jump to navigation

Castaneda – Visul Arhetipal in “Arta Visatului” 19/05/2009

Posted by Theophyle in Carte Contemporana (sec. 20-21).
Tags: , , ,
trackback

109-1Europenii au devenit foarte curiosi in privinta viselor la inceputul sec al XIX-lea. Robert Cross Smith a fost printre primii care a declansat nebunia viselor. Sub pseudonimul Raphael, el a publicat cartea The Royal Book of Dreams care a avut un succes imens. Dar abia doctorul francez Alfred Maury a elaborat pseudo-arta moderna a interpretarii viselor. Se spune ca el a studiat peste 3000 de vise diferite crezând ca stimulii externi sunt catalizatorii tuturor viselor. Convingerea ca visele sunt simultane cu stimulii  i-a fost data de un vis: a visat ca fusese condamnat la ghilotina si in momen­tul când a simtit ghilotina s-a trezit si si-a dat seama ca o scândura din pat ii cazuse pe gât exact in momentul când el visa ca fusese ghilotinat.

Mai târziu s-a dovedit ca aceasta idee ar fi relativ neimportanta, desi nu departe de adevar. S-a descoperit ca stimulii externi declanseaza visele din ultima parte a noptii. Având in vedere ca acestea sunt singurele vise pe care ni le amintim când ne trezim,  credem ca ele sunt singurele vise pe care le-am avut. Psihanaliza sustine ca visele ne amintesc de propriile noastre dorinte neim­pli­nite in viata de zi cu zi, care capata o implinire fantasmatica in somn. Pentru unii visele sunt fenomene fara sens care apar in timpul noptii. Freud il citeaza in acest sens pe doctorul Binz: „visul este un proces somatic totdeauna inutil adesea chiar morbid si care este pentru sufletul universal si nemurire ceea ce un teren nisipos, acoperit de balarii si situat intr-o depresiune este pentru aerul curat care il domina din cer” (Freud, 1980,198).

Visurile in cartile lui Carlos Castaneda sunt ceea ce Carl Gustav Jung numea „imagini arhetipale„, adica imagini care fac parte din constiinta omenirii. Jung a dat urmatoarea definitie arhetipului: „archetypes or primordial images are specific forms and pictorial relationships, which did not only consistently appear in all ages and in all latitudes, but also appear in individual dreams, fantasies, visions and ideas”, intr-o traducere concisa imaginile primordiale ale omenirii apar pretutindeni in toate culturile globului.

109-2-all

Personal l-am descoperit pe Castaneda printr-o intamplare. Nu am atractie cine stie ce pentru literatura sud-americana, catolicismul denaturat incurcat cu “teologia eliberarii” sunt departe de gusturile mele cotidiane. Interesul a fost starnit de practicile indienilor mezo-americani foarte apropiate de ceea ce stiu despre anumite practici sumeriene, desi diferentele de spatiu si timp sunt uriase. Parcurgand drumul speculativ a lui Zaharia Sitkin am ajuns la ameri-indienii lui Carlos Castaneda si la arhetipul lui Don Juan. In conceptia lui don Juan, eroul lui Carlos Castaneda „visatul presupunea cultivarea unui control deosebit asupra viselor, prelungit pâna in punctul in care experientele avute in vis si cele traite in orele de veghe dobândesc aceeasi valoare pragmatica. Afirmatia vrajitorilor este ca sub impactul visatului criteriile obisnuite de diferentiere a viselor de realitate deveneau inoperant „. (Castaneda, 1995c, 19).

Pentru a-i da o mai buna explicatie, don Juan ii deseneaza lui Carlos o schema cu cele opt puncte aflate pe fibrele unei fiinte luminoase: „schema desenata pe cenusa avea doua epicentre: unul pe care il denumise ratiunea, celalalt vointa. Ratiunea era legata direct cu un punct caruia i se spunea vorbire. Prin vorbire, ratiunea era legata indirect cu alte 3 puncte: sentiment, vis si vedere. Celalalt epicentru, vointa era legata direct cu sentimentul, visatul si vederea, si numai indirect de ratiune si vorbire. (…) Doua dintre ele, ratiunea si vorbirea sunt cunoscute de oricine, sentimentul este intot­deauna vag dar cumva familiar; dar numai in lumea vrajitorului devii complet informat asupra visatului, vederii si vointei. Iar in final la marginea acestei lumi te intâlnesti cu celelalte doua. Cele 8 puncte formeaza totalitatea omului. (…) mi-a atins capul si a spus ca acesta este centrul ratiunii si al vorbirii. Extremitatea sternului era centrul sentimentului, zona de sub ombilic este a vointei, visatul era in partea dreapta a coastelor, vederea in partea stânga. El a spus ca uneori unii vrajitori au vederea si visatul in partea dreapta ” (Castaneda, 1995c, 116-118).

