jump to navigation

Divina Comedie – O Privire Sumara 10/04/2009

Posted by Theophyle in 1, Antologii, Carte Medievala.
trackback

Nota: Aceasta postare a fost pregatita de @huniad, care la rugamintea mea a dorit sa reproduca frumusetea acestui nemuritor poem intr-o limba Romana mai buna decat cea cu care ma exprim eu. Multe multumiri.

Divina Comedie  a fost scrisă în dialect toscan. Iniţial, Dante şi-a intitulat poemul Commedia, în sensul că, după un început dramatic, opera are un final fericit (cum explică autorul însuşi într-o scrisoare adresată lui Cangrande della Scala). Poemul a fost scris de Dante în timpul exilului său între 1304 şi 1321, acţiunea este situată de autor în primăvara anului 1300, în săptămâna dinainte de Paşte, când Dante înteprinde călătoria înlumea de dincolo„. Este anul sfânt („Il Grande Giubileo”) instituit de Papa Bonifaciu al VIII-lea, socotit jumătatea duratei previzibile a lumii. Divina Comedie povesteşte călătoria lui Dante în cele trei lumi ale „vieţii de apoi”, în care se proiectează răul şi binele lumii terestre, fiind condus la început de poetul Virgiliu, simbol al raţiunii, apoi de Beatrice, simbol al credinţei pure. Poemul este compus din trei părţi şi este scris în versuri (trei cantiche: Inferno, Purgatorio, Paradiso), cuprinzând 100 de cânturi, 33 pentru fiecare parte, plus un cânt introductiv la începutul Infernului.

Infernul – Dante, rătăcit într-o pădure unde voia să ia o ramură pentru sărbătoarea Floriilor, se trezeşte la un moment dat înconjurat de o panteră, de un leu şi o lupoaică. Cuprins de spaimă, îi vine o umbră în ajutor: este poetul Virgiliu, care îl va conduce prin Infern, singura posibilitate de a ieşi din pădure. Împreună coboară prin nouă cercuri concentrice, fiecare cerc fiind ocupat de diverse personaje celebre din istoria omenirii, în funcţie de păcatele săvârşite, dar şi de personalităţi contemporane, adversari personali sau persoane dispreţuite, trimişi de Dante în Infern pentru a-şi ispăşi viciile. Pedepsele sunt descrise în ordine crescândă, cu cât se coboară în profunzimea iadului, care este şi centrul pământului. Aici intalnesc de asemenea celebrul cuplu adulterin, Paolo si Francesca, sotia unui macelar care intr-un acces de furie si gelozie ii omoara pe amandoi. Această intamplare ii ofera lui Dante o viziune despre dragoste ca un sentiment ce continua si dupa moarte, aducandu-i in acelasi timp amaraciune pentru iubirea sa neimplinita. Astfel opera capata un caracter romantic, opus curentului tanar renascentist al perioadei istorice. Această parte a călătoriei se termină cu vederea lui Lucifer, chinuit într-un lac îngheţat. De aici, vor ieşi, urcând pentru a vedea din nou „cerul înstelat”. Călătorind în lumea fantastică morţilor, Dante duce cu sine toate sentimentele şi pasiunile celor vii, trage după el – cum s-a scris – tot pământul.

74-1

Purgatoriul – Dante şi Virgiliu ajung pe cealaltă parte a pământului, în faţa muntelui Purgatoriului, pe culmile căruia sălăşuiesc sufletele morţilor care se căiesc de păcatele făcute în viaţă. Muntele este împărţit în şapte cercuri, după tipul viciilor avute (mânie, avariţie, lăcomie etc.) şi durata timpului de căinţă. Rugăciunile celor vii pe pământ îi pot ajuta să iasă mai curând din Purgatoriu. Şi aici se regăsesc persoane cunoscute lui Dante, pentru care arată bunăvoinţă, cum ar fi prietenii săi din cercul „dolce stil nuovo” sau marii artişti ai trecutului. În vârful muntelui se găseşte Paradisul terestru, care are aspectul unei păduri populată de figuri alegorice. Purgatoriul este o altă ipostază a personalităţii umane care prevesteşte zorile Renaşterii.

74-2

Paradisul – Ajunşi în Paradisul terestru, Virgiliu îl părăseşte şi se întoarce în Infern. Din acest moment, Dante va fi călăuzit de Beatrice, instrumentul voinţei divine. Paradisul, în opoziţie cu Infernul, este construit din nouă cercuri orientate spre înălţime. Aici este sălaşul celor fără de păcate, al sfinţilor. Fiecare cerc corespunde unuia din corpurile cereşti cunoscute în acea vreme: Luna, Mercur, Venus, Soarele, Marte, Jupiter, Saturn, dominate de cerul stelelor fixe. La sfîrşitul călătoriei Beatrice îl părăseşte şi Dante, ghidat de Sfântul Bernardo, adresează o rugăciune Sfintei Fecioare. Artistul se contopeşte cu Dumnezeu, simbolul „Iubirii care pune în mişcare cerul şi stelele”. Dacă în descrierea Infernului şi Purgatoriului Dante a avut unele puncte de sprijin, în Paradis el este unicul creator. Tradiţia Paradisului nu exista în literatură şi fantezia dantescă a creat-o din propriile resurse, realizând un vers fluid şi de infinită gamă muzicală, corespunzător iradierii oceanului de lumină a Paradisului.

 74-31

Divina Comedie în limba română

Divina Comedie impune şi prin perfecţiunea arhitecturii sale, supusă unor rigori geometrice şi muzicale greu de egalat şi de echivalat. Este un motiv în plus ca opera dantescă să constituie o veritabilă piatră de încercare pentru traducători.

Transpunerea ei în limba română echivalează cu un imens pariu, fapt atestat de numele şi de numărul celor care s-au încumetat în această întreprindere: Nicu Gane (în versuri alexandrine), George Coşbuc, Alexandru Marcu (traducere în proză cu gravuri de Mac Constantinescu), Eta Boeriu, Giuseppe Ciffareli, George Pruteanu şi Marian Papahagi. Recent, Răzvan Codrescu a publicat traducerea „Infernului”, cu text bilingv, note, comentarii, postfata si bibliografie la zi, la Editura Christiana din Bucuresti. Un loc aparte în cadrul acestor tălmăciri (unele rămase nefinalizate) îl ocupă traducerea realizată de poeta Eta Boeriu, în care, după cum constată criticul Ion Negoiţescu, „poezia curge limpede şi strălucitoare, pe albiile fireşti ale cuvântului românesc, ca printr-o natură pură şi însorită”.

Bibliografie: au fost  folosite citate si descrieri sub licenţa GNU pentru documentaţie.

Comentarii

1. tibi - 10/04/2009

seara buna
TUTUROR

🙂

2. bibliophyle - 10/04/2009

@ tibi,
Buna Seara (la tine) 🙂

3. tibi - 10/04/2009

bon

raminem aici, la aceasta foarte frumoasa postare a domnului # huniad 🙂 caruia imi permit sa-i adresez felicitari !

4. bibliophyle - 10/04/2009

@ tibi, in sfarsit am si eu cativa baieti de comitet. De tot rasul ca eu ca sa-mi gasesc ajutoarele trebuie sa ajung in America. 🙂

5. tibi - 10/04/2009

Teofil

‘baietzii de comitet’ sint bine orientatzi !
Stiu ei unde se pot produce la intreaga lor capacitate ! 🙂

6. tibi - 10/04/2009

Azi recitit pe ‘repede’ cartea lui HR-P (care de fapt este transcrierea unei conferintze) si am intzeles de ce nu am reusit sa ‘intru’ in „Commedia” lui Dante botezata ulterior de catre Bocaccio DIVINA !

Cred ca acum ma incumet 🙂

7. bibliophyle - 10/04/2009

@tibi, ar fi bine, si incet in fiecare zi cateva pagini, pana capeti inertia necesara 🙂

8. elenaagachi - 10/04/2009

Nora, Fini, Teofil, Tibi… buna seara tuturor! Pentru Fini,

http://elenaagachi.wordpress.com/2009/01/02/veermer-unicul/

Nora, da…am avut o revelatie… O carte la care ai muncit cativa ani o vor citi 10-20 prieteni, in cel mai fericit caz… Insa blogul are diverse stadii, diverse nivele, diverse posibilitati… E bun blogul si pentru initiati si pentru neofiti… De pilda, preocuparile domniilor voastre mi-ar fi fost mie, cel putin, inaccesibile prin carte…

9. elenaagachi - 10/04/2009

Huniad, am sa folosesc postarea domniei voastre la clasele de Universala!!! Ca si textul precedent, de altfel… Din pacate, nu pot da refrinte exacte, dar voi da adresa de blog…

10. bibliophyle - 10/04/2009

@all, o sa aveti putinta sa cunoasteti altfel de intelectuali romani, totii ne iubim tara, eu pot sa-mi permit sa ma intorc, din nefericire ei nu. Am doctoranti care au devenit profesori in state si nici macar nu pot primi un job de lector in Ro 😦

11. tibi - 10/04/2009

elena

vezi ca domnul Plesu NU ar fi tocmai de acord cu tine (nici cu mine ) 😀 !

-apropo de blog- ca modalitate de comunicare ultra-rapida; sau de agora cum bine zice Teofil. 🙂

12. bibliophyle - 10/04/2009

@elena,
tot ceeace postez eu este liber de folosit, absolut liber in cazurile academice sau scolare 🙂

13. tibi - 10/04/2009

Teofil

Nu te intrista prietene; NU merita; e limpede ca aici, istoria este nefavorabila oamenilor de valoare … Asta E ! Fatalitate ? Probabil …

14. bibliophyle - 10/04/2009

@tibi, timpul este in schimbare. Exista doua alternative, sau te-ai urcat in acest tren sau ai ramas pe peron.

15. bibliophyle - 10/04/2009

@tibi,
de fiecare 1 Dec, ne intalnim la un chef, eu le spun intodeuna ” baieti voi sunteti aicea cu chirie, casa voastra este in Romania”, toata lumea este de acord cu mine…din politetze 😦

16. tibi - 10/04/2009

Teofil

mie imi place sa cred ca sint deja in tren(d)ul vremii 🙂 .

despre restul, sa le fie de bine; recunosc ce au facut, dar daca au devenit ‘motani lenevosi & grasi 🙂 , treaba lor !

17. tibi - 10/04/2009

Teofil

cunosc sentimentul : nepoata mea vine prin Europa dar nu prea mai trece prin Romania, sora mea face ce face si o intinde in state permanent, buna parte din prietenii mei NU prea mai sint in R. iar fii-miu tocmai s-a hotarit sa plece … ASTA E !!!

18. bibliophyle - 10/04/2009

@tibi,
nici macar nu pot sa-i invinovatzesc. Tu sti ce sentiment poate sa aiba un om cand stie ca este ultimul Roman din familia lui. Eu si mormintele batranilor

19. tibi - 10/04/2009

Teofil

STIU !!! NU intru in amanunte, dar STIU !!! fir-ar sa fie de treaba.

hai sa revenim la postarea lui #huniad. Bine 🙂

20. bibliophyle - 10/04/2009

cu ajung la NY, devin nostalgic 🙂

21. tibi - 10/04/2009

Din cite am intzeles, Dante a fost un MARE savant al vremurilor sale. In afara de faptul ca a fost un poet deplin, era bine de tot la curent cu teologia, filozofia, cosmogonia disponibila contemporanilor sai. Se pare ca a sa „Commedia” , duce direct pina la Einstein. Dante concepea universul ca multidimensional !

22. tibi - 10/04/2009

Teofil

Si te mai miri ca prietenii te-au dus la restaurantul romanesc. 😀

Nu ai citit atent ce ziceam eu despre … 🙂

23. bibliophyle - 10/04/2009

@tibi,
nu prea stim despre el ca persoana. Stim numai ca a invatat la Bolonia si ca provenea dintr-o familie de mica nobilime si ca nu a fost bogat 🙂

24. bibliophyle - 10/04/2009

@tibi, maya ma fugareste pe Paleografia 🙂

25. tibi - 10/04/2009

ok

ocupa-te de maya 🙂

26. maya - 10/04/2009

Bună seara şi bună să vă fie inima!
😆 😆 😆

Am pus mai mulţi zîmbilici pentru că am „văzut” că aţi picat în „groapa cu melancolie”!

Nu-i „mumos”! 😆 Nu-i „mumos”! 😆

27. bibliophyle - 10/04/2009

@maya, salut, suntem si noi ca tot omul nostalgici 🙂

28. tibi - 10/04/2009

servus maya

cine o fi prin groapa aia ? 🙄 ???

Ca io’ nu-sssssss 🙂

29. maya - 10/04/2009

Theo-Phyl
😆

„Treci la loc eşti păcălit! 😆
Şti cîntecul?
tibi îl ştie! 😆

După o zi întreagă de muncă la „aria măturii” şi „aria gătitului”,vedeţi ce hărnicuţă sînt? 😆 Mă şi culturalizez! 😆

30. bibliophyle - 10/04/2009

multi cultural dezvoltata 😆

31. maya - 10/04/2009

Astăzi nu am fost la lucru’!!!! 😆

32. maya - 10/04/2009

Huniad
😆

Excelent material! Felicitări!
Se „vede” că’ eşti ardelean 🙂 şi că ai un profesor ca şi Theo-Phyl 🙂

33. bibliophyle - 10/04/2009

Si aici totul fierbe. Pastele in america se sarbatoreste Duminica asta 🙂

34. bibliophyle - 10/04/2009

@maya
Kellemes Husveti Unnepeket!

35. maya - 10/04/2009

Theo-Phyl
😆
Huniad
😆
tibi
😆

Şunca afumată este fiartă,hreanul ras şi „asortat” cu smîntînă şi oţet,coptăturile
(prăjiturile) sînt super,ouăle roşii sînt ca de expoziţie!
Pe cuvîntul meu de pionier! 😆

Vă aştept „la stropit”! 😆
Să nu uitaţi parfumul! Nu trebuie să fie de marcă! Merge şi cu apă!
😆 😆 😆

36. maya - 10/04/2009

Theo -Phyl
😆
Mulţumesc!

37. bibliophyle - 10/04/2009

@maya, gata suntem morti (de pofta) 😆

38. bibliophyle - 10/04/2009

@maya, e de la Huniad, habar nu am ce inseamna 😆

39. maya - 10/04/2009

Theo-Phyl
😆
Kellemes Husvetot!Paşte fericit!

40. bibliophyle - 10/04/2009

😆

41. maya - 10/04/2009

Huniad
😆
Kellemes Husvetot!Paşte fericit!

42. bibliophyle - 10/04/2009

@maya si tie si la toti ai tai 😆

43. maya - 10/04/2009

Kellemes (PLĂCUTE/FERICITE) Husveti (PAŞTI ) Unnepeket! (Sărbători)

Plăcute şi fericite Sărbători de Paşti! 🙂

44. bibliophyle - 10/04/2009

@maya,
Huniad a fost „adoptat” de popa catolicul de la „comisie” si astazi se duce la misa de Vinerea Mare 🙂

45. maya - 10/04/2009

Theo-Phyl
🙂
Şi familiei tale,tot binele din lume! Sărbători fericite!

Kutia Shakira! Şi ei, „Sărbători fericite”! 🙂

46. tibi - 10/04/2009

maya

am transmis cadoul tau muzical si in ‘gradina lui nora’ 🙂

47. maya - 10/04/2009

Theo-Phyl

Te rog să-i transmiţi lui Huniad urările mele! 🙂

48. tibi - 10/04/2009

sarbatori fericite maya 🙂
fie ca sufletul tau luminos sa inunde intreg universul !

49. bibliophyle - 10/04/2009

mama ce blog interntional avem, Huniad filmeaza misa de la popa din comisie si o pune Duminica pe net 🙂

50. maya - 10/04/2009

Avantajul de a fi „coproducţie”! 😆
De cînd mă ştiu am sărbătorit amîndouă Paştele! 😆

Duminică 1/2 din mine va sărbătorii Paştele,iar cealaltă 1/2 ,Duminica Floriilor!
😆
Ca să fie PACE! 🙂

51. fini - 10/04/2009

Vă salut pe toţi!

52. fini - 10/04/2009

Elena, DA.
Acela este link-ul. Atâta l-am căutat, încât la un moment dat am crezut că-mi fileză lampa şi am fantezii. Ca să fiu în topic!

53. bibliophyle - 10/04/2009

@maya, ti-am spus este cel mai ecumenic blog din blogosfera RO 😆

54. tibi - 10/04/2009

fini

servus pe noua ferestra 🙂 !

55. maya - 10/04/2009

tibi
😆
Mulţumesc!

Mă bucur că ai pus „cadouaşul” în grădină!
Nu-i nici un bai!

56. fini - 10/04/2009

Acum eu ce fac? Prima dată să arunc un ochi peste postare, că nu ştiu despre ce este vorba.

57. maya - 10/04/2009

Theo-Phyl

mama ce blog interntional avem,

😆 😆 😆

58. maya - 10/04/2009

fini
😆
Servus!

59. tibi - 10/04/2009

maya

esti solicitata in gradina doamnei nora

http://noradamian.wordpress.com/2009/04/05/presa-contra-presa/#comments

🙂

60. maya - 10/04/2009

Este aşa de frumos afară! Superb!

Natura în toată splendoarea ei! Magnific şi aproape ireal!
Şi nu exagerez absolut deloc!

Azi mi-am scăldat şi mi-am vindecat privirea în albastrul cerului,în frumuseţea copacilor înfloriţi,în verdele crud al ierbii, în orgia florilor de primăvară:
narcise,panseluţe,lăcrimioare,zambile,lalele!
Zîna Primăverii travestită în flori!

O încîntare! Am simţit m-am „dzolvat” în ele! 😆

61. fini - 10/04/2009

Maya servus!

Te cunosc de la Cristi Pătrăşconiu.

62. bibliophyle - 10/04/2009

@fini
toti portocalii se cunosc intre ei 😆

63. fini - 10/04/2009

Tibi,

bine că ai venit, ţine-mă de mână azi. Doar azi.

64. bibliophyle - 10/04/2009

@may, miroase a primavara 😆

65. bibliophyle - 10/04/2009

@fini, de ce ?

66. fini - 10/04/2009

Nu Bibliophyl. La mine miroase a Vinerea Mare şi atunci mi-e greu. 😥

67. tibi - 10/04/2009

fini

te tzin, dar sint sigur ca dupa ce ai invatzat chestia cu ferestrele … 🙂

68. fini - 10/04/2009

Tibi,

n-am învăţat nimic !! Astăzi neuronii mei sunt în mişcare bowniană.
Rar sunt aşa!

69. tibi - 10/04/2009

fini, fini

Vinerea mare a fost momentuil in care Iisus a luat toate pacatele si toata tristetzea asupra Sa ! Noi, CELEBRAM ! Vinerea mare! !

Nu-i loc de intristare. E timp pentru sperantza intru INVIERE !

70. fini - 10/04/2009

Nu ştiu cine este Huniad. Postarea lui este clară şi concisă. Mă stimulează să pun mâna pe carte şi s-o citesc.

71. fini - 10/04/2009

Mulţumesc Tibi. Cred că ai şi tu dreptate.
L-ai citit pe Dante?

72. bibliophyle - 10/04/2009

@all,
ma intorc in cateva minute 😆

73. tibi - 10/04/2009

fini

inca nu l-am citit pe Dante, da nici nu mai scapa de acum incolooooo 🙂

74. fini - 10/04/2009

Maya a plecat? Rămăsăi singură şi monologhez.

75. maya - 10/04/2009

fini
😆

tibi are dreptate
Nu-i loc de intristare. E timp pentru sperantza intru INVIERE ! 🙂

Iisus Hristos a făcut TOTUL din Iubire pentru noi!

Şi pentru asta Îi sîntem datori cu IUBIRE şi ne sîntem nouă datori cu IUBIRE !

Dar mai ales între noi sîntem datori cu IUBIRE!

Unde Dragoste nu E nimic nu E!

76. tibi - 10/04/2009

fini

huniad a fost la butoane cita vreme Teofil a zburat din Romania 😀 catre state. 🙂

Este un domn foarte cult si foarte prietenos.

77. fini - 10/04/2009

Bibliophyl şi Huniad cred că ne-a deschis apetitul pentru Dante.

78. maya - 10/04/2009

fini

sînt aici prin zonă,la un „şoricel” distanţă! 😆

Te”ţin”de mînă! Trebuie să simţi asta! 🙂

79. tibi - 10/04/2009

maya te cheama skorpion in gradina 🙂

80. fini - 10/04/2009

Maya dragă,

ce simt eu astăzi e tot iubire.Aşa cred.

81. fini - 10/04/2009

Mulţumesc Maya! Hai să mergem puţin în Grădină.

82. gabilutza - 10/04/2009

@all , buna seara dnelor si dnlor , d-relor si d-rilor!

Trec doar repede sa salut pe toata lumea. Am citit cele 2 postari si comentariile.

Exilul l-a obligat pe Dante sa calatoreasca, sa intre in contact cu dialecte ale limbii vulgare, sa experimenteze. Are exilul si partea lui buna, Tibi.
Dante e considerat formatorul limbii italiene, dintr-un conglomerat inform de dialecte si principii gramaticale nelamurite. Probabil ca si noi, romanii, am avut un astfel de personaj. 😉 Dante cauta limba perfecta, isi dorea sa creeze un limbaj poetic perfect. Dar Divina Comedia a ramas interesanta, se pare, mai mult prin simbolistica sa teologica, decat prin modelul limbii. Desi nu vorbesc italiana, am incercat sa citesc Dante in limba lui … e lung poemul asta!!!! Ca si Theo-Phyl , sunt parti care imi plac si unele ce le-am „scapat” …

O seara buna.

83. maya - 10/04/2009

gabilutza
😆
Toate cele bune!

84. maya - 10/04/2009

Ouă încondeiate – Hora Braşovului!

85. tibi - 10/04/2009

servus

gabiluza

EXILUL… AUTOEXILUL … Cine stie ? Clar este ca desi nu prea recunoastem, oamenii au migrat constant de-a lungul istoriei, o fac si acum, asta este o realitate !

O seara buna si sarbatori fericite !

86. maya - 10/04/2009

tibi

exilul poţi să-l trăieşti cel mai tare în suflet!

87. maya - 10/04/2009

tibi

exilul sufletului este problema nu exilarea!

88. maya - 10/04/2009

Cadou pentru Huniad! 🙂

Castelul Huniad – Hunedoara din frumosul „măi Ardeal,Ardeal” 🙂
doar „Transilnavia-i un imn”! 🙂

89. maya - 10/04/2009

scuze:”Transilvania-i un imn”! 🙂

90. bibliophyle - 10/04/2009

@gabilutza salut 🙂

91. tibi - 10/04/2009

Teofil

cred ca gabilutza s-a dus la nani 🙂 . Parea necajit 😦

92. gabilutza - 10/04/2009

@Theo-Phyl

Buna seara

93. gabilutza - 10/04/2009

@am revenit … de ce sa fiu necajit … sunt doar obosit … Tibi multumesc pt. atentie !

Nu am citit cu multa atentie toate comentariile si nu vreau sa ma suprapun cu idei deja enuntate

94. maya - 10/04/2009

Să nu uităm de frumuşeţea stării noastre interioare!

Ţara face şi ea parte din starea noastră interioară! Să nu uităm de ea!

Iubirea este complexul frumuseţii!

Doamne îndură-Te spre noi!

95. tibi - 10/04/2009

ooops 😳

iaca gabilutza 🙂

96. gabilutza - 10/04/2009

De o saptamana, in fiecare seara incerc sa recitesc din Vita Nova, intalnirile cu Beatrice ( la prima ea avea … 9 ani, la a doua intalnire avea 18 ani !)

97. maya - 10/04/2009

tibi

„tare-s mic şi năcăjit”! 😦

Nem szabad! (Nu-i voie!)

98. gabilutza - 11/04/2009

@Tibi, sa stii ca eu nu fac intentionat, e ca in „Slumdog”, ce sa-i fac daca Theo-Phyl alege din subiectele care ma pasioneaza si pe mine ?

14233 versuri in Comedia 1+33+33+33, Beatrice apare in cantul 30 din Purgatoriu , dupa 63 de canturi , urmata de 36 de canturi ( Dante juca cu cifra 9 !) 🙂

99. maya - 11/04/2009

Eu cred că Dante cu a lui Beatrice ne zîmbeşte acum din Rai!

Călătoria lui nu a fost zadarnică!

(la ora asta spun „prostioare”? 😦 )

100. tibi - 11/04/2009

maya, maya, draga maya, io’ oi fi io’ mic ! Da’ necajit NU sint … 🙂

101. maya - 11/04/2009

Am uitat să vă spun că am casa plină de narcise galbene! Mici sori! 🙂

102. bibliophyle - 11/04/2009

dante a fost un maestru complet el scria in versuri „end-casilabice” grupate în „tertze”

103. gabilutza - 11/04/2009

Isi expune Dante, intr-un fel ideile cu legatura la limbajul poetic perfect in „Despre elocventa in limba vulgara” 1303-1305.

104. gabilutza - 11/04/2009

@Tibi , singura limba perfecta e cea vorbita de compatriotii tai. Stii ca nemtii considerau ca Adam trebuie sa fi vorbit germana! 🙂 Iar filosofia nu o vedeau decat in germana si cu ingaduinta si in greceste. 😉

105. bibliophyle - 11/04/2009

@gabilutza, nu cunosc lucrarea (Despre elocventa in limba vulgara” 1303-1305), nu sunt atat de expert in Dante. Asa cum am spus ma intereseaza estetica „Purgatoriului”, cred ca si cosmogonia lucrari. Paradisului, nu prea ma inacanta.

106. tibi - 11/04/2009

gabilutza

Beatrice apare in poemul dantesc, atunci cind este nevoie de interpretarea vointzei divine in capul bietului muritor, asa dupa cum bine spune #huniad in postare :

„Ajunşi în Paradisul terestru, Virgiliu îl părăseşte şi se întoarce în Infern. Din acest moment, Dante va fi călăuzit de Beatrice, instrumentul voinţei divine. „

Bietul muritor, Dante, va vedea Empireul numai reflectat in ochii Beatricei.

107. maya - 11/04/2009

tibi
Bietul muritor, Dante, va vedea Empireul numai reflectat in ochii Beatricei.

Dar ce ochii avea!
Dante vedea prin ochii Iubirii şi asta l-a „salvat”!

108. maya - 11/04/2009

Noapte bună,vise plăcute şi îngeraşii să vă aibă în pază!
🙂

109. maya - 11/04/2009

Theo-Phyl
😆
Lumina Învierii şi Lumina Iubirii să îţi umple sufletul!
Sărbători fericite! 🙂

110. gabilutza - 11/04/2009

@Tibi, eu chiar iau in serios chestia asta, e semnificativ ca Beatrice e singura care il poate conduce spre Paradis. 🙂

111. maya - 11/04/2009

Huniad
😆
Sărbători fericite!

112. maya - 11/04/2009

Kutia Shakira
😆

113. maya - 11/04/2009

tibi
😆

114. maya - 11/04/2009

gabilutza
😆

115. gabilutza - 11/04/2009

@noapte buna Maya

@bibliophyle

Si mie Purgatoriul mi s-a parut mai interesant, am si postat (un debut de idee necontinuata!)
http://gabilutza.wordpress.com/2009/02/08/gardianul-portii-stramte/

116. maya - 11/04/2009

Doamne îndură-Te spre noi!

117. tibi - 11/04/2009

maya

din padure, Dante a fost salvat de Vigiliu – expresie a artei stravechi -; dar drumul catre ‘salvarea’ definitiva nu are cum sa NU treaca prin Purgatoriu, pentru ca acolo se alege neghina de secara. Catre paradisul terestru potzi fi calauzit chiar si de arta. Dar drumul catre „vointza divina” nu poate fi gasit in afara unei calauze care sa fie „expresia divina”. Si calauza asta nU poate fi decit IUBIREA, pentru ca Dante, era perfect acomodat cu credintza !

Acesta este rolul Beatricei : sa-l conduca pe OM catre Dumnezeu.

118. tibi - 11/04/2009

gabilutza

Dar bineintzeles ca numai Beatrice il poate duce pe Dante catre ‘paradis’ 🙂

Din cite stiu, Dante nu era ,,, 😀 !

119. gabilutza - 11/04/2009

„Comedia” incepe in Vinerea Sfanta, 18 aprilie 1300, dar a fost inceputa in 1306 cand Dante avea 40 de ani… ghidul din Paradis, spre final e Sf. Bernard de Clairvaux 😉

„Banchetul” l-a scris atras tot de o doamna, care s-a dovedit a fi Filosofia, ratacitoare prin eroare. Isi promisese sa il rescrie, cu dedicatie adevaratei sale dragi doamne … dar nu a mai apucat… 🙂

120. gabilutza - 11/04/2009

„Maestrul” Virgiliu (autorul Eneidei), e pagan, influienta lui scade pe masura ce avanseaza spre Paradis ( e citat de 90 de ori in Infern, de 34 in purgatoriu si doar 13 ori in Paradis ) !!! 🙂

Virgiliu se indoieste de misiunea divina a Beatricei. „Maestrului” ii lipseste intuitia, reactia luminoasa ce-l salveaza DOAR pe DANTE. Disperarea lui e anticrestina, Beatrice o CORECTEAZA. 😉

121. tibi - 11/04/2009

of
gabilutza 🙂

esti hotarit sa demolezi un mit asa frumos … 😀

Hai ca nici adevarul spus pina la capat NU e prea benefic.
Ce, pe Michelangello l-a putut dovedi cineva ? Birfe, fleacuri, zvonuri, dar Moise RAMINE ! ALEGORIILE sale RAMIN ! capela sixtina, e la locul ei.
NU ???

122. gabilutza - 11/04/2009

@Tibi, sa-mi faci semn daca fugi la culcare. Eu nu am demolat nimic.

Beatrice simbolizeaza foarte bine o disciplina a inimii, ce e novatoare pentru perioada respectiva! 🙂

123. gabilutza - 11/04/2009

@ Va doresc noapte buna!

124. tibi - 11/04/2009

gabilutza

nu cred ca ai observat dar, eu indeobste NU polemizez !
Schimb pareri, cu cei care vor acest lucru. Poemul lui Dante, din punctul meu de vedere, este o etapa culturala care face legatura dintre un soi de interpretare a lumii, antica si plina de eresuri, catre o alta lume, crestina sau nu, catre alt orizont cultural uman .
Polemicile stirnite in jurul acestei capodopere, au avut parte pina la urma si de atentzia lui Galilei, etcetera, ca sint prea obosit in aceasta Vineri, ca sa mai imi amintesc TOT 🙂

125. gabilutza - 11/04/2009

@Tibi, am remarcat de multe ori intuitiile tale, trebuie sa se bazeze pe ceva 🙂 Imi face placere sa-ti urmaresc comentariile apolitice, intotdeauna e ceva interesant si stimulant la tine ! 😉 😉

@Noapte buna! Acum chiar am fugit la culcare!

126. bibliophyle - 11/04/2009

@all. Am stat si eu putzin mai retras sa va ascult. Cred ca fiecare vede aceasta opera prin „ochelari lui”. exact acestea sunt materialele care fac o opera nemuritoare 😆

127. tibi - 11/04/2009

Cu toata stima dar, eu cred ca Beatrice NU simbolizeaza NIMIC din sfera iubirii strict umane.
Din acest punct de vedere, Dante este PERFECT platonic.
Dante transfera asupra Beatricei posibilitatea ca prin FIINTZA PERFECTA sa potzi fi condus catre ‘gratzia divina’ reprezentata de empireu.
Locul in care Dumnezeu este centrul lumii, dar perfect tangent cu toata creatzia Sa.
Adica locul in care universul se confunda cu fiecare dintre noi.

128. tibi - 11/04/2009

EXACT

domnule Teofil 🙂

Pai nu asta este esentza iudaismului ? Interpretarea LA NESFIRSIT care fereste de IDOLATRIE ? 🙂

Fiecare dintre noi are perfecta indreptatzire sa poarte orice soi de ochelari POATE 🙂 ! NU ???

129. tibi - 11/04/2009

Bine gabilitza

noapte buna 🙂

130. bibliophyle - 11/04/2009

@tibi, asa cum am spus. Fiecare primeste „necesarul” din aceasta opera.

Noi nu avem voie sa facem ceeace fac critici literari, adica sa transformam o e opera geniala intr-o broasca. Din punctul meu de vedere Beatrice a fost dragostea eterna pe care niciodata nici un barbat nu o va cunoaste.

Dragostea spirituala si cea fizica intr-o singura femeie pentru o vesnicie. Asa cum am spus Bratrice nu poate deveni o Beatrice care „sforaie”

131. bibliophyle - 11/04/2009

fiinta perfecta nu este o fiinta, este un drum. Drumul are importanta nu fiinta. fiinta sufera de acest pacat primordial, care nu ne permite sa devenim perfecti. Drumul spre… este important, nu fiinta 🙂

132. tibi - 11/04/2009

Teofil

Ce-mi place mie este faptul ca uneori spunem cam acelasi lucru, dar il spunem cu vorbe diferite. 🙂

Despre ‘criticii literari’ am o parere, HM ! mai bine TAC ! Apropo si de redactorii, care pot sa sugrume din fasa o MARE care, numai pentru ca nu le place lor, sau poate NU o intzeleg…

Bon ! 🙂

Cred ca ma cam duc si eu la nani 🙂 !

Pacatos cum sint, tocmai am ispravit o „Le Mire” – Rosso di Toscana – 🙂
Si tacerea noptzii care ma inconjoara, incepe sa imi impuna o leaca de somnic …

O zi frumoasa in continuare itzi doresc si ne mai citim si miine ! Bine ?

133. tibi - 11/04/2009

Teofil

cam asta incercam si eu sa spun : Beatrice este DRUMUL, este INDRUMATOAREA, este OGLINDA ochilor prin care Dante vede Empireul … Este reprezentarea PLATONICA a fiintzei. 🙂

134. bibliophyle - 11/04/2009

@tibi, noapte buna si vise placute 🙂 cat de minuscula a devenit tera 😆

135. fini - 11/04/2009

Tibi,
la coment. de la orele 00,48

cred că acele ceasornicului merg invers.
Merg de la creştinism spre lumea antică. Gândeşte-te la ce înseamnă Renaşterea:năzuinţa reînvierii culturii antice. A fost un protest împotriva ideilor teologiei şi scolasticii medievale. Părerea mea. 🙂

136. tibi - 11/04/2009

fini

Ai dreptate !

Dante recentreaza credintza pe Dumnezeu, NU pe biserica lui Dumnezeu, asa cum doreau preotzii.

In acelasi timp insa, Dante propune si o viziune complet NOUA asupra cosmogomiei, in sensul ca depaseste modelul Aristotelian al lumii, dindu-i dimensiuni nebanuite in vremea sa.

A fost un precursor al lui Galilei; intr-un fel chiar a intuit modelul Universului pluridimensional la care s-a ajuns mult mai tirziu.

Si asta pentru ca Dante, in afara de a fi fost un POET, era un SAVANT, la curent cam cu tot ce se stia in vremea sa despre filozofie, teologie, cosmogonie.
De asta si este greu de intzeles la prima lectura. Trebuie ori sa ai ‘organ’ cu care sa-l percepi, ori sa ai cunostintze cit de cit despre ce spune el in „Commedia” . Parerea mea 🙂 .

137. cititor - 11/04/2009

Bună ziua. Vă citesc din când în când postările şi comentariile pe care le găsesc, deseori, interesante. Acum, am decis să „ies la lumină” sub imboldul unei dezacord care m-a izbit în afirmaţiile d-lui Tibi. Vă rog, dacă acest comentariu va deranja, doar să-l ignoraţi şi nu va fi cu supărare. Precizez că ceea ce urmează să spun nu are în vedere textul lui Dante (nu sunt în măsură să apreciez gratuit presupusa turnură pe care zice-se că o aduce în gândirea filosofico-teologică a evului mediu).

Cum spuneam, pentru dl. Tibi: la o postare anterioară aţi precizat faptul că nu cunoaşteţi textul lui Dante decât din prisma unor exegeze. Asta îmi dă de înţeles că ceea ce stiţi referitor la orice subiect „dantesc” e rezultatul filtrării printr-un „soi de ochelari” străini interpretării dvs. Acum, e foarte probabil (deşi, în egală măsură, improbabil – asta în funcţie de personalitatea lectorului) ca, în momentul în care veţi fi reuşit să parcurgeţi „Divina Comedie” şi să finalizaţi lectura prin filtrul propriilor ochelari, să constataţi că aveţi aceeaşi poziţie cu cea a d-lui Patapievici sau cu a d-lui Teofil. Cred, însă, că obiectivitatea acordului sau a dezacordului cu vreo interpretare directă lasă de dorit câtă vreme vine de pe poziţia „interpretării la interpretare”.

Cer scuze pentru grămada de cuvinte şi, din nou, câtă vreme nu vine cu referire precisă la Dante, sper să nu cadă cu supărare.

138. tibi - 11/04/2009

cititor

Din punctul meu de vedere, nu este nici cea mai mica suparare.

Imi pare bine ca ati remarcat ca sustzin o pozitzie cu care sint de acord, pozitzie care apartzine unui autor pe care-l pretzuiesc si pe judecata caruia ma bizui adeseori. Ma refer bineintzeles la cartea „Ochii Beatricei – cum arata cu adevarat lumea lui Dante” / H. R .-Patapievici.

Nedumerirea mea vis-a-vis de postarea de mai sus, provine din faptul ca paretzi a spune ca ar fi un soi de ‘frauda intelectuala’ din partea mea, sa fiu de acord cu parerea respectiva,( a domnului HR-P) desi am comis pacatul de moarte de a expune cu sinceritate si de ce INCA NU am reusit sa ‘intru’ in esentza capodoperei lui Dante.

Nu exclud desigur, nici faptul de a nu reusi sa ‘intru’ pe deplin, nici in subtilitatzile postarii dumneavoastra. Putetzi fi mai explicit ?

139. cititor - 11/04/2009

Dl. Tibi: „paretzi a spune ca ar fi un soi de ‘frauda intelectuala’ ” – vă rog să mă credeţi, departe de mine acest gând! Pur şi simplu, absolut subiectiv, am socotit nepotrivită siguranţa cu care ati susţinut „ceva” mai degrabă decât „altceva” câtă vreme, aşa cum spuneaţi, nu aţi citit textul. Dar e, probabil, o exigenţă pe care mi-o aplic mie şi o tendinţă păcătoasă mă împinge să o aplic şi celorlalţi. De aceea, îmi cer scuze, sunteţi perfect îndreptăţit să fiţi de acord cu gândirea şi interpretările celor pe care îi creditaţi.
Cu permisiunea dvs., mă voi retrage din nou.
O sâmbătă frumoasă!

140. tibi - 11/04/2009

cititor

Imi face placere sa gasesc in jurul meu si pareri critice la adresa mea; cred ca sint benefice. Si mai cred ca ar trebui sa intervenitzi mai des in discutziile de aici. Mie unul mi-ar face mare placere. Bine ? 🙂

ps Cred ca sintetzi un pic prea exigent cu dumneavoastra insiva …

Si daca nu am spus lucrul acesta, il repet : NU este nevoie de scuze, intr-o discutzie libera, fara constringeri, asa cum sint acestea de pe blog. 🙂
Sper ca nu va deranjeaza mica mea glumitza …

In definitiv, aici nu sintem in ‘aula’.

141. bibliophyle - 11/04/2009

@-all, salut 🙂

@cititor, parerile exprimate in felul in care au fos exprimate de dumneavostra sunt intodeuna binevenite.

Importanta dialogului primeaza 😆

142. bibliophyle - 11/04/2009

@tib, servus 🙂

143. tibi - 11/04/2009

servus Teofil 🙂

144. bibliophyle - 11/04/2009

@tibi,
care-i programul de „Florii” 🙂

145. tibi - 11/04/2009

Pe fii-miu il cheama SI Florin !

Asa caaa probabil Caru cu bere ma cheama 🙂

146. tibi - 11/04/2009

uite aici o melodie oarecum la tema

Vangelis – conquest of paradise

🙂

147. bibliophyle - 11/04/2009

@Tibi, esti bun de cinste 🙂

alerg la birou sa vad cum stam cu „Ziarul de Duminica” si intr-o ora max. doua ma intorc cu nautati 😆

148. bibliophyle - 11/04/2009

Tibi, multzam – ascult mai tarziu 🙂

149. tibi - 11/04/2009

ok 🙂

150. noradamian - 11/04/2009

Teophyl, salut!
😀

151. noradamian - 11/04/2009

tibi,
salu, again!

😀

152. bibliophyle - 11/04/2009

@Nora 😆 salut

153. noradamian - 11/04/2009

bibilophyl,
am venit la tine in „oaza de cultura” 😀

154. noradamian - 11/04/2009

Inteleg ca o sa avem si ziarul… 🙂

155. bibliophyle - 11/04/2009

@nora, bineintzeles, cum sa nu?, acem si inca cum. Dimineatza (la voi) te trezesti cu ziarul langa cafea 😆

156. bibliophyle - 11/04/2009

@nora, ce sa facem ? am devenit intr-un fel „refugiatii prezentului ordinar” 😦

157. noradamian - 11/04/2009

bibliophyle,

o veste buna!
😆

Cum e la NY? Primăvară? 🙂

158. tibi - 11/04/2009

nora

LICU again 🙂

Asta nu prea e o oaza ! Este ditamai ‘ogorul de cultura’ !

Interesant cum grecii nu aveau un termen propriu – zis pentru cultura ! Ei aveau ‘paideia’ din care ulterior au derivat o groaza de termeni. Paideic de exemplu. Sau, paideisa, care la noi a devenit cumva – pedeapsa – . Da’ las ca vine el Teofilu’ si ne explica el ce si cum 🙂 este cu cultura asta care de fapt deriva din verbul latin ‘colere’ – a culege – (parca ) 🙂 !

159. bibliophyle - 11/04/2009

@nora,
superb. Vreame este la fel de buna ca in Ro. Infloreste totul, diseara ma duc sa-l vad pe Ionesco cu „Le Roi se meurt” pe Broadway cu Geoffrey Rush (King Bérenger) si Susan Sarandon (Queen Marguerite). las loc sa scriu maine cronica 😆

160. noradamian - 11/04/2009

tibi,

Un sistem de „oaze” bine irigat, fertil !

😀

161. bibliophyle - 11/04/2009

@nora,
este centernar Ionesco, nu cred ca ai nostri si-au amintit ca a existat un Eugen Ionesco, nu am auzit ca se face ceva in Ro, poate gresesc 😦

162. tibi - 11/04/2009

Teofil

daca nu-mi (ne) spui ce si cum despre Sarandon – una dintre preferatele mele- TE STERG DE LA FAVORITE ! 🙂

163. noradamian - 11/04/2009

bibliophyle,

vad ca ai ocazii excelente de a tine legatura cu Romania, sau, mai bine zis, cu „romanescul” din ceaalta parte a lumii… 😀

164. tibi - 11/04/2009

nora

pai cum altfel ? sigur ca este un sistem de irigatzie culturala ! 🙂

165. noradamian - 11/04/2009

Asteptam cronica, bibliophyle,
e chiar un eveniment, atunci! 😀

166. bibliophyle - 11/04/2009

@tibi, este prima data cand am sa o vad pe o scena de teatru, crede-ma si eu sunt curios de mor 🙂

167. tibi - 11/04/2009

Teofil

Se pare ca tinarul Paleologu e ocupat acum cu mafia imobiliarelor care vrea sa darime TOT ce mai inseamna patrimoniu cultural arhitectonic prin tzara asta 👿 . Cine sa mai aiba timp de Ionesco ???

168. noradamian - 11/04/2009

Susan Sarandon… Thelma? 😀

169. tibi - 11/04/2009

nora

postarea asta o pun si la tine. cred ca se incadreaza. :8

170. noradamian - 11/04/2009

tibi,
😀

Plec putin. Revin ceva mai tarziu.

171. bibliophyle - 11/04/2009

@Tibi, Nora – sunt putzine probleme cu platforma sper sa se arnjaza 🙂

172. bibliophyle - 11/04/2009

@tibi, nu stiu – este prima data cand am sa o vad pe o scena de teatru, crede-ma si eu sunt curios de mor 🙂

173. bibliophyle - 11/04/2009

uite ca a iesit de 2 ori 😆

174. tibi - 11/04/2009

Teofil

Am observat chestia asta SI la nora : dupa un anumit numar de postari, platforma incepe sa gifiie si da tot felul de semnale aiurea : ba nu apare o postare cit de simpla ar fi, ba apare ulterior de doua ori…

Asta E ! Mergem inainte ca asta e vorba romanului : MERGE SI ASA 😀 !

175. bibliophyle - 11/04/2009

Tibi, vezi linkul asta ai cateva poze cu respectiva Susan Sarandon (Queen Marguerite).
http://www.newyorkcitytheatre.com/theaters/ethelbarrymoretheater/theater.html

176. bibliophyle - 11/04/2009

POSTARE NOUA 😆

177. tibi - 11/04/2009

😆


Sorry comments are closed for this entry

