jump to navigation

François-M Arouet (Voltaire) – Romanul Filozofic 25/03/2009

Posted by Theophyle in 1, Carte Moderna (sec 19-20).
Tags: ,
trackback

voltaireAstazi am recitit postarea mea legata de Ayn Rand – Romanul Filozofic si pregatind o alta postare despre literatura lui Eliade,  am hotarat sa vorbesc de alt roman de acest gen, poate primul sau premergatorul. Nu sunt un mare admirator a lui Voltaire ca filozof, dar i-mi place cum scrie. Filozof mare nu a fost el dar a fost un bun scriitor si un foarte bun om (in general). Am ales Candid pentru ca exista putina asemanare intre atunci si acum, personal ador similitudinile. Candid (Candide) este un roman scris imediat dupa o criza majora care a zguduit Europa in anul de gratie 1755, cand un cutremur a ras o bună parte din Lisabona lasand  în urmă zeci de mii de victime ( ceva intre 50-30 de mii). Socul nu a fost provocat de furia oarba a naturi ci de omenirea oarbă, inculta si intunecata, care reacţiona la un astfel de eveniment tragic în modul cel mai bestial şi absurd cu putinţă. Romanul este un fel de alegorie si revolta faţă de reacţia elitei filozofice „oficiale”, a clerului creştin local, a teologilor: (1) catolicii vedeau dezastrul ca o pedeapsă divină pentru faptul că în oraş se găseau evrei şi protestanţi; (2) protestanţii vedeau ca şi cauză a dezastrului faptul ca „păcătoşii de catolici” nu acceptă „dreapta credinţă” (adica Reforma), iar dacă cineva i-ar fi întrebat şi pe evrei, aceştia ar fi spus probabil că totul se trage de la faptul că creştinii sunt nişte eretici care cred că poate exista un dumnezeu-om sau un om-dumnezeu. Contextul epocii este important, este vital pentru a înţelege acest roman şi motivaţiile scrierii lui. Este o epocă în care regele şi Curtea domina absolut viaţa în toate detaliile ei. El se impune în chestiuni de literatură, de artă, de gusturi diverse, iar miniştrii săi harţuiesc orice intelectual care îndrăneşte să critice abuzurile acestei puterii despotice, dintr-o Franţă în curs de sărăcire accelerată, care pierduse deja cursa industrializării şi democratizării (partajului de putere) pe mâna Angliei, dar şi preponderenţa intelectuală în domenii ca filozofia şi teologia. Exista pe atunci un cult deşănţat al personalităţii care friza divinizarea (regimul era încă monarhie de drept divin).

Romanul filozofic asa cum am explicat in cazul lui Rand, este un gen de ficţiune, ca orice roman. Se aseamănă deci din multe puncte de vedere romanului tradiţional, la nivelul aspectului. Insa poveştii imaginare i se adaugă o problematică filozofică, povestea nemulţumindu-se doar să redea o întâmplare sau un şir de întâmplări, căci ea face cititorul sa se întrebe asupra sensului fundamental al existenţei, al omului, al dreptăţii, al moralei, al lumii, al egalităţii, etc. De exemplu, în scurtul roman filozofic vom găsi abordată chestiunea existenţei răului în lume, problema condiţiilor care aduc fericirea, aceea a opresiunii populaţiilor din Lumea nouă, condiţia femeii, sensul războiului, valoarea tămăduitoare a muncii etc.. Lucrarea face deci ca cititorul însuşi să-si pună o serie de întrebări filozofice, şi în acelaşi timp ea propune răspunsuri fără să le şi impună (permanent asistăm la o luptă dialectică de idei), caci deşi cartea tratează ca subiect principal destinul uman şi existenta răului în lume (războiul, cataclismele naturale, abuzurile provocate de om omului), ea este în acelaşi timp scrisă cu un umor inegalabil. Adesea s-a spus despre ea şi autor, că „trag în toate părţile din toate poziţiile”. Astfel, tot armamentul literar posibil este folosit: parodia, ridiculul şi absurdul situaţiilor, uzul ironic de jargon filozofic, eufemismul, antifraza, tonul şi diverse figuri de stil, apropouri ironice la evenimente istorice şi politice recente, la personaje reale contemporane autorului.

candide

Candid este o nuvela-roman in 30 de capitolele, I–X se peterec  in Europa, XI–XX in America, si XXI–XXX in Europa si imperiul Otoman. Candid este o poveste care ne petrece intre optimism si pesimism, cu un sfarsit care da incredere in spiritul uman, desi Candid intr-un sfarsit se plictiseste de optimismul tutorului sau si ramane cu multe intrebari filozofice nerezolvate care impun insa o analiza permanenta a trairilor lui identice cu ale noastre, pe care poate nu le putem rezolva insa trebuie intodeauna sa le analizam si sa ne confruntam cu ele dupa putinta individuala.  Nu vreau sa vi-l povestesc vreau sa cititi, este  atat de bun in zilele noastre de cautari identitare de intelectualism furios si fara substanta. Candid este leacul pentru intelectualismul incruntat si lipsit de esenta in care ne petrecem noi zilele aici si in alte parti.

PS. O exceptionala muzica (daca gasiti pe Y-tube) a lui Leonard Bernstein din opereta cu acelasi nume, muzica a fost una de cult in “tinereturile” mele (intelectualicesti).

Comentarii

1. tibi - 25/03/2009

Seara buna

Primitzi cu parerea ? 🙂

2. tibi - 25/03/2009

Super discutzii la temele anterioare, bine ca nu am intrat si eu, sa le disturb armonia ! 😆

3. tibi - 25/03/2009

Scurt pe doi, nici „Candide” nu am citit, nici candid nu sint ! 🙂

4. tibi - 25/03/2009

Da’ daca stiu bine, in timp ce Voltaire si Rousseau pregateau temeinic revolutzia din 1789 din Franta, Montesquieu prin „Despre spiritul legilor” pregatea fara sa stie calea catre marea constitutie americana.
Temelia statului constitutional modern, in care nu oamenii politici erau chemati sa modereze societatea ci, INSTITUTIILE statului.

Gresesc ?

5. bibliophyle - 25/03/2009

@ salut tibi, buna seara

6. maya - 25/03/2009

Bună seara şi bună să vă fie inima!
😆

7. bibliophyle - 25/03/2009

@tibi, nu gresesti de loc. Astia sunt intelectuali care au construit democratiile in care noi traim astazi, intelectuali nbostri toca iarba la caini 😦

8. tibi - 25/03/2009

servus

maya 🙂

bine-ar fi daca inimile noastre ar fi bune ca inima ta ! Da’ a mea nu prea e … 😦 . Asa sint eu, mai imperfect . 🙂

9. bibliophyle - 25/03/2009

@maya, Israel este traducerea „Cel ce s-a luptat cu Dumnezeu” 🙂

10. tibi - 25/03/2009

@Teofil

E drept ca trebuie sa imi revizuiesc parerea despre multzi politicieni ??? de ai nostri care toaca, toaca, toaca, la manastirea Tanacu, iarba pentru ei si pentru odraslele lor … 🙂

Passons …

Regret ca trebuie sa imi revizuiesc parerea despre o parte dintre intelectualii in care am crezut 😦 …

Nu ma grabesc dar …

11. maya - 25/03/2009

tibi
😆
Servus! Mă bucur „să te văd”!

12. bibliophyle - 25/03/2009

@tibi, nici ogrija o sa-ti dea ei ocaziile sa o faci si incet, incet 😆

13. maya - 25/03/2009

tibi

Scurt pe doi, nici “Candide” nu am citit, nici candid nu sint ! 🙂

Eşti cam dur cu tine! 😆
Nu-i voie!

14. tibi - 25/03/2009

Teofil

Pasajul care descrie lupta lui Iacob cu ingerul este destul de obscur.

Si destul de greu interpretabil, din cite am intzeles …

15. maya - 25/03/2009

tibi

Regret ca trebuie sa imi revizuiesc parerea despre o parte dintre intelectualii in care am crezut 😦 …

Vorba „cîntecului”:să nu ne facem iluzii,ca să nu avem deziluzii! 😦

16. tibi - 25/03/2009

maya

am mai spus : singurul pe care eu ma supar sint eu insumi.

Am voie DE LA MINE ! 😆

17. tibi - 25/03/2009

Teofil

se pare ca daca nu ne oprim la timp, masacram tema asta si revenim la tema anterioara 😀 .

18. tibi - 25/03/2009

La tema

din pacate NU am citit nimic DE, Voltaire, am citi numai despre. 😦

19. maya - 25/03/2009

tibi

Mă „rîzăresc” acum! 😆 😆 😆

Nu-i voie! Face rău la ten! Ca şi inervarea! 😆

20. tibi - 25/03/2009

maya

apropo de intelectuali, am citit o carte a lui Mark Lilla „Spiritul nesabuit-intelectualii in politica”; foarte instructiva.

Sa le acordam circumstantze atenuante, TOTUSI. Se pare ca pur si simplu, nu SE POT ABTZINE.

21. maya - 25/03/2009

tibi

NU te necăji! „Înaintea erei noastre” am citit „Candide”,dar recunosc cu mîna pe inimă,că nu îmi mai amintesc nimic! 😦

De Voltaire, din păcate NU am mai citit nimic,numai despre…….

Noroc de noi, cu Theo-Phyl! 🙂

22. tibi - 25/03/2009

maya

Daca o groaza de oameni ma critica desi NU au dreptate, macar eu sa ma critic, macar acolo unde stiu, DE CE 😆

23. noradamian - 25/03/2009

maya, Teo-Phyle, tibi,

servus! 😀

24. maya - 25/03/2009

tibi

NU SE POT ABTZINE.

Eu aşa zic „nu mă pot obţine”! 😆

25. bibliophyle - 25/03/2009

@tibi, candid este o carticica mica dar importanta si foarte placuta, incearca 🙂

26. tibi - 25/03/2009

Servus nora

🙂

27. noradamian - 25/03/2009

De cate ori aflu despre o carte care se arata interesanta si eu n-am citit-o, am sentimentul unei pierderi… Pentru ca sunt prea multe 😦

28. noradamian - 25/03/2009

O trec pe lista…Poate se gaseste si la sibiu… 😀

29. maya - 25/03/2009

„E atît de greu să cînţi la un spirit omenesc, ca la un instrumnet,şi să îi smulgi sunetul propriu,de vreme ce se deranjează atît de uşor sub mîini nepricepute”!

Heinrich von Kleist

30. bibliophyle - 25/03/2009

@nora, buna seara 🙂
niciodata nu este tarziu, scoala romaneasca (comunista) a nenorocit o generatie intreaga 😦

31. tibi - 25/03/2009

Teofil

Astazi a inceput in Bucuresti, la Dalles, un nou tirg de carte, KILIPIRIM.

Eu sper sa gasesc mai intii de toate Cabala lui Moshe, iar dupa, oi mai vedea ce mai gabjesc p’acolosha.

Poate ma procopsesc si cu frun’ „candida” ! 😆 Mai stii ???

32. maya - 25/03/2009

noradamian
😆
Servus!

33. bibliophyle - 25/03/2009

@tibi, sper la figurat 😆

34. noradamian - 25/03/2009

bibliophyle,
am tras clapa cat am putut la ce era lest comunist din scoala romaneasca, am selectat, am recuperat, dar tot am sentimentul de pierdere adesea… 😦

35. noradamian - 25/03/2009

servus maya,
😆

36. maya - 25/03/2009

noradamian
De cate ori aflu despre o carte care se arata interesanta si eu n-am citit-o, am sentimentul unei pierderi… Pentru ca sunt prea multe 😦

Absolut de acord cu tine!
Dar în timp am constatat că anumite cărţi vin ele spre mine,la momentul potrivit!
Adică,atunci cînd eu sînt pregătită,NU cărţile!

37. tibi - 25/03/2009

@

maya & nora

Cautati NEAPARAT ” Cea mai frumoasa istorie a lui Dumnezeu” editura ART !

Veti vedea cit de multe lucruri pe care le aflam din postarile lui #Teofil, capata un sens DEPLIN. Parerea mea 🙂

38. noradamian - 25/03/2009

maya, frumos spus! 🙂
tibi, se gaseste-n librarii?

39. bibliophyle - 25/03/2009

@nora,
da am cumparat-o astazi 🙂

40. noradamian - 25/03/2009

humanitas?

41. tibi - 25/03/2009

Teofil

😆 pt candid/e/a etcetera …

Dar, iar te contrazic : scoala comunista a nenorocit cel putzi trei sau patru generatzii. Vezi ce enormitatzi spun tinerii nascutzi putzin inainte si dupa decembrie 89. 😦

42. noradamian - 25/03/2009

Maine trec pe acolo! Pe la libraria Humanitas! Sper s-o gasesc! 🙂

43. maya - 25/03/2009

tibi

Am notat!Voi căuta!

La viaţa mea am copiat multe cărţi cu mîna rînd cu rînd,cuvînt cu cuvînt!
Dar a meritat!
Cred că de aici mi-au şi rămas multe în unicul neuron! 😆

E drept că informaţia nu înseamnă neaparat şi cunoaştere!

44. tibi - 25/03/2009

nora

Daca „cea mai frumoasa istorie …” nu se gaseste in librarii, potzi sa o comanzi la tel 0721213576

45. noradamian - 25/03/2009

multumesc, tibi! 🙂

46. tibi - 25/03/2009

@Teofil

Deci 🙂

Biblia ebraica se numeste TANACH adica TORA + NEVIIM + KETUVIM.

Asa E ???

47. tibi - 25/03/2009

Nora

imi face mare placere sa fiu util 🙂

48. bibliophyle - 25/03/2009

@tibi, da este un acronim

49. noradamian - 25/03/2009

maya! Frumos! Eu am copiat poezie, am facut rezumate, uneori, chiar si carte religioasa, fiindca era prohibita 🙂

50. maya - 25/03/2009

tibi

Theo-Phyl se referea la Candida la figurat şi nu la propriu!
Candida este (şi) numele unei „ciupercuţe” cu habitat uman! 😆

Cred că asta a vrut să spună! Presupun! 😆

51. noradamian - 25/03/2009

O sa te exploatez de cate ori se iveste prilejul , tibi 🙂

52. bibliophyle - 25/03/2009

@tibi,
Pentateuh + Profetii + Cronicile si scrierile

53. bibliophyle - 25/03/2009

@ all, copii ramaneti pe post catelusa mea vrea afara 😆

54. noradamian - 25/03/2009

voltaire era ateu, daca stiu bine! Asta nu ma face sa nu-l citesc… 🙂
ca si pe aldous huxley! 🙂

55. tibi - 25/03/2009

Nora

esti bine venita dar, stiii tu (te-am avertizat ) : ‘la tibi laudat, sa nu te duci cu sacul’ … 😆

56. maya - 25/03/2009

noradamian

Îmi pare bine că atunci cunoşti şi tu „experienţa”! A fost/este un lucru ce te apropie şi mai mult de mesajul cărţilor! 🙂

Oricum le consider a fi cei mai buni prieteni! 🙂

57. maya - 25/03/2009

tibi

Apropo de supărări!

Atunci cînd aud ceva „supărari”,merg pe principiul:noroc că urechile comunică!
😆
Adică intră pe o ureche şi iasă pe cealaltă! E drept că şi asta am învăţat cu timpul!

58. tibi - 25/03/2009

maya

cam despre asta era vorba in micutza mea referire la candida, vis-avis de ce vorbeam cu Teofil.
Ii spuneam mai deunazi ca, nu prea mai cumpar din anticariate, de cind am cam capatat o ‘ciupercutza’ 🙂

Riscul cind ‘rivnesti’ prea mult ooooo carte 🙂 !

59. maya - 25/03/2009

tibi
😆

60. maya - 25/03/2009

Kutia Shakira l-a scos pe Theo-Phyl la plimbare!
Draga de ea! 🙂

61. tibi - 25/03/2009

nora

Am citi ieri, frumoasa ta continuare la „Martie”.
Si nu m-am invrednicit sa-ti spun ca, am intzeles ca itinerariul acela, contzinea foarte multe referiri la istoria traita pe viu, de acualii traitori ai acelor paminturi : ” eram in bataia gloantzelor lor si ne ciuruiau fara mila ” 😦 (Golan) 😦 .

Am intzeles ca nu era un itinerar eminamente ‘turistic’ …

62. noradamian - 25/03/2009

tibi,

sub stratul turistic e un altul, de viata şi de stari sufletesti… 🙂

63. tibi - 25/03/2009

maya

Am mai spus si asta : sint incapabil sa tzin supararea pe cineva, altul decit mine.
Pentru ceilaltzi, sint ca ploaia de vara : ma supar si mintenas imi trece.

Pe mine NU, pentru ca io’ mi’s perfectionist ce alea, alea, N’asha ? 😀

64. maya - 25/03/2009

Azi a fost Buna Vestire! Ziua cînd trebuia să cînte pentru prima dată cucul!
😆

NU a cîntat,pentru că a nins!
Zîna Primăverii s-a supărat oare pe noi?

65. tibi - 25/03/2009

Am vazut @nora

si imi place sa cred ca am si intzeles asta …

De aia ti-am si spus : scrie nora, scrie, scrie si iar sscrie …

Ai ce spune !

66. noradamian - 25/03/2009

da, maya, cărtile sunt prieteni credinciosi, fideli, devotati… 🙂

67. maya - 25/03/2009

tibi

Eşti mai mult decît perfectul! Şi nu glumesc absolut de loc!

68. noradamian - 25/03/2009

tibi,
nu cu sacul, dar asa cu o punga, cand si cand… 🙂

69. noradamian - 25/03/2009

Multumesc, tibi! Nicodata nu stiu ce voi scrie maine 🙂 Sau cand mai scriu!
Dar cand o fac intru complet, o vreme, in ce scriu.

70. tibi - 25/03/2009

maya

Pe mine ‘Zina mea’ NU s-a suparat ! Dimpotriva 🙂 .

Asa ca domnul CUC poate sa faca ce vrea, ca mie nu prea imi pasa de dumnealui … 🙂

Primavara a venit, iar tu nu ai face tocamai rau daca ne-ai mai impartasi cite o poezie de-a domniei tale …

71. noradamian - 25/03/2009

maya, azi e buna vestire!
Sa ne dea bunul Dumnezeu credinta 🙂

72. noradamian - 25/03/2009

da, maya, spune-ne ceva frumos! 🙂

73. tibi - 25/03/2009

maya

😳

NU ma mai lauda ca imi piere cheful sa mai fiu, mai stii ??? 🙂

74. maya - 25/03/2009

tibi

Am vrut să vă ofer youtube -vitas-Ave Maria,dar internet/pauză! 🙂

75. tibi - 25/03/2009

Nora

daca si cind am ce impartasi , ca de exemplu o carte care mie mi se pare BUNA, nu ezit, chiar si daca nu gasesc audientza. Dar daca gasesc … 🙂

76. maya - 25/03/2009

Dorinţa

Clopot de vis
în geana lunii,
caut în mine
sarcastice flăcări,
ritm spaniol,
cleştarul sufletului
în infinite întrebări.

77. tibi - 25/03/2009

vitas Ave Maria

78. noradamian - 25/03/2009

maya! Deosebit de frumos!

79. tibi - 25/03/2009

bietul Voltaire

daca ar sti ca la tema dedicata lui se asculta Ave Maria … 🙂

80. noradamian - 25/03/2009

maya, ai o blandete speciala!
Eu sunt mai dura( dar la suprafata, numai, :))

multumim, tibi!
🙂

uitati inca un cantec, pur si simplu frumos!( de la fini, l-am primit)

81. maya - 25/03/2009

Existenţă

Sînt lîngă tine
adiere de vînt,
în tine sînt plînsul
unei frunze
călcate pe drum.

82. tibi - 25/03/2009

maya

frumooooos ! 🙂

Mai vrem !

Macar pina il aduce Shakira inapoi pe Teofil 🙂 !

83. maya - 25/03/2009

Confesiune

Valuri tivite cu zbor de pescăruşi
scadente-n visul nemuririi,
purtau nimb de speranţă
în clipe de uitare,
la cupa vieţii.

84. tibi - 25/03/2009

Multumesc @nora

pentru cintecul sensibil.

85. noradamian - 25/03/2009

maya, ne rasfeti! 🙂
Pur si simplu frumos!

86. maya - 25/03/2009

nora

Superbă melodie!
Mulţumesc! 🙂

87. maya - 25/03/2009
88. maya - 25/03/2009

nora
🙂

89. tibi - 25/03/2009

Valuri tivite cu zbor de pescăruşi
scadente-n visul nemuririi,
purtau nimb de speranţă
în clipe de uitare,
la cupa vieţii.

Asta NU trebuie uitat !

TKS @maya !

90. bibliophyle - 25/03/2009

@nora,
Voltaire a fost un om extrem de religios care nu a reusitt sa traiasca cu ipocrizia clericala. In sinea lui nu cred ca si-a piedut credinta a pierdut drumul de a ajunge la ea 🙂

91. bibliophyle - 25/03/2009

@tibi, si eu ascult muzica pe care maya generoasa ne-o culege, asa ca putem asculta cu mine sau fara 🙂

92. maya - 25/03/2009

tibi
😆
Mulţumesc!

93. bibliophyle - 25/03/2009

stiti, nu este nevoie sa cititi tote cartile despre care vorbesc, eu pur si simplu fac o incursiune in viata mea si va povestesc voua prieteni mei ce si cum mi-am trait viata din punct de vedere intelectual 🙂

94. tibi - 25/03/2009

@Teofil

Era o gluma nevinovata ! 🙂

sigur ca se poate asculta simultan si muzica, cu doua ‘ferestre’ paralele .

Si daca nu ma insel, Voltaire a primit educatzie religioasa.

D’aia si spuneam, „bietul Voltaire ” , apropo de Ave Maria 😆

95. maya - 25/03/2009

trec anii rînduri,rînduri
tot mă caut printre rînduri

agăţat de-au dor pribeag
într-al viselor sirag

unde sînt pe care mal
lacrima îmi este val

unde sînt în care zi
nu mi-am mai făcut iluzii.

şi totuşi,viaţa palpită-n a inimii cămară
sînt înauntru, nu mă căutaţi afară!

96. tibi - 26/03/2009

@Teofil

Sigur este numai faptul ca aici, pe acest blog, reusim sa schimbam impresii despre ‘trairile’ noastre mai putzin imbibate de mizeria politichiei; pina la urma, fiecare dintre noi, REUSESTE sa citeasca ce poate, in functzie si de timp, si de pornirile sale sufletesti; important este ca ne reunesti intru fenomenul care separa animalitatea de OM, si anume, CULTURA !

97. maya - 26/03/2009

Theo-Phyl

Niciodată nu îţi vom putea mulţumi suficient pentru ceea ce faci pentru noi!
🙂
În rest ne bucurăm că ne laşi să „zburdăm” ca şi nişte copii răzgîiaţi!
🙂

98. maya - 26/03/2009

Theo-Phyl
🙂
tibi
important este ca ne reunesti intru fenomenul care separa animalitatea de OM, si anume, CULTURA !

Absolut de acord cu tibi!

99. maya - 26/03/2009

Acum vă doresc
Noapte bună,vise frumoase şi îngeraşii să vă aibă în pază!

100. maya - 26/03/2009

nora
😆

101. maya - 26/03/2009

😆
tibi

102. maya - 26/03/2009

😆
Theo-Phyl

103. maya - 26/03/2009

Kutia Shakira
😆

104. tibi - 26/03/2009

EH …

Toate lucrurile placute sint din pacate , ori interzise, ori ingrasa, ori sint PREA scurte … 🙂

@maya
Noapte buna 🙂

105. maya - 26/03/2009

Doamne,îndura-Te spre noi!
🙂

106. bibliophyle - 26/03/2009

Noapte buna maya, toti suntem impreuna in aceasta calatorie spre lucrurile care conteaza cu adevarat 😆

107. tibi - 26/03/2009

Teofil

Am o intrebare : ce evolutzie a avut societatea iudaica de la intoarcerea din exil 587 si pina la cucerirea romana ???

Stiu ca ai facut paralela cu ‘decapitarea’ intelectualitatzii’ de la noi de catre ‘ciuma rosie’. Totusi, parca e cumva neclar …

108. noradamian - 26/03/2009

Noapte buna,
maya, Teo-Phyle, tibi!
🙂

Leonard Bernstein, minunat!

: D

109. tibi - 26/03/2009

Nu e musai sa ma lamuresti acum, probabil ca voi mai pune aceasta problema pentru ca, mie mi se pare ca asta a fost principala problema care a determinat DUPA cucerirea romana aparitzia lui Mesia.

Mesia care avea sa universalizeze mesajul lui Dumnezeu, catre intreaga umanitate. Mie mi se pare o chestie importanta si din cite am citit eu, nu am gasit un raspuns…

110. tibi - 26/03/2009

Noapte buna

@nora 🙂

Superb Bernstein cu piesa lui Mahler despre …

111. noradamian - 26/03/2009

bibliophyle,

referitor la Voltaire, daca pierzi drumul spre credinta, nu mai ajungi la ea, inseamna ca ai pierdut si credinta, nu?

.

112. tibi - 26/03/2009

@nora

Pina iti raspune Teofil, itzi spun parerea mea : hotarit, NU !

113. tibi - 26/03/2009

raspunde

114. noradamian - 26/03/2009

Eugen Ionescu, l-am auzit intr-o confesiune, in ultimii ani de viata, avea nevoie sa creada,dar nu reusea, si asta-i producea o suferinta sufleteasca.

115. noradamian - 26/03/2009

tibi, explica, te rog!

116. noradamian - 26/03/2009

Eu stiu ca Pascal spunea ca daca-L cauti, L-ai si gasit!
Despre asta e vorba , nu?

117. noradamian - 26/03/2009

Noapte buna,
tibi, Teo-Phyle! 🙂

118. bibliophyle - 26/03/2009

@nora,
drumul spre credinta, ca orice drum se poate pierde si regasi 🙂 important este sa simti ca ai nevoie de el

119. tibi - 26/03/2009

nora

Pascal spunea ca ‘nu m-ai cauta daca nu m-ai fi gasit’.

Respectiv, NU potzi sa cautzi ceea ce nu ai pierdut.

120. bibliophyle - 26/03/2009

@tibi,
asirieni au fost mai milosi decat comunisti. Ei nu i-au omorat, i-au pastrat in exil. Ultimul rege Davidic a trai fiind orbit, fiul sau a adus poporul inapoi dupa ce peresani au ocupat babilonul. poveste lunga si interesanta am sa o povestec 😆

121. bibliophyle - 26/03/2009

@ noape buna nora

😆

122. bibliophyle - 26/03/2009

@tibi, nu te supara sunt mort de oboseala, noapte buna vorbim maine, bine? 😆

123. fini - 26/03/2009

Noapte bună!

Am venit târziu. Mâine vă citesc postările.

124. tibi - 26/03/2009

Sigur Teofil

Bineintzeles, vorbim ASTAZI 😆

Nici eu nu ma supar , ca si eu mai am nevoie de odihniceala … 🙂

Noapte buna !

125. bibliophyle - 26/03/2009

@fini, buna – maine ai muzica 😆 pe ambele bloguri. surpriza 😆

126. tibi - 26/03/2009

servus @fini

noapte buna @ fini

🙂

PS. Multzumesc pentru frumoasa melodie propusa de tine si impartasita noua de catre # nora !


Sorry comments are closed for this entry

%d blogeri au apreciat asta: