jump to navigation

Maimonide – “Călăuza rătăciţilor” 11/05/2009

Posted by Theophyle in 1, Carte Medievala.
Tags: , , , , , ,
trackback

102-1Pentru mine reusita si valoarea unei lucrari stiintifice, filozofice sau teologice consta in impactul pe care ea il are asupra generatiei careia ii apartine si a celor urmatoare. Deoarece aproape nimic nu este “nemuritor”, valoarea lucrarilor originale, considerate valoroase, se poate evalua si prin prisma continuatorilor, care improspateaza sau adapteaza ideea originala realitatilor alterate, transformate, sau reinnoite. A avut Dante impact? Bineinteles ca a avut. Valoarea operei sale este constanta. Limba literara italiana a evoluat de la el si a ajuns la noi de la el prin cei ce l-au urmat. Metaforica, stihuirea si tot ce a creat a ramas, s-a adaptat, a existat si va exista intodeauna si nu numai, in anticariate sau editii bibliofile.  Se poate spune asta si despre Maimonide ? Da se poate spune. Pentru  superba lui lucrare filozofica “Călăuza rătăciţilor”? In nici un caz. El va ramane in istorie pentru lucrarile lui teologice si nu pentru aceasta minunata lucrare filozofica.

Experimentul de a adapta filozofia greaca cu logica si metafizica ei la iudaism nu a inceput cu Maimonide si nici nu s-a terminat cu el. Inaintea lui, cu vre-un mileniu, a facut-o Filon din Alexandria si cu 500 de ani mai tarziu a facut-o Mendelson, au reusit? NU, nu au reusit. Averroe si Toma de Aquino au fost mari filozofi, au creat ei o filozofie durabila si influenta? Poate, probabil ca nu. Toma de Aquino va ramane pentru totdeauna un mare invatat crestin nu pentru lucrarile lui filozofice, ci pentru Suma theologiae, pe care eu o consider in primul rand o lucrare teologica (despre care vom discuta intr-o postare imediat urmatoare). Toma de Aquino, ca si Maimonide, au ramas teologi in domeniul credintelor religioase proprii.

Baruch Spinoza a fost un mare filozof, el a fost influentat de cei trei despre care discutam (Maimonide, Averroe si Toma de Aquino), a reusit el sa creeze o filozofie durabila si influenta? DA. Pentru asta el a fost nevoit sa-si paraseasca credinta stramoseasca, fara de a adopta o alta. El a devenit panteist, el nu a reusit sa ramana in granitele religiei lui. Exista posibilitatea unei reconcilieri intre religie si curentele filozofice bazate pe antichitatea greaca. Raspunsul meu este absolut negativ. Rationalul religios implica mult mai mult decat ceea ce este oferit de filozofia greaca. Filosofia nu poate explica si înţelege tainele revelaţiei.

102-2

Maimonide a creat doua opere care pot fi considerate magnum opus. În anul 1180, Maimonide definitivează lucrarea sa „Mişne Tora„, în 14 volume, un cod autoritar al legilor iudaice, scrise şi orale. Între 1176 şi 1200 , lucrează la principala sa operă filozofica, Călăuza rătăciţilor (în arabă: Dalalat al-Ha’irin, tradusă apoi în ebraică: More nevuchim).

Daca opera lui teologica se va dezvolta si va transforma judaismul la ceea ce este astazi, Călăuza rătăciţilor va ramane o opera de o estetica extraordinara si o experienta  sincretica imposibila (dupa parerea mea) de a reconcilia inreconciliabilul.

102-3

Maimonide a formulat de asemenea un credo al iudaismului pe care l-a exprimat in eseul sau Cele Treisprezece Articole ale Credintei. Printre altele, acest credo afirma credinta in unicitatea lui Dumnezeu, originea divina a Torei si viata de apoi. Cea de-a doisprezecea afirmatie de credinta – „Cred din inima in venirea lui Mesia si, chiar de va intarzia, eu tot il voi astepta” (Ani ma’amin be’emuna shelema be’vi’at haMaschiach, ve’af al pi she’hitname’ah ani ma’amin).

Din punct de vedere filozofic, Maimonide a fost un rationalist religios. El credea ca ratiunea trebuie sa conduca toate lucrurile, atat timp cat doctrinele absolute ale Torei-Pentateuhului (primele 5 carti ale Vechiului Testament, atribuite lui Moise)  nu sunt sacrificate. Călăuza sa incurajeaza cautarea unei filozofii rationale a iudaismului. Majoritatea scrierilor filozofice din Călăuza lui Maimonide se refera la Dumnezeu si la alte probleme filozofice de interes general, nu exclusiv evreiesc.

Maimonide a fost tradus in limba Romana de Dr. Madeea Axinciuc, si publicat in 2002 volumul Moise Maimonide. “Calauza ratacitilor” ca itinerar al mintii in Dumnezeu la Editura Academiei Române. Semnalez si o carte foarte recenta (pe care nu ami citit-o, inca),  Profetul si oglinda fermecata. Despre imaginatie si profetie in „Calauza ratacitilor” de Moise Maimonide, Humanitas, 2008.

Este “Călăuza rătăciţilor” o carte de citit? Pentru publicul general probabil ca nu. Pentru cei interesati in iudaism sau in filozofie medievala neo-aristotelica si neo-platonica, inclusiv cea crestina, este recomandat cu caldura.

Doua  fragmente in traducerea doamnei Dr. Madeea Axinciuc:

Orice similitudine între Dumnezeu şi noi este inadmisibilă

“… Să ştii că similitudinea este un anume raport între două lucruri, şi de fiecare dată când între două lucruri două lucruri nu se poate deloc admite un raport, nu se poate nici imagina o similitudine între ele. În egală măsură, de fiecare dată când nu există similitudine între două lucruri, nu există nici raport între ele. Astfel, de exemplu, nu se spune: “Cutare căldură este asemănătoare cutărei culori”, nici “cutare sunet seamănă cu cutare dulceaţă”, şi acest lucru este clar în el însuşi. Or, cum raportul dintre noi şi Dumnezeu, vreau să spun, dintre El şi tot ceea ce este în afara lui, este [un lucru] inadmisibil, se deduce că similitudinea este şi ea inadmisibilă. Trebuie ştiut că, de fiecare dată când două lucruri fac parte din aceeaşi specie, vreau să spun, când quidditatea lor este una, şi ele diferă doar prin mărime şi micime, sau prin forţă şi slăbiciune, sau prin alte lucruri de acest fel, ele sunt în mod necesar asemănătoare între ele, deşi diferă prin genul de diferenţă menţionat. Astfel, de exemplu, sămânţa de muştar şi sfera stelelor fixe sunt asemănătoare în aceea că au trei dimensiuni, şi, deşi cea din urmă este extrem de mare şi cealaltă extrem de mică, ideea existenţei unor dimensiuni este aceeaşi în ambele. De asemenea, ceara care se topeşte la soare şi elementul focului sunt asemănătoare în faptul că au căldură, şi, deşi căldura celui din urmă este extrem de puternică şi cea a celuilalt extrem de slabă, ideea de manifestare a acestei calităţi este totuşi aceeaşi în ambele…”

Moise Maimonide, Despre îngeri (fragment)

“…Îngerii nu au nici ei corp. Ei sunt, dimpotrivă, Inteligenţe separate de orice materie. Totuşi, sunt fiinţe create de către Dumnezeu, aşa cum vom arăta. În Bereşit rabba se spune: “Expresia “sabie de flacără vâlvâitoare” (Facerea 3, 24) corespunde acesteia: “Servitorii Săi sunt un foc arzător” (Psalmul 100, 4). [Se spune] ”vâlvâitoare”  pentru că [îngerii] se transformă când [numiţi] “bărbaţi”, când “femei”, când “vânturi” [sau “spirite”], când “îngeri”.” Prin acest pasaj s-a declarat că ei nu sunt materiali absolut deloc, că nu au figură stabilă şi corporală în afara spiritului, şi că dimpotrivă, toate acestea nu există decât în viziunea profetică şi conform acţiunii facultăţii imaginative, aşa cum vom spune atunci când vom aborda sensul veritabil al profetismului. Dacă spunem [în acest pasaj]: “când femei”, este datorită faptului că profeţii îi vedeau uneori pe îngeri sub figura femeilor, şi este o aluzie la acest pasaj din Zaharia (5, 9): “Şi iată am ridicat ochii mei şi am privit şi iată că au ieşit două femei. Şi vântul bătea în aripile lor, iar aripile lor erau ca de barză. Şi ele au ridicat efa între pământ şi cer…”

102-4

Despre manuscrisul Copenhaga al „Călăuzei rătăciţilori” lui  Maimonide , puteti citi pe  Paleografia

Comentarii

1. noradamian - 11/05/2009

bibliophyle,

„filosofia nu poate explica si înţelege tainele revelaţiei”
Mai toate cararile filozofice, cred, sau unele dintre ele, ajung pana undeva, sus, mai aproape sau mai departe. Ca si in cazul Turnului Babel, isi afla limita.

2. noradamian - 11/05/2009

Asta nu-nseamna ca nu pot fi stralucitoare si admirabile opere ale gandirii omenesti. Precum se vede a fi „Calauza rătăcitilor” 🙂

3. bibliophyle - 11/05/2009

@nora, salut
Ai dreptate 100%. Cartea este o comoara, dar…“filosofia nu poate explica si înţelege tainele revelaţiei” 😆

4. maya - 11/05/2009

Buna seara si buna sa va fie inima!
😆

5. bibliophyle - 11/05/2009

@maya, salut si buna seara 🙂

6. maya - 11/05/2009

„Filosofia nu poate explica si înţelege tainele revelaţiei”

Asa este! Revelatzia este mai presus de orice intzelegere;este ea insasi o taina al carei intzeles este pina la urma singular si individual.

