jump to navigation

Romanul Fantastic sau Fantasticul Literar (2) 07/04/2009

Posted by Theophyle in 1.
Tags: , , , , , ,
trackback

Inceputul Renasteri este marcat de un fel de “descatusare” din obscurantismul Evului Mediu. Traditionalul fantastic bazat pe pe mituri si legende semi-pagane adaptate la societatea Crestina si la “Crestinismul Popular” se ramifica intr-o continuare traditional poetica al Evului Mediu dar si in doua noi sub-stiluri.  Apar primele lucrari literare cu continut “Horror” care introduceau magia neagra, vrajitoriile malefice si cultul diavolului. Acest sub-stil popular pana in zilele noastre denumit in general “literatura de groaza” (Horror literature) isi are sursele in mitologia nordica,  germanica si in surse Mauro-Islamice. Primele lucrarii literare in acest sub-stil al fantasticuului sunt bazate  “Volsunga saga” o povestire de origina Islandica care apare in secolul al 13-lea si ajunge in Europa Centrala si de Vest printr-o metamorfoza Vikinga (Ragnars saga loðbrókar) si se stabilizeaza in formatul consacrat la inceputul secolului al 15-lea in vestitul epic al poemului Nibelung (Nibelungenlied). Doresc aici sa fac o paranteza mica si anecdotica legata de mitologia groazei de sorginte germanica. Acum cativa ani am avut prilejul sa “citesc” niste fragmente din Wulfila Bible (Biblia Gotica-Codex Argenteus si Fragmenta Pannonica). Crestinatorul “Germanilor” (Gotii de Est, fiind primi) a fost un episcop de origine latino-gotica pe numele lui Wulfila (Ulfilas), acesta pentru al convinge pe capetenia triburilor Gotice, Atanaric (Athanareiks) a facut “schimbari minore” in Biblie pentru a o acomoda cu mentalitatea germanica (aveau probleme cu cele 10 porunci). Apropo triburile germanice, Gotii de est (Ostrogotii) au fost crestinati (probabil si pe teritoriul Romaniei) Moesia cuprinzand teritoriul Bulgariei pana la Buzau. In secolele 4-5 apropape tot teritoriul Munteniei si al Moldovei  pana in sudul Ucrainei a fost ocupat de acesti domni germanici, in atentia sustinatorilor etnogenezei Daco-Romane. Intorcandu-ne la sursele sub-stilului  “literatura de groaza” (Horror literature) trebuie sa amintim vestitele povesti arabe (de fapt Mauro-Islamice) “O mie şi una de nopţi” (kitāb ‘alf layla wa-layla) care din nucleul persan scris (probabil) de Hazār Afsān ajunge in Europa modificat in Andaluzia Maura prin negutatorii Evrei care-l introduc in Franta. Prima copie amintita in Europa dateaza din 1300 si este pastrata si astazi in Biblioteca Naţională din Paris (conţanând în jur de 300 de povestiri). Francezi sunt pana astazi siguri ca aceasta copie a lor este de origine Siriana, ea find de fapt Andaluza. Povestile din  “O mie şi una de nopţi” contin primele elemente de “spirite, stafii si spiridusi” (djinn).  O a doua ramificare principala a fantasticului medieval este fara indoiala  aparitia “povestilor cu zane” (Faerie-Faery Tales). In timpul Regelui Francisc I-ul in Franta apar primele povesti cu varjitoare si zane, Merveilleux – Contes de Fées. Poetul Pierre de Ronsard (1524-1585) scrie “Pleadele” (La Pleïade), ode bazate pe povestile care probabil la auzise in copilaria lui in regiunea Vendômois. In 1552 Pierre de Ronsard publica faimoasele lui Imnuri (Hymnes) dedicate nu mai putin faimosei Margaret de Valois, si de aici incolo numai Astrologie si demoni, zane si ingeri. Nu-l putem uita pe marele dramaturg Pierre Corneille care in piesele Medea (Médée – 1635) si  Circé (1675) introduce in teatru elementul folosit pana astazi “deus ex machina” (in sensul evenimentului surprinzator de multe ori supranatural care rezolva intriga unei piesea sau lucrari literare in mod surprinaztor sau o lasa deschisa la interpretatrea scpectatorului / cititorului).

giovanni_lanfranco_norandino_and_lucina_discovered_by_the_ogre

Fantasticul renasterei Italiane (parerea mea) incepe cu Giovanni Francesco Straparola (1480 – 1557) si cu “Povestile nopti  ale lui Straparola”, o preluare a personajelor lui Boccacio din Decameron  actiune petrecandu-se tot in insula Murano de langa Venetia. Aceste superbe povesti cu zane si spiridusi sunt de o frumusete rara, si personal sunt aingulare in istoria literaturi mondiale. Straparola este si autorul probabil al nemuritorei povesti cuoscute de noi pe numele i “Frumoasa si Bestia” (Beauty and the Beast – La Bella e la Bestia).  Tot in Italia il intalnim pe Ludovico Ariosto cu capodopera lui Orlando Furioso.

orlando_furioso_canto34

Postarea viitoare o vom dedica exclusiv celor trei giganti ai stilului, Dante Alighieri (1265 – 1321), William Shakespeare (1564 – 1616) si Miguel de Cervantes (1547 –1616), si dupa caea vom intra in sumbrul dar interesantul “Malleus Maleficarum”, La Démonomanie des Sorciers, Demonii si Vrajitorii.

P.S. Poate interpretarile mele nu sunt ortodoxe din punctul de vedere a unor  critici literari,  I couldn’t care less, sunt interpretarile mele si nu ale lor. Credeti-ma am citit mai multe “paduri” decat marea lor majoritate.  Am primit un mail de la un critic literar dambovitean – fratelo, ai raspunsul meu aici: Aceasta este fantasticul meu, nu al tau. Take-it or leave-it.

P.P.S.Controlorii limbistici” un singur cuvant, Fk-U. Sunt adeptul Fondului cu o forma problematica, decat al formelor fara nici un fond. Pentru a posta in limba Romana, la o postare de genul acestei lucrez 3 ore, aceeasi postare in Engleza, pentru mine dureaza intre 10 si 15 minute. Asa ca stimate limbist, Fk-U si inca odata “Eppur si muove” si daca vrei sa intzelegi mai bine, limbistule “E pur si move”, asa cum o cunosti din maidanele literaturii Romanesti. 

holygrail

Comentarii

1. Elena Agachi - 07/04/2009

Foarte interesanta descrierea – as spune – Istoriei fantasticului, e care o sugerati! Adaug si eu, cu bietele mele mijloace, cateva consideratii…

Lumile fantastice sunt „lumi secundare” , instituite anume de scriitorii de literatură fantastică, lumi guvernate de legi proprii, în care lectorul crede atîta vreme cît se află în interiorul lor.
Raportat la domeniul cunoscutului, fantasticul este definit de către Roger Caillois (1966: 150) constînd mai degrabă în exagerarea unor trăsături fireşti ale lumii reale decît în nefirescul ca atare : „Cadrul fantastic…este sumbrul univers administrativ al societăţii contemporane” .
Monstrul nu mai este uşor vizibil, el este pretutindeni sub forma ştiutului, cu atît mai greu decelabil, iar fantasticul însuşi devine mai subtil: „…un fantastic insidios…un fantastic secund…un fantastic în raport cu fantasticul”. (R. Caillois, 1965: 16)
Efectul fantastic poate proveni din transpunerea în altceva sau în altcineva. Nu intră neapărat în discuţie acum tema dublului, ci posibilitatea lectorului de a se ipostazia într-un altfel de “real”, fără ruperea totală a coordonatelor, fără anularea personalităţii: „Le fantastique, généralement, est allusif, il renvoie à autre chose qu`à lui – même.” (Vax, 1960: 36); „Le fantastique c`est le réel qu`il suffit de voir avec d`autres yeux et c`est aussi l`éspace du dedans. […] Il nous permet d`explorer l`autre côté de nous – mêmes, l`envers des choses, l`au – delà des apparences, la face sombre du soleil: il nous fait traverser le miroir.” (Schneider, 1985: 8)
Ca real transfigurat, fantasticul se defineşte apelîndu-se la sistemul opoziţiilor natural/supranatural, încredere/neîncredere, real/ireal. Elementul stabil al acestor pendulări fiind ambiguitatea – ca sursă producătoare de fantastic sau, cu un cuvînt–cheie al lui Todorov, „ezitarea” lectorului / eroului în faţa ordinii necunoscute:
„Fantasticul este ezitarea cuiva care nu cunoaşte decît legile naturale pus faţă în faţă cu un eveniment în aparenţă supranatural; Încrederea absolută ca şi totala neîncredere ne scot din lăuntrul hotarelor fantasticului; ceea ce-i dă viaţă este ezitarea; fantasticul este un caz particular de ”.
(Todorov, 1970 : 42 – 51)

2. Elena Agachi - 07/04/2009

PS Excelente si imaginile!

3. fratelo - 07/04/2009

marea lor majoritate, de parca stimatul guru posesor de blog ar putea imagina o majoritate mica (ceea ce nu m-ar mira insa; gandirii lui fantastice totul ii este ingaduit. PS domnule „tatic”, de ce nu-ti faci blog in engleza? in felul asta ai fi mai putin iritant 😉 de fapt…de ce ma astept sa scrii corect? vorba latineasca, ad impossibilia nemo obligatur: pentru „tatic” a vorbi corect lb. romana e o imposibilitate 😦 problema se ingroasa insa cand asemenea „tatici” sunt luati in serios (bineinteles, de adolescenti acneici aflati in cautarea unei identitati spirituale…….numai bine taticule, si spor la invatat gramatica 😉

4. bibliophyle - 07/04/2009

@Elena salut,
Multzumesc, Al tau e pus deoparte 🙂

5. bibliophyle - 07/04/2009

@elena
R. Cailloi este un cercetator de exceptie, Todorov putin mai controversat

6. elena - 07/04/2009

Todorov o fi controversat, dar mie mi se pare bun. Sigur, pot sa ma insel…E foarte tehnic si in sensul celor studiate de mine…

7. bibliophyle - 07/04/2009

@Elena in nici un caz, Tzvetan Todorov are cateva capodopere. contraversat nu este (cel putin) pentru mine un epitet negativ. Nu stiu daca ai citit „Imperfect garden : the legacy of humanism” sau „Hope and memory : lessons from the twentieth century” sunt lucrari memorabile 🙂

8. tibi - 07/04/2009

salut 🙂

9. bibliophyle - 07/04/2009

@tibi
salut 🙂

cum ai spus tu, exact 2 luni 😆

10. bibliophyle - 07/04/2009

Tibi, esti profet profesionist 🙂

11. tibi - 07/04/2009

eh ,,, io’ am gresit si am zis trei; scleroza saraca … 🙂

12. tibi - 07/04/2009

Adica ? 🙄

13. bibliophyle - 07/04/2009

nu tibi, tu ai sppus ca in 2 luni o sa fiu atacat, mi-ai spus-o dupa prima saptamana 😆

14. tibi - 07/04/2009

Asta da ! eram sigur ! Si sa te asteptzi la atacuri din ce in ce mai dese 😦

15. bibliophyle - 07/04/2009

Tibi, le public pe toate pana la ultimul, bineintzeles daca nu sunt injurioase si xenofobe 🙂

16. tibi - 07/04/2009

Ca totzi oamenii care incearca sa faca ceva BUN pentru noi, romanii, devii un INDEZIRABIL care clatina dulcele far-niente … 🙂

17. tibi - 07/04/2009

Teofil

In timpul zilei, eu nu intru pe net; dar seara … 😀 😛 !!!

18. bibliophyle - 07/04/2009

@tibi, lasa sti cum este proverbul cu caravana 🙂
ai vazut ultima postare pe Paleografia 🙂 „graffiti de 4000 de ani”

19. tibi - 07/04/2009

Acum am vazut. Homo-salbaticus redivivus care va sa zica … 🙂

20. tibi - 07/04/2009

Bancul cu caravana care trece il stiu. Da’ sa-tzi spun eu un banc sec :

„o caravana ajunge la o prapastie si prima camila cade, a doua camila cade, a treia ca mila cade, etcetera, pina cind un glas exasperat urla : CARE DAI BA, CU CAMILE ??? HM ? 😀

21. bibliophyle - 07/04/2009

@tibi, putem descifra ce au scris oameni acum 4000 de ani, cu astia mai noi avem probleme 🙂

22. bibliophyle - 07/04/2009

@tibi, super bancul 🙂

23. tibi - 07/04/2009

Pentru ca astia ZMINGALESC si transmit golul din capul dumnealor. Pe cind anticii … alte obiceiuri . Aia chiar aveau ce spune … Sorry, tre’ sa intrerup. Revin. Bine ? 🙂

24. bibliophyle - 07/04/2009

Tibi, hai ca am gasit postare lui Felix/Fratelo – uite sus. ai ajunsa sa devi „adolescenti acneici aflati in cautarea unei identitati spirituale…….numai bine”, hai ca tipul este grozav 😆

25. tibi - 07/04/2009

fratelo

trecind usurel peste modul intempestiv in care incerci sa-tzi faci remarcata prezentza pe acest blog, vorba poetului : „cit sintem inca pe PACE, eu itzi spun : BINE-AI VENIT !” Sper sa si putem conversa. 🙂

Hai please, doi pasi inapoi, aer in piept si de la capat ! Bine ?

26. tibi - 07/04/2009

Teofil

imi aduc aminte de mine, si ma induiosez. 😆 OK ? 🙂

27. bibliophyle - 07/04/2009

@tibi,
am fost prin centru sa vad daca s-au adunat oamenii la demonstratia Pro-Basarabia, aiurea cateva zeci. Toata lumea fulgera pe bloguri, nimeni nu iese din casa 😦

28. Elena Agachi - 07/04/2009

Daaa! ma inscriu si eu in liga adolescentilor acneici….!

29. bibliophyle - 07/04/2009

@elena, eu chiar am crezut ca esti adolescenta 🙂

30. tibi - 07/04/2009

Teofil

Sper sa nu te socheze ce am sa-tzi spun acum dar, momentan Basarabia (si sudul Bucovinei) sint subiecte foarte delicate (ca sa nu spun altfel).
Va mai dura citeva zeci de ani, pina cind aceasta problema va putea fi abordata LUCID; adica macar fara patetisme.

Stii mai bine decit mine cum evolueaza istoria la granitze sensibile …

31. bibliophyle - 07/04/2009

@tibi, nu sunt socat. In mare cred ca ai dreptate, dar acolo sunt ROMANI care sunt rusificati cu fortza si cu toate mijloacele. Cred ca solidaritate ar trebui sa fie. Ei sunt ROMANI

32. tibi - 07/04/2009

Teofil

Cred ca deja romanii de acolo, au devenit o minoritate, mai ales dupa deportarile masive din timpul lui Stalin.

Si parerea mea este ca Rusia nu poate tolera in imediata sa proximitate, state care sa aiba prea mult de a face cu UE si cu NATO. Vezi cazul Georgiei si al Ucrainei, ambele foarte recente.

Voronin a zis astazi destul de clar, ca dumnealui credea ca ‘sindromul 89’ a fost depasit. Nici nu mai amnintesc de trans-nistria … Deci …

33. bibliophyle - 07/04/2009

@tibi 😦 😦

34. tibi - 07/04/2009

Teofil

Am radacini din acea zona. Asa ca … 😦

35. bibliophyle - 07/04/2009

@tibi, si eu am radacini pe acolo 🙂

36. tibi - 07/04/2009

Teofil

Cu permisiunea ta, schimb acest subiect prea delicat.

Revin la un subiect pe care l-am mai punctat odata, mai demult. A aparut o carte pe care o semnalez. Nu am citit-o, nu stiu daca o voi citi, doar o semnalez :

http://www.edituradeisis.ro/index.php?controller=product&product_id=6

37. bibliophyle - 07/04/2009

#tibi,
am vazut. subiectele sunt interesante. Important este sa vedem cum sunt tratate, bineintzeles ca voi citi. Unde este Editura. Nu cred ca mai am timp prin posta 🙂

38. tibi - 07/04/2009

Nu e deloc presant.
Editura e din Sibiu, cred.
Poate ca #nora ar putea sa te lamureasca …

In orice caz, despre Ioan I. Ica auzisem numai lucruri bune si foarte bune. Se pare ca este chiar un ERUDIT demn de a fi bagat in seama mai mult decit E .

39. bibliophyle - 07/04/2009

@tibi,
este interesant pentru mine pentru ca nu prea exista literatura in acest subiect. Majoritatea surselor sunt catolice sau academice, foarte putine religioase, cel putin in limbile pe care le cunosc 🙂

40. tibi - 07/04/2009

In afara de Elena Agachi, vad ca nimeni nu vorbeste la tema. Nici eu nu sint tocmai in largul meu 🙂 .

Si atunci profit si intreb o chestie care are cumva legatura cu tema : cum poate fi explicata sintagma ‘deus ex machina’ in afara de cea data de dictzionar ? fac fara voie abstractzie si de sensul partzial pe care il expui in postare. 🙄 ?

Chiar nu stiam ca P. Corneille a introdus ‘in teatru’ aceasta sintagama.

41. tibi - 07/04/2009

bon

domnul Ica, mai are de asteptat pina la elucidare… 🙂

42. bibliophyle - 07/04/2009

Tibi
„deus ex machina” este o sintagama introdusa de Horatiu in Ars Poetica, intodeuna a fost folosit ca un fel de explicatie misterioasa si intodeuna a fost explicata literar

43. bibliophyle - 07/04/2009

si greci cred ca au folosit sintagma, nu stiu exact unde si cum, dar cred ca am citit pe undeva acesta propozitie si in greaca „apo mechanes theos” dar nu-mi amintesc cum si unde 🙂

44. tibi - 07/04/2009

fratelo

vino frate aici si intra in vorba cu noi, ca pe celalat blog eu unul postez ceva mai greoi 🙂

ps. am pus blogul tau la ‘favorite’ asa ca …

45. bibliophyle - 07/04/2009

tibi, poate pate sa-mi explice unde sau cum au folosit grecii „apo mechanes theos” , ca nu-mi aduc aminte 🙂 Ai auzit tu frate guru care vrea sa ramana anonim 🙂

46. gabilutza - 07/04/2009

@theo-phyle, tibi @ all Buna seara.

dintre toti doar eu sunt „adolescentul acneic”, o sa evit sa-l mai vizitez pe guru-l ce stalceste limba romana. „Fratelo”, „Felix” a avut o reactie spontana si sincera, de apreciat, o iritare transmisa cu buna cuviinta mioritica, fara exagerari disproportionate. E potrivit pt. postarea la capitolul „Fantasticul” exagerat, ca un copil ce vine si va da jos pantalonii Theo-phyl, sa vedem si sa radem. Ii iert pe tinerii care nu pot fi decat fie entuziasti fie indignati, nu exista masura.

Privita intelept, CEARTA e o re-acomodare sociala.

@Tibi. Interesanta carte ai semnalat.

@Theo-Phyl. Am si eu o intrebare grea si fantastica: In ce limba visati?

47. gabilutza - 07/04/2009

Am uitat 😉 🙂

48. bibliophyle - 07/04/2009

@gabilutza,
multzumesc ca nu esti batran stiu ca nu esti acneic o stiu si pe asta. Din nefericire acest Domn nu combate cu argumente ci cu impresii. Am ami cunoscut domnisori din astia. Nu am habar pe ce limba vizez, in orice caz i-mi intzeleg visele. Pot sa-ti spun ca socotelile cu numele mari pe care le fac fara hartie si condei, sunt in limba romana 🙂

49. tibi - 07/04/2009

bine 🙂

Atunci eu ramin la definitzia de dictzionar ‘zeul din masinarie’ si ii dau eu o conotatzie de nu se vede om cu om si savant cu savant 😀 :

adica eu cred ca este : ” inefabilul transcedent al lucrului facut de om si care il lasa pe bietul om-bizon cu gura cascata INTOTDEAUNA : nici-un fraier nu stie ce este curentul electric de exemplu (nu ca fizicienii ar sti 🙂 )! pentru ca nici-o masinarie imaginata de om nu poate functziona in afara legitatzilor instituite de Dumnezeu in universul cunoscut de oameni !

Waw ! Asta DA definitzie 😀

50. bibliophyle - 07/04/2009

@gabilutza,
eu nu ma cert cu nimeni niciodata. Spun ceeace am de spus, am spus. gata. Din punctul meu subiectul este terminat. Nu cred ca merita si nici nu am nevoie de „o re-acomodare sociala”, cel putin cand chestia nu ma atinge cu nimic. 🙂

51. gabilutza - 07/04/2009

@Theo-Phyl
multumesc pt. raspunsul la intrebarea atat de delicat. Ma intreb cand veti incepe si dvs. sa evitati vre-un subiect. 😉 Eu nu stiu ce am, nu stiu in ce limba visez, dar ma visez doar acasa, in tara. De spus „te iubesc” nu o pot spune decat in romana, cand e in alta limba, prefer sa o indic prin toate mijloacele pe care limbajul nu mi le permite. 😉 Pe Callois l-am citit si eu dar pe Todorov nu. ouf

52. bibliophyle - 07/04/2009

@tibi,
„deus ex machina” este o intr-un fel rezolvare neasteptata si fara o putinta imediata de a fi probata 🙂

53. tibi - 07/04/2009

salut
gabilutza 🙂

recomandarea acelei cartzi am reprodus-o din ‘Idei in dialog’ .

54. bibliophyle - 07/04/2009

@gabilutza,
aici chiar nu te intzeleg, cel mai frumos te iubesc l-am spus in FRANCEZA 😆

55. gabilutza - 07/04/2009

definitia cu CEARTA mi-am dat-o in primul rand pt. mine, eu sunt mult mai a-social decat dvs. Nu pot afirma ceva ce nu mi se poate foarte bine aplica, chiar daca e o CORECTIE buna. 😉

56. bibliophyle - 07/04/2009

@gabilutza
diferenta intre mine si alti este punctul de vedere. In proverbele biblice exista un citat extraordinar, am sa-l transliterez in original,

Evel Avalim Ha-col Evel.

O taducere adecvata este aproape imposibila din cauza jocurilor de cuvinte multiple. Pt ca Evel este si doliu si ceva ne-important. De fapt pana astazi nu cunoaste adevaratul sens al proverbului, pentru ca Biblia a fost scrisa fara vocalizare 🙂

57. tibi - 07/04/2009

Sper ca nu deranjez, dar imi vine sa va spun ca cel mai frumos ‘te iubesc’ , ar trebui rostit in limba pe care persoana iubita o intzelege CEL MAI BINE ! Gresesc ? 🙄

Adica in limba sufletului persoanei iubite.

58. bibliophyle - 07/04/2009

@tibi, pai asta este chestia frate, Domnisoara era Frantzuzoaica, si am iubit-o mult (acum foarte mult timp) pe vreamea aia 🙂

59. gabilutza - 07/04/2009

@Tibi, daca ar fi totul atat de simplu, doar o Declaratie.

Doar iubind poti transmite ceva pe limba sufletului …

60. tibi - 07/04/2009

gabilutza

te rog sa ma scuzi dar, eu nu am vorbit despre ‘declaratzie’ ci, am folosit cuvint ROSTIT. 🙂 Rostit de la rost …

61. anonymus - 07/04/2009

@ all
Salutare,
Foarte interesant subiectul, dar putin cunoscut de mine… 🙂

@ domnisori
Ce e cu atacurile acestea penibile din ultima vreme, a venit primavara si hormonii incep sa lucreze? :))) 😛
Glumesc, desigur.

O seara placuta tuturor. 🙂

62. bibliophyle - 07/04/2009

@anonymus,
salut, tu deoarece esti student si tanar nu prea ai voie sa intri in vorba cu noi pt. ca eu posibil te pot influenta, si pot deveni „guru-tatic” 🙂

63. gabilutza - 07/04/2009

@Tibi @Theo-Phyl @all va doresc o seara placuta, somn usor tuturor 😉

64. bibliophyle - 07/04/2009

@gabilutza, noapte buna 😆

65. tibi - 07/04/2009

servus

anonymus

noapte buna

gabilutza

66. tibi - 07/04/2009

test

67. bibliophyle - 07/04/2009

@tibi, faci teste ?

68. Elena Agachi - 07/04/2009

Ok, la noi e 22, 43…nu stiu cat e la domniile voastre…pentru ca e tarziu si pentru ca se apropie Sarbatorile, sa ramanem in fantastic înca putin… Să ne detaşăm puţin de cele academiceşti … Gabilutza întreabă în ce limbă spuneţi „te iubesc”, eu intreb : in ce limba visaţi? care e visul pe care vi-l amintiţi cel mai pregnant? Unul din visele care-mi revin e cel cu o cladire fantasma, am sa-mi iau libertatea sa vi-l impartaşesc.
De regulă e Universitatea , dar, intr-o formulă modificată, extinsă mult peste dimensiunile ei actuale (la cea din Iasi ma refer). În măruntaiele ei este un întreg Oraş fantomă. Alteori e doar un imens Hotel. Acolo, în subterane, stradele nesfârşite se întretaie, le străbat cu un acut sentiment de teamă, privesc în sus şi văd bolţile uriaşe, strivitoare. Oraşul-labirint mă incită. Mă mut de la un etaj la altul cu un lift (accesoriu fantastic şi la Eliade!), unul care merge orizontal, străbate tuneluri , apoi urcă la suprafaţă, ca metroul parizian… Visul pe care, la sugestia lui Jung, mi l-am notat este mai complicat. Fantastică e doar pierderea în labirint, aşa că mi-am construit din el un MIT. E mitul meu personal, după ce a fost, sunt sigură, la bază, un arhetip. Şi, nu-i aşa, „cel care se încrede în arhetip merge pe urmele vieţii până la moarte” (Jung, Amintiri, vise, reflecţii, Humanitas, 1996, p. 308) Să visaţi frumos!

69. tibi - 07/04/2009

Teofil

cazuse net-ul ! Nu mai stiam daca v-atzi culcat, sau daca e trimpul sa ma duc io’ la nani ! 🙂

Oricum, NOAPTE BUNA ! Bine ?

70. tibi - 07/04/2009

Elena

Cred ca despre ‘arhetip’ e ceva mai mult de discutat … Iar despre ‘mitul personal’ ceva SI mai mult …

Dar despre metroul parizian, TE ROG ! nu-mi distruge ‘mitul’ pe care mi l-am facut : cred ca este cel mai bun GHID, in descifrarea ‘imensului’ parizian … 🙂 .

71. Elena Agachi - 07/04/2009

Evident ca e mult de discutat… Acum doar eram intr-o pauza. Cat poate fi de rau? Noapte buna, Tibi!

72. bibliophyle - 07/04/2009

@ Tibi, noapte buna si tie Elena 🙂

73. tibi - 08/04/2009

Noapte buna Teofil

Noapte buna ALL

🙂

noapte buna celor ‘fericitzi’ 😆

74. bibliophyle - 08/04/2009

@tibi si ce care vor sa fie fericiti, ai un mail 🙂

75. tibi - 08/04/2009

mail ?

n-am primit nici-un mail ! Ce vrei sa spui ?

76. tibi - 08/04/2009

😳

sorry

gata am primit mailu’ respectiv . Bla, bla, bla, vax albina ! 🙂 Fleacuri !

77. tibi - 08/04/2009

Bon

Noapte buna ! „frumoasa” imblinzeste „bestia” intotdeauna ! 🙂

E inexorabil … PAROL !!! 🙂

78. tibi - 08/04/2009

Si sa sa uitam, ca in acelasi an, 1616, in care a intrat definitiv, in mitologia noastra prin nemurire, Cervantes, despre care se vorbeste la aceasta tema, au mai intrat in panteonul nostru cultural TOT prin NEMURIRE, atit Fracis Bacon, despre care deja s-a vorbit, cit si marele Shahespeare … :).

79. bibliophyle - 08/04/2009

@tibi 😆 sper ca ai dormit bine 🙂

80. Straniul neliniştitor (8.04.09) « Dumitru Agachi’s Weblog - 08/04/2009

[…] aprilie 8, 2009 Straniul neliniştitor (8.04.09) Posted by dumitruagachi under eseuri despre artă, impresii, note de lectura | Etichete: arta, Cultura, fantastic | No Comments  De câteva zile se vorbeşte pe bloguri despre „fantastic”, analize erudite sunt axate în special pe literatura încadrabilă în acest gen. https://bibliophyle.wordpress.com/2009/04/07/romanul-fantastic-sau-fantasticul-literar-2/  […]

81. maya - 08/04/2009

Bună seara şi bună să vă fie inima!
😆
Fantasticul este o stare interioară,o dispoziţie de spirit „care crede totul” ca fiind posibil.

Fantasticul este un fel de „Sesam deschide-te” pentru cei care au capacitatea şi dorinţa de a ascede la lumile superioare,la lumea suprafizică.

Odată cu coborîrea progresivă a Spiritului într-o materie mereu mai densă, legătura dintre Spirit şi Înţelepciunea cosmică care străluceşte în lumile superioare s- a „rupt”şi pare în prezent întunecată.

Dar va veni iarăşi momentul în care Spiritul „coborît în materie” îşi va găsi lumina,iar înţelepciunea se va manifesta în toate acţiunile sale.

Spiritul virgin a devenit complect „inconştient” în călătoria sa vremelnică prin spiritul „cristalizat”numit materie.

La începutul evoluţiei sale omul era „magician” din naştere. El avea sentimentul de a fi un descendent al Zeilor. Era o fiinţă spirituală ce mai păstra încă vie în minte lumea diafană din care a coborît şi pe cei care o populau:arhangheli,
îngeri,zei,elfi,spiriduşi şi zîne. Putea „să vorbească” cu forţele naturii,putea să vorbească cu animalele sălbatice.
Legătura dintre ei era intrinsecă,părînd a forma într-un fel un tot unitar.
Nimic nu era fantastic,totul era aşa cum trebuie să fie. 🙂 Pace şi Iubire!

Încet,încet drumul spiritului prin materie a făcut ca această „relaţie”, această interrelaţionare să fie distrusă de Ego-ul ce a uitat din vanitate,că a fost parte din „Fantastic”.

Treziţi din această uitare,spirite luminate au reuşit să acceadă prin operele lor la „Fantasticul” în care odată omul a trăit,oferindu-ne nouă celorlalţi bucuria comuniunii şi a reîntîlnirii.

82. maya - 08/04/2009

O „virusiadă” mi-a dat tîrcoale, aşa că „iertaţi” absenţa şi divagaţia de mai sus!
😆
Dar măcar am o scuză! 😆

83. maya - 08/04/2009

Theo-Phyl
🙂
excelent (şi) materialul despre Biblioteca din Alexandria !

84. bibliophyle - 08/04/2009

@maya salut – Eu sunt @Huniad, sefu’ este acum peste Atlantic, pana maine seara vorbiti cu mine daca nu va deranjaza 🙂

85. maya - 08/04/2009

Huniad
😆
Servus!
Îmi pare bine de cunoştinţă! 😆

86. maya - 08/04/2009

Huniad

deci şefu’ a plecat spre alte zări senine de soare pline! 🙂
Să dea Domane,Doamne să ajungă cu bine! 🙂

Kutia Shakira 🙂 a rămas acasă?

Tocmai vroiam să „anunţ” 😆 că am o viroză rebelă la tratament! 😦

87. bibliophyle - 08/04/2009

@maya, eu sunt la NY si Shakira este intodeuna cu el 🙂 Companie sau nu? Multa lamaie si putin ceai de iasomie cu putzin Rom 🙂

88. maya - 08/04/2009

Huniad
😆
Înţeleg acum! Deci tot peste mări şi ţări eşti! 🙂

Kutia (căţeluţă în limba maghiară) Shakira „zboară” şi ea! 🙂

Fac „tratament” intensiv,dar fără „puţin Rom”!
Oricum mulţumesc! Acum merg la „căldurică”!
Îmi pare bine de cunoştinţă! 🙂 Poate mai vorbim! 🙂

89. bibliophyle - 08/04/2009

@maya sunt din Hunedoara si stiu exact ce este Kutia, multa sanatate si aveti grija stimata domnitza (cu permisiunea voastra) 🙂

90. maya - 08/04/2009

Huniad
😆
Chiar că am vrut să întreb dacă Huniad vine de la Hunedoara/Huniazi/Huniad pe ungureşte! 😆
Gînd la gînd cu bucurie! 🙂

Mulţumesc! La buna „vedere”! 🙂

91. bibliophyle - 08/04/2009

@maya salut si sanatate, Proful’ a dat instructiuni ce si cum, in nici un caz nu am voie sa va supar. Acum vad ca nu am cum. Aveti grija de dumneavoastra 🙂 La revedere 😆

92. maya - 08/04/2009

Huniad
😆

93. tibi - 08/04/2009

servus
maya

salut voios
huniad

😆

DA Teofil ! (cind va citi) AM DORMIT BINE ! Putzin, dar bine 😀 .

ALL Am intrat numai sa va salut. E zi de meci UEFA !

94. bibliophyle - 08/04/2009

salut Domnule @tibi, cine joaca, sunt echipe romanesti?

95. tibi - 08/04/2009

Liverpool-Chelsea pe ProTV ora 21,45 !

Echipe romanesti ? 🙂 Buna gluma ! Echipele romanesti fost-au ‘lele’ cind au fost 😀 !

Da’ un meci englezesc suta % de UEFA nu prea tebuie scapat …

96. bibliophyle - 08/04/2009

@tibi, Meci de calitate, sper sa fie un meci bun. Intodeuna am tzinut cu Liverpool 🙂 o seara placuta 🙂

97. tibi - 08/04/2009

O seara placuta @huniad !

Iar pentru ca eu siunt neutru la meciul asta, sper sa cistige Liverpool si sa-tzi faca o placere 🙂 !

98. bibliophyle - 08/04/2009

@tibi, am tzinut si cu Chelsea cand Dan Petrescu juca acolo, mare jucator 🙂

99. bibliophyle - 08/04/2009

Multzumesc, Domnule @tibi, caut acum pe Internet, poate gasesc si eu meciul 😆

100. tibi - 08/04/2009
101. bibliophyle - 08/04/2009

Multzumesc Domnul @Tibi, am gasit 🙂

102. tibi - 08/04/2009

E 1/0 pentru Liuverpool; nu am vazut golul 😦 ca tocmai plecasem dupa o bere 🙂

103. tibi - 08/04/2009

OK ! vizionare placuta 🙂

104. bibliophyle - 08/04/2009

Dau reluare nu ?

105. bibliophyle - 08/04/2009

multzumesc 🙂

106. tibi - 08/04/2009

este DIRECT !

107. tibi - 08/04/2009

privesc simultan la tele si pe linckul pus de mine. E o mica defazare, dar e direct !

108. bibliophyle - 08/04/2009

Multzumesc mult, vad 🙂

109. bibliophyle - 08/04/2009

Noapte buna la toata lumea, maine Teofil pe baricade 🙂

110. tibi - 08/04/2009

noapte buna # huniad 🙂 !

111. Elena Agachi - 08/04/2009

Teofil, drum bun si sa va intoarceti cu bine!

112. Elena Agachi - 08/04/2009

Nopate buna tuturor!

113. Elena Agachi - 08/04/2009

Noapte buna tuturor! (scuze!)


Sorry comments are closed for this entry