Pentru a atinge nirvana visatului, visatorul trebuie sa deschida sapte porti. Prima poarta reprezinta un prag, iar trecerea tre­buie facuta prin constien­tizarea unei anu­mite senzatii dina­intea somnului adânc. Atingerea acestei porti se face in momentul când visatorul constientizeaza ca adoarme. Visatul repre­zinta procesul de dobândire a controlului asupra visului. Visele sunt porti spre alte lumi. Sunt ca niste sosele cu doua sensuri: pe un sens constiinta trece spre alte do­menii, iar pe celalalt sens cercetasii aces­tor domenii vin in visele noastre.       

Cea de-a doua poarta a visatului poate fi trecuta prin doua modalitati: „una este de a te trezi in alt vis, adica sa visezi ca ai un alt vis si apoi sa visezi ca te trezesti din el. Alternativa consta in a folosi elementele din vis pentru a declansa alt vis” (Castaneda, 2000, 62). Acest lucru aduce aminte de povestirea Scrisul zeului a lui Borges in care Tzinacan, magul piramidei din Quaholm, cazut in robia cuceritorilor si aruncat intr-o temnita sapata intr-o stânca, isi aminteste ca zeul a incifrat la inceputul timpului secretul universului intr-un scris ramas de atunci nedescoperit. Dupa eforturi nenumarate isi da seama ca scrisul secret este alcatuit din petele blanii unui leopard aflat intr-o inca­pere vecina, pe care el il zarea doar o secun­da pe zi, când leopardul sarea spre deschiza­tura pentru mâncare. La un moment dat Tzinacan are un vis: „am visat ca pe pardo­seala temnitei se afla un fir de nisip. Am adormit din nou, indiferent, am visat ca ma trezesc si ca vad doua fire de nisip. Am adormit din nou iar firele se facusera trei. S-au inmultit asa pâna când au umplut cu totul temnita si se facea ca eu muream sub apasarea lor. Am inteles ca visez si cu un efort urias m-am desteptat. Desteptarea a fost zadarnica. Nenumaratul nisip ma sufo­ca. Cineva imi spusese: nu te-ai trezit cu adevarat, ci numai intr-un vis anterior. Acest vis se afla in altul si tot asa pâna la infinit.Vei muri inainte sa te fi trezit cu adevarat. Atunci mi-am spus ca nici nisipul din vis nu va putea sa ma ucida si nici vise nu exista care sa stea inauntrul altor vise. Atunci s-a trezit cu adevarat” (Borges, 1978, 67).

Despre Don Juan, Carlos Castaneda si Visul Arhetipal intr-o postare viitoare.

Nota:  Citate din Cristina Andron „Arta Visatului”

Comentarii

1. noradamian - 19/05/2009

bibliophyle, salut!

Visele starnesc interesul dintotdeauna, al oricărui om. Si au neindoielnic, o importanta dovedita, pentru sanatate si nu numai. Sigur ca intr-un mod il vad psihologii, altfel poetii, vracii, filozofii.
🙂

2. bibliophyle - 19/05/2009

@nora salut 🙂

3. noradamian - 19/05/2009

bibliophyle,

cred ca exista un fond arhetipal al viselor, acela de care s-a ocupat Jung si Castaneda, dar cred ca exista si un fond personal, cu simboluri si imagini individuale. Majoritatea viselor sunt un fel de „deseuri”. Dar pe parcursul vietii exista, cred, si cateva vise care au alt statut, pe care deobicei nu le uiti. Spun asta din experienta proprie.