Revelatzia este o taina ce nu poate fi explicata,ea poate fi numai traita!

7. maya - 11/05/2009

Theo-Phyl
😆
Servus!

Salutari calduroase din „mai Ardeal,Ardeal” lui Kutia Shakira! 😆

8. bibliophyle - 11/05/2009

@maya, cred ca am reusit sa redau cee ce am simtit si simt cand citesc opere atat de superbe care incearca sa rationlizeze cee ce nu poate fi ratzionalizat 🙂

9. bibliophyle - 11/05/2009

@maya servus, cum ne simtzim astazi 🙂

10. maya - 11/05/2009

Nu am citit de Maimonide – “Călăuza rătăciţilor”,dar referintze despre el si lucrarile lui am citit in mai multe cartzi a unor autori diferitzi.

11. bibliophyle - 11/05/2009

@maya, este o carte grea foarte dificila de citit dar este foarte frumoasa, am sa mai redau cateva fragmente, care sunt mai accesibile, daca o ai la biblioteca poti sa incerci 🙂

12. maya - 11/05/2009

Theo-Phyl

cred ca am reusit sa redau cee ce am simtit si simt cand citesc opere atat de superbe care incearca sa rationlizeze cee ce nu poate fi ratzionalizat 🙂

Sigur ca ai reusit acest lucru;capacitatea de a transmite bucuria trairilor simtite la intilnirea cu intelepciunea si frumusetea unor opere este pina la urma un dar.

13. maya - 11/05/2009

Intelepciunea este pina la urma o bogatie care trebuie impartita si impartasita

14. bibliophyle - 11/05/2009

@maya,
lupta de a incadra credinta in parametri cu care noi suntem obisnuiti este imposibila, in primul rand pentru ca nu exista „dogma” pentru toti si pentru toate, dogmele au murit de mult, clerul nu a fost imformat inca 🙂

15. maya - 11/05/2009

Theo-Phyl

in ceea ce priveste sanatatea,am reparat intr-o parte si am „stricat” in alta;
😦
cred ca este o consecinta de la lombo-flombo!

16. bibliophyle - 11/05/2009

@maya, 😦 ce se mai intampla, scoate un mail

17. maya - 11/05/2009

Theo-Phyl

Intrebari:
1.Ai intilnit oameni care mimeaza spiritualitatea?
2.unui filozof ii este foarte greu sa isi arate inteligenta;poate sa fie acest lucru pina la urma un impedimendt?

18. bibliophyle - 11/05/2009

@maya,

1. Multi oameni (din nefericire) mimeaza spiritualitate, sunt oamnei care au perfectionat metoda la un nivel de arta.
2. Un filozof (adevarat) NU trebuie sa-si arate inteligentza 🙂

19. maya - 11/05/2009

Theo-Phyl

emailul- mintenash! 😆 adica imediat!

20. maya - 11/05/2009

Theo-Phyl
Corectare,scuze:

unui filozof ii este foarte greu sa NU isi arate inteligenta;poate sa fie acest lucru pina la urma un impediment?

21. bibliophyle - 11/05/2009

@maya,
de ce sa fie un imepediment. Un om creeaza un dialog care doreste sa fie impartasit. Nimeni nu „filozofeaza” cu el insusi 🙂

22. maya - 11/05/2009

Theo-Phyl

In parte mi-ai raspuns mai sus!

Un filozof (ex. Maimonide) isi impartaseste cunostintele sau trairile?Sau si una si alta? Multe cunostinte ajuta trairile sau le „incurca”? In acest sens era intrebarea de mai sus. Se referea la „relationarea interioara” a unui filozof cu el insusi si nu in raport cu ceilalti.

Fac diferenta intre ceea ce stiu si ceea ce simt si cred.

23. bibliophyle - 11/05/2009

@maya,
Maimonide nu s-a considerat filozof. Majoritate marilor filozofi antici si medievali nu s-au considerat filozofi in sensul modern al cuvantului. Ei au fost , cum sa spun….invatatori, „pastori ai turmelor lor”. maimonide a fos „naghid” adica „invatatul comunitati”, batranul tribului 🙂

24. maya - 11/05/2009

Si in calitate de „batrin al tribului” si-a impartasit bogatia intelepciunii!

de aici vine poate sintagma:cine nu are batrini sa-si cumpere!

25. bibliophyle - 11/05/2009

@ maya, exact 🙂

26. maya - 11/05/2009

Am vazut azi la TVR2 un reportaj despre Muzeul national de istorie din Iraq.

In urma razboiului acest muzeu a fost aproape distrus si in plus au disparut exponate unicate de o valoare incomensurabila,printre care si Codul lui Hammurrapi.(USA?)

Acum cu ajutor francez si ONU+ o parte americana,Muzeul a fost redeschis!

Acolo este un patrimoniu universal si mi s-a rupt sufletul cind am vazut distrugerile ce au avut loc acolo.

27. maya - 11/05/2009

Theo-Phyl

Apropo de suflet!

Cind a murit tatal meu 😦 eram linga dinsul si jur ca i-am vazut sufletul „plecind”,dar nimeni nu ma crede!

28. bibliophyle - 11/05/2009

@maya, nu a existat in istoria omeniri nici un razboi indreptatit. Nici un razboi nu a rezolvat vreo problema, ele au fost intodeuna atenuate si au revenit intr-o forma sau alta in timp. Singurul razboi „indreptatit”, este acela in care tu te aperi. 😦

29. maya - 11/05/2009

In principiu,eu sint de parere ca marile valori culturale si istorice ale umanitatii ar trebui date inapoi tarilor din care provin,de catre tarile care le detin! Gresesc?

30. bibliophyle - 11/05/2009

@maya, este foarte gre sa discuti despre lucruri de genul asta. Vezi tu, moartea este un fenomen extrem de profund cu o amprenta personala „teribila”. tot ce ai simtit tu atunci este adevarat, pentru tine este singurul adevar valabil. Alti nu sunt importanti si nici nu trebuie sa fie 🙂

31. bibliophyle - 11/05/2009

In ultimi ani s-au inregistrat sistematic, in multe tari ale lumii, relatarile celor care au fost temporar morti clinic. Datele au fost centralizate si analizate, constatându-se oasemanare a amintirilor celor morti clinic, dupa o asa zisa „detasarea sufletului” de corp. Experiente similare sunt de asteptat si in cazul mortii propriu-zise.

32. bibliophyle - 11/05/2009

@maya, nu gresesti, dar trebuie sa iei in considerare ca conservarea si pastrarea lor este mult mai buna acolo unde sunt. Unde se pot pastra mai bine aceste comorii la British museum sau la Bagdad?

33. maya - 11/05/2009

este singurul adevar valabil. Alti nu sunt importanti si nici nu trebuie sa fie 🙂

Asa este! Am spus la foarte putina lume acest lucru pentru a nu crede ca am luat-o razna! Dar eu stiu sigur ce am vazut! Si asta conteaza pina la urma!

Tot asa cum stiu si simt ca de acolo SUS, ne vegheaza!

34. maya - 11/05/2009

Bagdad este acum un caz particular,dar sint atitea alte comori detinute de alte state. Sa nu ma refer numai la artefactele egiptene,de exemplu!

35. bibliophyle - 11/05/2009

@maya, cum spunea un om destept, pana la urma si moartea este o parte din viata 😆

36. maya - 11/05/2009

@maya, cum spunea un om destept, pana la urma si moartea este o parte din viata 😆

de fapt murim in fiecare zi cite putin, trebuind sa invatam constiinta Trecerii!

Nu este totusi usor!

37. bibliophyle - 11/05/2009

@maya, Egiptul este un stat corupt, se fura acolo intr-o veselie. poti gasi pe la anticarii (adevarati) in Cairo tot ce doresti, in muzeul de stat gasesti copii, asa ca mai bine unde sunt 🙂 Crede-ma stiu despre ce vorbesc. Zaki Hawad ala de-l vedem pe Discovery tot timpul este un mare hot si nelegiut, crede-ma ca vorbesc in cunostiinta de cauza 😦

38. noradamian - 11/05/2009

maya,
bibliophyle,

salut!

🙂

39. bibliophyle - 11/05/2009

@nora, salut 😆

40. noradamian - 11/05/2009

Am urmărit dialogul vostru si nu spun mai mult decat că mi-a placut!…
Imi place…

Noapte buna,
somn usor!
😀

41. noradamian - 11/05/2009

maya,

multă sanatate!

🙂

42. maya - 11/05/2009

Theo-Phyl
🙂
Acum merg la somnosheala! Mos Ene vine pe la gene!

O zi placuta si frumoasa in continuare si ingerasii sa te aiba in paza! 🙂

43. maya - 11/05/2009

Doamne indura-Te spre noi!

44. bibliophyle - 11/05/2009

@nora multzam pt. vizite, noapte buna 😆

45. bibliophyle - 11/05/2009

@maya, noapte buna si somn usor 😆

46. maya - 11/05/2009

nora damian
😆
Servus! Ma bucur sa te vad! 🙂

Toate cele bune,noapte buna si ingerasii sa te aiba in paza!


Sorry comments are closed for this entry

%d blogeri au apreciat asta: