jump to navigation

Toma de Aquino – Summa Theologiae 13/05/2009

Posted by Theophyle in 1, Carte Medievala.
Tags: , , , , ,
trackback

104-1Trebuie sa declar de la inceput ca Toma de Aquino este teologul crestin pe care-l prefer in majoritatea problemelor doctrinare si in majoritatea cazurilor de interpretare a crestinismului. Daca cineva merita titlul de doctor la biserici [1] Toma de Aquino este omul. Din nefericire el nu este recunoscut de Biserica Ortodoxa, desi daca mai traia putin putea duce la unificarea schismei intre bisericile crestine din Est si Vest. Daca Augustin reprezinta intrarea bisericii de Vest in valtoarea evului mediu intunecat, Aquino reprezinta iesirea din el spre un umanism crestin renascentist. Augustin si Aquino sunt ambii apologeti crestini de cea mai inalta calitate intelectuala, diferenta  consta in crestinismul pe care-l reprezinta. Ambii au scris opere teologice  de o valoare incontestabila, diferenta o reprezinta doctrinele pe care ei le reprezinta. Datorită lui Augustin, istoria, timpul şi spaţiul devin câmpul de luptă,  Civitate Dei reprezentata de Biserica apuseană care îşi asumă rolul activ de a organiza şi conduce războinicii creştini în lupta lor împotriva “slujitorilor satanei”, duşmani ai Bisericii latine şi deci ai Dumnezeului creştin, cum este el vazut de papalitatea romana. Biserica romană se transformă la rândul ei într-un stat al lui Dumnezeu pe pământ, cu un conducător spiritual dar şi temporal totodată- papa, considerat “locum tenens Christi”- locţiitorul lui Christos pe pământ (Matei16), o instituţie cu o ierarhie strictă, cu vasali fideli, cu dreptul de a emite legi în numele lui Dumnezeu şi de a aplica forţa oriunde şi oricând împotriva duşmanilor săi consideraţi duşmanii lui Christos. Ingrozitoare invataturi, atat de diferite de crestinismul original asa cum este reprezentat in Evangheliile Noului Testament. Daca Augustin a avut parte de o viata foarte departata de sfintenie si morala crestina si numai in ultimii 30 din cei 76 pe care i-a trait au fost dedicati crestinismului, Aquino si-a dedicat in intregime toata viata matura teologiei si invataturilor crestine. La fel ca Averroes si Maimonide, Toma de Aquino a fost un enciclopedist si sistematizator al traditiilor religioase. Tomas de Aquino a facut pentru crestinism ceea ce a facut Maimonide pentru iudaism – a creat o teologie cu care credinciosul poate sa traiasca si sa o inteleaga. Daca Aristotel a creat o opera de aproape 1 milion de cuvinte, Aquino a creat o opera de 8 milioane de cuvinte, nu a existat pana la el si cred ca nici dupa el, un singur om care a avut o opera atat de complexa,  masiva si completa.

104-2

Am inceput cu aceasta (lunga) introducere, in care am incercat sa-i diferentiez pe Augustin de Aquino, pentru a retracta comparatia intre ei, comparatia care fi similara uneia intre papa  Alexandru al VI-lea si papa Ioan Paul al II-lea. Am fost extrem de surprins sa aud dizertatii savante din partea unor fruntasi ai vietii intelectuale dambovitene, care vorbeau cu nonsalanta de similitudinile dintre cei doi. Sunt sigur ca acest fruntas intelectual dambovitean nu a citit in viata lui nici macar o pagina din ambii autori, si se baza pe o carte plina de bazachonii, scrisa de Marie-Dominique Chenu un teolog catolic progresist (adica de stanga), pe care individul probabil o citise, cartea se numeste “Toma d’Aquino şi teologia”, traducere de Elena I. Burlacu, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 1998.  Nu o cititi nici macar din intamplare sau plictiseala. OK la treaba,

104-3

Summa Theologiae este în primul rând o expunere sistematică, concisă şi globală a tuturor problemelor teologice, în acord cu nivelul de înţelegere al invatatilor vremii. Toma reuşeşte, spre deosebire de oricare alt gânditor al generaţiei sale, să absoarbă şi să pună alături, într-o expunere enciclopedică, toate întrebările şi răspunsurile care puteau fi luate în seamă la vremea sa. Ceea ce obţine este nu numai un grad mare de sinteză, dar mai ales un nivel de completitudine niciodată atins de la Aristotel.

Summa Theologiae se prezintă sub forma unor probleme sau întrebări, sistematizate după criteriile menţionate, având următoarea structură: Prima parte conţine 119 probleme şi expune doctrina sacră sau studiul despre Dumnezeu ca principiu al fiinţei, precum şi ierarhia divină şi doctrina creaţiei. A doua parte contine 303 probleme si tratează omul în relaţia sa cu Dumnezeu şi se ocupă de scopul omului, acţiunile umane, pasiuni şi obiceiuri, vicii şi păcate, legislaţie şi graţia divină. O a doua diviziune a părţii secunde trece la probleme cum ar fi credinţa, speranţa, prudenţa, temperanţa, minunile. În fine, o a treia parte care este compusa din 90 probleme, plus  o anexa de de alte 99 intrebari care  tratează  probleme despre întrupare, despre viaţa lui Iisus, sacramente, botez, Euharistie, penitenţă, căsnicie.

Deoarece am discutat in postarile noastre anterioare despre sufletul uman vazut de Averroe si de Maimonides, sa vedem putin care sunt parerile lui lui Toma de Aquino in aceasta discutie:

 “Ca formă, sufletul este formal identic la toţi indivizii umani, ceea ce înseamnă că noi nu suntem diferiţi prin forma substanţială. Diferenţele dintre indivizi sunt date de constituţia sau structura particulară a corpului, care acţionează ca principiu de individualizare sau de particularizare a formei. În acest sens, trebuie să existe tot atâtea suflete individuale câte corpuri există. Activitatea intelectuală a unui individ este diferită de cea a altui individ, datorită diferenţelor existente între puterile perceptive, între imaginile şi reprezentările fiecăruia. Ceea ce este sensibil sau particular este perceput, iar percepţia este particulară. Numai ceea ce este inteligibil este înţeles, iar speciile inteligibile sunt desprinse de către intelect din aceste imagini particulare ale lucrurilor.

Sufletul este capabil de cunoaştere, însă nu percepe inteligibilul în mod direct, ci numai prin lucruri şi mai ales între anumite limite şi într-un anumit fel, condiţionat de corporalitatea sa. Cunoaşterea apare prin contactul cu obiectele individuale şi sensibile care imprimă în simţuri speciile lor imateriale. Acesta este, de altfel, unul din punctele cruciale prin care Toma se distinge de predecesorii săi , anume rolul trupului în percepţia şi intelecţia umană. Ca rezultat imaterial al acţiunii obiectului asupra organului de simţ capabil să-l perceapă, specia conţine un element inteligibil care se revelează intelectului.

Astfel, intelectul este capabil să primească inteligibilele pe care nu le conţine în mod actual (fiind în acest sens un intelect pasiv sau posibil). Pe de altă parte, iluminat fiind de Dumnezeu, el are posibilitatea de a desprinde inteligibilele din imaginile sensibile ale lucrurilor provenite din senzaţie. În acest sens el este un intelect activ sau agent, facultatea de cunoaştere cea mai înaltă prin care ne apropiem cel mai mult de îngeri. Prin intelectul agent, inteligibilul existent în mod virtual în datele simţurilor trece în act. Finalitatea existenţei umane este vederea lui Dumnezeu. Aceasta necesită intervenţia graţiei divine deoarece intelectul uman are nevoie de o întărire, de intervenţia unei puteri supranaturale care să-l ridice dincolo de limitele sale naturale.”

104-3A

Despre Summa vom discuta mai indelungat intr-o postare ulterioara daca voi simti dorinta cititorilor la o eventuala  postare de continuare, in orice caz vom vorbi despre cele cinci “argumentele existenţei lui Dumnezeu” intr-o postare in care vom analiza niste pareri mai recente aparute intr-o carte interesanta,  tradusa si in limba romana pe care o voi recenza in curand.

Nota:
 
[1] Doctor al Bisericii este denumirea dată celor mai de seamă teologi creştini. În Răsărit titlul a fost conferit relativ spontan („părinte al Bisericii”), iar în Apus cu respectarea anumitor formalităţi.  Primii doctori ai Bisericii sunt recunoscuţi atât de Bisericile Orientale, cât şi de cea Romano-Catolică. Bisericile Orientale, chiar dacă nu-i denumesc astfel („Doctores Ecclesiae”), îi venerează, avându-i trecuţi în calendar.

Bibliografie in limba Romana:

Dancă, Wilhelm, Logica filosofică. Aristotel şi Toma de Aquino, prefaţă de Alexander Baumgarten, Editura Polirom, Iaşi, 2002.
Mesaroş, Claudiu, Filosofii cerului. O introducere în gândirea Evului Mediu, Editura Universităţii de Vest, Timişoara, 2005.

Anunțuri

Comentarii

1. noradamian - 13/05/2009

bibliophyle,

servus!
😀

2. noradamian - 13/05/2009

„Activitatea intelectuală a unui individ este diferită de cea a altui individ, datorită diferenţelor existente între puterile perceptive, între imaginile şi reprezentările fiecăruia.”
Propozitia asta ma duce cu gandul la amprenta personala a imaginarului de care ai scris pe celalat blog dar si de esenta invataturii lui Maimonide. Toate astea se leaga tare interesant! 😀

3. bibliophyle - 13/05/2009

@nora, servus

Draga mea bineinteles toate au o singura sursa. Nici macar nu importa cum o numim, ea exista si este in noi toti 😆

4. noradamian - 13/05/2009

da, bibliophyle,

dar e o satisfactie sa devii constient de asta si sa afli izvoarele… 😀

5. bibliophyle - 13/05/2009

@nora, pentru asta este nevoie in primul rand sa doresti sa afli.

In alt ordin de idei acum lucrez la materialele tale, mai am nevoie de putin timp si ti le trimit 🙂

6. bibliophyle - 13/05/2009

am citit despre pisicutele tale 😆

7. noradamian - 13/05/2009

bibliophyle,

OK! 😀

pisicutele alea sunt modificate politic 😀

8. bibliophyle - 13/05/2009

la fel ca toate „facaturile” autohtone 😆

9. maya - 13/05/2009

Buna seara si buna sa va fie inima!
😆

„Dumnezeu a făcut pe om după chipul Său, l-a făcut după chipul lui Dumnezeu; parte bărbătească şi parte femeiască i-a făcut”. Facerea 5:1.

In copilarie acest citat din BIblie mi-a dat „multa bataie de cap”; din punct de vedere religios a fost punctul de unde imaginatia mea a inceput sa lucreze.

Curios sau nu,imaginea de bunicutz care sta pe un Tron Creresc de unde ne supravegheaza ma inspaiminta in masura in care nici nu prea o puteam accepta/crede.

La fel ca si in copilaria omenirii si in copilaria mea, imaginea de bunicutz sever ce sta pe Tronul Lui, imi genera mai degraba un sentiment de frica decit de iubire. A trebuit sa treaca mult,mult,mult timp ca sa intzeleg si sa simt ca Doamne,Doamne este Iubirea si nu Frica.

A trebui sa treaca timp ca sa inteleg si sa simt ca numai Iubirea este Legea ce trebuie sa conduca aceasta lume. Omenirii, Fiul lui Dumnezeu – Iisus Christos i-a adus acest mesaj acum mai bine de 2000 de ani si inca Legea cea Noua,Legea Iubirii nu guverneaza intre toti cei pe care Doamne,Doamne I-a facut dupa „chipul si asemanarea Lui”.

Aici a intrat in joc „intrega imaginatzie” si imi amintesc ca ma surprindeam uitindu-ma spre cer,incercind ca printre norii si stelele ce dansau pe cer,
sa gasesc Tronul lui Dumnezeu.

Simtzeam,intuiam ca trebuie sa fie altceva…….si am pornit sa-L caut.
Imaginatzia a fost un bun tovaras de drum…….stiu ca l-a un moment dat ajunsesem sa imi imaginez ca Doamne,Doamne trebuie sa semene cu un urias creier.(sa nu ridetzi de mine 😆 )

Ulterior,cind nici nu stiam bine ce este un calculator, in imaginatzia mea,
Doamne,Doamne „semana” cu Unitatea Centrala a unui calculator.

Acum peste ani, Imaginatziei i s-au adaugat cartzi citite (NU destule 😆 experientza vietzii, Intuitzia,sufletul si spiritul meu si simt,cred,intuiesc ca Doamne,Doamne este tot ceea ce mi-am imaginat din copilarie si pina acum.

10. maya - 13/05/2009

Scuze 😦 pentru faptul ca am scris aici despre tema cu Imaginatzia,dar merge mai bine blogul! 🙂

11. bibliophyle - 13/05/2009

@maya, nici o problema dupa cum vezi exista o legatura intre toate postarile mele 🙂

12. bibliophyle - 13/05/2009

@maya servus 😆

13. maya - 13/05/2009

Genul Ego-ului este bisexuat;parte masculina si parte feminina. Evident ca in lumile „interioare” nu se exprima ca atare. El se manifesta acolo sub forma a doua calitatzi distincte:Vointza si Imaginatzia.

VOINTA este puterea masculinasi este legata de fortzele solare.

IMAGINATIA este puterea feminina si ea este intotdeauna legata de fortzele lunare. Aceasta explica tendintza imaginativa a femeii si puterea speciala pe care Luna o exercita asupra organismului feminin.

14. maya - 13/05/2009

Theo-Phyl
😆
Servus!

15. bibliophyle - 13/05/2009

@may, ti-am spus ca ai interpretari foarte originale. Personal cred ca imaginatia nu are sex si femeile au vointa mai puternica decat barbati 🙂

Asa ca chestia cu impartzeala nu merge din punctul meu de vedere 🙂

16. bibliophyle - 13/05/2009

Stintific luna are influente numai asupara marilor si oceanelor, nici macar chestia cu luna plina si catzeii sau lupii s-a dovedit aiurea 🙂 Teza nu sta in picioare, sorry 😆

17. tibi - 13/05/2009

servus

Teofil
nora
maya

&ALL

🙂

18. tibi - 13/05/2009

Extra-super cele trei postari si evident relatzionate. 🙂

19. bibliophyle - 13/05/2009

@salut tibi 😆

20. demeter - 13/05/2009

Hello, la toata lumea

21. bibliophyle - 13/05/2009

@tibi, fiecare cu sufletul lui, demeter cu a lui Bregovic 😆

22. maya - 13/05/2009

Atributele lui Doamne,Doamne sint VOINTA,INTELEPCIUNEA si ACTIVITATEA.

Primul aspect al lui Doamne,Doamne – S-a manifestat prin Vointa de a Crea.
Intelepciunea – al doilea atribut – a „elaborat” un PLAN al viitorului Univers.

IMAGINATIA a fost prima manifestare a Fortei necesara Creatiei.

FORTA primordiala a Imaginatiei a conceput Ideea unui Univers,moment care a „culminat” cu „trezirea” celui de al treilea atribut al Creatorului-Activitatea.

Activitatea lucrind cu substantz cosmica a produs MISCAREA – a doua manifestare a Fortei.

Insa Miscarea TREBUIA sa fie ordonata. Ori numai INTELEPCIUNEA lui Doamne,Doamne a fost ABSOLUT necesara pentru a „ghida” Miscarea in mod inteligent.

(poate ca aberez,sa nu ma certati 😦 😆 )

23. maya - 13/05/2009

demeter
😆
Servus!

24. maya - 13/05/2009

tibi
😆
Servus!

25. demeter - 13/05/2009

Maya SERVUS,
Ai DREPTATE… barbatii au o alta logica In intelepciunea lui, Doamne, Doamne i-a facut logici…dar mult mai sensibili la critici

26. tibi - 13/05/2009

teofil

demeter stie ce face ! si mie imi place Bregovici, enorm ! cred ca sint printre putzinii care mai are caseta audio de prin anul 1993, parca, cu melodii din Arizona Dream 🙂 .

27. tibi - 13/05/2009

In plus de asta, aceasta inregistrare este destul de rara !
Goran cinta el insusi !

Multzumesc demeter !!!

28. demeter - 13/05/2009

Tibi,
Nu ma lasa seful sa postez mai mult…dar, maine iti dau un clip din „Pisica alba, pisica neagra” a lui Kusturita….Am vazut filmul de 5-6 ori (cam la fel cu „Noaptea generalilor ” cu Peter O’Toole.)..ce sa-i faci…gusturi…

29. tibi - 13/05/2009

„noaptea generalilor” cu marele O’Toole !!! Mamma mia ce regal !!!

30. demeter - 13/05/2009

Tibi,
Sa inteleg ca avem gusturi oarecum comune?
Maya.
Tu ce parere ai de Bregovic?

31. maya - 13/05/2009

Sa ne Imaginam ca Lumina coboara ACUM, umpland fiecare celula a Corpului nostru cu FRUMUSETE…cu PURITATE…CU IUBIRE…

Sa ne Imaginam ca, scaldat in LUMINA, Corpul nostru incepe sa renasca si sa capete energia Tineretii…Cu fiecare respiratie aducem la suprafata puritatea primei zile traite pe Pamant…ASTAZI si ACUM.

Sa ne imaginam ca Bucuria cu care celebram Corpul si Spiritul nostru, sint daruri de recunostiinta fata de Doamne,Doamne, care ne-a oferit sansa sa-I indeplinim dorinta si sa aducem pe frumoasa Planeta Albastra CANDOAREA si LUMINA noastra Interioara.

Sa ne Imaginam 🙂 manifestarea Candorii prin BUNATATE,BLINDETE si COMPASIUNE!

Toate aceste atribute trebuie sa ne apropie clipa de clipa de NOI insine,de Doamne,Doamne si de tot ceea ce inseamna OMENIE. Ca si concept!

32. maya - 13/05/2009

demeter

Imi place Bregovic, dar trebuie sa rec unosc ca sint altzi cintaretzi care imi plac mai mult!

Dar este printre preferatzi! 🙂

33. bibliophyle - 13/05/2009

@maya chestia cu „Corpul nostru incepe sa renasca” nu ar fi rau, dar din nefericire nu mai merge in filmul asta, trebuie sa asteptam la alt matineu 😆

34. tibi - 13/05/2009

maya

nu cred ca trebuie sa-tzi faci probleme daca aberezi; pur si simplu, in acest domeniu delicat cum este teologia, se paote opera aproximativ cu orice! imaginatzia umana poate genera, fara teama ca potzi gresi prea mult.

Aici este o problema daca respectzi normele canonului, crezi in textul revelat, sau nu. Adevarul pur si simplu scapa gindirii umane deci, nimeni nu poate pretinde exclusivitatea veridicitatzii parerilor sale.

35. maya - 13/05/2009

Spente le Stelle – George Dalaras /Emma Shapplin

36. maya - 13/05/2009

tibi
🙂
Multumesc pentru intelegere!
Sper sa-ti fac o bucurie cu acest cintec!

37. maya - 13/05/2009

The0-Phyl
😆

Imaginatia feminina! Asta-i baiul! 😆

38. tibi - 13/05/2009

maya

draga pai daca Dalaras are girul domnului profesor Fourman … e clar ca e mare de tot ! 🙂

In treacat fie spus, mie imi place si Emma, dar tiberiusa zice ca e ‘pitzigaiata’ 😀 !!! Eu cred ca nu!

Voi ce zicetzi ???

39. bibliophyle - 13/05/2009

@maya, acum serios, nu cred ca exista imaginatie feminina sau masculina. Imaginatia este functie de ce acumulezi si cu se proceseaza in la tine. 🙂

40. bibliophyle - 13/05/2009

@tibi, ai dreptate parca cineva o trage de par 😆

41. demeter - 13/05/2009

To all: Ce parere aveti de Leonard Cohen? Sau dintre fosti: Domenico Modugno?

42. tibi - 13/05/2009

Teofil

:mrgreen:

43. maya - 13/05/2009

tibi
😆

Am uitat ca ma pot uita pe mai multe „ferestre” si am ascultat melodia!

Theo-Phyl
😆 😆 😆
Aici stai bine cu imaginatzia!

