jump to navigation

Sir James George Frazer si Creanga de Aur 18/03/2009

Posted by Theophyle in 1, Carte Moderna (sec 19-20).
Tags: , , , ,
trackback

jamesgeorgefrazer1Nota: nu este vorba de “Creanga de Aur” a lui Mihail Sadoveanu.
Astazi am postat pe Theo-Phyl  un mic articol care descrie atmosfera intelectuala in care sau dezvoltat figurile de marca a  generatiei interbelice. Metodologia cu care sunt obisnuit sa lucrez are la baza note bibliografice care s-au strans timp si au devenit mii de pagini dactilografiate. Cand am reusit sa-mi scanez si sa indexez aceste materiale au capatat forma unei “godzile” de informatie care ma ajuta sa creez lecturi coerente in special in scopuri didactice. De cand cu “publicistica”, “popularizarea”, beletristica si “bloggaria”, utilitatea acestei  “godzile” a devenit aproape ultimativa. Godzila insa este un monstru care cateodata se razbuna pe patron. Astazi Godzila vazndu-ma umbalnd pe la sursele lui Mircea Eliade  a tras un raget amintindu-mi de una din sublimele surse de la care Eliade a preluat   majoritatea temelor de magie, magic si mitica in special cel al  reintegrării si al eternei reîntoarceri a fost Sir James George Frazer (1854-1941). Frazer a fost cel mai influent etnolog  de la sfarsitul secolului XIX pana aproape de prima  jumatatea secolului XX, el a fost si un exceptional antropolog si teolog.  Magnus Opus-ul lui Frazer “The Golden Bough – Creanga de Aur” este una din cele mai influente carti de la inceputul secoluli XX, carte a fost publicata in 6 volume in 1900, si in ediţiile ulterioare 12 volume 1906-15; 1936. Cartea a produs o valva in cercurile intelectuale europene prin analogi care  pana in perioada lui Fraser erau tabu. Fraiser reuseste sa demonstreze elementele pagane ale Crestinismului tarziu si ne indica linia fina ce este trasata intre dogma bisericeasca si ceea ce trebuie sa reflecte invataturile religioase in  constiinta si gandirea colectiva.

Am rasfoit si cele 5 volume ale traducerii romanesti care au aparut la Editura Minerva in 1980 sunt bune si pastreaza (in general)  formatul editiei finale de la inceputul anilor 30 care se comercializeaza si astazi in tipare noi in occident.

creanga-de-aur-all

Primul volum este unul teoretic si este menit sa ne familiarizeze cu evolutia gandirii mistice, a magiei si religiei. Desi intalnim numeroase exemple concrete si in acest prim volum, el reprezinta mai degraba cheia modului in care trebuie citita si inteleasa aceasta carte. Fara a se margini la popoarele „cunoscute”, Frazer identifica asemanari intre ritualuri magice universale, le dezbraca de haina traditionalismelor locale si descopera un singur punct de pornire. Ceea ce este interesant de analizat este faptul ca, desi rationamentele ce stau la baza acestor obiceiuri apartin de cele mai multe ori gandirii primitive, ele reusesc sa persiste si sa nu isi piarda din forta. Intr-o lucrare citibila de neinitiat, Frazer a reusit sa colectioneze majoritaea elementelor de baza si evolutia lor in gandirea religioasa universala, Frazer descrie si fenomenul care concretizarea aceste manifestari transformand-ule in rituri si ritualuri.

The Golden Bough – Creanga de Aur este o lucrare ce trebuie citita de oricinedoreste o perspectiva asupra dezvoltarii si evolutiei gandirii mitologice universale. Desi uneori pare grosolan in afirmatii si concluzii, Frazer are meritul de a fi reunit intr-o singura lucrare, aspecte ale diferitelor tipuri de sincretisme religioase si magice ce stau la baza dezvoltarii culturale a societatii omenesti. Cartea este una de  capatai, pentru oricine vrea sa inceapa sa studieze gandirea magica si bazele mitologiei.

The Golden Bough – Creanga de Aur este o carte foarte buna pentru cei  care doresc sa-l inteleaga mai bine pe Mircea Eliade si elementele mitice-mitologice in literatura lui. Ea este utila si celor care nu prea il iubesc pe Eliade si-i cauta nod in papura. Cartea este de citit si in versiunea Minerva pe care am vazut-o in anticariatele din Bucuresti si pe net.

Comentarii

1. noradamian - 18/03/2009

Teo-Phyle,

Interesant! Miturile sunt deobicei mai productive literar( sau cel putin asa cred eu) in orient.
Intr-altfel apar in literatura sud americana, careia ii confera seductie si originalitate.
Dar au starnit curiozitatea si au infierbantat si imaginatia europenilor.( Marguerite Yourcenar, de pilda)
Are si Lucian Blaga o carte despre gandirea magica.
Ciudat e insa( din nou spun ca e asta e o simpla parere de…profana :)) ca acuma e foarte la moda curentul invers, de demitizare!
Tentative de demitizare care imi par mai degraba niste demolari…

2. noradamian - 18/03/2009

In carnetelul meu l-am notat si pe sir james george Frazer si „Creanga de aur”! Nu stiam nimic de el pana acum! 😦 🙂

3. bibliophyle - 18/03/2009

@nora,
miturile vor dainui cat lumea. Oameni au nevoie de povesti, popoarele au nevoie de cheag (clei) national, religiile au nevoie de minuni. miturile vor exista pentru ca noi avem nevoie de ele, sunt o parte din noi la fel ca visurile din somnul nostru, noapte buna nora 🙂

4. bibliophyle - 19/03/2009

@ nora jobul meu este sa va povestesc ca exista. dupa 50 de ani de comunism de unde sa stiti. Sper ca amandoi facem ceva pentru o renastere adevarata. Eu sunt tobosarul care merge inaintea circului si anunta…circul este in oras 😆

5. noradamian - 19/03/2009

bibliophyle,
uneori ma gandesc dece se straduiesc unii sa ia tot ce au mai frumos oamenii?
Îi deranjează povestile, ii supara bucuria celor ce stiu si vor sa-si faca viata frumoasa si cuprinzatoare?

6. noradamian - 19/03/2009

Ma bucur tare de cum vezi tu lucrurile! 🙂

Pana la urma prin mitizare si relatiile dintre oameni dobandesc frumusete si noblete. Imbunatatesc societatea, in timp ce demitizarile, de sorginte ateista, duc la brutalitate si primitivism.

7. noradamian - 19/03/2009

Nopate buna!

🙂

8. bibliophyle - 19/03/2009

@nora,

Oameni au nevoie de explicatii, cand ele nu pot fi primite le inventeaza. Explicatiile devin dialoguri, dialogurile in majoritatea lor pot conduce la intzelegere sau nu, in orice caz creeaza o relatie sociala si pana la urma duc spre cimentarea unui grup, clan, popor. Importanta mitului este primordiala, demitizarea este un proces normal daca continutul mitic este schimbat cu un altul mai fezabil nivelului societati contemporane lui.

Miturille vechi devin literatura cele noi devin incertitudini care trebuie probate, probarea miturilor noi se numeste stiinta. 🙂

9. tibi - 19/03/2009

servus

Oameni au nevoie de explicatii, iar cind filozofia, teologia si stiintzele ramin fara de raspunsuri, intervine poezia si destrama toate misterele vietzii ! 🙂

10. bibliophyle - 19/03/2009

@tibi, servus 😆
cata dreptate ai 🙂

11. oana - 24/03/2009

Ma surprinde sa gasesc o postare atat de recenta despre cartea care mi-a fost recomandata chiar in seara asta, la curs. Fraser mai are inca un studiu, „Folclorul in Vechiul Testament”. Pacat ca timpul ne e atat de limitat… Carti ca acestea merita mai mult decat o privire (cum din pacate am sa fac eu), pentru familiarizare.

12. bibliophyle - 25/03/2009

oana
buna dimineata, carte este de exceptie si sta in mre masura la baza lucrarilor lui eliade, „folclorul” este mai putin bun 🙂

13. danu - 03/05/2009

varful muntelui pe care urcam o viata intreaga se afla chiar in inima noastra !

14. bibliophyle - 03/05/2009

@danu, poate 😆


Sorry comments are closed for this entry

%d blogeri au apreciat asta: