de simbolica gnostica, adevaratul mesaj sta in ultimul „shot” in parc in discutia intre oracol si arhitect. 😆

115. gabilutza - 01/06/2009

😆 trebuie sa revad ultimul shot.

text gnostic la intamplare (Nag hammadi), ce poate sta ca motto la „Matrix”

„Eram oare ca aceia care si-au inlaturat singuri ignoranta, cum risipim somnul, fara sa-i atribuim o valoare oarecare si nici considerand cele realizate ca ceva solid, ci fiind doar vise nocturne”.

116. bibliophyle - 01/06/2009

@gabilutza propun un altul:

” Nu eşti cel mai puternic când crezi aceasta, ci când o ştii”
este din film – discutia dintre Nemo si Arhitect 🙂

117. gabilutza - 01/06/2009

@bibliophile

E miezul noptii aici, incepe o saptamana noua, astept cu incantare continuarea, incerc sa sesisez ideea mai bine, cu mai multa atentie, sper sa revin si maine. Daca as avea filmul l-as revedea.

Voi cauta “Mythopoeia”. Recunosc lipsa mea de rezonanta cu unele curente literare. Sunt deschis, incerc, re-incerc, de convins mintea e usor, mai sunt si altele ce trebuie sa se „miste”.

Va suparati daca continuam maine, discutia?

PS: ( citatul era din NH I.3)

118. bibliophyle - 01/06/2009

@gabilutza, multumesc pentru comentarii. O noapte buna si dupa cum sti nu ma supar niciodata (aproape) 🙂

119. gabilutza - 01/06/2009

@ bibliophile

Va doresc o zi buna in continuare.

Discutia dintre Nemo si Arhitect poate fi inteleasa diferit de fiecare din noi.

M-a bucur de cuvantul „aproape” asezat asa! 🙂

Una din ultimele fraze publicate ale lui Culianu: „libertatea de a gandi totul pana la ultimele consecinte n-ar trebui sa sufere imixtiunea vreunei autoritati… „

120. bibliophyle - 01/06/2009

Gabilutza

Dar sufera, si are si consecintze 😆

121. gabilutza - 01/06/2009

😆

… continuarea era , „… pericolele libertatii nu scad cand libertatea e suprimata”

😆


Sorry comments are closed for this entry