44. bibliophyle - 13/05/2009

@maya ti-am spus eu ca sunt imaginativ 😆

45. tibi - 13/05/2009

demeter

nu stiu cum se face dar, e clar ca avem o groaza de gusturi comune; incep sa fiu curios in ce domeniu vom avea pareri divergente 🙂 !

46. maya - 13/05/2009

Apropo!

Miine 14 Mai este ziua statului ISRAEL! 61 de anishori!

LA MULTI ANI si SHALOM! 🙂 🙂 🙂

47. bibliophyle - 13/05/2009

@maya ei au sebatorit deja cred cei 60 de ani 😆 nu uita calendarul lor este lunar 😆

48. demeter - 13/05/2009

Tibi,
Nu cred ca avem pareri divergente (sau vom avea) daca ne place o muzica frumoasa si actori buni…dar imi plac si oamenii timizi:)

49. maya - 13/05/2009

Off topic!

Nu-mi Imaginez! 😆

La Nashul, verisoara lui Felix Motanul a povestit despre cum acesta a turnat-o la securitate!

Scuze pentru aceasta mizera incursiune in „meandrele concretului” cotidian si romanesc! 😦

50. maya - 13/05/2009

demeter

Ce parere aveti de Leonard Cohen? Sau dintre fosti: Domenico Modugno?

Imi plac amindoi!

Leonard Cohen va avea un nou concert la Bucuresti,cred ca in septembrie!

51. demeter - 13/05/2009

Maya,
Asta este mizeria, sa descoperi ca rudele te-au turnat…in general cu povesti false. Si am aflat ca aceste „informari” se faceau pe bani destul de buni …prin ’75 700-800 de lei erau cat un salariu, nu?

52. bibliophyle - 13/05/2009

@maya, ala este un suflet negru 😦

53. demeter - 13/05/2009

Maya,
Cohen acum concerteaza la Londra..il ascult live… Este extraordinar.

54. demeter - 13/05/2009

Maya,
Cohen imi merge la „casuta”sufletului. Unii doctori spun ca sufletul nu exista, numai inima..dar eu nu cred.

55. maya - 13/05/2009

Theo-Phyl

din 1948 pina in 2009, citi ani SOLARI isint? 😆 😆 😆

Acum 1000 de ani 😆 am citit o carte intitulata – ISRAEL – o carte excelenta,
dar din pacate nu mai tin minte autorul! Cuprindea in paginile ei toata istoria acestei natziuni din cele mai vechi timpuri pina astazi.

Imi aduc aminte si acum cartea, format mare,copertata, scrisa cu albastru si cu Steaua lui David pe coperta! Excelenta carte! 🙂

56. maya - 13/05/2009

Theo-Phyl
😆
Suflet negru? Infern! Vai de capul lui!

O drama in toata regula!

57. bibliophyle - 13/05/2009

@maya,
nu cunosc cartea dar poate vorbesti de Leon Uris. Toate sarbatorile lor dupa cate stiu sunt calculate dupa anul lunar, si dupa cate-mi amintesc eu ei au sarbatorit acum vreo luna 60 de ani de la independenta, poate gresesc, dar asa imi amintesc eu.

58. tibi - 13/05/2009

Teofil

Felix nu reprezinta in fond, decit o negare a spiritualitatzii umane.
E un rebut. Un contra-exemplu de crestinism sau de OM. Un gunoi.

Passons ???

59. bibliophyle - 13/05/2009

@tibi, totusi omul face legea si asta nu trebuie sa se intample sub nici o forma de minima dreptate 😦

60. maya - 13/05/2009

demeter
Unii doctori spun ca sufletul nu exista, numai inima..dar eu nu cred.

Nici eu nu cred! Absolut deloc!

Sufletul exista:este o materie diafana si subtila pe care ochii nostri prea mult coborit in concret nu pot sa-l vada!

Casutza lui este in Inima si poarta cu el si in el, toata Lumea Dorintelor noastre;de la cele mai nobile si mai frumoase sentimente si dorintze la cele mai murdare si mai josnice.Depinde de la caz la caz!

De aici,suflet alb 🙂 si suflet negru! 😦
Nu sintem ingeri,dar macar sa incercam,sa ne straduim sa fim oameni! 🙂

61. tibi - 13/05/2009

Teofil

Felix face FARA- de- legea. I se permite. Deocamdata.
Passons ???
Induce unde negative 😦 .

62. bibliophyle - 13/05/2009

@tibi, ai dreptate 🙂

63. maya - 13/05/2009

tibi

Nasul i-a cerut demisia din Senat!

64. gabilutza - 13/05/2009

@demeter, maya, nora, tibi, theo-phyl buna seara!

Ma alatur si eu cu un … denunt. Nu am citit „Summa theologiae”. Nici nu e in lista mea recenta. Mi-am propus sa raman inca „perturbat” , pentru o vreme, in anumite domenii. 🙂

@Theophyl; Mi-a placut spusa asta a lui Thomas d’Aquino, si vreau sa o „depun” pe acest blog:

„Cea mai mica informatie ce o putem obtine despre lucrurile elevate este mai de dorit decat informatia sigura despre lucruri lipsite de importanta”.

