Johannes Trithemius (1462-1516 vezi postarea pe Theophyl Istoria) este autorul primei carti, care se ocupa cu criptografia. Cartea, numita Polygraphia a fost publicata in 1518 si i-a asigurat lui Trithemius locul istoric de fondator al criptografiei moderne (si stiintifice). Inaintea acestei carti, Trithemius publica o alta carte, numita Steganographia , care continea 3 volume. Fusese compusa in 1499-1500, dar nu a fost publicata pana in 1606, din nefericire (pentru Trithemius si contemporanii sai) a fost considerata, fara nici un fel de dovezi certe (sau mai putin certe), drept o carte care continea invataminte despre “magia neagra”. In 1609 cartea este proclamata eretica si este introdusa in vestitul index papa – Index Librorum Prohibitorum, adica publicarea si citirea ei a fost interzisa. Adevarul este ca la o prima citire cartea este extrem de ambigua. Cartea vorbeste despre “ingeri si demoni” care trimit mesaje secrete, intre ei, omenirii, unor magicieni s.a.m.d. In prefata primului volum (Steganographia), Trithemius explica tehnicile descrise ca fiind absolut naturale si ca ceea ce a descris el nu sunt decat tehnici pe care statul le poate folosi pentru a-si ocroti secretele de inamici (ceea ce se si intampla pana in zilele noastre) si limba pe care o foloseste el, care pare demonica, nu este decat un fel de a “masca” adevaratele intentii.

Majoritatea cititorilor cartii nu au citit prefata (ca in cele mai multe cazuri cunoscute si in zilele noastre), prefata in care autorul incearca o delimitare (destul de evaziva) de orice fel de magie, si bineinteles de magia neagra. Cititorul inteligent (in special cel contemporan) poate percepe cartea ca pe un adevarat manual de steganografie / criptologie, explicat putin cam ciudat de un autor extravagant. De fapt Trithemius este un criptolog prost inteles de publicul care este pus pentru prima data in fata unor probleme neclare de un om care fusese deja acuzat de ocultism. Sunt absolut sigur ca acelasi lucru i s-ar fi putut intampla unui proto-Einstein care ar fi incercatt sa-si explice teoria in secolul al XVI-lea. Intrebarea care a preocupat zeci de cercetatori (inclusiv scriitorul acestor randuri) a fost: alternativa (a) Trithemius a fost un invatat interesat in magie, conform traditiei Hermetice, care cucerise Renasterea, sau alternativa (b) a fost Trithemius un savant, care a descris tehnici matematice de inalta valoare intr-o aplicatie criptografica, adica a fost un matematician care s-a ocupat de matematica aplicata. Parererea mea este ca ambele lucruri sunt verosimile. Noi stim astazi ca Trithemius a fost un mare Kabalist; el s-a folosit de tehnicile Kabalei de a permuta litere care reprezentau cifre si a construit din aceste permutari si combinatii un cifru cu ajutorul caruia putea incriptiona si descriptiona mesaje.

Dupa cate se pare, Steganografia lui Trithemius, explica cum sa te ajuti de “spirite” pentru a trimite mesaje la distanta. O mare parte din aceasta carte se rezuma la descrierea unor ierarhii celeste de spirite diferite, numele lor, directii de conectare (N-S-E-V), orele zilei permise sau interzise, planete, constelatii, s.am.d.; cartea contine invocatii prin recitarea unor fraze pentru a chema spiritul mesager. Spre exemplu, recitarea invocatiei:
“Padiel aporsy mesarpon omeuas peludyn malpreaxo. Condusen, vlearo thersephi bayl merphon, paroys gebuly mailthomyon ilthear tamarson acrimy lon peatha Casmy Chertiel, medony reabdo, lasonti iaciel mal arti bulomeon abry pathulmon theoma pathormyn”
Ce se intampla dupa aceasta invocatie? Raspunsurile le puteti gasi in I.P. Culianu “Eros şi magie în Renaştere. 1484”, Bucureşti, Nemira, 1994, 1999; Iaşi, Polirom, 2002 ).

Adevarata lovitura de teatru se afla insa in volumul al III-a al cartii. Acest volum neterminat contine date, numere si calculatii care au ramas nerezolvate si controversate timp de aproape 500 de ani, pana cand Dr Jim Reeds, matematician de la Harvard a rezolvat enigma in 1998, pentru AT&T Labs – Research, unde a fost angajat. Pentru cei interesati va pot pune la dispozitie (articolul stiintific) publicat de Dr. Reeds, bineinteles in limba engleza si superba rezolvare a acestei enigme Renascentiste.
Etichete Alchimie, Esoterica, Kabala, Renastere, Spiritualitate
16/06/2009 la 21:19
servus
TUTUROR
16/06/2009 la 21:26
@tibi, servus
16/06/2009 la 21:32
Teofil
salut
Nu stiu ce tot are compu’ meu de vreo doua zile, face mai mult ce vrea el decit ce vreau eu
. l-o fi ‘criptat’ careva
16/06/2009 la 21:33
@tibi, @bibliophyle
va salut. Pt. mine , nu reusesc sa rezonez cu aceste “tehnici”, nu stiu cum sa le pozitionez, l-am gasit la F.A.Yates pe Tritemius, merg pe logica dumneaei …
16/06/2009 la 21:34
salut gabilutza
16/06/2009 la 21:36
@gabilutza, buna seara
Dmna. Yates a fost o extraordinara cercetatoare, singura problema a fost admiratia ei nelimitata fata de renasterea italiana si o antipatie accentuata fata de altii. Din fericire majoritatea teoriile ei au fost dezmintite
16/06/2009 la 21:40
@bibliophile
Multumesc pentru comentariu pe blogul meu, voi veni cu raspuns.
In seara asta nu sunt prea disponibil, sunt lucruri neclare pe acest subiect, care vor mai ramane pt. mine neclare, nu pot “scotoci” peste tot. Nu stiu daca Teofil ne poate “lamuri” cu ceva pe subiect. Dupa mine e nevoie de un fel de “vocatie” pentru acest gen de religiozitate-magica.
pt @demeter
Dimineata inainte de ora 5 incep de fapt niste pitulici, primele, subtiri si chematoare. Apoi e dezbaterea serioasa a mierlelor pana pe la 5h30, se lasa un pic liniste, si pe la 6h incep vrabiile. Cucustiucii se trezesc mai tarziu. Singura solutie, sa pot dormi macar 6 ore ar fi sa ma culc pe la 11h.
16/06/2009 la 21:49
@gabilutza,
Trithemius a fost un mare invatat si un mare savant a trait intr-o perioada in care speculatiile stiintifice puteau fi facute numai prin comentariu religios. Poate o lecturarea a lui Culianu “Eros şi magie în Renaştere. 1484″ poate ajuta in descifrarea unor lucruri.
16/06/2009 la 21:50
@tibi Dvs nu vi se pare complicat subiectul?
@bibliophyle Sper ca profitati un pic de vacanta, nu trebuie neaparat sa deveniti “scalvul” nostru seara de seara. Va rog pe mine sa ma scuzati, sper sa revin de maine cu ceva forte proaspete … va doresc un program de seara cat mai placut.
O seara buna tuturor!
16/06/2009 la 21:54
@gabilutza, eu sunt un “povestitor” chiar imi face placere sa povestesc, pote interesez si pe altii, dar cel mai important pentru mine este AMINTIREA acestor marii suflete care ne slujesc prezentul prin trecutul lor glorios
16/06/2009 la 21:55
@Bibliofile … cred ca trebuie sa reiau nu doar pe Culianu, desi nu a trecut foarte mult de la lectura cartii propuse de dvs, trebuie sa gasesc un fir care sa ma atraga spre acest personaj si … celelalte ce l-au urmat. Cred ca ma gandesc la asta de cateva luni, nu mi se potriveste … mai am timp, le mai las sa se sedimenteze.
16/06/2009 la 21:57
@gabilutza,
Culianu si Eco pot da o serioasa imagine a vremii acelea
16/06/2009 la 21:57
Tibi, Gabilutza,
Buna seara.
16/06/2009 la 21:58
Gabilutza,
Este bine sa auzi ciripit de pasari decat zgomot de strada. Si sunt si nostime. Bine ca nu ai melci. Mereu ii salvez dupa ploaie.
16/06/2009 la 21:59
@bibliophile … Nimeni nu are placere sa se ocupe de lucruri neinsufletite, daca ar fi sa-l parafraze, in bucatele, pe Paracelsus. De aceea, doar amintirea nu e deajuns.
16/06/2009 la 21:59
@tibi, calculatoarele cateodata fac ce doresc ele, absolut independent de vointa noastra. Ele se inchina la un alt “alchimist” Bill Gates
16/06/2009 la 21:59
servus
demeter
16/06/2009 la 22:00
Tibi, Daca-ti place, servus, no!
16/06/2009 la 22:01
gabilutza
In modul meu simplu de a vedea lucrurile, acest subiect departe de va fi complicat, este fascinant !
16/06/2009 la 22:03
@gabilutza – a ramas amintirea, opera lor a fost sau asimilata sau uitata, singur lucru ramas este sa povestim despre ei. Poate totusi cineva va deveni curios suficient sa-i citeasca, cel putin in rezumat sau recenzie
16/06/2009 la 22:05
Tibi,
Ca de obicei, mare dreptate ai.
16/06/2009 la 22:05
@demeter, buna seara
Nu e nici o strada pe aici pe langa mine. Am si melci, o multime. V-ati dat seama ca m-am amuzat cand ati pomenit de animalele salbatice ce vin dupa resturi menajere! Stiti bine ca nu exista asa ceva pe aici!
In zona populatia de mistreti a depasit limitele, oricat de multe vanatori se organizeaza.
16/06/2009 la 22:06
demeter
Nu am nici-o problema cu nici-o forma de salut, buna (dimineatza, ziua, seara, noapte), salut, hello, hi, etcetera, ci pur si simplu este modul meu de a personaliza adresarea de intimpinare.
Si mi se pare ca suna atit de frumos, ardelenismul acesta …
16/06/2009 la 22:08
Gabilutza,
In marea mea naivitate te-am crezut. Ca asa este frumos. Sa crezi. Prin Ro. bietele animale salbatice, inclusiv ursii, mistretii, vulpile, ca si in State grizzly,etc vin sa manince resturi …scavengers. Am crezut ca si in Europa este la fel. Cel putin in Anglia, pe Discovery, Animal Planet arata mereu astfel de cazuri. De la bursuci, vulpi, la mistreti.
16/06/2009 la 22:09
Tibi,
Daca ti-am spus ca ai dreptate, inseamna ca ai . Si mie imi plac regionalismele.
16/06/2009 la 22:10
demeter
Daca tot a sa mai spui ca am dreptate, o sa incep si eu sa cred ca.
16/06/2009 la 22:10
@tibi, ai dreptate, in peisajul blogurilor , cele ale lui Teofil sunt printre cele mai fascinante, o promisiune spre comori. Trebuie sa alegem bine intre fascinatii… Dar nu prea putem! Obiectele fascinante dureaza dincolo de satisfactia initiala ce ne-o ofera… Teofil FASCINATIA, ce subiect !
16/06/2009 la 22:13
@demeter
Apropo de fascinatie, ce frumos vorbea dna aceasta despre “Seful” ei!
16/06/2009 la 22:15
@all
Trebuie sa fug, va doresc o seara frumoasa! La buna revedere!
16/06/2009 la 22:15
gabilutza
Nu sunt un mare navigator pe bloguri. Aici, la Teofil, am gasit eu niste raspunsuri – academice – la intrebarile mele si o atitudine – calda – de intzegere.
16/06/2009 la 22:17
@tibi, multzam, mea casa tua casa
16/06/2009 la 22:17
La buna revedere !
gabilutza
16/06/2009 la 22:18
@gabilutza, o seara buna si interesanta
16/06/2009 la 22:18
Gabilutza,
Am ascultat interviul la timpul respectiv si am asistat la concertele lui Celibidache de cate ori a fost in Bucuresti. Sper ca ai citit cartea lui Klaus Umbach despre “Celibidache, celalalt maestru”. Omul a fost unic.
16/06/2009 la 22:19
Gabilutza,
Si Seful este unic.
16/06/2009 la 22:21
Gabilutza,
Noapte buna! Si melcii sa te ocoleasca!
16/06/2009 la 22:33
demeter
Desi locuiesc la bloc, am un mare noroc prin faptul ca acest bloc a fost ridicat pe ruinele unei gradini naturale, populata cu nuci si cu tei !
Am, ferestrele orientate catre est, dar la rasaritul sau, soarele este filtrat printre ramurile care-mi protejeaza chiar si curiozitatea vecinilor de vis-a-vis
. E si racoare …
Am parte de concert matinal si de concert nocturn, din plin.
Am vazut si foarte multe veveritze care se plimba nonsalat de colo colo.
Melcii, nu ma viziteaza.
16/06/2009 la 22:38
Tibi,
Mai intai am stat 6 ani la curte, cu catel, pisici, diverse gaini omorate la diverse aniversari (si din care am refuzat sa mananc), apoi la bloc, pe care l-am urat si in sfarsit de aproape 10 ani la curte, intr-o casa veche (nu vila). O gradina neingrijita, dar acum este grozav. Acelasi lucru este si in State, numai ca acolo se vede si oceanul. Un plus. Veveritzele sunt tare haioase. Cand il aveam pe chi-hua-hua se razboia cu ele.
16/06/2009 la 22:54
demeter
Eu am locuit la curte primii mei 20 de ani din viatza.
. Ponderate.
De atunci, ma tot trambalat din bloc in bloc, pina am gasit acest loc in care ma simt destul de confortabil …
Dar, nostalgia visinelor culese direct din pom, farmecul razorului de flori asezonat cu izma creatza, trezirea matinala din cauza cocosilor crescutzi de megiesi, imi mai trezesc nostalgii
Sint totusi, un citadin.
16/06/2009 la 23:00
Tibi,
Citadin, adica ai nevoie de confort, nu? Cocosul vecinilor canta de trei ori pe zi spre disperarea lui Kutia. Ciresele, caisele, prunele se culeg tot din pomi pe aici, asisderea capsunile, cu aplecari dese si dureri de shale. La rosii si ceapa am renuntat. Verdeata, un leagan si alergari pt. Kutia dupa motanul vecinilor. Flori diverse…cat cuprinde.
16/06/2009 la 23:06
demeter
Daaaaaaaaaaa ! confort! Asta este cuvintul! Si noua noastra casa, a devenit un soi de ’sera’
in care avem citeva zeci de ghivece cu flori …
16/06/2009 la 23:10
Tibi,
Ghivece, pe care probabil le transferatzi pe scara iarna sa nu inghetze. Iar balconul, inchis. Norocul vostru este parcul pe care l-ai pomenit. Un catzel, ceva? Un hamster?
Am avut sub forma cea mai umanizata, veveritza, hamster, porcusori de Guinea, iepure, diversi caini si pisicile vecinilor.
16/06/2009 la 23:20
demeter
Am relatat pe acest blog, experientza pe care am avut-o cu o teckelitza minunata, singura fiintza care ne-a iubit pe noi totzi neconditzionat, si singura fiintza pentru care, in momentul in care nu prea batrina fiind, dar bolnavioara, fiind pe duca, NU am reusit sa fac NIMIK!
A murit cu ochii in ochii mei. Nu-mi reprosa nimic.
Isi lua pur si simplu, ADIO !
Sper sa nu te superi pe mine prea tare dar, cred ca va urez cuviincios,
noapte buna !
Ne mai citim si miine !
Bine ?
16/06/2009 la 23:24
@tibi, noapte buna si odihnitoare.
16/06/2009 la 23:25
Tibi,
Chi-hua-hua a murit de heart atack la mine in bratze. Noapte bunicica!
16/06/2009 la 23:26
Tibi
16/06/2009 la 23:52
multzumesc pentru Domenico
demeter
Noapte buna !
17/06/2009 la 07:15
m’neatza
Nu uitatzi :
http://www.bookfest.ro/
17/06/2009 la 08:09
@tibi, mneatz, cum crezi tu ca putem uita asa ceva
17/06/2009 la 21:33
Buna seara si buna sa va fie inima!
17/06/2009 la 21:41
@salut maya, avem postare noua – te astept acolo
17/06/2009 la 21:58
Interesante materiale – cred ca NU faptul ca am citit (poate=sigur) prea putin despre “alchimie” este pentru cei de fata prezenti importanat ci masura in care eu am inteles ce este “alchimia”.
Face parte dintre “artele magice”/bazata pe credinta ca
Universul este unitar?
Alchimistii au fost mari eruditi/poate “initiati”? Cred ca unii dintre ei au facut parte dintre primii 18! ?
Este adevarat ca principiul de la care au pornit (asa am inteles) este acela al unitatii si al ordinii in “substanta primordiala” care ramane “vesnic” neschimbata in spatele aparentei diversitati. ?
Aceasta “substanta” nu este materiala in sensul propriu al cuvintului dar exista “posibilitatea” de a deveni materie pentru ca ea contine in ea totalitatea posibilitatilolr.
Este ca si un fel de “potential” de necuprins si de neinteles?
Alchimistii (Platon,Arsitotel,etc?) au incercat sa “imite natura”?
Dar poate ca ceea mai importnata este “alchimia sufletului”= capacitatea de a crede ca primim ca si cum am fi si primit deja!