4. bibliophyle - 19/05/2009

@nora
din 1950 pana astazi s-au publicat 32000 de titluri despre vise in 87 de limbi. Pe internet sun 170 de milioane de pagini si 1.320.000 de pagini in Romana

5. noradamian - 19/05/2009

In alta ordine de idei, intamplator am dat peste un interviu in Dilema Veche, luat de Stela Giurgeanu Susanei Klein, fosta responsabila cu Arhivele Bibliotecii Nationale din Ierusalim!
E vorba de… „Shoshana” 😀

6. bibliophyle - 19/05/2009

@nora, in mare sunt de acord cu tine (in chestia cu deseurile)dar dupa parerea mea avem de a face si cu o „mostenire culturala” comuna care este implantata undeva in genele noastre si produce imagini. Vei vedea maine in postarea urmatoare de pe Theo-Phyl 🙂

7. noradamian - 19/05/2009

bibliophyle, oare le-a cercetat cineva pe toate? 😆

8. bibliophyle - 19/05/2009

@nora, Shoshana din povestirile tale ? 🙂

9. noradamian - 19/05/2009

Yes!! 😆

Are un frate Joseph, cred ca i-ai auzit glasul , era la Vocea Americii!

10. bibliophyle - 19/05/2009

nu cred ca cineva a putut sa faca asta, e mult prea mult si subiectul „nu face bani” 😆

11. noradamian - 19/05/2009

E mica lumea si pamantul e rotund! 😀

12. bibliophyle - 19/05/2009

nora mult mai mica decat iti imaginezi 😆

13. noradamian - 19/05/2009

Autentificare involuntara! 😆

14. noradamian - 19/05/2009

Eu nu m-am plimbat foarte mult, bibliophyle, dar din cate am constatat, mai ales in ultimii ani, e intr-adevar mica! 😀

15. noradamian - 19/05/2009

Cand eram copil mi se parea infinita, plina de taine, ca-n vis 😀

16. gabilutza - 19/05/2009

@nora, Teofil … all.

Buna seara. Ce subiect palpitant ? Nu-mi amintesc „schema desenata pe cenusa” cu doua epicentre, insa sunt de acord cu ideea misterioasa a indianului din Sonora ca visul e o cale cu doua sensuri.

Si mie mi s-au parut relatarile antropologice ale lui Castaneda apropiate de anumite filosofii orientale.

Bachelard lauda cartea lui Robert Desoille „Théorie et practique du reve eveille dirigé” (1961), dar e dezamagitoare. Banuiesc ca multe institute s-au aplecat asupra fenomenului.

17. bibliophyle - 19/05/2009

@nora si devine si mai mica din zi ce trece. Toti o sa traim in aceasi camera. Teoretic noi putem vorbi printr-un chat cu camera de luat vederi si sa ne simtim fizic in aceasi camera desi ne despart mii de kilometrii.

18. bibliophyle - 19/05/2009

@gabilutza Salut

Asa cum am povestit eu am ajuns la Carlos Castaneda prin cultura sumeriana 😆 nici nu-ti dai seama cat de contrariat am fost si SUNT pana astazai 🙂

19. noradamian - 19/05/2009

gabilutza,
salut!

🙂

20. gabilutza - 19/05/2009

@nora … imi pare bine sa va gasesc in direct.

@bibliophyle. Trebuie sa recunoasteti ca personajul „Don Juan” poate lasa perplex pe destula lume, prin coerenta sistemului ce-l prezinta.

21. maya - 19/05/2009

Buna seara si buna sa va fie inima!
😆

22. bibliophyle - 19/05/2009

@gabilutza
maine am sa vorbesc despre marele John Allan Hobson, denumit si „stapanul viselor” care a fost si inca este promotorul viselor lucide

23. bibliophyle - 19/05/2009

@maya, salut 😆

24. bibliophyle - 19/05/2009

@gabiluta, vezi, eu pe “Don Juan” nu-l intzeleg 😦

25. gabilutza - 19/05/2009

@buna maya!

@bibliophyle ! ma bucur ca v-a contrariat! sper ca ati citit toata seria. 😉

Din pacate Castaneda, spre batranete, s-a transformat doar in rau, se pare … pericol mare cand egoul e mare si devii … guru.

26. noradamian - 19/05/2009

maya,
servus!

😀

27. noradamian - 19/05/2009

Interesant spus, „vise lucide”!

28. gabilutza - 19/05/2009

@nu l-am citit pe Hobson. Doream sa va spun de mult ca imi place enorm neurologul Olivier Sacks, scrie superb .

29. bibliophyle - 19/05/2009

@gabilutza
ai dreptate sunt oameni care la batranetze devin mai buni si oameni care sunt depasiti de ei insisi. El s-a sinucis moral inainte de amuri 🙂 Vezi povestea cu fiul lui 😦

30. maya - 19/05/2009

nora
😆
Theo-Phyl
😆
gabilutza
😆

Servus!
😆

31. bibliophyle - 19/05/2009

@nora, vise lucide sunt visele pe care le poti produce tu. Eu am incercat si nu am reusit 😦

32. bibliophyle - 19/05/2009

@maya, servus 🙂

33. maya - 19/05/2009

Mie cel mai mult imi place sa visez cu ochii deschisi! 😆

34. noradamian - 19/05/2009

Olivier Sacks! Autorul cartii
„Omul care si-a confundat sotia cu o palarie?” 😆

35. bibliophyle - 19/05/2009

@maya, nu exista vise cu ochii deschisi, asta este o metafora nu un fapt 🙂

36. gabilutza - 19/05/2009

@bibliophile.

Eu l-am considerat pe „Don Juan” ca un transmitator al unei traditii ce cumuleaza niste experiente, e adevarat destul de samanice, ale unei populatii indo-americane. Interesant e efortul de adaptare si lipsa de selectie „rasiala” in privinta celui „initiat”.

Probabil ca in realitate, Don Juan si Don Genaro s-au jucat doar cu studentul antropolog.

🙂

37. noradamian - 19/05/2009

Abia astept sa vad despre ce e vorba! Eu n-am incercat anume, dar am constatat ca daca mă preocupa mult un sibiect il continui, intr-un fel in vis. Si de aceea caut sa ma preocupe subiecte bune. 😀

38. gabilutza - 19/05/2009

@all

Intr-adevar , „visele lucide” produse dupa voie, nu sunt decat o tehnica de autohipnoza. Se experimenteaza terapeutic…

39. bibliophyle - 19/05/2009

@nora exista o tehnica de „manual” poate am sa o descriu maine 🙂 nu stiu am sa ma gandesc daca este bine

40. gabilutza - 19/05/2009

@ nora ! Da. Mi-a placut si „Un antropolog pe Marte”. Sigur lui Theofil ii vor place, daca nu le stie deja.

41. bibliophyle - 19/05/2009

@gabilutaza, El nu este transmitatorul traditiei, in mare el a transformat-o intr-un fel de traditie turistica pentru cititorul american 😦 Daca ai citi ciclul vezi cum se schimba si cum se „destrama vraja”

42. noradamian - 19/05/2009

gabilutza,

intai am crezut ca e vorba de o metafora! De o carte umoristica. Am ramas tablou cand am citit de cazul , real, a profului de muzica. Si de altele!
Daca stiu bine s-au facut si ecranizari dupa scrierile sale.

43. gabilutza - 19/05/2009

@totul se destrama… Castaneda nu e transmitatorul a nimic. Ne lasa sa credem ca Don Juan ar fi… eu am considerat aceasta serie ca o fictiune … dar m-a incantat. Trebuie sa recunosc ca, desi spre sfarsit totul se complica si devine neclar, am gasit destule perle prin ea. Imi place ideea din „cealalta realitate”. Si pana la urma, ni se arata cat de artificiali suntem.

Din pacate nu se da o solutie pt. a scapa de asta.

44. noradamian - 19/05/2009

bibliophyle, te temi sa nu incercam sa visam dupa manual? 😆

45. bibliophyle - 19/05/2009

@nora draga il cunosc pe OS de 20 de ani, omul este unul din cei mai haiosi oameni pe care-i cunosc, daca ai sa citesti ultima lui carte o sa-ti placa mult de tot „Musicophilia: Tales of Music and the Brain” 🙂

46. bibliophyle - 19/05/2009

@nora
mi-e frica sa nu fiu inteles gresit, nu vreau in nici un caz sa pledez pentru niste tehnici alde „guru” 🙂

47. noradamian - 19/05/2009

maya, unde ai disparut?
Si eu visez cu ochii deschisi!
Poate ca e impropriu numit vis, sau poetic!
E un fel de a ma cufunda in propria minte, intr-o stare in care „pescuiesc” imagini si ganduri! 🙂

48. gabilutza - 19/05/2009

@ Ma gandeam eu ca il cunoaste dl. Theophyl, nu se putea ! 🙂

Gasesc ca e mai buna introducere in subiectul propus, doar cu seriozitate medical-stiintifica si … un stil si umor particular.

Mie mi-a ramas in memorie pictorul care dupa zeci de ani, reproducea tablouri cu detalii la milimetru dintr-un orasel distrus de nazisti.

49. gabilutza - 19/05/2009

@bibliophyle

nora si noi am inteles ca nu pledati pt. tehnicile nu-stiu-cum 🙂

50. noradamian - 19/05/2009

bibliophyle, cred ca e ceva iesit din comun!

Mai am o carte haioasa la care tin, se cheama
„Omul care era joi” Nu-mi vine-ncap acum, autorul!

51. bibliophyle - 19/05/2009

@gabilutza, sa nu devi niciodata SIR. De cand a devenit SIR numai raspunde la mailuri. Am incercat acu vreo 3 zile sa-i cer o parere despre postari, si nimic, nici un raspuns. SIR sau nu ? 😆

52. noradamian - 19/05/2009

nu, bibliophyle, interesul e doar teoretic! 🙂

53. maya - 19/05/2009

nora
😆
Pe aici la „un soricel” distanta! Am avut un pic de lucru! 😆

54. maya - 19/05/2009

Gindurile,orice activitate „uzeaza” corpul fizic prin nesfirsitele lor „atacuri”.
„Fluidul vital” este „exasperat” 😆 de aceste atacuri, se contracta si astfel corpul devine somnoros. „Lentila” intelectului se retrage,luind cu ea toate trairile si sentimentele. 🙂 (Lumea Dorintelor!)

O stare de „insensibilitate” numita somn se instaleaza odata cu vizita lui Mos Ene pe la gene.

In momentul in care aceasta Lume a Dorintelor nu se retrage complect si ramine in legatura cu „vehiculul” de perceptie senzoriala si de memorie,o parte din scenele si actiunile din aceasta Lume a Dorintei ajung la noi sub forma de vise.

Perceptia noastra este confuza,memoria si ea,asa ca interesant,somnul insotit de vise este neodihnitor.

Dar nimic nu se poate compara cu starea/senzatia pe care o traiesti in momentul in care la trezirea din vis simti efectiv ca ai „aterizat” din alta lume!

55. noradamian - 19/05/2009

da, maya, un vis iti poate influenta starea, chai daca nu-ti amintesti nimic cand te-ai trezit!

56. gabilutza - 19/05/2009

@bibliophyle … cum as fi putut sa ma insel in legatura cu O.S.?
Pe cuvantul meu, nu am vizat cu ochii deschisi, abia acum am vazut ca are de-a face cu … Columbia. 🙂 Daca nu raspunde la email, aruncati cu o pietricica in geam . 🙂

57. maya - 19/05/2009

nora

Apropo de intrpretare/simbolistica viselor! Se spune ca cea mai simpla interpretare se rezuma la „starea” sufleteasca pe care o ai in momentul in care te trezesti!

58. demeter - 19/05/2009

Buna seara la tout le monde
Maya,
Cum ai „aterizat” din alta lume daca nu tii minte ce ai visat?. „Somnul insotit de vise este neodihnitor”. Assssshhhh. Eu ma simt extraordinar daca visez ca zbor, de exemplu. Si mai ales daca visez in culori.

59. bibliophyle - 19/05/2009

@gabilutza este in anglia la oxford, semestrul asta. greu sa arunc o pietricica atat de departe 😆

60. bibliophyle - 19/05/2009

asta-i viata demeter zboara si eu aterizez 🙂

61. gabilutza - 19/05/2009

@demeter. Buna seara.

Nemaipomenit. O visatoare adevarata. Putini viseaza in culori. Cand visez ca zbor mi se intampla numai lucruri extraordinare. In culori visez mai rar, de aceea imi amintesc perfect florile portocalii si altele 🙂

62. maya - 19/05/2009

gabilutza
🙂
vise lucide = autohipnoza

se spune ca si privitul (indelung) in oglinda,mai ales in ochi produce/induce o stare de autohipnoza

deci,nu va priviti prea mult in oglinda 🙂

cred ca si la Narcis de aici i s-a tras

63. noradamian - 19/05/2009

demeter,
si eu visez in culori, asta, se spune, inseamna sensibilitate artistica 🙂

64. demeter - 19/05/2009
65. noradamian - 19/05/2009

gabilutza 😀

66. demeter - 19/05/2009

Gabilutza, Nora,
Dragilor, mie imi place sa visez si de obicei imi amintesc ceea ce visez. Iar treaba cu zborul este extraordinara. Dar si in realitate imi place sa zbor si sa conduc cu viteza „peste limita admisa de lege”. Semnificatiile sunt interpretabile… dar senzatia …de zbor…de desprindere de lut…este poate cea simtita de Icarus.

67. bibliophyle - 19/05/2009

habar nu am daca visez sau nu in culori, stiu ca nu prea imi aduc aminte ce am visat 🙂

68. demeter - 19/05/2009

Gabilutza,
Flori portocalii am vazut numai in Maroc…la arbustii de banane…si erau atat de frumoase…poze…poze

69. maya - 19/05/2009

demeter
😆
Servus!

De regula visez in culori!

Am facut un sondaj de opinie cindva 😆 si am ramas surprinsa sa constat ca unii nici nu isi pusera problema/nu au realizat pina atunci daca viseaza „alb-negru”/culori!

La trezirea din somn/vis am avut senzatia ca efectiv „am aterizat” de undeva de sus in corpul fizic; din cauza „socului” produs am uitat visul! 😦
Si nu confabulez! 😆

70. demeter - 19/05/2009

Maya,
Narcis se privea cu dragoste in apa…si s-a indragostit de o imagine superba. In Ro. se obisnuieste nu numai pe la sate sa te uiti in oglinda de Sanziene ca sa-ti vezi ursitul.

71. noradamian - 19/05/2009

maya, demeter,

probabil ca si visele in care zbori sunt psihanalizabile.
Dar cand lasi in urma pamantul te inalti si treci cu viteza amatitoare peste cladiri, paduri dealuri…precis ca urmează o zi frumoasa. 🙂

72. maya - 19/05/2009

Visul lui Iacov!

73. gabilutza - 19/05/2009

@all

La sugestia lui bibliophyle, „Musicophilia”, va intreb daca vi se intampla sa aveti si vise sonore?

74. gabilutza - 19/05/2009

@demeter

Ce stim noi daca Narcis s-a vazut sau nu? Poate ca si el, de fapt, isi vazuse ursita (sunt versiuni latine vechi care afirma asta!) 🙂

75. maya - 19/05/2009

gabilutza

vise sonore am avut!

Acum 1000 de ani 😆 am citit cartea lui Freud despre vise!
Nu prea sint de acord cu interpretarea data de el! 🙄

76. bibliophyle - 19/05/2009

@gabilutza, interesanta intrebare. Eu stiu ca am dialoguri, dar nu-mi amintesc absolut nimic de alte sunete, nici macar al vocilor. cred ca am o deficienta in chestia asta 🙂

77. demeter - 19/05/2009

Gabilutza,
desigur, altfel cum? Asta este frumusetea…Dar te avertizez ca nu ma uit pe diverse explicatii date pe Net, in carti, etc, la ceea ce reprezinta diverse vise. Il intreb pe Theo, care se duce la o carte caldeeana si imi sopteste….

78. noradamian - 19/05/2009

Vise sonore, nu, nu-mi amintesc sa fi avut.
Ar trebui s-o intrebam pe fini, ea traind in mod deosebit, prin muzica.

79. gabilutza - 19/05/2009

Cel mai mare regret al meu e ca mi-am redus timpul de somn atat de mult incat visele s-au rarit proportional.

curiozitate:
Mi s-a intamplat sa ma trezesc, sa notez pe foaie un mesaj f f important, o formula matematica, si dimineata sa gasesc doar o mazgaleala! 🙂 sau un 1=1. Am auzit ca s-a mai intamplat si altora.

80. demeter - 19/05/2009

Gabilutza,
Eu cunosc povestea lui Narcis conventionala (latina o mai tin minte din liceu (real), nu umanist, adica un an de latina. Theo viseaza in latina …

81. demeter - 20/05/2009

Gabilutza,
Maine o sa ai un raspuns apropos de mazgaleala matematica de peste noapte, referitor la unii care au luat premiul Nobel, inspirat din vise. Asa ca te sfatuiesc sa te straduiesti….cine stie?

82. noradamian - 20/05/2009

ei,
a venit si miezul noptii!

Cu discutia asta si minunatele piese muzicale, sunt toate conditiile pentru vise frumoase pe aici si pentru o zi frumoasa peste ocean! 🙂

maya, gabilutza,
noapte buna!

demeter bibliophyle,

o zi placuta!

😀

83. bibliophyle - 20/05/2009

@nora, noapte buna si VISE PLACUTE 🙂

84. demeter - 20/05/2009

Nora,
Vise placute, ingeriii sa te sarute, cum zice Maya….

85. gabilutza - 20/05/2009

@demeter … presimt ca noaptea asta, dupa provocari vom visa cu totii.

Foarte rar se intampla ca doua persoane sa se intalneasca in visul unuia.
Nu stiu cum e la altii, dar stiu ca voi cunoaste bine pe cineva in realitate, dupa ce mi se intampla sa descopar „persoana” si intr-un vis.

@Teofil ma va prinde cu ceva din caldeeni si pe mine ?

86. maya - 20/05/2009

Vise alb-negru

de Iulia Sandu

M-am trezit…
In vis am trecut peste campii,
Peste dealuri,munti si ape involburate.
Imi urlau in ureche sa zbor,sa visez,
Sa simt durerea,s-o inving.

Am luptat cu lacrimi de sange,
Am luptat cu mainile mele de carpa,
Am luptat cu buzele-mi inveninate…
Am invins.

Vise alb-negru!
Voi,pasari ale noptii!
Voi ce mi-ati inveninat buzele!
Acum v-am ucis si am mainile curate.

Vise in culori,de acum imi apartineti!

Noapte buna/o zi buna!
😆

Sa visati colorat,frumos si ingerasii sa va aiba in paza!

87. gabilutza - 20/05/2009

@nora , noapte buna , vise colorate, sonore, aeriene, acvatice si aromate

88. bibliophyle - 20/05/2009

@gabilutza nici macar nu poti sa-ti inchipui ce placere poate fi sa interpretezi un vis cu avioane dupa o carte de acum 2800 de ani 😆 tare hazliu crede-ma 🙂

89. gabilutza - 20/05/2009

@maya noapte buna somn usor, vise vaporoase !

90. maya - 20/05/2009

nora

gabilutza

demeter

Theo-Phyl

@all

🙂

Doamne indura-

91. demeter - 20/05/2009

Gabilutza,
Depinde ce doresti sa visezi…O persoana, un vis anume, o tema… Probabil ca visul tau se va adeveri….intr-o zi….cine stie …poate mai aproape de cand te gandesti,.,.sau poate mai departe…

92. maya - 20/05/2009

Doamne indura-Te spre noi!

93. bibliophyle - 20/05/2009

@maya noapte buna 🙂 Vise placute 😆

94. gabilutza - 20/05/2009

@bibliophile

fiecare ar trebui sa-si interpreteze visele proprii, ca doar el le traduce in limbaj.

cele interpretate cu cartea trebuie sa fie neaparat arhietipuri, colective … eu nu sunt sigur ca pot nimeri ceva semnificant

95. demeter - 20/05/2009

Maya,
Noapte bunicica, si tot ce-ti doresti in vise si in realitate.

96. demeter - 20/05/2009

Gabilutza,
cartile nu dau raspunsurile intotdeauna…Oamenii trebuie sa-si asume raspunderea pentru trairi si interpretari, nu?

97. gabilutza - 20/05/2009

@demeter

Eu nu-mi doresc niciodata sa visez ceva anume. Cine face asa? Asa nu mai e vis, e sugestie. Cand imi imaginez cu ochii deschisi sau inchisi nu consider ca visez. Visele ma surprind, personajele din vis sunt destul de bine conturate.

98. bibliophyle - 20/05/2009

@gabilutza eu chiar nu cred in vise 🙂 cel putin in sensul conventional al lor 🙂

99. demeter - 20/05/2009

Nora,
scuze, noapte bunicica si spor la lucru maine!

100. gabilutza - 20/05/2009

@demeter , uneori visul s-a impletit cu realitatea, dar asta nu pot povesti pe un blog ! 🙂

101. gabilutza - 20/05/2009

@bibliophyle

Eu sunt convins de sensul educativ al viselor, cred ca ne formeaza modul de a gandi, de a reactiona, completeaza lectiile zilei, omogenizeaza afectivul etc

102. bibliophyle - 20/05/2009

@gabilutza, visul este o poveste pe care ti-o povestesti tie 🙂

103. gabilutza - 20/05/2009

@ demeter, „arta visatului” din articol, nu are nimic de a face cu visele. E un fel de aprat cu raze roetgen care vede prin lucrurile realitatii, altceva decat perceptia normala.

nu va mai retin, daca toata lumea a fugit!

104. demeter - 20/05/2009

Gabilutza,
Eu nu incerc sa ma sugestionez si nu as sfatui pe nimeni sa o faca, decat daca sunt total nefericiti. Fiecare are dreptul, poate sper eu, la o lume imaginara sau reala (in care ceea ce credem noi ca este real este imaginar….conform SF)…dar fiecare viseaza in contextul imaginarului sau…poate o madona de Boticelli sau cine stie… Oricum fiecare individ este o lume intr-o lume… Visele poate raspund unor necesitati de iesire dintr-o lume mult prea „reala”.

105. gabilutza - 20/05/2009

@bibliophyle

trebuie ca suntem tare inventivi daca reusim sa ne spunem asa frumoase povesti !

106. bibliophyle - 20/05/2009

@gabilutza, suntem 🙂

107. demeter - 20/05/2009

Gabilutza,
Visele se spun, se povestesc, in alt context. Si mie mi s-au intamplat, fara ghilimele, suntem oameni doar. Dar oricine este liber sa viseze. Si tu trebuie sa visezi in continuare…

108. gabilutza - 20/05/2009

@demeter & bibliophyle

Cu vise sau fara vise , sunt momente dupa un somn bun, inainte de trezire, cand mintea produce minunatii de claritate sau poezie. Nu am inteles exact care e mecanismul, dar e uluitor !

109. demeter - 20/05/2009

Gabilutza,
Poezia nu este un mecanism de haiku…este o traire (parerea mea). Cel mai bine este sa te lasi inspirat, daca poti, de orice moment de traire si nu numai de vise. Realitatea „musca” si ce folos daca sufletul a fost antrenat sa guste numai poezia.Oricum visele ne raman, sunt proprii si nu ni le poate „accesa” nimeni

110. gabilutza - 20/05/2009

@demeter & bibliophyle

Voi fugi si eu la culcare, cat nu sunt prea obosit, poate prind ceva vise, cand ma intorc va povestesc 🙂 .

O zi buna la dvs.

111. bibliophyle - 20/05/2009

@gabiluta, noapte buna si multzumesc pentru dialogul placut 🙂

112. demeter - 20/05/2009

Gabilutza,
Sweet dreams

113. gabilutza - 20/05/2009

@demeter.

Aveti dreptate. Cred ca ar trebui sa lasam Realitatea sa ne inspire fibra poetica. Unii nu reusesc cu usurinta, si fac apel la vis. asta e!

114. tibi - 20/05/2009

servus ALL

gabi

O frumoasa legenda spune ca multa lume ar fi dorit sa afle cum se vedea Narcis’ insusi; deci, au intrebat lacul in care acesta, Narcis, se privea cu nespus nesatz :

-lacule, este Narcis chiar asa de frumos cum se spune ?

Iar lacul a raspuns :

– de unde sa stiu eu asta ? Cind Narcis se oglindea in apele mele, eu ma uitam in ochii sai, sa vad cit de frumos sint EU !

noapte buna cu vise frumoase
TUTUROR

o zi buna si plina de izbinzi, celor care viseaza cu ochii larg deschisi; a lor e lumea !
Pragmaticii fac lumea sa functzioneze dar, numai visatorii duc lumea inainte !
🙂

@ ALL : pe curind …

115. fini - 20/05/2009

O zi frumoasă vă doresc!

Narcis este o poveste. Povestea unei dragoste zăpăcite.

116. fini - 20/05/2009

Îmi pare rău, sunt ani de când nu-mi amintesc să mă fi trezit cu un vis limpede în minte. Nici nu-mi doresc, pentru că în ziua care urmează aş fi obosită.

117. bibliophyle - 20/05/2009

@fini, salut
chestia cu visul este involuntara si nu depinde de tine. in orice caz nu asta te oboseste 🙂

118. bibliophyle - 20/05/2009

postare noua 😆

119. Elena Agachi - 20/05/2009

Teofil, all, seara buna!
Tocmai revin de la o lupta cu niste hidosenii. Am facut-o pentru un principiu si am reusit. Acum ma relaxez, revazand niste superbe pagini dintr-o carte pe care o tin pe noptiera. Se numeste C.G. Jung, Amintiri, vise si reflectii, Humanitas, 1996. Citesc despre marele sarpe negru, cade bine la starea mea de revolta. Sunt asa de prinsa, si astept vacanta, sa pot scrie… Deocamdata va citesc pe toti cu mare drag! Excelente note de curs, Teofil!


Sorry comments are closed for this entry