65. demeter - 13/05/2009

Maya,
Eu cred ca nu numai oamenii au suflet, ci si animalele. De multe ori cand ma uit pe Discovery sau Animal Planet constat ca animalele au suflet de 1000 de ori mai mult decat oamenii. Cel putin nu ucid din placere, nu vaneaza din placere, ci ca sa se hraneasca pe ele si puii lor.
Si imi aduc aminte ca Kutya Shaki imi aducea in bot toti puii de vrabie sau mierla pe care ii gasea in curte ca sa-i cresc. Asa ca vezi….

66. maya - 13/05/2009

gabilutza
😆
Buna seara!

67. demeter - 13/05/2009

Gabilutza,
Bine ai revenit!

68. bibliophyle - 13/05/2009

@gabilutza buna seara si bun venit. poti sa te simtzi bine. Putini au citit Summa Theologiae, inclusiv oameni care vorbesc despre carte 🙂

69. maya - 13/05/2009

demeter

Suflet, au toate „animalele” cu singe cald! Aici am inclus si omul! 😆

Celelalte animale nu au constiinta de sine,dar au sentimente!Iubesc si ele!
Animalele domestice,mai ales cele crescute in casa, ajung in timp sa se umanizeze si (unele) capete „caracteristicile” stapinului lor!

Kutia Shakira 😆

70. gabilutza - 13/05/2009

@demeter, maya … acum citesc comentariile, si citatul din Aquino despre suflet.

Credeti ca e posibil ca unii oameni sa nu-si simta sufletul?

71. tibi - 13/05/2009

salut gabilutza

Wellcome !

72. gabilutza - 13/05/2009

@buna seara Tibi. Ti-am lasat aseara cateva comentarii…

73. bibliophyle - 13/05/2009

@gabilutza, eu cred ca o mare majoritate ai oamenilor nu-si simt sufletul, sau cel putin nu sunt interesati de ceea ce el le sopteste 🙂

74. tibi - 13/05/2009

Teofil

Eu am de gind sa fac un denuntz si mai drastic decit a facut gabi : nici nu am de gind sa citesc ‘summa’ aquinatului’ … 🙂 Ca de obicei, ma voi margini la literatura secundara … 🙂

75. gabilutza - 13/05/2009

Cei care nu-si simt sufletul inseamna ca nu l-au „exersat” de mici. A cui o fi vina?

76. demeter - 13/05/2009

Maya,
De unde stii ca animalele nu au constiinta de sine? Crezi ca unele se sacrifica numai din instinct? Doar pentru ca asa a hotarat biserica? Eu nu vorbesc despre „umanizare”, ci despre animale complet salbatice. Si totusi, Sf. Francisc le-a iubit pe toate si sper ca le primeste in rai pe toate. Aminteste-ti de cartea lui Axel Munthe…de pasarile cu ochii scosi ca sa cante mereu (ciocarlii) pentru ca sa atraga pe altele.
Am fost in catedrala lui si acolo aveau voie sa intre oamenii cu animale, pasari, etc o data pe an si sa fie binecuvantate.. Si poti sa le aprinzi si o lumanare.
Eu nu cred ca „umanizarea” cainilor este buna pentru ei…ajung sa depinda prea mult de om…dar ce sa-i faci….Imi plac cainii mari, independenti si cu instinct salbatic.

77. tibi - 13/05/2009

gabilutza

Am raspuns la comenturile de aseara, chiar aseara … 🙂

78. demeter - 13/05/2009

Gabilutza,
Sufletul nu se exerseaza….omul nu depinde numai de educatia data de parinti, profesori, „prieteni”,. etc. Depinde de el si numai de el. Sufletul este ceea ce ai dev enit prin vointa proprie.

79. gabilutza - 13/05/2009

@demeter

Eu cred ca Sufletul se exerseaza in lucruri adevarate, spre care ne conduce.

Nu vorbesc de educatia mintii, vointei, sensibilitatii. Asta eu numesc … sa ma scuze dragii catei … dresaj !

80. bibliophyle - 13/05/2009

@tibi summa nu este de citit este de consultat 😆

81. demeter - 13/05/2009

Tibi,
Nu exista literatura secundara, dupa umila mea parere… Doar ceva ce nu ne intereseaza in acest sau acel moment. Tin minte ca in liceu am citit biblioteci…si nu-mi placea Balzac..il consideram misogin. (La femme a trente ans = sper ca nu gresesc ortografia, Gabilutza) Si tata mi-a spus ca am voie sa zic despre un autor ca nu-mi place numai daca il citesc pe tot. Dar nu te cred, tu citesti tot….:)

82. gabilutza - 13/05/2009

@ Theo-Phyl …nu stiu cine spunea ca exista o parte vizibila si una invizibila a sufletului ? Dar de iubit, iubim cu amandoua.

83. maya - 13/05/2009

gabilutza

Credeti ca e posibil ca unii oameni sa nu-si simta sufletul?

Cred ca unii NU inteleg ce este sufletul si de aceea nu si-l „simt”.
Pina la urma desi este atit de subtil,sufletul „transporta” in el energii de noi nebanuite;are/este o fortza si fara el viata nu ar fi posibila.

Forta sufletulu, forta sentimentelor si dorintzelor pe care „le transporta” insotzita de felul lor, dau calitatea omului,respectiv a sufletului.

