jump to navigation

Despre Surse – O Terminologie 20/03/2009

Posted by Theophyle in 1, Carte Antica, Carte Biblica, Carte Contemporana (sec. 20-21), Carte Medievala.
Tags: , , , , , , ,
trackback

Surse Primare este un termen generic care foloseste in cercetarea multi-disciplinara. In  Istoriografie sursa primara este intodeuna sursa originara care sta la baza prezumtiei istorice. Sursa Originara/Primara  trebuie intodeauna sa apartina perioadei in discutie fara alteratii de interpretare. In cazul nostru trebuie sa fie un manuscris sau fragmente din el, identificabil cu perioada istorica a evenimentelor (imposibil) sau cea mai apropiata de cel mai vechi document gasit din perioada respectiva, din punctul nostru de vedere este anul 200-100 i.Hr.

Surse Secundare. Sunt surse care interpreteaza sau evalueaza sursele primare. Aceste surse in cazul de fata sunt comentarii sau marturi. Sursele secundare nu sunt considerate probe academice pentru confirmarea sau dezmintirea ipotezei de lucru. In cazul nostru comentarii antice sau medievale din surse cu o margine majora de credibilitate.

Sursele Tertiare. Sursele Tertiare sunt informatii distilate in majoritatea lor fac parte din monograme, enciclopedi, articole sau colectii. In zilele noastre si acest blog poate fi considerat sursa tertiara.

Sefer ha Iaşar (Biblica): Cartea mentionata in Iosua 10:13 si 2-Samuel 1:18 sau in Biblia ROR 2-Regi 1:18 pe numle de  “Cartea Dreptului”. Ipoteza cercetari a fost mentionata in articolul Florilegiu: In Cautarea lui Ieşer

 surse-1

Sursele Primare si Secundare :

 Sefer ha Iaşar (Talmud din trimpul rabinilor Amoraim): colectie sapientica din perioada paralele cu consolidarea Crestinismului Primar sec 1-2 d.Hr, cunoscuta pe numele Sefer ha Ieşer a rabinului Zaharia. Disparuta desi este clar ca exista pe undeva.

Sefer ha Iaşar a rabinului Abraham Ibn Ezra – comentariu Biblic din ce. al XII-lea Rabbi Ibn Ezra.

Sefer Sefer ha Iaşar  Kabalistica a rabinului Abraham Abulafia

Sefer Sefer ha Iaşar Rabbenu Tam: Carte de etica si morala din sec al XII-lea scrisa de vestitul Rabin Tam.

Sefer ha Iaşar Rabinului Levita: scrisa de rabinul  Shabatai Carmuz Levita in 1391 si pastrata la Vatican  ca manuscris secret.

Sefer ha Iaşar a Rabinului Zerahia ha-Yevani =Grecul: publicata in sec al XIII-lea de Rabinului Zerahia ha-Yevan,  publicata in Engleza (traducere gresita) pe numele Sefer Hayashar, The Book of the Righteous, de  Seymour J. Cohen (New York, 1973).

Sefer ha Iaşar a rabinului Iona ben Abraham: publicata in sec al XIV-lea de rabinul Iona ben Abraham din  Gerona. Disparuta desi este probabil  exista pe undeva.

Sefer ha Iaşar (midrash): O carte mitologica (folclor) care povesteste cucerirea Canaan, de triburile Israelite,  extrem de interesanta pentru ca pronunta cateva lucruri necunoscute si descoperite arheologic numai la sfarsitul secolului XX. Nu exista certitudine ca ar fi existat inaintea anului 1625.

Book of Jasher (Pseudo-Jasher): un fals din sec. XVIII-lea tradus cica de Alcuin din York (735 – 804 .Hr.)

Pentru mai multe date si explicatii, Vezi:  

http://paleografia.wordpress.com/

Comentarii

1. tibi - 20/03/2009

seara buna

🙂

2. tibi - 20/03/2009

bon

deci, (ador cuvintul acesta 🙂 ) blogul este deja SURSA !

Chestia asta imi place !!!

3. noradamian - 21/03/2009

Seara buna, tibi!
🙂

4. tibi - 21/03/2009

servus nora 🙂

5. noradamian - 21/03/2009

Intai am crezut ca ma uit doar ca mâţa-n calendar! 🙂
Dar am revenit si m-am familiarizat putin cu termenii.
E o chestiune complet noua, poti face, insa, asocieri si legaturi… 🙂

6. tibi - 21/03/2009

Stiam eu ce spun 🙂 .
Cred ca ai lamurit perfect lucrurile in ceea ce o priveste pe EB.

7. noradamian - 21/03/2009

tibi,
e altceva cand ai cunostinte in domeniu, cum probabil e cazul tau.
🙂

8. noradamian - 21/03/2009

oho,tibi,

si acolo e o sursa, altfel! 🙂

9. tibi - 21/03/2009

Am citit si postarea anterioara, termenii imi erau cunoscutzi dar, la postarea asta a facut domul Teofil ceva, ceva, si IAR ma pune la studiuuuuu ! 🙂 „Sefer” .

10. noradamian - 21/03/2009

Nu, tibi, serios acuma, am vrut sa privesc lucrurile nu prin prisma mea, nici a unui apropiat al EB, nici a unui dusman… 🙂

11. tibi - 21/03/2009

nora

nu prea imi place sa ma autocitez dar, REPET : sint un amator si atita TOT.

Desigur, un amator TALENTAT ! 🙂 .

12. noradamian - 21/03/2009

Bine-ti face!( de fapt si mie! 🙂

13. noradamian - 21/03/2009

Tibi, apreciez! Modestia-i o virtute moarta.
E mai bine sa fii realist. 🙂
Iar amatorismul inseamna PASIUNE… 🙂

14. tibi - 21/03/2009

nora

despre EB numai de bine. Nu am nici-un soi de ‘fobie’ in ceea ce o priveste.

Ma enervez numai in contextul in care, zeci de mii de diplome de TOT felul sint acordate TUTUROR celor care le pot cumpara.

Pe fondul luptei anti-coruptzie initziate de catre ‘pirat , chiar avem nevoie de … un element disturbatoriu in plus ???

Sa fim seriosi. EB este o fatuca oarecare. Dar, ea e ‘fata lu’ tata’ si cam atit….
In timp ce o mare parte dintre tineri merituosi, NU au nici-o sansa 😦 .

15. tibi - 21/03/2009

nora

itzi spun ceva, asa, cumva fara sa ne auda NIMENI : Teofil e ste un soi de TIRAN care incearca sa ne bage pe git, TOT ce noi NU am fost in stare sa pricepem pe cont propriu … 🙂

Da’ nu cumva sa ma ‘spui’ lu domnu’ Teofil, ca se supara pe mine. 🙂

Bine ???

16. noradamian - 21/03/2009

tibi,

daca „n-o promova” AMP nu avea nici o sansa!! Ironie, dar asa au iesit lucrurile! Sunt unele chestii care nu pot fi prevazute. De pilda, am votat alianta DA pentru componenta liberala in 2004! Tot AMP a fost autoarea morala. Ce a iesit, stii. Acuma alta situatie, creata tot de ea. Evident, fara sa vrea! E chiar amuzant.
Stii sunt unii oameni care spun” nu plantez flori ca n-am mana buna si nu se prind” .
Glumesc, dar pare mai mult decat o intamplare! 🙂

17. noradamian - 21/03/2009

nu-i spun tibi, se poate?:lol:

18. bibliophyle - 21/03/2009

@nora, tibi
fara politica copii, aici only Kultur 🙂

19. tibi - 21/03/2009

nora

Mai intii de toate, multzumesc pentru faptul ca nu ma pirasti lu’ tiranu’ Teofil. 🙂

Abia p’orma, itzi dau perfecta dreptate : AMP a fost initziatoarea aliantzei DA impotriva PSD dar, dupa episodul ‘biletzelul’ , PD a fost exclus de la guvernare. Stii tu, bine intzeles.

Eu nu o vad pe AMP sa spuna una in chestia cu ‘un parlament curat’ si sa faca ‘alta’ in ceea ce priveste ‘listele’. NU cred ca a jucat la doua capete. Pur si simplu, cred ca AMP face parte dintre oamenii, tot mai putzini, care au principii, si CULMEA le si respecta. Cu orice pret.

20. tibi - 21/03/2009

OK ! domnule TIRAN 🙂

fara politica, de parca politica NU ar face parte din CULTURA oricarei societatzi. 🙂

21. noradamian - 21/03/2009

Ai dreptate, bibliophyle, promit sa nu mai fac!
(Tibi, nu te contrazic, chiar n-a avut intentii rele, dar asa au iesit lucrurile! La mine AMP e pe tobogan de cand cu piesa aceea ireverentioasa de la Iasi. Chestie personala. 😦 Gata) 🙂

22. bibliophyle - 21/03/2009

ba da tibi, dar am ajuns la concluzia ca nu are importanta ce zicem .suntem o minoritate care nu are posibiltatea se se mobilizeze si nici sa mobilzeze.

23. tibi - 21/03/2009

nora

Trebuie sa recunosc faptul ca, piesa aceea scabroasa a doamnei AMP, m-a indignat si pe mine. Dincolo de non-calitatzile sale literare, AMP are totusi ceva de spus in politica.

uuuuuuuuuups ! 😳 ! Gata cu politica. 😀 .

Promit si eu sa nu mai fac. (politica pe acest blog ) .

24. noradamian - 21/03/2009

Teo-Phyle,

cum merge cu ziarul?

25. tibi - 21/03/2009

@Teofil

stim bine amindoi, si ca noi stiu bine si destul de multzi altzii, ca numai o minoritate bine structurata a condus, conduce si va conduce majoritatea gregara. Singura problema e, care anume este acea minoritate care conduce, la un moment sau altul … si mai ales incotro, se indreapta o societate sau alta, codusa asa cum e condusa …

26. noradamian - 21/03/2009

O, acuma vad! E unu fix!
🙂
tibi, Theo-Phyle,

noapte buna!
😀

27. bibliophyle - 21/03/2009

@nora,
noapte buna. maine aveti postari frumoase 🙂

28. bibliophyle - 21/03/2009

@tibi,
cand eu nu reusesc sa retionalizez ceva o las balta.eu nu mai rationalizez clasa politica si nici alegatori, asa ca eu am spus pas 😦

29. noradamian - 21/03/2009

Eu cred tibi, ca evenimentele care par ca sunt influentate de noi, sunt controlate de Cineva de Sus. Sigur, asta nu-nseamna ca trebue sa nu fim activi in societate si sa nu facem ce consideram ca e bine si de folos…

30. noradamian - 21/03/2009

Iar va spun Noapte buna, dar si somn usor!
🙂

31. bibliophyle - 21/03/2009

@nora,
Dumnezeu nu are timp pentru prosti 🙂

32. tibi - 21/03/2009

DA nora !

Cred ca ai dreptate. Tot ce traim, este controlat de undeva ‘de sus’.

Noapte buna

TUTUROR 🙂

Teofil

imi pare rau ca te contrazic dar, PAS vom spune muuuut ulterior.

E limpede ca fenomenul politic NU poate fi ratzionalizat. Aici, # nora, are dreptate.

33. bibliophyle - 21/03/2009

@tibi,
O noapte buna si multzumesc tuturor care ne-au privit si in seara asta,
Noapte buna si vise placute 😆

34. tibi - 21/03/2009

somn usor

TUTUROR

🙂

35. bibliophyle - 21/03/2009

@tibi, noapte buna 🙂


Sorry comments are closed for this entry

%d blogeri au apreciat asta: