jump to navigation

De dragul cainilor – ENZO 27/04/2009

Posted by Theophyle in 1, Carte Contemporana (sec. 20-21).
Tags: ,
trackback

In 1933 Virginia Woolf a publicat prima sa biografie, vanduta extrem de bine pentru vremea aceea – 19.000  copii in 6 luni. Cu toate acestea,Woolf a gasit succesul destul de ambarasant, deoarece cartea Flush era biografia unui cocker spaniel, cu un pedigree interesant – apartinuse lui Elisabeth Barrett si fusese martorul iubirii sale cu poetul Robert Browning. Totusi, Woolf era ingrijorata ca scrisese o literatura de rang inferior.

Cei care scriu astazi despre caini isi iau un risc similar. Totusi, ca si Woolf se pare ca au o garantie a succesului.  Parteneriatul dintre caini si oameni, care ofera companie, loialitate, incredere, prietenie si dragoste fara intrebari este adesea idealizata de proprietarii de caini, dar nu intotdeauna atinsa. Dar, poate, aceasta dificultate poate fi parte a atractiei – rezolvarea problemelor.

Cartea lui Garth Stein „Enzo sau arta de a pilota pe ploaie”, conform cronicilor americane, merita pusa alaturi de  Alchimistullui Coelho si de Viata lui Pi a lui Yan Martel. Cartea reda povestea unei familii mai putin tipice americane, stapinul fiind pilot de curse si innebunit dupa Fitipaldi, Senna si altii, care au dat vraja pentru multi dintre noi, indragostiti de pista de asfalt si de zgomotul infernal al unei curse de formula 1. Enzo traieste toate emotiile unei curse alaturi de stapin, incearca sa tina familia impreuna, dar mai presus de toate filozofeaza despre viata – a sa, cea de acum, a lui in viitor, a omenirii si a stramosilor sai. Cartea reprezinta un imn dedicat celor care traiesc pentru curse, pentru echipa, vazuta prin ochii fideli ai unui caine ce doreste sa asceada in viata sa viitoare in trupul unui om.

87-1

Nu am sa dau citate din carte, pentru ca acestea, disparate, oricat de incantatoare ar fi, nu redau muzica si viata. Cartea trebuie citita si digerata incet. Participarea lui Enzo la o cursa de proba alaturi de stapin, cand un latrat sau doua au semnificatii diferite sunt pagini de sine statatoare, la fel ca fiecare capitol. Va veti indragosti de aceasta carte.

Va dau un link catre autor si prezentarea cartii. http://www.artofracingintherain.com/

Nota: postat cu dragoste de Kutia Shaki, catelusa lui bibliophyle. 😆

Comentarii

1. tibi - 27/04/2009

seara buna
TUTUROR
🙂

2. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi, salut 🙂

3. tibi - 27/04/2009

Frumoasa tema ! 🙂

Tema care incita la citeva subiecte care mai de care mai ‘apetisante ‘ :
– destinul literar al Virginiei Woolf
– ciinele ca prieten pretzios al omului ( nu intotdeauna si reciproca 😦 )
– cartea lui Garth Stein
– Coelho si insemnatatea sa ca scriitor.

Probabil ca nu in ultimul rind, ‘tzicneala’ 🙂 celor care adora goana bolizilor in ‘marele circ’ .

De cartea lui Yan Martel nu zic nimic, fiind in totala necunostintza de cauza …

4. tibi - 27/04/2009

salut voios @ Teofil 🙂

5. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi, cat de voios? ai controlat e-mailul de la mine 🙂

6. tibi - 27/04/2009

Da Teofil, l-am controlat, multzumesc pentru 🙂 .
Daca accepta, potzi sa-i dai adresa mea de mail; doar nu o sa faci tu pe postasul intotdeauna, NU ? 🙂

7. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi, Ok transmit acum 😆

8. bibliophyle - 27/04/2009
9. tibi - 27/04/2009

BIne, multzumesc !

Problema e ca eu sint destul de greu mobilizabil la ‘telefonat’ si la ‘emailat’. 🙂

Dar in cazuri specialeeeeeeeeee, mai voi mobiliza 🙂 .

10. tibi - 27/04/2009

OK Teofil

Am vazut repejor cine este Yann Martel si mi-am adaugat cartea sa la lista de asteptare. Problema e vorba ta, ca am nevoie de 10 ani pe zi ca sa o epuizez 🙂 – fie si macar- PARTZIAL . Dar, NU disper… 🙂

11. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi, ei lasa ca citesti tu mai repede 🙂

12. tibi - 27/04/2009

Foarte recent, auzind de la tele ca Stephen Hawking are probleme cu sanatatea – mai grave ca de obicei – am simtzit nevoia sa recitesc ‘ Scurta istorie a timpului’.
Este una dintre cartzile care pur si simplu, PERPLEXEAZA !
Greu de citit, greu de intzeles, greu de asimilat, greu de acceptat; dar, cum nu se poate mai necesara sa ca nu iesi din viatza asta, „rumegator” de fleacuri auto-induse in numele unei auto-suficientze de care prea multzi dintre noi dau dovada … 😦

13. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi, teoria lui este formidabila. Desi chestia cu gaurile negre, inteleg eu a fost deja combatuta. Nu stiu mie-mi place teoria lui, se aranjaza cu parerile mele 🙂

14. tibi - 27/04/2009

Teofil

Cartea aia a fost pubilcata in Octombrie 1987.
In acel moment, calculatoarele erau ‘mici copii’ .
De atunci si pina acum, cred ca altele sint datele ‘problemei’.
Nu stiu cit mai este valabil din teoriile vehiculate in acel timp si descrise pe intzelesul omului obisnuit in cartea sa.
Presupun ca puterea noilor ordinatoare, au schimbat datele si intzelesurile problemelor descrise. Dar, ce stiu eu ? 🙄 ???

15. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi, nici eu nu sunt exact fizician si am citit cartea mai mult metafizic decat fizic, totusi cred ca am inteles-o. Pentru mine punctul singular si modelul fizic este exact ce am eu nevoie 😆

16. bibliophyle - 27/04/2009

#tibi, in alta ordine de idei, daca un student te intreaba de ce romanii si-au tradat atat de multi domnitori, ce raspunzi

17. Elena Agachi - 27/04/2009

Teofil, buna seara si multumesc pentru oportunitate… chiar azi, la volan fiind, ma gandeam cat de mare e golul lasat in sufletele noastre de disparitia lui Jar…
Sper ca nu plictisesc pe nimeni cu aceste cateva, foarte scurte „momente” , dar numai un iubitor de caini le poate pricepe… Jar a fost un caine care se credea om. De aceea durerea de a-l pierde e greu de exprimat azi, aici, acum. Cand am aflat sentinta, am scris asta:
http://elenaagachi.wordpress.com/2008/02/25/jar/
In preziua asfintitului sau, am scris asa:
http://elenaagachi.wordpress.com/2008/02/28/durerea-in-sine-e-pura/
Apoi, dupa cateva zile:
http://elenaagachi.wordpress.com/2008/03/04/all-over-again/
Apoi m-am gandit la Anubis…
http://elenaagachi.wordpress.com/2008/12/07/un-an-deja/
Va sarut pe toti cu drag,

18. tibi - 27/04/2009

Teofil

Eu, sint destul de onest incit sa recunosc faptul ca mare parte din acea carte mi-a ramas inaccesibila, oricit de multe eforturi a facut autorul pentru a scrie o carte ‘strict’ de popularizare …

Sigur ca am incercat si eu sa tratez subiectele ‘fierbintzi’ in maniera metafizica; pina la urma chiar si autorul lasa destule dubii in privintza puterii umane de a intzelege creatzia lui Dumnezeu.

Dar … 🙂 macar ma pot lauda cu faptul ca am citit-o si macar am incercat sa o intzeleg, N’ASHA ? 😀

19. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi, imi place o carte pe care o pot intzelege asa cum vreau eu 😉

20. tibi - 27/04/2009

Teofil

In primul rind raspund, ca numarul domnitorilor tradatzi de ‘romani’ este exagerat in mod vadit;
in al doilea rind, raspund faptul ca pe pamintul acesta, au fost ingrozitor de multzi domnitori ‘alogeni’;
in al treilea rind, raspund ca fiecare epoca isi are propria sa necesitate istorica si propriul sau curs si decurs;
in al patrulea rind, raspund ca este
imposibil de a face istorie comparata cu privire la contrafactualitatea prin care privim episoade trecute si insuficient elucidate dpdv istoric prin prisma unor studii istorice actuale – sau trecute – care sufera pe partizanat clar;
si nu in ultimul rind as raspunde ca in Romania ultimilor 60 de ani, s-a considerat ca istoria a inceput EXACT odata cu venirea comunistilor la putere, cocotzatzi pe tancurile sovietice.
Cu acceptul MARILOR PUTERI de atunci.

21. Elena Agachi - 27/04/2009

Teofil, seara buna! Va multumesc pentru subiect! Sper sa nu plictisesc pe nimeni, dar cainele nostru, Jar, avea un fix: SE CREDEA OM. La randul nostru, noi am crezut despre el ca e un copil. Asa ca… acum nu mai pot scrie despre el. Nu in seara asta, dar pot sa va propun cateva foarte scurte texte. Cand am stiut ca nu se mai poate vindeca, am scris asta:
http://elenaagachi.wordpress.com/2008/02/25/jar/
Cand moartea dadea tarcoale, am simtit-o asa:
http://elenaagachi.wordpress.com/2008/02/28/durerea-in-sine-e-pura/
Cand, mai apoi, a incheiat sirul, am gandit asa:
http://elenaagachi.wordpress.com/2008/03/04/all-over-again/
Si apoi m-am gandit la ANUBIS:
http://elenaagachi.wordpress.com/2008/12/07/un-an-deja/
va sarut pe toti, mai cu seama pe dvs, Teofil! Cu drag pentru Kutia Shaki!!!

22. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi, baietul chiar se intereseaza de Istoria Ro. a facut socoteala urmatoare: in ultimii 120 de ani

Cuza
Carol II x 2
I.G. Duca
Antonescu
Mihai
Ceasca

23. bibliophyle - 27/04/2009

@elena,

salut multumesc pentru postare. Din nefericire „platforma” mea nu stie ce sa faca cu 4 linkuri asa ca le „imparte in doua si/sau le trimite pe toate” de doua ori. 🙂

24. tibi - 27/04/2009

Teofil

Ma supui la eforturi de memorie 🙂 . Fie !

Daca imi amintesc eu bine , inainte de Cuza, atit domnitorii cit si boierimea erau produsul celor doua,trei secole de turcizare; erau indeobste ‘fanariotzi’.
De aici ‘cearta’ boierilor care au fost pina la urma in stare sa-l ‘adopte’ pe Carol I.
Carol II a fost din punctul meu de vedere un simplu accident in istoria noastra.
Mai bine am vorbi de Ferdinand pe care nu l-a tradat nimeni.
Antonescu a fost predat rusilor de rusofilii venitzi in Romania pe tancurile sovietice.
Mihai a trebuit sa plece – i s-a permis ! acesta – tocmai pentru ca marele urs nu avea nevoie pe tronul Romaniei de un membru prin aliantza cu Casa Regala britanica, si asta ca sa nu mai amintim de faptul ca este decendent al Hohenzollernilor.
Ceasca a cazut datorita faptului ca factziunea perestroikista din PCR a avut atit sprijinul lui Gorbaciov, cit si acordul tacit a ‘statelor’.
Remember Malta – 2 Decembrie 1989- ??

25. Elena Agachi - 27/04/2009

ok, scuze!

26. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi, tu pe mine nu trebuie sa ma convingi. Problema este cu studentii, care nu au nici o treaba cu Ro, in afara de ceeace inspira (sau nu) dascalul lor 🙂

27. bibliophyle - 27/04/2009

@elena,

tocmai am terminat sa citesc. Foarte frumos si inimos scris, multzumesc.

28. bibliophyle - 27/04/2009

@elena, daca o sa ai timp citeste cartea este foarte frumoasa 🙂

29. tibi - 27/04/2009

servus doamna Elena 🙂

Uite, nu-mi amintesc acum exact dar, tzin minte ca o frumoasa legenda pretinde – si eu cred ca este adevarata – 🙂 , cum ca rasa canina provine din picaturile de singe ale unui om ucis in mod miselesc …
Sigur ca era normal ca iubitul dumneavoastra catzel sa se considere OM si sigur ca este normal ca dumneavoastra sa-l tratatzi ca pe un membru al familiei … 🙂

30. bibliophyle - 27/04/2009

Enzo nu este o carte usoara si nici o parodie/comedie etc. Enzo suntem cateodata noi, in special cei mai sensibili dintre noi 😦

31. tibi - 27/04/2009

Teofil

Pina sa apuc sa citesc ‘ Enzo’ poate, poate ma voi invrednici sa-tzi timit pe mai citeva poze – din cele citeva zeci, multe, multe zeci de poze – pe care le avem cu teckelitza noastra Lesi ….

Deocamdata, cer ingaduinta sa tac … 😦

Elena

Am citit cele patru relatari si marturisesc faptul ca am ramas pe ginduri; ginduri pe care le simtzeam instinctiv cumva, dar ginduri carora nu le puteam da expresie asa cum dumneavoastra ati facut-o.

32. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi, in sfarsit au tradus in Ro cateva carti foarte bune, care toate au fost NY Times, Bestseller. Enzo este prima din ele, maine si poimaine mai am doua. Asa ca sunt multzumit de traducerile din Ro. 🙂

33. tibi - 27/04/2009

Apropo de tradari :

27 Aprilie 1948: Lucreţiu Pătrăşcanu a fost arestat sub acuzaţie falsă de complot, împreună cu Lena Constante, Elena Pătrăşcanu, Bellu Zilber, Harry Brauner.

Deci ??

34. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi, ca ei sau omorat intre ei, nu ma face sa plang.

Problema este cu milioanele de nevinovati pe care Comunismul a omorat in Europa inclusiv in Romania, si nimeni nu vrea sa invete nimic din istorie, nici macar cea recenta

35. tibi - 27/04/2009

Teofil

Cred ca am mai spus lucrul acesta : In Romania, au inceput sa circule foarte multe traduceri bune si foarte bune 🙂 .

Si asta in pofida celor care pun zabala SI calus culturii. 😦

Vezi numa’ cum sint atacatzi cei care inca tzin destul de sus, macar ideea de cultura … Nu nominalizez … Stii tu de ce 🙂 .

36. tibi - 27/04/2009

Teofil , ora 22,14

INTEGRAL DE ACORD !

37. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi, lucrurile se schimba daca ei vor sau nu. Oameni circula vad si doresc ceeace vad si la ei acasa 🙂

38. tibi - 27/04/2009

Elena ???

Unde ai fugit 🙄 ???

39. tibi - 27/04/2009

Teofil

Asa E ! Ai dreptate dar, de ce a trebuit sa ne reamintesti tu, de exemplu despre niste repere ale culturii romane ? de ce nu a fost nimeni in stare sa ne aminteasca de exemplu de faptul ca in 27 Aprilie 1872 a murit Ion Heliade Radulescu ??

De ce am uitat ca pe 22 aprilie a murit Mircea Eliade ??

40. tibi - 27/04/2009

Hai ca m-am ‘incalzit’ 🙂 .

Si vorba lui Hawking, risc sa imi schimb ‘starea de agregare’ 🙂 !

41. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi, mine pe Theo-Phyl-blog am o postare depre Ion Heliade Radulescu, asa ca totul OK. Despre Eliade am vorbit luna asta cat cuprinde 😆

42. tibi - 27/04/2009

OK Teofil ! 🙂

Da’ apropo de frumosii nebuni ai ‘ marelui circ’ stii ca exista un campion declarat ‘ca atare’ post mortem ???

43. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi cine? 😆

44. tibi - 27/04/2009

numele sau este Jochen Rindt, austriac, mort la 28 de ani intr-un accident.

Acumulase suficiente puncte incit NIMENI nu l-a mai putut detrona ulterior …

45. bibliophyle - 27/04/2009

@tibi, le sti frate 😆

46. bibliophyle - 27/04/2009

m-am uitat acum la Monza in 1970 🙂

47. fini - 27/04/2009

Salu, salut!

Mă număr printre cei care urmăresc cu înfrigurare cursele de Formula 1 şi mai ales cele de Moto GP. Mi se taie respiraţia când se execută depăşiri.
Mă bucur sau mă întristez în timpul cursei.
Aştept duminicile cu nerăbdare.

48. tibi - 27/04/2009

Am fost un foarte mare fan al curselor auto de F1 pina cind am remarcat cit de tare s-a implicat politicul – prin industrial- in acest soi de joaca de-a moartea … cu performantza care sfideaza limitele umane …

In momentul in care comisiile tehnice au inceput sa re-comande constructorilor ce au voie sa faca si ce NU, am renuntzat …

49. tibi - 27/04/2009

Servus @ fini 🙂

Io’ nu mai privesc decit inceputul de cursa si sfirsitul sau …

50. bibliophyle - 27/04/2009

@fini, salut 😆

51. bibliophyle - 27/04/2009

@fini, @tibi – @all
Va las din nefericire, tre’ sa consult niste „ceasloave” la modul imperativ, va urez o seara placuta si o noapte buna. Multzumesc pentru prezentza tuturor, si Kutia Shaki multzumeste 😆

52. fini - 27/04/2009

Tibi,
prea eşti supărat pe ei. Este o luptă continuă pentru perfecţionarea motoarelor, a aerodinamicii . Accidentele fatale în Formula 1 su rare acum.
Eu am văzut în direct sfârşitul lui Sena.
In toate sporturile se împing limitele performanţei.

53. fini - 27/04/2009

Îmi pare bine că am aflat astăzi cine este Shaki. Hau, hau!

54. tibi - 27/04/2009

fini

nu sint suparat pe ei; sint suparat pe faptul ca factorul strict uman a inceput sa fie imperativul factorului tehnologic, influentzat de factorul industrial, care influentzeaza factorul politic si atunci te intreb ca George Niculescu :

Viatza noaaaaaastra, une eeeeeeeee ?
viatza noastra, ce-atzi facut cu eeeeeeeeeeeea : D

55. fini - 27/04/2009

Mă duc şi eu. Vă doresc o „Noapte bună! Lui Bibliophyl, spor la treabă!

56. fini - 27/04/2009

Stai, că nu am citit Tibi

57. tibi - 27/04/2009

Bine fini

noapte buna !

PS. Sa stii ca am ascultat Vanesa Mae ! 🙂

Noapte buna
TUTUROR !

58. fini - 27/04/2009

Tibi,

în sporturile cu motor ele sunt inseparabile. Trebuie să accpţi Tibi.

59. fini - 27/04/2009

Astzi nu ştiu ce am , scriu ca naiba, uite că mă supăr pe mine!

60. fini - 27/04/2009

L-a suflat vântu pe Licurici.
Vorbesc singură.
Hei, ţi-a plăcut?! Auzi-mă!

61. tibi - 27/04/2009

da fini

Stiu ca trebuie sa accept; dar imi vine din ce in ce mai greu sa ….

Adica omul a construit tehnica cea mai performanta NUMAI ca sa devina sclavul EI ???? 🙄

62. fini - 27/04/2009

Am înţeles, ţi-ai dus acumulatorii la încărcat.

63. tibi - 27/04/2009

neeeeeeeeeee

licu e aici 🙂

64. fini - 27/04/2009

Nu tibi, e invers.

65. tibi - 27/04/2009

fini, fini

nu te mai supara pe tine , pentru ca chiar nu ai de ce …
tu incarci acumulatorii oricui incearca sa priceapa ce ai tu de spus; fie prin muzica, fie oricum spui …

66. fini - 27/04/2009

Astăzi nu eşti în apele tale:

http://www.trilulilu.ro/silkman/ff72f93cdda45b

67. tibi - 27/04/2009

fini

poate ca e invers; nu stiu; dar te rog sa-tzi inchipui o singura zi in care electricitatea NU MAI E ! Reusesti ? Eu, NU !

68. tibi - 27/04/2009

multzumesc fini

pentru ‘adagio’; Zamfir chiar E magnific ! 🙂 Si linistitor …

69. fini - 27/04/2009

Tibi, nu vreau să-mi închipui, nu pot, am o neputinţă. Asculţi pe Gheorghe Zamfir?

70. fini - 27/04/2009

🙂

71. fini - 27/04/2009

Tibi,

mai vorbim şi mâine. Somn uşor!

72. tibi - 27/04/2009

Il ascult pe Zamfir de cite ori am prilejul; stiu ca uneori o ia razna si mai stiu ca sint destui cei care nu intzeleg ca el transcende uneori sensibilitatea noastra … Cred ca e un OM atins de ‘har’ ! 🙂

73. tibi - 27/04/2009

bine fini

noapte buna !

De ce crezi tu ca nu-l ascult si pe Zamfir, ramine sa lamurim. Alta data …

74. Elena Agachi - 28/04/2009

Teofil, Tibi, am avut de cotrobait prin niste texte …As dori ca toata lumea de pe blogul lui Teofil sa mi se adreseze la pers II sg! Va sarut. Si, da, Teofil, am sa caut sa-mi procur cartea!

75. daniel - 28/04/2009

@tibi – salut! e amuzant ca, daca nu ma insel, desi n-ai citit Enzo, ai adus in discutie un autor, Hawking, despre care el vorbeste in carte. In plus, pe tot parcursul ei, vei gasi un mod de-a gandi in care relationarea dintre factorul uman si cel tehnologic e intr-o continua cautare a optimului pentru o „cursa” reusita. si o intreaga „filozofie” pe tema asta, si nu numai!

@bibliophyle – ai dreptate, traducerea e foarte buna, iar jargonul auto e perfect folosit si deloc suparator pentru „novici”. cat despre narator, Enzo, are o candoare care-i permite lui Stein sa ascunda in spatele ei multa ironie, uneori chiar rautacioasa, si mult umor. banuiesc ca Shaki, catelusa fiind, a fost si ea satisfacuta de carte!
Iar in privinta publicarii, vad si eu ca se aduc titluri foarte recente si premiate sau in topurile NYT! Azi am luat Oamenii cartii (People of the Book) a lui Geraldine Brooks!

@elena – cred ca si Stein a avut ca punct de plecare o experienta asemanatoare. cred ca-ti va placea cartea.

76. bibliophyle - 28/04/2009

@daniel salut 🙂
Multzumesc pentru comentariu. Cat despre Oamenii cartii – People of the Book a lui Geraldine Brooks, cred ca veti avea o mare placere (eu am avut-o). Pentru cei care doresc aveti un link la recenzia din NYT

http://www.nytimes.com/2008/01/20/books/review/Fugard-t.html?_r=1

O recomand desi inca nu am vorbit desprea ea 😆

77. daniel - 28/04/2009

@bibliophyle – multumesc pentru link; vorbim dupa ce citesc si eu cartea (soon!).

78. bibliophyle - 28/04/2009

😆


Sorry comments are closed for this entry