Exista posibilitatea ca din vanitate-cel mai mare pacat- fatza de aproapele tau si fatza de Doamne,Domne – unii sa considere ca nu mai au NEVOIE de suflet.

Vanitatea/mindria a schimbat/schimba destine!

84. bibliophyle - 13/05/2009

demeter, prin literatura secundara @tibi s-a referit la literatura despre literatura , adica despre acest subiect 😆

85. tibi - 13/05/2009

demeter

Ce sa fac daca SI la Assisi am fost ??? Sa ma laud ??? Neeeee. 🙂

„Il poverello” chiar vorbea limba universala a animalutzelor, a pasarelelor, iar in catedrala sa ridicata pe trei niveluri, m-am simtzit cumva ‘strivit’ !!!

Am avut marele noroc sa asist si la o missa …
Teribil ! sentiment am trait atunci …

86. gabilutza - 13/05/2009

🙂 Va rog sa nu ne frantuzim. 🙂 „La femme de trente ans”

87. demeter - 13/05/2009

Tibi,
Acolo m-am simtit mai „acasa” decat in multe locuri. Poate pentru ca exista aceasta acceptare. Ai fost pe coasta Amalfitana?

88. gabilutza - 13/05/2009

@MAya… frumos raspuns. Pt. mine sufletul e inca un mare mister si va ramane. Imi place cand il descopar in celalalt, ca o minune. ( Tibi tocmai zice acum ceva!). Fericirea cea mai mare o am cand rezonez cu ceilalti, nu cand rezolv o problema de matematica. 🙂

89. demeter - 13/05/2009

Gabilutza,
Multumesc

90. noradamian - 13/05/2009

demeter, maya, bibliophyle gabilutza,tibi,

salut!

😀

91. tibi - 13/05/2009

Teofil & demeter

Exact la asta m-am referit la literatura secundara : la comentariile despre opera prima, defrisata de interpretzi calificatzi. Eu nu am nici calificarea, nici timpul, nici ‘organ’ pentru a pricepe in totalitate sensurile unui mare ginditor, indiferent daca este vorba despre teologie sau filozofie. Deci, sint dependent atit de interpretzi, cit si mai ales de traduceri, pentru ca eu din pacate – ale mele desigur -, sint un soi de monoglot 😦 .

92. noradamian - 13/05/2009

Demeter,
in 2007 vara, Goran Bregovics & wedding and funeral orchestra, din Piata Mare din Sibiu,au cantat si piesa asta! A fost o seara de neuitat!

😀

93. gabilutza - 13/05/2009

@buna seara nora! incantat de „direct” … profit sa-ti multumesc de comentariul pe blogul meu 🙂

94. bibliophyle - 13/05/2009

@nora, salut 😆

95. demeter - 13/05/2009

Tibi,
Saru’ mana, asa fac si eu…mai modest, in umbra sefului…caci seful nu uitati, stie totul

96. noradamian - 13/05/2009

tibi,

esti prea modest 😀

97. maya - 13/05/2009

demeter

De unde stii ca animalele nu au constiinta de sine?

Din cite am citit orice animal nu spune despre sine:eu sint! 🙂
(Asta inteleg eu a avea constiintza de sine – poate gresesc)

Si acest lucru nu este legat de lipsa unui limbaj articulat. Spiritul care le guverneaza nu este unul individual ca si la om,ci este un spirit-grup care „guverneaza” intrega lor rasa/specie.

Instinctul este cel care le conduce,la care se adauga abilitatzi „extrasenzoriale” pe care omul le-a pierdut.

Animalele sint parte a Creatiei si de aceea trebuiesc respectate.

98. demeter - 13/05/2009

Nora,
Bine ai revenit in mijlocul nostru. Am si inregistrarea aceea minunata…dar seful nu ma lasa cu doua postari.

99. noradamian - 13/05/2009

gabilutza,

la fiecare „explorare” descopar ceva nou( pentru mine!) si in postarile recente si in cele mai vechi! 😀

100. noradamian - 13/05/2009

bine face, demeter, ca uite, observ un pic de greutate la platformă… 😀

101. bibliophyle - 13/05/2009

@demeter, ai inceput sa ma iei „peste picior” 🙂

102. maya - 13/05/2009

nora
😆
Servus!

103. gabilutza - 13/05/2009

@demeter … frumoasa si amicala reactie catre Teofil. 🙂 I-am mai spus cred, el e doar primul-ministru. Regina se ocupa de protocol.

104. demeter - 13/05/2009

Maya,
„Spiritul care le guverneaza nu este unul individual ca si la om,ci este un spirit-grup care “guverneaza” intrega lor rasa/specie.”
Imi pare rau dar Universitatea din Texas nu este de aceeasi parere. Nu exista spirit-grup, ci individualitati.

105. noradamian - 13/05/2009

Sufletul este si trebuie sa fie un mister, ca sa ne induca constiinta infinitului si a nemuririi. Dar inclin sa cred ca a-l simti are intr-adevar legatura cu vointa.

106. demeter - 13/05/2009

Gabilutza,
Seful e sef si in ….cum am spus ieri. Ramin la aceeasi parere.

107. maya - 13/05/2009

demeter

fac diferentza intre Corp,Suflet si Spirit!

i

108. tibi - 13/05/2009

nora

eu modest ??? 😀 Neeeeeeeeeeee !

Uneori, sint realist ! Da’ nu prea des, ca strica la ‘imagine’ ! 🙂

109. demeter - 13/05/2009

Nora,
Cine mai crede in nemurire ? Doar zeii sunt „nemuritori si reci”.

110. tibi - 13/05/2009

Bon !

Nu va mai retzin ! 😀

Va spun cuviincios, noapte buna,
TUTUROR !

111. bibliophyle - 13/05/2009

@tibi, pe cine retzii? 😆

112. noradamian - 13/05/2009

maya,servus! 😀

Dragostea noastra pentru natura o inobilează, se rasfrange si asupra animalelor de companie. In atasamentul si devotamentul lor.

113. demeter - 13/05/2009

Maya,
ai dreptate …suflet si spirit

114. demeter - 13/05/2009

Tibi,
Noapte buna.

115. noradamian - 13/05/2009

A sufletului Demeter!

116. noradamian - 13/05/2009

nici intr-un caz nu m-am referit la „zei” 😀

117. demeter - 13/05/2009

Nora, si eu cred ca ai dreptate

118. demeter - 13/05/2009

Nora,
L-am citat pe Eminescu „Calin, File din poveste”

119. maya - 13/05/2009

Si acum, la nani-nani!

o zi buna in continuare/ Nopate buna
Ingerashii sa va aiba in paza! 🙂 🙂 🙂

Sufletul schingiuit de înţelegeri

T. Constantin Georgescu

nu rugăciunile urcă
ci substanţa timpului trăit

clipele care ne-au primenit
au hotărât coborârea luminii
în întuneric

nu duhurile se materializează
ci cuvintele
parafrazate
de zaharniţele şi solniţele fricii

dacă sunt un cal limpede
harnaşamentul mă încape
dar biciul îl plesnesc eu
pe spinarea mea

nu credinţele se încâlcesc
ci rădăcinile sentimentelor

cu mâini răguşite cu degete lemnoase
gândul incendiază
răbufnirile
intrate pe gaura cheii

nu cerul ne interpretează
ci distanţele
altor scopuri

în toate timpurile conjugării
mişcările sunt aproape solemne
aproape solfegii aproape stalactite şi stalagmite

nu punga aspiratorului înţelege
ci sufletul schingiuit
de înţelegeri.

demeter
😆
nora
😆
Theo-Phyl
😆
tibi
😆
gabilutza
😆

Kutia Shakira 😆

Doamne indura-TE spre noi!

120. noradamian - 13/05/2009

tibi,

nu la Asissi s-a petrecut ceva, un fenomen meteo, acum vreun an, care a facut distrugeri pe acolo? Gresesc?

121. bibliophyle - 13/05/2009

@maya noapte buna si somn usuor 😆

122. demeter - 13/05/2009

Maya,
Noapte bunicica si somn usor, vise placute

123. bibliophyle - 13/05/2009

@nora, noapte buna :lol:, miezul noptii 😆 unde?

124. noradamian - 13/05/2009

da, uite observ ca e aproape miezul noptii!

maya, gabilutză, tibi,
Noapte buna!
😀
Demeter, bibliophyle,
o zi buna!
😀

125. demeter - 13/05/2009

nora, noapte buna 😆

126. gabilutza - 14/05/2009

@Noapte buna Maya, Nora.

@Demeter, Theo-phyl o zi frumoasa in continuare.
( am fugit si eu la „culcare” )

127. bibliophyle - 14/05/2009

@gabliutza, noapte buna 😆

128. demeter - 14/05/2009

gabiluta, noapte buna si o zi frumoasa maine 🙂

129. fini - 14/05/2009

Ziua bună să vă fie!

Sfântul Toma din Aquino spune:
„Frumosul este splendoarea adevărului.” Frumosul şi adevărul sunt întotdeauna asociate.
Aş putea spune că recunoaştem că un lucru este adevărat, pur şi simplu penjtru că el este frumos.

130. bibliophyle - 14/05/2009

@fini salut,
Multumesc pentru vizita 🙂

131. bibliophyle - 14/05/2009

@all buna ziua/seara

Postare Noua 😆

132. fini - 14/05/2009

Bibliophyl,

vreau să cred că eu fac parte din cei „ai casei”. E adevărat că mie-mi place să stau în alte încăperi. Mă mai rătăcesc din când în când şi pe aici. Oricum, vă citesc cu drag. 🙂

133. bibliophyle - 14/05/2009

@fini draga, nu se vand bilete si nu exista cartulie de prezenta. toata lumea este bine primita. Tu ESTI autohtona 😆

134. paulgsandu - 26/07/2009

Salut! Am ajuns din intamplare pe aici, si vazand ca esti interesat de Toma, as vrea sa te intreb daca stii cumva sa se fi tradus lucrarea lui Toma „De veritate” in romana. Eu traduc o lucrare si nu stiu daca exista o traducere deja valabila pe care sa o folosesc, sau nu.
toate bune

135. bibliophyle - 26/07/2009

@buna seara,
nu cred, in orice caz am sa incerc o cautare, daca gasesc va trimit un mail 🙂
salut si numai bine


Sorry comments are closed for this entry

%d blogeri au apreciat asta: