jump to navigation

Omagial: Patai si Doamnele lui Yahve (1) 04/03/2009

Posted by Theophyle in 1, Carte Contemporana (sec. 20-21).
Tags: , , , , , ,
trackback

Inainte de a recenza carte lui Patai, vreu sa faca cateva precizari de ordin explicativ. Patai nu a fost nici istoric si nici teolog, a fost insa un mare antropolog, etnolog si mare expert in culturile antice si moderne ale Orientului Mijlociu. Patai a fost un erudit de o modestie exemplara, modestie  care a caracterizat si generatia interbelica Romaneasca, el nu  a dezvoltat teorii nici istorice si nici teologice el a semnalat numai existenta unor  structuri mitice care stau la baza tuturor religiilor Abrahamice (Iudaism, Crestinism si Islam).

Puteti citi si comenta articolul pe Politeia World

Comentarii

1. maya - 04/03/2009

Bună seara şi bună să vă fie inima!
😆

2. bibliophyle - 04/03/2009

@may,
buna 😆

3. bibliophyle - 04/03/2009

ieri dupa ce ai plecat a aparut tibi, slava Domnului este OK, numai ocupat 😆

4. maya - 04/03/2009

„Dumnezeu îl făcu deci pe om după chipul Său,îl făcu după chipul lui Dumnezeu şi îl făcu parte bărbătească şi parte femeiască”! (Geneza I,27)

Deci se pare că întîia fiinţă omenească era hermafrodită,deşi apoi Geneza II,7 precizează că bărbatul a fost făcut din lut (Adam=lut roşu/ebraică),iar femeia „din costa lui Adam”.

Există teorii care susţin că poate fi şi o greşala de traducere.
Cu mult înainte de evrei,numeroase populaţii şi seminţii se închinau unei MATER,
care întruchipa pe mama neamului;o reprezentau în imagini hermafrodite.

Zeiţa Mout era tată/mamă pentru egipteni
Iştar (asiro-babilonieni) era Venus-Lucifer/Venus Vasper
Astarte (fenicieni) erau barbat şi femeie şi au fost reprezentate cu barbă
Moise Maimonide:”Adam şi Eva au fost plămădiţi împreună,uniţi la spate”
Cybele,Afrodita erau făpturi androgine.

5. maya - 04/03/2009

Theo-Phyl
😆
Servus!
Mă bucur că a „apărut” tibi şi că este bine! 🙂
Nu şi-a dat seama că ne facem griji pentru el! 😦

Dar bine,că e BINE! Poate vine şi azi!

6. maya - 04/03/2009

Theo-Phyl
🙂
Interesantă şi frumoasă temă ai ales din nou! Felicitări! 🙂

7. bibliophyle - 04/03/2009

@maya
Draga mea, draga. eu ti-am dat citaul respectiv in care am analizat logica „faptului” deoarece Dumnezeu a creat omul om după chipul Sau, inseamna ca chipul Sau este si ..si. Acum vom vedea maine ca analiza este corecta din punctul de vedere religios. Celelalte citate, nu sunt bazate pe numic substantial, aiureli, aiureli aiureli 🙂 Lucrurile sunt atat de specifice si profunde in felul CA NU EXISTA ASEMANARE TEOLOGICA CU NIMIc 😆

8. bibliophyle - 04/03/2009

sper ca intereseaza mai multa lume. Pana la urma fetele sunt mai multe decat baietii (si mai bune 🙂 )

9. maya - 04/03/2009

Diferite tradiţii spun că nu EVA a fost prima femeie plămădită din lume;o veche legendă talmudică (aşa am citit 🙂 susţine că ADAM a avut 2 neveste/femei
😆 😆 😆
EVA şi LILITH.

O altă tradiţie face din Lilith prima fiinţă omenească,anterioară lui ADAM,pe care ea l-ar fi născut sau cel puţin l-ar fi văzut venind pe lume.

Lilith ar fi fost prima femeie ceea ce duce la posibilitatea existenţei unei MATER,
care „odrăsleşte” prin partenogeneză.

Lilith şi Adam ar fi fost făcuţi din lut roşu,cu o grijă deosebită pentru Lilith,care trebuia să însemne desăvîrşirea. 🙂

Totuşi Adam a părăsit-o 😦 preferînd-o pe Eva,făcută din carnea şi sîngele lui

10. bibliophyle - 04/03/2009

Maia draga, de unde scoti tu informatiile astea. Cred ca cel care le scrie este un profund imbecil 🙂 sunt inventate cap coada, si este pacat de timpul tau sa le citesti, sa nu vorbim de memorare 🙂

11. bibliophyle - 04/03/2009

si daca tot vorbim, Lilit este prima feminista. Ea la parasit pe Adam si nu la ascultat pe Doamne-Doamne. Pentru asta a fost izgonita si pedepsita de Doamne-Doamne 😆

12. maya - 04/03/2009

Alte surse (Talmudul) scrie că principalul demon feminin era Lilith,care era tare,tare frumoasă; se pare că ea l-ar fi sedus pe Adam,iar pe Eva ar fi sedus-o arhanghelul negru Samael.

Mă întorc la Manuscrisele de la Marea Moartă unde sînt pomeniţi „egregorii” sau „veghetorii”,care (se pare 😆 s-ar fi născut din „împreunările magice” dintre
Lilith şi Adam.

Egregorii au fost identificaţi cu nişte „îngeri” sau Iniţiatorii ce veneau de pe alte planete”

Ştiu că acum ai să 😆 de mine! 😆

13. bibliophyle - 04/03/2009

Maya nu dau in tine. Cum sa dau 😦 Nu stiu din ce surse ai tu informatiile astea. Dar Talmudul nu este o sursa care se ocupa de lilit, de fapt este amintita in alt context. Nici vorba de asa ceva in Manuscrisele de la MM. 🙂

14. tibi - 04/03/2009

seara buna
TUTUROR

salut Teofil
servus maya

😆

ma bucur sa va vad !

15. bibliophyle - 04/03/2009

lilit este amintita o singura dat in Biblie in Isaia 34:14 si nu in traducerea Romaneasca ci in textul ebraic, in traducerea Romaneasca este tradus, Demonul Nopti. Lilit este de fapt o baba ffff. veche 4000 de ani in mitologia Sumeriana si o chema lilitu, adica mama tuturor demonilor.

16. tibi - 04/03/2009

of of of si vai de mine !

Are omu’ treaba, si voi gata! il datzi disparut ! 🙂

Multzumesc tare, tare mult pentru grija, da’ io’ mi’s tare si nu dau coltzu’ chiar asa dee usor … 🙂

De mai bine de un an nici macar nu am mai racit ! 🙂

17. maya - 04/03/2009

tibi
😆
Servus! 😆
Mă bucur să te văd! 😆 😆 😆

18. bibliophyle - 04/03/2009

@ salut tibi 😆

19. maya - 04/03/2009

tibi
😆
Măi, măi! Dar lasă şi ‘mneata un semn (de bine) ca să stăm şi noi liniştiţi!
🙂
Gîndesc pozitiv! 🙂

20. maya - 04/03/2009

Theo-Phyl

dacă demonii au o mamă,înseamnă că şi îngerii au o mamă

21. tibi - 04/03/2009

Tema este super, nu stiu prea multe despre, dar asa, o leaca tangentzial citesc acum ” Gnozele dualiste ale Occidentului” / Culianu / Polirom / 2002.

Am intzeles ca gnosticii se folosesc de mituri in care apar personajele necuprinse in canon ca sa poata contrazice atit VT cit si NT, atit in ceea ce priveste caracterul sacru sau „bun” al lui Dumnezeu, dar si alte lucruri.

Nu am citit decit jumatate din volum care este consistent si trebuie „rumegat” pe indelete.

22. bibliophyle - 04/03/2009

tu esti mamica ingerilor 😆

23. tibi - 04/03/2009

maya

credeam ca scap neobservat vreo citeva zile, dar apoi compu’ meu s-a imbolnavit, la leftonu’ lu’ fi-meu nu am acces ca isi pregateste lucrarea de masterat, asa ca de-abia ieri am reusit sa „intru” pe blog, dupa 22,30 cred.

24. maya - 04/03/2009

Maryam – Miryam – Maria pare a fi fost „adaptarea” de la zeiţa Ma-Rhea?
„Ma – Mater la greci şi Rhea – la pelasgi)

25. maya - 04/03/2009

Theo-Phyl
😆

26. maya - 04/03/2009

🙂
Theo-Phyl

27. bibliophyle - 04/03/2009

Scuzatui acazut netul am trecut de la Clik la RDS

28. maya - 04/03/2009

tibi
🙂
cum să treci neobservat? Nu-i voie să spui aşa ceva!

29. bibliophyle - 04/03/2009

Nu maya Maria este de la Miriam care este DOAMNA. Mar este DOMN MARIA este DOAMNA 🙂

Greaca este o limba indo-euiropeana, Ebraica este o limba semita, tranzactia intre limbi se face numai prin neologisme 🙂

30. tibi - 04/03/2009

@Teofil

Am intzeles ca retzeaua este incarcata si netul merge greu, pe mai multe bloguri.
Deci, relax 😆

31. bibliophyle - 04/03/2009

nu, eu am 2 provideri, trec de la unul la celalt. am aici clienti sa servesc nu 🙂

32. tibi - 04/03/2009

Se pare ca serverul lui „wordpress” este in suferintza.

33. maya - 04/03/2009

Theo-Phyl

Miryam = ebraică ?
Maryam = aramaică ?
Maria = latină

Am citit undeva/cîndva inclusiv că „Maria” ar fi fost (se pare) numele unui cult religios format numai din femei.

34. bibliophyle - 04/03/2009

draga maya, ai un talent super, dar trebuie putin aranjat. In latina Maria a venit din Ebraica si in Aramaica tot din ebraica a venit. Deobicei intre limbi din grupe diferite trec numai numele care insa pierd onomastica lor. Maria nu inseamna nimic in Latina, simplu un nume. in Ebraica inseamna Doamna sau stapana. Nu nu a existat nici un cult roman pe acest nume. poate confunzi cu Isis. 🙂

35. bibliophyle - 04/03/2009

@tibi
la mine nu este nici o suferinta. Probabil suferinta este la providerul de internet 😆 Eu am abonament la ambi, asa ca sunt aranjat 😆

36. bibliophyle - 04/03/2009

maya, exemplu. daca pe un roman il cheama Cioara, are sens face parte dintr-o onomastica. In italiana sau engleza este numai Cioara, fara sens 🙂

37. tibi - 04/03/2009

@Teofil

Da’ la premarele ot sector 5, ce mama ei de veste buna inseamna numele sau ? Ha ??? 😆

38. bibliophyle - 04/03/2009

eheee, cum nu el este suveranul meu feudal 🙂

39. tibi - 04/03/2009

Teofil

Am gasit intr-o carticica superba– nu vb acum despre ea– o cugetare extraordinara :

„pamintul ar fi banal daca nimeni pe pamint nu si-ar pune intrebari” ! ! !

40. bibliophyle - 04/03/2009

100% – corect. ce lume anosta fara intrebari

41. bibliophyle - 04/03/2009

auzi tibi, aranjez toate postarile pe subiecte si le fac blog-book. aranjat grafic misto. si le trimit la cine doreste 🙂

42. bibliophyle - 04/03/2009

tibi, urmeaza un moment linkul si da-ti o parere
http://theophyle.wordpress.com

43. maya - 04/03/2009

Există întrebări la care s-a răspuns şi întrebări la care nu s-a răspuns. Încă!
🙂

44. bibliophyle - 04/03/2009

la ce te referi maya ?

45. tibi - 04/03/2009

Am citit ziarul, nu am comenturi de facut, in afara ca de faptul ca acum chiar nu mai are nevoie de retusuri prea mari.

Imi pare foarte bine ca ai noi colaboratori, o sa discutam la editia viitoare a ziarului.

Cred ca ma retrag intre pliurile asternutului in cautarea unui somnic odihnitor …

Noapte buna
@maya
@ Teofil
& ALL care citesc dar nu scriu 🙂 !

46. bibliophyle - 04/03/2009

personal, cred ca noi inca nu am invatat ce sa intrebam. sa nu vorbim de raspunsuri. avem inca statutul de furnicute 😆

47. maya - 04/03/2009

Pistis Sophia-Iisus către Maria:

„Marie,tu cea binecuvîntată între toate femeile de pe pămînt,căci tu vei fi plenitudinea tuturor plenitudinilor şi deşăvîrşirea tuturor desăvîrşirilor”

48. tibi - 04/03/2009

@Teofil

Am intrat pe linckul cu noul tau blog si mi se pare lizibil chiar si mie :); chiar este o engleza accesibila !

@maya

Exista intrebari la care ar trebui sa nici nu capatam raspuns vreodata !

49. bibliophyle - 04/03/2009

Maya, Sophia este un personj gnostic care nu are nici o legatura nici cu Iisus si nici cu Maria. Ei au imprumutat simbolica Crestina pentru a o aranja in felul in care le foloseste in propagarea invataturilor gnostice 😆

50. bibliophyle - 04/03/2009

Noapte buna si odihnita tibi 🙂

51. maya - 04/03/2009

Theo-Phyl
ce lume anosta fara intrebari

Există întrebări la care s-a răspuns şi întrebări la care nu s-a răspuns. Încă!
🙂

52. tibi - 04/03/2009

@maya

Pistis Sophia este o lucrare folosita de gnostici pentru a denigra crestinismul in canonul acceptat acum !

Este un trickster !

53. bibliophyle - 04/03/2009

maya, ce ne facem noi daca le stim pe toate. nu mai invatam, eu mor a doua zi 😦

54. bibliophyle - 04/03/2009

tibi 100% 😆

55. tibi - 04/03/2009

@Teofil

am scris mai sus ca tocmai citesc acum „Gnozele dualiste ale Occidentului” / Culianu. Si daca Culianu zice asta, eu il cred ! 🙂

56. maya - 04/03/2009

Theo-Phyl
😆

tibi
😆

Azi nu am fost o elevă prea bună,aşa că deşi nu m-am supărat, 🙂 merg la somnoşeală,pentru că mintenaş cîntă cucu! 😆

Noapte bună şi îngeraşii să vă aibă în pază!
🙂
Să aveţi o zi bună mîine (şi nu numai)

57. bibliophyle - 04/03/2009

@tibi, asta este adevarul. cea ce ma deranjaza pe mine ca aceste invataturi gnostice sunt prezentate drept invataturi ezoterice crestine, in niste carti scrise de niste neica nimeni si induc in eroare oameni care citesc 😦

58. maya - 04/03/2009

Shophia = Înţelepciunea (?)
😆

59. bibliophyle - 04/03/2009

may inca o singura precizare importanta. in eb. Adam este sinonimul cuvantului OM, numele lui provine etimologic de la cuvantul ADAMA = pamant sau lut. Cea ce ai spus tu ai spus o etimologie gresita ADOM = rosu si nu are legatura la Adam omul creat din pamant/lut. Este numai un mic exemplu de inducere in eroare cu ajutorul unor pseudo-carti 😦

60. bibliophyle - 04/03/2009

da sophia intelepciune in graeca.

61. maya - 04/03/2009

„Iisuse Christoase,Fiul lui Dumnezeu miluieşte-mă pe mine păcătosul”

62. bibliophyle - 04/03/2009

pe totii sa ne miluieasca, pentru ca tu esti cea mai putin dintre noi. Pe cuvant 🙂

63. tibi - 04/03/2009

Gata dragilor si dragelor

io’ chiar nu mai zic nimic/ ca sint mic / si mi-e somnik /de pic ! 😆

64. bibliophyle - 04/03/2009

Dute omule la culcare. ai vazut ce ti-am postat cu blog-bookul? 😆

65. bibliophyle - 04/03/2009

Noapte buna maya, somn usor vise placute….si esti cea mai buna 🙂


Sorry comments are closed for this entry

